Gå til innhold

Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel


 Share

Anbefalte innlegg

Kjekt å lese bloggen om "livet med 2AT" Marius :D . Om jeg var i markedet for en slik type bil er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt denne kontra Golf Plus, MB B etc. Ja, en kan si at BMW DNA'et er utvasket med FWD-base og tverrstilt motor, men det er jammen mye BMW DNA igjen i denne også merket jeg etter å ha hatt en slik over en helg med mye kjøring. Litt mer batterirekkevidde ála X1 25e hadde gjort seg (der er det for øvrig veldig gode leasingtilbud på nå, jeg fikk tilbud på en spekket slik jeg ville ha den til drøye 500k. Det er ikke så verst for en slik bil egentlig, og mye under diesel/bensin-utgavene), men veldig kjekk bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger X1 er en flott bil, absolutt :) Jeg kjørte bak en ny X1 i går og da var LED-lyset på ene siden på bakluken defekt, så spørs om det er noe problemer der med de litt ala baklyktene til F25 X3? Håper iallefall ikke det.

Takker for gode ord folkens og hyggelig folk leser og engasjerer seg :) Bilen er nå kjørt 13900km, altså har jeg på 1 år og 2 måneder kjørt 9400km. Jeg kan komme med en kjapp update om statistikk. Bilens forbruk står på 0,41, dette fordi rekkevidden på vinteren er nokså kort og det har vært litt ekstra kjøring siste tiden og bensinmotoren har vært flittig brukt. Jeg har også brukt mye fjernvarming så det er har ikke alltid vært nok strøm til å dekke min kjøring. Men det er greit. Som dere ser så er 5400km kjørt på strøm i mitt eie, ergo er over halvparten er kjørt elektrisk. Jeg kjører sjeldent på ECO i byen og korte turer, men bruker gjerne ECO på litt lengre turer, da det faktisk er merkbart å spare inn der. SPORT blir så og si aldri brukt, en og annen forbikjøring på tur, men ellers er COMFORT det som passer meg best i dagligbruken til og fra jobb/butikken. :) 

311077484_Skjermbilde2020-03-06kl_09_56_50.thumb.png.128552a8d1cc1e43db6c00a3c6fdb032.png

IMG_2371.thumb.jpg.d2e2a4f8014719c876e130bcd1e40739.jpg

(^den meddelelser/varsel er bare at jeg må fylle bensin) 

Stemningsbilde fra tidligere i vinter da takstativet var på :) 

IMG_1764.thumb.jpg.7d9d236d8946aaa65cd68b02305eafa8.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Du som er blitt hybridmesteren; la oss si at man skal kjøre en strekning på 180km til fjellet. Bilen har 80km elektrisk rekkevidde for enkelhetens skyld. Jeg innbiller meg at for å kjøre denne strekningen mest mulig økonomisk, kjører man først på bensinmotoren det partiene er nokså enkle og lite stigende, og så sparer man heller den elektriske rekkevidden til de store klatreetappene. Har du gjort deg opp noen erfaringer rundt dette? Eller blir det mest økonomisk om bilen styrer alt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Artig! Du som er blitt hybridmesteren; la oss si at man skal kjøre en strekning på 180km til fjellet. Bilen har 80km elektrisk rekkevidde for enkelhetens skyld. Jeg innbiller meg at for å kjøre denne strekningen mest mulig økonomisk, kjører man først på bensinmotoren det partiene er nokså enkle og lite stigende, og så sparer man heller den elektriske rekkevidden til de store klatreetappene. Har du gjort deg opp noen erfaringer rundt dette? Eller blir det mest økonomisk om bilen styrer alt selv?

Det spørs hvor jeg skal om jeg sparer på strøm eller ikke, men fjellet er ikke noe å spare til i utgangspunktet. I utgangspunktet ja, dette kommer jeg inn på lengre ned. :) Du burde på lengre turer, 18 mil defineres som dette, bruke GPS. Ikke fordi du ikke kan veien, men bilen ilag med GPS og ECO-modus kalkulerer ut ruten og forbruket og fordeler nogen lunde el-driften utover turen. Dette er kanskje det mest økonomiske. Husk at 80 km er flat mark. Jeg har 5 km hjem fra jobb men bruker opp 14-17km av det som er oppgitt i bilen fordi det kun er bratt stigning. Mens til jobb bruker jeg kun 1km da jeg bare triller. Det mest naturlige hadde vært å oppgi dette forbruket i %, men jeg har av en eller annen grunn alltid regnet i tilgjengelige km vist i bil. 😅 Vel, nå du brukt opp batteriet vel fremme på fjellet. Ok, har du lademuligheter? Hvis ja, no stress, hvis nei.... Har du ikke lademulighet burde du spare på strømmen under kjøring til destinasjonen så du har 50% ish igjen til returen. Da kan du benytte deg av fjernvarme i den kalde fjellheimen og har varm og komfortabel bil til hjemturen. På sommerstid er jo bilen varm, men da kan du bruke samme funksjon til nedkjøling :) 

Funket dette svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og det er interessant å se. Så bilen er såpass smart at den kalkulerer ICE/el i forhold til terreng, det er jo ganske kult og imponerende. Om bilen kjøres helt tom for strøm, greier vel bilen å lade opp en del av batteriet igjen også? Sånn i forhold til fjernvarming og den slags på fjellet. Fryktelig irriterende at man egentlig ikke får seg noen tanker rundt hvordan dette fungerer i det daglige med kun få timers prøvetur hos forhandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kalkulerer terrenget ja, men selvsagt regenererer den også på turen :) Man kan regenerere ganske mye ved å kjøre i SAVE og kjøre fornuftig :) Men det er bare nogen lunde den klarer å holde på el-driften og fordelingen på langtur, men jeg synes det fungerer bra :) Din kommende X5 45e vil nok gjøre dette bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Idag prøvde bilen å drepe meg, en nær døden opplevelse. Det er ihvertfall en bedre historie om jeg ordlegger det slik. Jeg kom i 60 oppover og hjem i cruisecontrol, forholdsvis tørre og fine veier. Jeg var i eldrift, som da vil si bakhjulstrekk for de som ikke har fått med seg det. I en sving var det underkjølt og bilen lå plustelig 90 grader i kjøreretningen og var helt Tokyo Drift. Etter femti varsellys, pling og undertegnede som rattet som en helt så kom vi helskinnet igjennom svingen Jeg sa til bilen "nå var du en liten rakker" og vi ble venner igjen. 

49FD2E25-C13C-4C98-8711-1DD9CE0FA868.thumb.jpeg.a5d608c15a28a001e5ce3358f727c105.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FTE skrev:

Ikkeno som en liten hjertet i halsen-opplevelse for å sprite opp hverdagen litt 😄 

Vel, det bar et snev av overdrivelse i den historia :D Bilen rettet seg opp av seg selv, hadde glemt å skru av antiskrens, så jeg trengte ikke gjøre noe. En helt udramatisk hendelse selv om jeg skvatt litt, men klart, det kunne sikkert vært en ubehagelig opplevelse for de som ikke er vant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nettopp inngått leasing avtale bmw 225xe, brukt den snart 2 uker og har noen spørsmål angående økonomisk el-kjøring. Jeg gjør mye småkjøring, kjøreturer på 3-4km og opplever et voldsomt el-forbruk. Er det noen som har noen råd om hvordan få ned forbruket?

Hva er best, Comfort eller Eco drive? Sammen med auto eDrive eller maxi eDrive? Har tidligere kjørt mye elbil og da synes jeg det har vært veldig enkelt å ha kontroll over forbruk, bruk av ecodrive/normal modus har vært logisk og jeg har hatt full kontroll. Med min 225xe synes jeg dette er vanskelig. Kan det være smart å bruke M/S modusen? Føler spesielt at det går med mye strøm ved start av bilen, sikkert ved at bilen bruker strøm til å varme opp bilen. Jeg leste at bilen skal bruke mindre strøm ved Eco Drive, at varmeapparat ikke skal virke like intens f.eks., men har ikke opplevd at dette stemmer. Veldig interessert i å høre deres erfaring.....

Et spørsmål til, i hvilket modus/kombinasjon av moduser er det høyest regenerering? Har forstått at man ikke kan gjøre justeringer slik at man kan bremse på giret for å regenere mer strøm men er det noen moduser som regenererer mer strøm? evt. m/s modus?

Tusen takk for eventuelle tilbakemeldinger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hanschr skrev:

Hei, jeg har nettopp inngått leasing avtale bmw 225xe, brukt den snart 2 uker og har noen spørsmål angående økonomisk el-kjøring. Jeg gjør mye småkjøring, kjøreturer på 3-4km og opplever et voldsomt el-forbruk. Er det noen som har noen råd om hvordan få ned forbruket?

Hva er best, Comfort eller Eco drive? Sammen med auto eDrive eller maxi eDrive? Har tidligere kjørt mye elbil og da synes jeg det har vært veldig enkelt å ha kontroll over forbruk, bruk av ecodrive/normal modus har vært logisk og jeg har hatt full kontroll. Med min 225xe synes jeg dette er vanskelig. Kan det være smart å bruke M/S modusen? Føler spesielt at det går med mye strøm ved start av bilen, sikkert ved at bilen bruker strøm til å varme opp bilen. Jeg leste at bilen skal bruke mindre strøm ved Eco Drive, at varmeapparat ikke skal virke like intens f.eks., men har ikke opplevd at dette stemmer. Veldig interessert i å høre deres erfaring.....

Et spørsmål til, i hvilket modus/kombinasjon av moduser er det høyest regenerering? Har forstått at man ikke kan gjøre justeringer slik at man kan bremse på giret for å regenere mer strøm men er det noen moduser som regenererer mer strøm? evt. m/s modus?

Tusen takk for eventuelle tilbakemeldinger....

Heisann, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan:

Forbruk:
Oppgitt rekkevidde er flat bakke og medvind. Har du noen oppoverbakker, værste fall bratte bakker som jeg har så bruker du enormt med batteri. Eksempelvis har jeg ca. 5 km til jobb. Der triller jeg og har mellom 20 og 25km tilgjengelig(alt etter temperatur osv.) når jeg er fremme. Kjører jeg rett hjem har jeg mellom 5 og 10 resterende alt ettersom. En god sommerdag så kanskje det står 12-13km etter jeg har kommet meg hjem. Motbakken dreper rekkevidden og vel så det. Foten din styrer resten. Du kan gjerne kjøre i eco, da har du ikke like hurtig akselerasjon og varmeapparatet toner seg litt ned for å spare strøm. Jeg kan ikke si at sistnevnte merkes veldig, men litt :)

Vipper du girspaken over i M/S så vil bensinmotoren starte automatisk. 1. fordi elmotoren har ikke gir, så du får ikke giret særlig. 2. Sport er Sport og du skal ha alle krefter tilgjengelig. 225xe er ganske snill på bensinforbruk på langtur (0,5 hadde jeg Molde-Lillehammer-Molde i Eco og Comfort, alt ettersom), men i blandet kjøring bruker den 1 liter på mila og det er ganske mye for en så "liten" bil. Jeg merker ikke særlig til eco i bykjøring, annet enn at jeg registrerer hva bilen gjør og ikke har full kraft. Comfort er den beste innstillingen synes jeg på korte turer og Eco på litt lengre turer, men her må du ser an topografien din og finne det som passer deg best :) 

Jeg opplever at bilen bruker litt på å starte, så det lønner seg ikke å skru av og på og av og på, men den bruker heller ikke så mye at jeg gruer meg for å skru av bilen. Står jeg lengre enn 2 minutter og venter så skrur jeg av bilen(kjipt om den du venter på kommer etter 2 min 20 sek.. :lol:).


Regenerering:
Jeg opplever i bykjøring at høyest regenerering er Comfort, fordi den bremser mye kraftigere opp. Mens på lengre turer så synes jeg Eco fungerer bra. Om du skal kjøre litt lengre stykke så plott inn på GPS dit du skal og velg Eco, så fordeler bilen nogen lunde el-driften på hele den turen og gjør at du kjører mest økonomisk. Her er cruisecontrol et godt tips, for cruisecontrol klarer å holde/tilpasse farten mye jevnere enn du klarer med foten og derfor snillere med forbruket. Er det en bratt nedoverbakke så er det fint å sette cruisecontrol i den hastigheten som det er så triller bilen bare og slipper opp på regenereringen når den må og litt kraftigere om du skulle til å trille raskere. Bruk cruisecontrol til alt utenom i bykjøring egentlig. M/S modus regenererer der, men husk at her bruker du alle krefter og derfor bruker du gjerne mer av strøm enn du genererer og motoren er på hugget hele tiden og det samme vil da drivstofforbruket være, så M/S er en svært uøkonomisk posisjon å la girvelgeren være i. Men klart, det er mest gøy i S da :) Sport-modus er noe annet igjen, du merker at ratt osv. blir mer tight, men det er nesten slitsom i by, men utmerket på forbikjøringer. Bruker det kun da.

Oppsummering er ikke 225xe eller en hybrid så billig som man kanskje skulle tro, men du verden så mye bil det er for pengene. Den er også svært moro og utrolig deilig å trille lydløst når man kjører i sakte fart. På vinteren så skrur du av hjelpemidler der du føler deg trygg og har på el-modus og du har en stille sladd i alle svinger om du så måtte ønske eller bare ha den lille bakhjulstrekk-flikken ut av sving/rundkjøringer. Perfekt.
225xe kan jo faktisk være billig, så jeg må utdype det at jeg skrev at den ikke er det, for meg er den det. Jeg har kort vei, rekker innom butikken på vei hjem fra jobb. Alt på strøm. Mange bommer og leser det som leverandør oppgir som forbruk som da ofte er usannsynlige tall som 0,2L på mila og har kanskje 3 mil hver vei og ikke lademuligheter på jobb. Da begynner bensinpengene å ryke :) 

På langtur i sommer så kostet det å lade på hurtiglader 70,- pr. påbegynte 15 min.. Det er helt sikkert mange forskjeller rundt om og prisene forandrer seg. Men jeg tar utgangspunkt i det som jeg så da. Det funker sikkert å lade i 45 min. på en el-bil og betale 210,- for 80% eller hva det nå enn blir på hurtiglading, spørs vel på bil. Men på 225xe så har du, la oss si 30 km for å være raus på 100%, medvind og flat mark. Danmark. Vi kan strekke oss til 40km for å bare være på den sikre siden. La oss si at bilen er superduperrask og lader 100% på 15 min og du bare bruker 70,-. Du bruker 0,5L bensin på langkjøring. Okei. Prisen 17,- give or take på bensin, men vi er i elbilen favør så vi sier 20,- pr. L.... På en strekke på 40km har du med strøm brukt 70,-, men på bensin har du brukt 40,- (0,5*4=2 , 2*20=40). Altså lader man ikke på langtur langs veien i en hybrid med kort rekkevidde. Får hybrider fremover superduperlader og lang rekkevidde på batteri slik at regnestykket endrer seg så kan vi snakke. 
Du tar likevel med deg ladeledningen din slik at du kan lade når du når din destinasjon :) 

Hybrid lønner seg kun når man kan lade hjemme eller på jobb, ikke på offentlig ladestasjon.

 

Håper dette var litt oppklarende :)  Spør i vei om det er noe mer :) 

 

Edit: Les gjerne tråden, der står det også litt om dette i flere innlegg :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg har lest litt fra tidligere innlegg, masse gode tips. Det som er problemet er bruken av strøm ved småkjøring, vær gang jeg starter bilen går det ned 5km virker det som. Ved kjøring over lengre avstander er strømbruken som forventet.

Jeg må nok kjøre endel, prøve ut litt forskjellige moduser/måter å kjøre på før jeg kommer med noen flere uttalelser, jeg liker bilen veldig godt så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hanschr skrev:

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg har lest litt fra tidligere innlegg, masse gode tips. Det som er problemet er bruken av strøm ved småkjøring, vær gang jeg starter bilen går det ned 5km virker det som. Ved kjøring over lengre avstander er strømbruken som forventet.

Jeg må nok kjøre endel, prøve ut litt forskjellige moduser/måter å kjøre på før jeg kommer med noen flere uttalelser, jeg liker bilen veldig godt så langt!

Ja den bruker litt på start/stopp, men ikke mer enn max. 1 km. Står du i ro så går den ned 1 km pr 3-4 minutt. Har du full blås på frontruten så detter den ned noen kilometer, men justerer seg opp igjen når du skrur dette av :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen

Jeg har brukt bilen noen uker nå og har noen spørsmål. Jeg vil gjerne skjønne logikken bak de forskjellige modusene og hvordan forbrennings/elektriske motoren fungerer men blir stadig overrasket. F.eks. merket jeg at i nedoverbakker ruller bilen i ECO drive mens i Comfort regenerer den strøm, andre som har samme erfaring? Er det noen logikk i dette? Jeg trodde kanskje at regenerering er mer ECO vennlig enn kun trilling(ingen bruk av elektrisk eller forbrenningsmotor).

Jeg merker at i SAVE oppfører bilen seg som en bil med en litt dårlig/svak Automatisk gearkasse, mens i AUTO går den mye jevnere og bedre, det er kanskje fordi den bruker mer den elektriske motoren, andre som har samme erfaring? Ble litt negativt overrasket over hvordan den oppfører seg ved bruk av kun forbrenningsmotoren, det har kanskje noe med den svake motoreren å gjøre!?

Hvis jeg vil bruke bilen slik at alle motorene er på, altså i 4wd, f.eks. på fjellet, la oss si siste biten opp på hytta i 2km, hva gjør man da, er det et mode hvor man sikrer 4wd?

Er forøvrig fremdeles veldig fornøyd og imponert over bilen, veldig mye teknologi for en liten penge.....

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Marius2002 changed the title to Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...