Gå til innhold

Driftsstans på vei til jobb. Feilsøking


Sverre_BMW525d
 Share

Anbefalte innlegg

Så var det min tur til å sette på nødblinken. Motor gikk fremdeles, men ingen eller bare litt reaksjon ved bevegelse gasspedal. Av og på med tenning fjernet dash meldingene og kunne heldigvis kjøre videre. 

Bmw 525d e61 m57 x drive 2008 (2009) mod.

Men hadde så flere stans, typisk merket jeg at bilen lugget litt og gasspådrag ikke virket. Melding om DSC 4x4 feil i skjermen. Så var d bare å stoppe og restarte. Motor gikk altså greit på tomgang. Viser bilde fra ista feilsøking første stopp. Obs nylig skiftet glødeplugg, se bort fra de fire første meldingene inkl.dab meldingen som har vært der lenge. Stoppen genererte meldingene ved 188680 km.

IMG_20190108_194058.thumb.jpg.c229a1fb1d2f04522ede747fe1df75fe.jpg

Av flere grunner valgte jeg å skifte gasspedal siden den bare kostet 1500 kr og enkelt å skifte. Prøvekjørte og virket ok. Men så kom neste melding dessverre. Nå har jeg kjørt en stund og kun hatt en stopp som genererte disse feilkodene; 

IMG_20190113_195802.thumb.jpg.94e49ed7f8a7df07aad476df90ac8786.jpg

Skjønner nå at feilmelding gasspedal var en følgefeil. Tenker nå mer på feilmeldingen dde supply voltage 1 og den gir denne beskjeden

IMG_20190113_195833.thumb.jpg.e79d01f9ad9f2dcedbec6e112602cafb.jpg

Også lurer litt på lrr feilmeldingen

 

IMG_20190113_200051.thumb.jpg.b1ae3c82426130912995ced076802918.jpg

 

Så er det kanskje dde 4671 voltage supply 1 som er kildeproblemet ???? 

Leste at dette kunne bety kortslutning til b- (b minus)

Da tenker jeg dynamo eller batteri ??  

Obs at bilen gikk kjempebra etter glødepluggbytte flere uker etterpå, 15 mil kjøring hver dag. Batteriet er byttet til agm fra biltema for mer enn et år siden. 

Noen som har en løsning ? Dynamo koster jo 7-10000 så er ikke bare å bytte uten å være litt sikker.

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Skal sjekke. Du tenker kanskje batteri og evnt ibs ? Jording motor ble skiftet sommer i fjor. Skal sjekke den og. 

Ser også spenningen ved noen av feilmeldingene var nesten 15 volt. Ibs eller laderegulator ?? Hmm

Men jordingskabel i motor er d neppe. Da har d blitt startproblemer pga lite jording til startmotor. Derfor jeg skiftet den i fjor, helt nesten totalt vekk eiret 😚 med fin grønn farge.....

Gir plutselig kortvarig bortfall av lading fra dynamo slik oppførsel ??

Endret av Sverre_BMW525d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessann lesing om jordingsfeil du ga link til. Takk.

Men en liten update hva jeg har gjort; Skiftet gasspedal som gav færre stopp, kun en faktisk, men to dash meldinger. 

Sjekket lading motor og batteri, og nesten samme spenning. Ok. Hvilespenning 12,5 volt ok. Ingen startvansker, sjekket releer og koblinger motor og bak, ser ok ut.

Legger ekstra merke til spesifikk feilmelding om throttle valve actuator, dvs gasspjeld. Sjekket bevegelser ok, så da er det kanskje actuatoren til spjeldet? Kjøpte denne og byttet idag. Vært på prøvetur og det føles flott ut. Håper virkelig det er denne😁

Gasspedal og gasspjeld samarbeider jo, bl.a med to signal verdier som sammenlignes. Er disse utenfor referanse kommer feilmeldingene. Feil på gasspjeldet er også en liten gjenganger på denne bilen.

Så får vi se om det holder ??

P.s Noen med denne bilen som på tomgang merker litt ubalanse/vibrasjon noen sekunder like etter å ha gasset på litt ? Er d normalt ? 

Kommer tilbake med svar om det kommer flere feilmeldinger.

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei. Jeg låner denne tråden da det ser ut til å være samme problem: 

Tilsvarende feilmeldinger med 4x4, DSC og Start assistanse failure + Increased emmisions dukket først opp en gang. Da fusket motoren og stoppet etterhvert. Jeg slo av tenning og startet igjen, så var det i orden. Etter et par dager skulle vi reise på ferietur til nyttår. Da kom vi 2km nedi veien før feilmeldingene kom igjen. Denne gangen hjalp det ikke å starte på nytt. Bilen gikk såvidt. Med fusking og lite kraft kom jeg meg hjem, fikk tatt diagnose med Ista og slettet feilkoder. Da fungerte bilen helt fint på en litt lengre prøvetur, så vi tok sjansen på å reise på tur. Kjørte da 30 mil uten problemer, men merket litt fusking innimellom. På tur tilbake, under et stopp, kom feilmeldingene igjen. Slettet feilkoder på nytt og kjørte resten av turen uten problemer. Dagen etter kom feilmeldingene igjen. Denne gangen hjalp det heller ikke å slette feilkoder. Så nå står bilen i garasjen og det er tid for å begynne feilsøking. Se vedlegg for feilkoder. 

Batteri er byttet til Biltema AGM og registrert med Ista for ca 1,5 år siden. Måler 12,7V i dvale. Bilen har også vært inne for sjekk av koblingspunkt i bagasjerommet. 

Et søk på nettet antyder at det er feil i forbindelse på sensorer/givere til motorstyringen som trigger de andre feilmeldingene/-kodene. Feilkoden 0051A8 skulle tilsi feil med gasspedal, så det er vel logisk å begynne feilsøkingen her. Spjeldhuset er byttet for ca 2 år siden, ifm feil på regenering av DFP. En annen på nettet med samme problem byttet "Pressure regulator" på fuelrailen og dette løste problemet for han. Kan det være at det er flere sensorer som har felles spenningstilførsel fra motorstyringen og når det er feil på en av de så kan det gi denne type feil? 

Er det noen som har andre tips?

 

 

Feilkoder 525xd.pdf

Endret av JoM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...