Jump to content
Marius2002

Marius2002s F45 225xe M-Sport

Recommended Posts

@Chris A ja den går enda :) Ser den går noen turer att og fram om dagen fra stuevinduet til der vi var.

————

Da var jeg hjemme. Galskap-etappe. 120 mil på ett strekke(Myre-Molde). Vi hadde selvsagt noen stopp ellers hadde dette ikke gått. Starter 06:00 og var hjemme 02:30. 18 timers kjøring og 2,5 timers pause til sammen. Jeg tok et par powernap altså mens fruen og ungen tok et pust ute og var hele tiden våken og klar. Det er ikke tema å kjøre når man er trøtt, det kan ikke understrekes nok. 

A-Stolpen gjør at dødvinkelen fortsatt er like bred som en låvevegg, så i knappe uoversiktlige svinger må jeg av og til bøye meg fram over dashen for å se. Samme som i kryss. Man kan jo være positiv og se på det som trening og sitte der som en jojo att og fram. Men men. Vanesak, men inneforstått med at det kan vært potensielt livsfarlig om man ikke bøyer seg fram, for det har vært mye situasjoner hvor jeg kunne fått meg en overraskelse om jeg ikke bøyde meg fram.

Jeg havnet på forbruk på 0,64 til slutt. Det vil i korte trekk si at jeg klarer ca. 60 mil på en tank på 38 liter. Oppgitt gjenstående mil etter full tank ligger på 40-45 mil, men jeg kjørte mange mil hvor den ikke endret seg eller at etter km gikk ned så gikk den opp igjen. Jeg fyllte uansett mellom kvart og halvfull tank på vei opp/ned :) 

Tok ingen bilder av bilen på veien ned, men det må bare gå. Ellers er man jo vitne til mye grisekjøring(grisekjøring i sin rette forstand ja) når man kjører Norge på langs. Vi har sett så mange nestenulykker over folk som på død og liv skal forbi uten og ha tilstrekkelig sikt. Vi har turet i fartsgrensen og holdt trafikkflyten, sluppet forbi de som vil og jeg mener vi har gjort det vi kan for å unngå ubehageligheter. Det var en dødsulykke i Saltdalen bare 1-2 timer etter vi kjørte der på vei opp. Tilfeldigheter som at vi skippet Polarsirkelsenteret gjorde at vi ikke ble berørt. Det er mange som ikke skulle hatt bil og det er mange som ikke skulle hatt campingvogn. 

En vogn vi lå bak på vei opp sneiet en lastebil, en bil måtte kjøre ut i grøfta(flat grøft heldigvis) og mye andre situasjoner som var så på håret at det er et under at det gikk bra.. Her lå vognen konstant 0,5m i motsatt kjørefelt og i svinger ofte opp til 1m. Det var en utleievogn, så vi fikk ikke tak i sjåfør. Men jeg ringte selskapet og fortalte historien og oppga regnr., og da viste det seg at vedkommende allerede hadde kjørt borti noe og herpet hjulbuen. De skjønte egentlig med en gang hvem det var før jeg rakk å oppgi regnr. og skulle ringe han. Jeg ville bare informere om at han måtte legge om kjørestilen før ei ulykke skjedde, ikke leke politi. Det er en første gang for alle. Regner med utleieselskapet viderebringet beskjeden.

Men. F45 er en god turbil. Alt fra ratt og seter til hvordan den ligger på veien gjør at jeg egentlig bare har varme ord. Da ser man bort ifra det åpenlyse som materialvalg og forhjulsdriften. Likevel, selv om den er forhjulsdrevet(på langtur når bensinmotoren går)så har BMW klart å beholdt kjøregleden og egenskapene man forventer av BMW. :) 

Her er tall fra hele turen til sammen!

CE70A8CC-38CA-4FB5-A8B4-F961FA0A7434.thumb.jpeg.e4c05c020930754cd507a376f3af5397.jpeg

Edited by Marius2002