Gå til innhold

Feil med luftfjærer bak (F11)


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Da fikk man første feil på min 2013 BMW 520d xDrive. 

Har lagt merke til at bilen sig på ræva etter å ha stått i noen dager. Dette har blitt verre og verre og nå dett ræva ned umiddelbart. Fikk også Chassi-melding på kjørekomputeren.

Det virker som om førersiden faller raskere enn andre side, men begge sider faller. Dette må vel tyde på et felles problem eller hvis belgen på den ene siden er lekk, vil det medføre at også andre side faller? 

Har heldigvis kjøpt utvidet garanti pga bilen er svenskimportert.

Spørsmålet er: Er det belgen eller kan det være kompressoren? Noen som har hatt samme problem på en F11?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

 

Spørsmålet er: Er det belgen eller kan det være kompressoren? Noen som har hatt samme problem på en F11?

 

Stort sett venstre belg som ryker. Og da blir jo all vekten liggende på høyre siden slik at den og blir lavere. Om du kjører med gåen belg slik at kompressoren kjører konstant vil kompressoren ryke til slutt. Det beste er å l bilen stå til belgen er skiftet. Det tar bare noen minutter  bytte belg.

520.thumb.JPG.4b6b473734e918ae91bfad1f25c0aae7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Vært tilbakekalling på venstre belg. Hør med ditt lokale BMW forhandler.

Har en svenskimportert bil, så jeg har en mavefølelse at BMW Norge ikke er så begeistret å tilby tjeneste for denne bilen uten at jeg må betale. BMW UK har en side for å sjekke Tilbakekallings-program for en spesifikk bil. Jeg kan ikke finne dette på BMW Norge. Finnes det noe slik her i landet å kunne sjekke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mons1 skrev:

Har en svenskimportert bil, så jeg har en mavefølelse at BMW Norge ikke er så begeistret å tilby tjeneste for denne bilen uten at jeg må betale. BMW UK har en side for å sjekke Tilbakekallings-program for en spesifikk bil. Jeg kan ikke finne dette på BMW Norge. Finnes det noe slik her i landet å kunne sjekke opp?

Har ikke noe å si om bilen er import eller ikke. Hva er regnr på bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftet av luftbelg på førersiden er revnet. Tok kontakt med BMW og luftbelg er ikke omfattet av en tilbakekallings-program. Og det verste av alt er at Garantiforsikringen som dekker alt inkl fjærer og støtdempere IKKE dekker luftfjæringer. Dette må være det eneste som ikke regnes som slitedel, men som ikke dekkes. Ingen må påstå at luftfjæring er en slitedel, men det er ikke en støtdemper.
Da ble jeg foreløbig 5000kr fattigere :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mons1 skrev:

 Og det verste av alt er at Garantiforsikringen som dekker alt inkl fjærer og støtdempere IKKE dekker luftfjæringer.

Høres ut som du har snakket med en elendig kundebehandler som ikke forstår hva det er snakk om. Jeg hadde ikke gitt meg og evt klaget det inn til forsikringsklagenemda om de ikke snur.   Det er jo definert som bilen fjæring, så selv om det ikke er spesifisert at det også gjelder luftfjæring så skal det være dekket innunder bilens fjæring.

Er ikke første gangen at forsikringselskap prøver å nekte erstatning man har krav på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daniel80 skrev:

Høres ut som du har snakket med en elendig kundebehandler som ikke forstår hva det er snakk om. Jeg hadde ikke gitt meg og evt klaget det inn til forsikringsklagenemda om de ikke snur.   Det er jo definert som bilen fjæring, så selv om det ikke er spesifisert at det også gjelder luftfjæring så skal det være dekket innunder bilens fjæring.

Er ikke første gangen at forsikringselskap prøver å nekte erstatning man har krav på..

Well, bilen ble solgt med Garantiforsikring fra Auto Concept: http://www.autoconcept.no

Jeg kjøpte et ekstre år med "XtraGaranti Sølv", som dekker i følge spesifikasjonene:

Hjuloppheng:

Spiralfjær, torsjonsfjær og støtdemper.

Det er jo tydelig at Luftfjærer ikke er nevnt,  men jeg regnet med at dette bare dreide seg om standardformuleringer og at det gjøres en vurdering. Men svaret var at dette ikke dekkes i hht betingelsene. Så på en måte har de jo rett. På den andre side er det utrolig smålig. Det koster meg akkurat like mye som jeg betalte for garantien. Så er det slik at jeg for 1 uke siden fikk brev fra Auto Concept at garantien går ut om 1 mnd og tilbyr meg om å fornye med enda et år. Nå blir jeg å tenke meg nøye om det er verd å fornye avtalen.
Det er helt utrolig at spiralfjær og støtdemper dekkes, men ikke en luftbelg som koster mye mindre :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt og lest en god del om Autoconcept, kun negativt. Så tror ikke jeg ville ha brukt de mer om jeg var deg altså..

Men har du kjøpt belger? Er en på F10/11 Norge gruppen på Facebook som pleier å selge belger. 1 for 1200,- eller 2 for 2200,- med 2 års garanti.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har kjøpt belger så anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre slik @Daniel. sier og kjøpe dem fra Bernt Vika på FB gruppa. Jobben er heller ikke særlig vanskelig, for klarer du bytte hjul klarer du bytte belg. 

Du har en god DIY fra bimmers egne advokat/bilmekaniker @Walkabout. Får jobben gjort, samtidig som du får deg en god latter :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

 

 
  • Min bmw F11 har blitt lavere på venstre side bak, mistenker det er luftbelgen.
    Startet med at den lå helt nede på venstre side når bilen ikke var på men heiste seg oppp når jeg skrudde på bilen. Nå ligger den nede på venstre side bak konstant. Noen tips til hva det kan være hvis det ikke er lufbelg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2021 den 16.19, anders_lb skrev:

 

 
  • Min bmw F11 har blitt lavere på venstre side bak, mistenker det er luftbelgen.
    Startet med at den lå helt nede på venstre side når bilen ikke var på men heiste seg oppp når jeg skrudde på bilen. Nå ligger den nede på venstre side bak konstant. Noen tips til hva det kan være hvis det ikke er lufbelg?

Luftbelgene til F11 lever i 5 år. Dessverre, slik er det bare.
Jeg har lært en ting: Ikke la et verksted gjøre jobben. De kjøper belger til 2000-4000 kr og tar seg betalt med 2 times arbeid.
Jeg byttet seg belgen på 30 minutter. Det er en veldig enkel jobb. Finnes masse video på youtube.
I ettertid fikk jeg konstatert at det er noe feil med kompressoren også. Dette er dessverre også en svakhet. Det kommer at at over tid så kommer de fukt inni kompressoren som gjør to ting, Den kjører til slutt tørrstoffet inni kompressoren i metning slik at fukten ikke elimineres. Så begynner ting å ruste. Spesielt en ventil som skal slippe trykket ut (senke bilen) ruster fast. Denne ventilen selges ikke av BMW. De selger kun kompressoren til blodpris. Man kan få kjøpt denne ventilen på eBay, men jeg kjøpte like godt en Kina-kompressor fra eBay til 2000kr. Enkel å bytte. Man må bare være forsiktig med rør-koblingene. Følg video og så går det bra.
BTW: Jeg kjøpte nye belger fra England for 1000kr for begge. Helt hinsides at BMW selger belgene originalt for 5000kr stk og så lever de uansett ikke lenger enn 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...