Gå til innhold

Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel


 Share

Anbefalte innlegg

Vil det alltid være nok strøm til at den opprettholder firehjulsdriften, eller kan du risikere at bilen blir en ren forhjulstrekker? Om det alltid er nok strøm til å opprettholde firehjulsdrift, og du kan i gitte situasjoner kun kjøre med ren bakhjulsdrift, er det jo egentlig ikke noe å "frykte" med drivlinjen på disse utgavene, eller andre UKL-baserte BMWer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Vil det alltid være nok strøm til at den opprettholder firehjulsdriften, eller kan du risikere at bilen blir en ren forhjulstrekker? Om det alltid er nok strøm til å opprettholde firehjulsdrift, og du kan i gitte situasjoner kun kjøre med ren bakhjulsdrift, er det jo egentlig ikke noe å "frykte" med drivlinjen på disse utgavene, eller andre UKL-baserte BMWer.

Den kutter ren el ved 7%(selv om det står 0% på Connected Drive) slik at man alltid skal ha krefter på lager og opprettholde firehjulstrekken ved behov. Jeg kan kjøre i ren bakhjulstrekker ved kjøring på MAX eDrive, noe jeg gjør i de aller fleste tilfellene. Den lader ved kjøring på kun fremhjulene, men siden det har vært skikkelig snøføre fra jeg kjøpte den så har ikke det skjedd enda(med mindre jeg velger SAVE eDrive, men da fyker forbruket til værs). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen hentet denne opp i iDrive nå. Siste bilde er litt uklart, men lesbart. Jeg kjørte. Første bilde er på tomgang med fossilmotor i gang. Ved 4x4 og kjøring vil motoren bli oransj og det kommer en oransj pil foran bilen ilag med den blå som indikerer eldrift. Errormeldingen dere ser er bare antiskrensen som er slått av :)

IMG_20190119_163117.thumb.jpg.65193964cb8d0c6e864073550dd6d826.jpgIMG_20190119_163404.thumb.jpg.8282eb18fccd617276cb5349421c6bfa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker gått. Jeg har ifølge ConnectedDrive spart 21 liter drivstoff. Jeg kjører på MAX eDrive til og fra jobb, men vet jeg at jeg skal mer utover dagen så går det på AUTO eDrive, slik føret er nå så går egentlig firehjulstrekken konstant. Jeg har ikke kjørt lengre enn 22 mil siden bilen ble hentet, så man kan si den ikke blir kjørt veldig langt. Jeg er fortsatt veldig fornøyd. Jeg gleder meg til sommeren og langtur, jeg er veldig spent på hvordan den er der. Jeg er forberedt på at den ligger noe høyt forbruk på tur, men det får bare stå sin prøve :) På to uker nå har jeg akkurat halv tank. Jeg vet ikke hvor stor tank jeg har men mener å ha lest det er ca. 40 liter, uten å sjekket dette nærmere. Det ble noe helt nytt dette med lading, det ble en helt ny hverdag med rutiner. Man kan gjerne si det er stress med ladekabelen, men nå er det så innarbeidet at jeg er på autopilot. Jeg orker derimot ikke å legge kabelen i pent i esken og inn i bilen for hver gang, men har laget meg et fint oppheng i garasjen hvor den ligger/henger like så godt (når jeg bare er i byen selvsagt). Jeg har ikke prøvd ut noen hurtigladere rundt om, men spørs om jeg må prøve en tidlig søndags morgen når ingen er til stede, så kan man stå å klø seg i hodet uten tilskuere :D Jeg synes det er interessant å følge med, men det er ikke noe jeg orker å henge meg opp i. Jeg er klar over at den vil bruke mer drivstoff enn en diesel, fordelen er bare at man får mye bil for pengene. Det var det om drivstoff og forbruk.

Videre er det deilig med iDrive-systemet igjen, jeg begynner å skjønne menyene, men klikker fortsatt litt feil. Det er ikke like enkelt som CIC engang var :lol: Kjekt med touch, men merker at jeg bruker hjulet konsekvent. Madammen derimot er bortpå å trykker på skjermen, hun er alt for new-school...

Gjentar meg selv, elektrisk oppvarming er gull verdt. Få minutter og bilen er varm, noen minutter til og batteripakken er klar. Fantastisk når det er -7 ute :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

To uker gått. Jeg har ifølge ConnectedDrive spart 21 liter drivstoff. Jeg kjører på MAX eDrive til og fra jobb, men vet jeg at jeg skal mer utover dagen så går det på AUTO eDrive, slik føret er nå så går egentlig firehjulstrekken konstant. Jeg har ikke kjørt lengre enn 22 mil siden bilen ble hentet, så man kan si den ikke blir kjørt veldig langt. Jeg er fortsatt veldig fornøyd. Jeg gleder meg til sommeren og langtur, jeg er veldig spent på hvordan den er der. Jeg er forberedt på at den ligger noe høyt forbruk på tur, men det får bare stå sin prøve :) På to uker nå har jeg akkurat halv tank. Jeg vet ikke hvor stor tank jeg har men mener å ha lest det er ca. 40 liter, uten å sjekket dette nærmere. Det ble noe helt nytt dette med lading, det ble en helt ny hverdag med rutiner. Man kan gjerne si det er stress med ladekabelen, men nå er det så innarbeidet at jeg er på autopilot. Jeg orker derimot ikke å legge kabelen i pent i esken og inn i bilen for hver gang, men har laget meg et fint oppheng i garasjen hvor den ligger/henger like så godt (når jeg bare er i byen selvsagt). Jeg har ikke prøvd ut noen hurtigladere rundt om, men spørs om jeg må prøve en tidlig søndags morgen når ingen er til stede, så kan man stå å klø seg i hodet uten tilskuere :D Jeg synes det er interessant å følge med, men det er ikke noe jeg orker å henge meg opp i. Jeg er klar over at den vil bruke mer drivstoff enn en diesel, fordelen er bare at man får mye bil for pengene. Det var det om drivstoff og forbruk.

Videre er det deilig med iDrive-systemet igjen, jeg begynner å skjønne menyene, men klikker fortsatt litt feil. Det er ikke like enkelt som CIC engang var :lol: Kjekt med touch, men merker at jeg bruker hjulet konsekvent. Madammen derimot er bortpå å trykker på skjermen, hun er alt for new-school...

Gjentar meg selv, elektrisk oppvarming er gull verdt. Få minutter og bilen er varm, noen minutter til og batteripakken er klar. Fantastisk når det er -7 ute :D 

Du har «skjønt» fordelene og ulempene med denne type bil, later til at mønsteret og rutinene er på plass også. Det betyr at bilholdet og smilet kan beholdes i langt stund fremover. Dette blir bra Marius, spent på fortsettelsen. 👍🏻😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Du har «skjønt» fordelene og ulempene med denne type bil, later til at mønsteret og rutinene er på plass også. Det betyr at bilholdet og smilet kan beholdes i langt stund fremover. Dette blir bra Marius, spent på fortsettelsen. 👍🏻😉

Takk :) Jeg var egentlig klar over fordelene og ulempene, og jeg brukte dagene før jeg hentet den på å lese meg godt opp. Men man skjønner det likevel ikke skikkelig før man får prøvd det i det daglige. Jeg har også troen på at dette blir bra og jeg er like spent på fortsettelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en PM om hvordan 225xe var, det meste står i tråden her, men jeg tok litt bilder i den forbindelse og kan likesågrei deles her :)

 

Recaro Zero.1, ungen sitter godt og lider ingen nød.

IMG_20190124_200518.thumb.jpg.a252427da3a641578ec0b6c0a49a87d6.jpg

Jeg er 185 og sitter med førerstolen helt nedstilt og setet litt bak, men likevel behagelig, god og oversiktlig sittestilling. Når jeg setter meg bak megselv har jeg grei plass, får en finger mellom kne og førerstol. Innafor.

IMG_20190124_200533.thumb.jpg.54fecf10272d731bd2eb21ad95fa60aa.jpgIMG_20190124_200541.thumb.jpg.133b0e83a7cc4c48d3411fe088b07537.jpg

Madammen er 165 og sitter bra i passasjerstolen med barnesetet bak. Jeg må sitte med knærne litt opp om dere skjønner, men jeg lider ingen nød og har det behagelig likevel.

IMG_20190124_200547.thumb.jpg.50806223fac038094901d0153a4eb6d5.jpgIMG_20190124_200553.thumb.jpg.adfa7fe661fbe6e312c8580470937034.jpg

I førersetet har jeg det behagelig som jeg skrev lengre opp, beina får hvile og jeg har det topp.

IMG_20190124_200658.thumb.jpg.cff23839c1e2c372debccfd4cb90dc99.jpg

Bagasjerommet er på størrelse med Golf/A3, men utrolig hva som går likevel. Den uoriginale gummimatten skal byttes ut til våren, det ser ikke bra ut selv om den passer.

IMG_20190124_200605.thumb.jpg.fa200e59fa2180cdd538a363fa4858be.jpg

Grei luke under også.

IMG_20190124_200629.thumb.jpg.e239f01705cc2e53129a2858adfe5de0.jpg

Jeg har faktisk ikke testet med barnevogn, krise? Nei, jeg velger å ikke tro det. Fordi... Bavaria la ut en film over plassen i bagasjerommet på nettopp 225xe og da bruker de akkurat samme barnevogn som vi har til eksempel :D

 

https://www.bavaria.no/nyttigombil/bagasjeplass/bmw-225xe/

 

Edit:

Ladekabelen skal som kjent ikke henge fritt, det blir for mye vekt. Jeg kjøpte et bagasjeromsnett fra Biltema og hang opp mellom stenderne i garasjen. Nå ligger den fint uten noen belastning :) Enkel løsning, men fungerende løsning. På sikt skal en ladestasjon inn, da er det annet oppheng. Da blir det også ren ledning fra stasjonen og ikke ledning med klump på. Nå har jeg bare en dedikert stikk og da blir det slik. :)

IMG_20190124_094740.thumb.jpg.5d88fc871c6588787f84d3af0bead07a.jpg

Edit: Nei, ledningen ligger ikke i en krøll når den er koblet til bil, da ligger den utover slik den skal, men "klumpen" hviler i nettet.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket ditt er noe rart.

Du har kjørt 22 mil, men bilen sier du har spart 21 liter drivstoff, men tanken er halvfull (20 liter av 40 liter). Da mener bilen at du skulle brukt 2 liter per mil, og det kjøper ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Otis skrev:

Regnestykket ditt er noe rart.

Du har kjørt 22 mil, men bilen sier du har spart 21 liter drivstoff, men tanken er halvfull (20 liter av 40 liter). Da mener bilen at du skulle brukt 2 liter per mil, og det kjøper ikke jeg.

Hæ? Jeg har brukt på 22 mil 20 liter, og det kan stemme bra at bilen mener jeg bruker 2 liter på mil, snittet mitt ligger på 0,63. Det er en bratt oppoverbakke hjem på noen kilometer og ved bensinkjøring ser jeg den viser 2,5L når jeg må gi på litt og det gjør jeg. :) Heldigvis er det kun der og ikke ellers, men det er der jeg kjører hver dag. Bruker helelektrisk når batteriet er varmt nok til det. :) Så jeg kan få det til å stemme.

Edit: Skal logge meg på Connected Drive på maskinen og ta screenshot nå, men CD er veldig bug og ikke alltid fungerer. Og det gjorde det heller ikke nå, men såsnart det er oppe å går så skal jeg gå inn og få litt data :) 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var CD oppe å gå på dataen igjen. Da kommer litt statistikk...
Jeg har kjørt 43,2 mil siden jeg hentet bilen nå har jeg ca. en kvart tank igjen og har ikke fylt noe som helst, var helt fullt når den ble hentet som sagt. Da har jeg brukt ca. 30 liter på 43 mil. Det er litt under mila i bruk, her sier BMW at jeg har spart 31,8 liter. Det vil kort si at de regner med at jeg bruker 30 liter på 11 mil, som de da blir 2,7L på mila når bensinmotoren er i gang om man regner det slik. Nå går motorene ofte om hverandre på grunn av 4x4, så det blir ikke helt rett uansett hvordan man regner på det. Men jeg ser når jeg kjører hjem så kommer nålen opp i 2,5L +- på mila i oppoverbakken som egentlig er hele veien hjem fra jobb. Den er bratt. 

Men så sier BMW at jeg kun har kjørt elektrisk 15 mil av de, da er det 28 mil på bensin da. så da ligger jeg plutselig på ca. 1L likevel. Nå ble dette innviklet, hahaha. Men ja, det får gå som det går :)

1817948518_Skjermbilde2019-02-03kl_19_36_24.thumb.png.ddf3b1fa94b1f97bdce7f4345617f5f0.png1164231669_Skjermbilde2019-02-03kl_19_36_11.thumb.png.e0164baee90dbe0c3d1202ef21fe87df.png

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Jeg vil nok tro det. Eventuelt at det blir bedre med litt mer kilometer på baken. Jeg nullstilte alt når jeg hentet bilen.

Kanskje det. Sjekket nå, den mener jeg har spart 128 liter på "alle turer", men det står ikke hvilken periode statistikken er for (som jeg finner hvertfall?). Husker ikke når jeg nullstilte. Har kjørt 858km elektrisk siden reset tydeligvis. Ikke superimponerende grensesnitt på dette her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, macrorain skrev:

Kanskje det. Sjekket nå, den mener jeg har spart 128 liter på "alle turer", men det står ikke hvilken periode statistikken er for (som jeg finner hvertfall?). Husker ikke når jeg nullstilte. Har kjørt 858km elektrisk siden reset tydeligvis. Ikke superimponerende grensesnitt på dette her. :)

Grensesnittet er helt forferdelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Marius2002 changed the title to Marius2002s F45 225xe M-Sport - et avsluttet kapittel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...