Gå til innhold

Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel


 Share

Anbefalte innlegg

Godt oppsummert Saltkjelen :)

jeg har ikke brukt de nye hendlene selv, men ser jo poengene som er imot dette.

det jeg skulle ønske bmw hadde, var at når autofunksjonen var av, så kunne man likevel vippe visker i pisisjon 1 (intervall) og justere hyppigheten manuelt med dreiehjulet på viskeren. Når man så aktiverte automodus igjen, så gikk dreiehjulet over på å justere intensiteten på autofunksjonen slik som vanlig. Det er ofte greiest å styre fast intervall, enn å stole på sensoren. Men dette tilbyr ikke bmw som tilleggsfunksjon til regnsensor/auto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dessverre ikke mye positivt å si om disse hendlene. Hadde BMW bare tilbudt touch-hendler som en option (typ ala "smart-handles" eller noe), så ville jo dette tilfredsstilt alle når det gjelder disse. Da kunne folk valgt akkurat det en selv måtte ønske når bilen er ny. :) 

Beklager blinklyssnakk, @Marius2002, men siden du også er over snittet opptatt av dette håper jeg det går greit. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen hendel-prat er absolutt innafor :) Jeg er over snittet opptatt av de fordi du har med årenes løp fått meg til å tenke over det når jeg kjører bil, både de med og uten disse :lol: Det er rart hvordan en så liten detalj spiller en så stor rolle på kjøreopplevelsen i den daglige A-B kjøringen.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, uff. Beklager om jeg har satt griller i hodet ditt også. Men ja, jeg er helt enig - det gir en helt annen kjøreopplevelse med disse hendlene (for vi som er lært opp til å bruke hendlene, da. Skal vi tro de fleste tester bruker jo ikke BMW-eiere disse, så det er kanskje derfor mange ikke klager). :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig diskusjon.... Husker at det var litt oppstandelse den gangen BMW (m.fl) gikk bort fra de mekaniske hendlene. (De forsvant med E46, E39 og E38 for BMW sin del). Touch-hendler var lite intuitive, og folk blinket i hytt og pine for å spaken i null igjen. Et av argumentene mot den gangen var sågar at touchhendlene hadde dårlig kvalitetsfølelse. Nå har imidlertid alle vent seg til de, og da blir det bråk når BMW går tilbake. Ikke at jeg har så sterke meninger om dette, men om jeg må ta et valg, så må jeg si at jeg foretrekker de mekaniske. (Har mye erfaring med begge deler). De har flere fordeler enn ulemper etter min mening. Det eneste argumentet jeg delvis kan kjøpe er at de ikke går til nullstilling når bilen stoppes, og dermed risikerer man at viskerne går ved neste oppstart, f.eks på frossen eller snødekt rute. At man må ta spaken to hakk ned for å sveipe manuelt plager meg ikke. Behovet for dette er minimalt til ikke-eksisterende når den allerede står med aktiv regnsensor.

 

Forøvrig: Fint eksemplar av klassens beste og fineste bil. Slett ingen dum bruksbil dette, selv om den jo mangler litt "BMW-DNA".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at de nye hendlene virker simple. jeg har jo touchhendlene i F30en og mekaniske i E86en. Men tenker faktisk ikke over når jeg bytter rundt på bilene. Z4en er jo gammel bil, så det er jo uansett innafor med den. Og de har kvalitetsfølelse over seg i forhold til de nye.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sidesprang i en tråd som handler om noe helt annet, men.... Synes ærlig talt ikke de mekaniske hendlene i min F30 virker mer eller mindre simple enn f.eks. de elektroniske i min lett tilårskomne E60. (Eller de mekaniske i min enda mer tilårskomne E39). Poenget med mekanisk betjening er at man skal kunne betjene de (og finne posisjonen) uten å ta oppmerksomheten bort fra veien. Derfor er mekaniske hendler (og knapper/skruknotter) optimalt, selv om det er alt annet enn fancy. Tesla har tatt den helt ut, og har nesten alt på touchskjerm. Sett ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv er det fullstendig hjernedødt. (Men der er jo målet at bilene skal kjøre selv etterhvert, så da spiller det gjerne ikke noen rolle lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid man er i en situasjon der blinklyset går av av seg selv når man skulle ønske. Med mekanisk hendel er det lett å gjøre manuelt. Med elektronisk er det lettere å blinke motsatt vei om man ikke har teknikken helt inne. Sorry Saltkjelen. Jeg er enig med deg i mye, men ikke dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke er i en situasjon hvor blinklyset går av når man skulle ønske det, så må man kansellere blinklyset når det er mekanisk også? Kanselleringen av konstant blinklys med touch-hendler er jo bare et touch på spaken, og det krever jo rett og slett ingen teknikk (de som blinker den andre veien drar jo spaken helt ned i nytt blinkemodus. Regner da med at de samme drar en mekanisk spak også ned i nytt blinkemodus). Det er selvfølgelig helt uproblematisk at du har et annet syn på hendlene enn meg, men "problemene" du kommer med er like gjeldende for mekaniske hendler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparker eller ikke spaker ,liker disse oppdateringene dine .

Alt fra hvordan bil oppfører seg til hytteturer osv 😀.

Og så må jeg si det er gøy med en tråd som handler om en nyere familiebil som brukes til det den er bygd for.

Jeg hadde kost meg masse i en sånn som dette jeg og hadde jeg hatt små i hus.😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, sveigis skrev:

Alt fra hvordan bil oppfører seg til hytteturer osv 😀.

Og så må jeg si det er gøy med en tråd som handler om en nyere familiebil som brukes til det den er bygd for.

Jeg hadde kost meg masse i en sånn som dette jeg og hadde jeg hatt små i hus.😀👍

Takk :D Ja bilen er til for å brukes selv om den blir brukt mindre enn gjennomsnittet. Jeg tar vare på den og passer på :) Jeg synes også det er kjekt og dele litt av det vanlige daglige. Kanskje noen får øynene opp for en slik også :) Idag fikk den seg en velfortjent vask, endelig! 

2571F959-111B-4D96-A9C2-E8900A8D69BD.thumb.jpeg.8cbf39b7acfc410f6e9dcebdb4b5d269.jpeg

Jeg kjøpte inn jallafelgvask til 28,- på Obs Bygg som jeg tar med til vaskestasjoner og/eller bruker hjemme nå på vinterhalvåret hvor bilen er like skitten etter dag 2, men jeg ble overrasket, den fungerte utrolig godt. Altså den var ikke på høyde med P21S, men helt på høyde med flere jeg har prøvd som koster inntil 100-lappen :)

9880B7EE-F17D-4363-9F44-DA391BA6F4AC.thumb.jpeg.f619032f4acdcc19ad2da0805f1127e5.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

 

Takk for innføringen :D Nå som jeg ser greia er det absolutt mange skritt tilbake med de nye, ja. Fungerer jo veldig fint de jeg har i E92en også. Synes ikke det er problematisk i det hele tatt med at de ikke "låser" seg i posisjon. Dytte til motstanden kommer for å blinke 3x (jeg har kodet til 5x) eller dytte forbi motstanden for å "klikke" de på. Aldri slitt med å skru de av igjen heller. Forståelig at det kan være litt uvant de første par gangene men det satt seg med en gang i mitt tilfelle iallefall. Også har jeg jo selvfølgelig også regnsensor i knapp slik at jeg kan pusse ruten når jeg ønsker uten å deaktivere regnsensor. Dette har jo fungert utmerket siden 2004 (eller når enn det kom) og ser ikke hvorfor de plutselig skal kvitte seg med så kjekke funksjoner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jallavask sier du, som fungerer bra?!

Kjøpe meg et par slike da kanskje, har strevd med å holde en hvit bil ren de siste 4 årene.
Men imorgen henter jeg en ny - med en kulør i andre enden av skalaen, som er ennå verre å holde ren.

Syns generelt det er mye svake (miljøprodukter) der ute som ikke får med seg dritten. 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jallavask sier du, som fungerer bra?!

Kjøpe meg et par slike da kanskje, har strevd med å holde en hvit bil ren de siste 4 årene.
Men imorgen henter jeg en ny - med en kulør i andre enden av skalaen, som er ennå verre å holde ren.

Syns generelt det er mye svake (miljøprodukter) der ute som ikke får med seg dritten. 

Ja, dette var jo bare felgvask. Sprayet på og lot det stå i et minutt(den tid det tar å betale for selvvask og hente lansen) og spylte av. Høytrykken på selvvask tok da alt av skit. Her hjemme bruker jeg ikke høytrykk på vinterhalvåret så da bare dusjet jeg felgene etterpå og det aller meste rant av, siste rest tar jeg med svamp og skiten sitter allerede løst så det blir rene felger i en fei:) Helt kurant med andre ord, men klart det finnes bedre produkt, men til 28,- var det ingenting å klage på her. Om det var fordi jeg jevnlig holder de vedlike så skiten ikke får gro seg inn eller om den faktisk er grei vet jeg da ikke :D Jeg bruker ellers Turtle Wax PreWash T avfetting og synes det er like bra som Prick Bort. Dette er i en gel-form så den renner ikke av, men henger på bilen og tørker ikke inn. Den tar alt av skit. Koster vel 80-90,- eller noe for en flaske. TW har vel en miljøavfetting til halve prisen, men den fungerer ikke . 
 

Blir kult å se nybilen din, det gledes :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Marius2002 changed the title to Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...