Gå til innhold

Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel


 Share

Anbefalte innlegg

@Hanschr ved ECO og rulling: dette er gjerne til lange slake nok bakker til at ved regenereringen bremser bilen helt opp og du må gi gass igjen for å holde fart, mens trilling holder du farten og bruker ingenting. Bruker du regenerering likevel her så bruker du opp det du har ladet og litt til på samme strekning som bilen triller avgårde "motstandsfritt". I brattere bakker er nok regenerering best da den klarer å bremse på genereringen om du skjønner, litt som og bremse på gir :) 
SAVE bruker faktisk litt strøm om du gir bånn pedal fordi 4x4 kobler seg inn likevel. Synes kassen er bra jeg, men den er med bensinmotoren i gang veldig "på" når man står i ro og i D(i kryss og slikt). Synes heller ikke at motoren er svak for den bilen, men selvsagt ikke noen rakett. Det er jo kombinasjonen av el og bensin som gjør den "rask". Sikkert vanesak, men er enig i at alt er mer rett i auto og el-drift. BMWs hybridlinje er bra!
Du får nok ikke tvunget bilen i 4x4, men også her kobler bakhjulene seg inn like sømløst som alt annet ved den minste antydning så jeg hadde ikke bekymret meg for dette. Du kan vippe spaken over i M/S og la den stå i S, da har du alle krefter tilgjengelig og 4x4, men den kobler likevel ut hjulene bak om bilen mener det ikke er behov :) 

Godt du er happy, det er undertegnede også :D 

Endret av Marius2002
Tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det litt bildag etter syklingen. 
Først en god vask!

7CE3E85E-2765-44D7-A25D-8123ABAD7C57.thumb.jpeg.271d3f2ebe57ae37c91d4a66b2627eb7.jpeg

Deretter hjulskift. Fikk testet Ryobi muttertrekkeren jeg har kjøpt også :) 

39C08382-C9BC-4084-A2F1-A9C6B2278F10.thumb.jpeg.e4fcd9ee6de3e9b23a571f1d717bfd80.jpeg
 

På med nye hjul. Den ser bedre ut med vinterhjula, men de er breiere og dritt fyker oppover bilsiden. Sommerhjula er originale M-Sport, bare i 17" og litt smalere-> ren bil lengre uten skvettlapper. Momentstav på 120Nm. Perfekt, gikk over med hjulkryss og hjulboltene gikk bare 2-3mm til uten at det ble overdratt. :) 

482C1F2E-4BA1-4712-A9CF-D2D2F41E6447.thumb.jpeg.99bb43aa7283b8a7e54418f32f203aee.jpeg

Bil ferdig :) 

7AE21E00-2E2D-4DFA-B891-CAB463D4F4DE.thumb.jpeg.e5f3dc81dc7285593310787d24b6278a.jpeg

Er glad jeg har vasket bilen ofte gjennom vinteren. Ved rengjøring av vinterhjulene så satt skiten lett og de var egentlig ikke så ille i første omgang. Nå er de ihvertfall shinet og lagt til sommerlagring.

4C2EFD90-FDCA-4652-9148-C0866C109D07.thumb.jpeg.17afef9e63398a20831fcae783655340.jpeg

Lovte ungen at ved bytte av hjul blir det bytte av sete. Recaro Monza Evo. Ut med det forrige og duverden med dritt som har samlet seg på kort tid, jeg har brukt å tatt ut stolen og rengjort ved jevne mellomrom. Men her ser dere:

82221964-EBCC-4839-B6DD-444655068CC4.thumb.jpeg.e32c2637e5d38121fdc4b6db5c82e735.jpeg

Vel, da ble det full shine av seter og interiør. Det ble som nytt :) Inn med stol også. Jeg fjernet det blå teppe, men selvsagt fortsatt setebeskytter under stolen. Grunnet til at jeg fjernet var fordi @Saltkjelen skrev noe om at ett eller annet var som å bruke setetrekk for at neste eier skulle ha fine seter. Make sense. Så nå er det kun beskyttelse der stolen står og de fine M-Sport-setene i baksetet er fullverdige igjen.

7BA7CBA9-A4B0-4AFF-9BCA-FB5ABAEA1274.thumb.jpeg.d63a38baabce1542aacc0a72ccac9d43.jpeg

En stykk fornøyd unge :D :

DE031F0E-BD7E-4C65-8DF5-9FA091AA1DFC.thumb.jpeg.379e283501781a966b8a8561ee576bca.jpeg

Og flott vær idag, dokumentert på sykkelturen i morrest:

C726F062-01F5-4F44-9C29-BE8A1E3A172D.thumb.jpeg.d6141e78759b3e372616f4bc08dbcfbb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med tøfler på Marius. Ryobi ja, har 8-9 av disse verktøyene etterhvert, fra terrassebørster til lys og trekker. Hvordan var muttertrekkeren? Tror den vant en best i test for forbrukere?

fin tid fremover nå og ja, blir fryktelig mye gris bak barnesetene, helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Deilig med tøfler på Marius. Ryobi ja, har 8-9 av disse verktøyene etterhvert, fra terrassebørster til lys og trekker. Hvordan var muttertrekkeren? Tror den vant en best i test for forbrukere?

fin tid fremover nå og ja, blir fryktelig mye gris bak barnesetene, helt utrolig.

Har litt Ryobi her også, men er egentlig DeWalt-mann. Men Ryobi fungerer til god pris så nå er det bare drill og kappsag som er DeWalt og en bråte med Ryobi :) Muttertrekkeren tapte torsdagens TV2 Hjelper Deg, men alle med litt snev av forståelse skjønner at testen var helt bak mål, det har de også fått hørt i etterkant fra flere hold. Den vant derimot testen på Tek.no og testen i Teknisk Ukeblad :) Funket knallbra hos meg. Innstilling 3(max) ved løsing og innstilling 2 med momentstav på 120Nm ved innskruing. Innstilling 1 uten momentstav hadde sikkert funket, men jeg synes min metode funket perfekt og det var oppskriften for meg. Momentstav påinnstilling 1 ble litt rart da jeg følte den ikke strammet skikkelig slik den skulle. Momentstavene kjøpte jeg på Biltema. De leverte. :) 
 

Det blir fin tid fremover ja :) Nå ser ungen skikkelig ut vinduene og hele panoramataket kommer endelig til sin hensikt. Hun elsker det. 
 

Og ja, deilig med sommerhjul. Jeg vet ikke, men jeg får skikkelig vårfølelse bare av å bytte hjul. Klar for lysere tider :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hehe, det er fint å ha beskyttelse for visse ting og jeg holder med deg når det gjelder å ha på beskyttelsestrekket på seteryggen. Er sommerhjulene mindre enn vinterhjulene? 

Sommerhjulene er 17" og 215(eller 205) og vinterhjulene 18" og 225 :o Det bare var slik 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jøss, ikke ofte man ser den kombinasjonen. Jeg stemmer for noen skikkelig spreke 19"-felger fra en annen modellserie. :P 

Om det hadde vært så enkelt. BMW har vel  generelt en boltsirkel 5x120 med senterhull på 72,6mm om jeg ikke tar helt feil og 2AT har 5x112 med senterhull 66,6mm. Det er begrenset med utvalg rundt om også :) Jeg klarer meg derimot fint, det er så og si nye dekk også. Med det sagt har BMW sine Style M486 til disse i 18" som er ganske fin, men det får bli ved en senere anledning! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, men alle G- og I-serie har 5x112 og 66,6mm navåpning, så gode muligheter for å mikse litt hjul her. :) 

Hør hør! Det var jeg ikke klar over, da kan jeg ha et øye på finn.no den tid det blir aktuelt :) Det blir uansett ikke i år. Takk for informasjon.

45BFD990-361B-442C-90D1-971F58E23E04.thumb.jpeg.407ceead3b7139e01e7d91ea97157063.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius,
Takk for super forumtråd her!
Jeg får levert min splitter nye 225XE M sport neste uke og lurte på om du synes 18" hjul er OK oppsett på denne bilen komfortmessig? Grunnen til at jeg er spør er fordi Bavaria frarådet 18" hjul, mente at det  ble for stort på denne bilen og at komforten ble merkbart redusert sammenlignet med 17". I mitt hode er 18" minimum hvis man ønsker litt mer sportslig look enn "standard" oppsettet.
PS! Ser at du bruker uorginale felger på vinterhjulene, stemmer det at du bruker BMW senterkoppene fra 17" M sport felgene på disse? De passer også på uorginale felger? Hvis jeg skal gå for 18" hjul må jeg kjøpe felgene separat så er det kjekt å vite om man allikevel kan få "original" look med felger fra andre fabrikater enn BMW.

 


 

Endret av Geir Ove P
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Geir Ove P og velkommen til forumet :) Takk for at du synes det, det er få av denne bilen her inne og tenker det er greit å dele litt ups and downs med bilen, samt hvordan den er i det daglige og hva man kan forvente :) Prøver og dekke det meste av bilholdet, alt fra plass og mål til elektrisk kjøring. Så håper jeg at jeg treffer noen som synes det er interessant.


Det fulgte med helt nye 18" fra GS på vinterhjulene, så da får de bare stå. Jeg synes også at de er clean og passet bilen godt. Senterkoppene bytter jeg over ja, det er ikke aktuelt og ha andre senterkopper enn BMW, liker den originale looken. GS-senterkoppene kastet jeg første dagen. Jeg synes 18" er behagelige jeg og kunne tenkt meg det på sommerhjulene også. Det jeg derimot merker er at siden vinterdekkene er 225 bredde så kommer de lengre ut(innpress osv. spiller vel også inn, men) og da spruter det skit oppover bilsiden bare man ruller ut og det er antydning til vått. Sommerdekkene er 205 og da stikker de akkurat ikke utenom og skiten havner i hjulbuen(jaja, noe fyker jo oppover bilsiden, men bare en brøkdel av vinterhjulene). :) Jeg liker derimot 18" 225 utseende best, selv om bilen er lettere og holde ren med 17" 205. 
 

Var disse som fulgte med, med Federal piggfritt vinterdekk som utrolig nok har fungert godt. Jeg er Nokian-type egentlig og bruker ikke å kjipe inn på dekk da jeg anser dette som sikkerhet. 

https://www.gsbildeler.no/dekk_og_felg-felgpakker_vinter-avus_mb3__99_22971__18
 

Synes vinterfelgene fra GS er vanskeligere å holde rene, men ved hyppig rengjøring iløpet av vinteren så holder de seg :) 

Her med 18" vinterhjul:

A6754E18-96E0-4EB3-A4B1-A176130ED973.thumb.jpeg.bee35d3461fede4e9defd3e97696b413.jpeg
 

Dekkene jeg har på sommeren er stjernemerkede Bridgestone Turanza T001. Jeg synes de støyer en del, så blir nok Michelin av en sort eller Falken FK510 neste gang da disse er betydelig mer støysvak. Men det er bare tull å bytte når de har gått 1 sesong og fremstår som ny :) Litt økonomi oppi det hele også.

Spør gjerne om det er mer :) Du får jo lengre rekkevidde, nye lykter og en helt ny front. Dette blir bra :D 

Hiver opp et sommerbilde også da:

CBCC7AE5-0A55-40A3-B5B4-8686FC81531B.thumb.jpeg.3657cdf6138617a41f4635d384ad2af1.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Hei @Geir Ove P og velkommen til forumet :) Takk for at du synes det, det er få av denne bilen her inne og tenker det er greit å dele litt ups and downs med bilen, samt hvordan den er i det daglige og hva man kan forvente :) Prøver og dekke det meste av bilholdet, alt fra plass og mål til elektrisk kjøring. Så håper jeg at jeg treffer noen som synes det er interessant.

[...]

Takk for det og tusen takk for raskt svar:)
Ja, det er alltid gøy med ny bil. Har i dag en Mercedes B klasse som skal leveres tilbake etter endt leasing, så da blir det overgang til BMW for første gang. Det er disse to modellene jeg har hatt valget mellom hele tiden, og siden Mercedes er forsinket med sin B klasse hybrid så hoppet jeg på et gunstig leasing tilbud fra Bavaria. Dette blir mitt første møte med både hybrid og BMW, så satser på at jeg blir fornøyd. Selv om jeg er forberedt på at EL rekkevidden er så som så, blir det allikevel gøy å endelig få brukt ladestasjonen som har stått ubrukt i lang tid... Så har jeg jo innsett at man må ta denne bilen som den er, som selgeren hos Bavaria var veldig ærlig på da jeg konfronterte han med forventet EL rekkevidde og potensielt "høyt" bensin forbruk: "Du må fokusere på at du får veldig mye bil for pengene og litt EL rekkevidde på kjøpet". Jeg ser jo det på modellen jeg får: utstyrslista er heftig med tanke på alt ekstraustyr som inkludert og med tanke på at det er en BMW, og hva andre fabrikater kan stille opp med i samme prissegment, da var valget enkelt for min del. Jeg ønsker en "premium" flerbruksbil som er kompakt og ser litt sporty ut, da er det ikke så mange valgmuligheter enn B klassen eller Active Tourer for min del (i påvente av rene EL bil alternativer).

Men tilbake til felgalternativer, kan det stemme at det er tilsvarende disse 18" felgene du har på vinterhjula dine?
https://www.gsbildeler.no/dekk_og_felg-felgpakker_sommer-avus_mb3__99_22971

Har forstått det slik at GSbildeler er BMW spesialist? men ser ut som at det er kun et alternativ i 18" og det er tilsvarende felger som du har. Jeg ønsker meg litt mørkere felger til min mineral hvite 225XE, iallefall litt mørkere farge på deler av felgene.

 

Endret av Saltkjelen
Fjernet bilder og unødvendig tekst fra sitatet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Geir Ove P Man må ta 225xe for den bilen den er, det er en gjennomgående rød tråd i denne tråden også :) Les gjerne hele tråden, der kommer det frem mye! Det er de felgene der ja, men de er sølv. GS er BMW-spesialist ja, men du har også koed.no. Du kan søke rundt på nett fra dekk-/felgforhandlere om de har fine felger til bilen i mørkere, bare ikke gå for noe som ser helt jalla ut :lol: Få mest mulig oem-look så er du der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes 18" kledde bilen bra :) og siden 17" er mer praktiske, hva med å få vinterdekk på 17" og sommerdekk på 18"? Du trenger jo sånnsett ikke nye felger.

Ellers morro å lese brukererfaringer på hybridsystemet. Har aldri kjørt bmw hybrid så det virker jo mer gjennomtenkt ut enn flere andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Marius2002 changed the title to Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...