Gå til innhold

Min F11 520 xdrive touring


Vingerei
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Vingerei skrev:

Moro at du likte det :) kjekt og dele litt opplevelser også, er ingen forfatter men litt reisebrev skal jeg alltids få til :)

Litt intensivt siden vi hadde så mange plasser vi hadde lyst til å se. Vi satte av to uker til denne turen. Til en annen gang så blir det litt færre interesse punkt og heller litt bedre tid på hver plass. Jeg likte meg egentlig på de fleste plassene, men Franske rivieraen var det veldig mye folk og stive priser på det meste. Garda i Italia var helt utrolig flott og anbefales! Rolig og litt laidback plass med en vakker natur. Det samme med Montreux.

Selv har jeg vel funnet at Tyskland er et land jeg vil utforske mer. Mye vakker natur og by på, hyggelig folk og de tilrettelegger for turister. Har kjørt litt her før og det blir flere turer i fremtiden :)

Min erfaring er at tre uker passer ypperlig, to uker kan også gå men da blir det som du sier hektisk. Jeg har en liten plan om Moseldalen i påska neste år, da kan jeg snike inn ett besøk på Nurburgring også. Ellers så har jeg en drøm om Como i nord Italia. Nå har vi kjørt forbi denne nydelige plassen så mange ganger at nå vil jeg dit. Men vi må prioritere litt, har fått litt smaken på USA også ser du. Vi er også aktive båtfolk så vi svir av litt feire i båt langs sørlandskysten også.

Som du er inne på så er det ett stort minus med rivieraen og det er prisnivået (og antallet hummer røde fulle Briter). Cadiz i Spania hvor vi var er helt ypperlig sånn, gørr billig og veldig fint. Europa har så sykt mye å by på, så her har man mye å utforske. Jeg synes det er utrolig spennende, være på tur for seg selv i egen bil 👍

3 timer siden, Evopower skrev:

Flott tur! Har altid drømt om en slik tur selv, men har aldri tatt meg råd. Koster vel fort 30k?

Det koster nødvendigvis ikke så mye, sjelden vi bikker så mye. Men vi planlegger en hel del på forhånd, og bestiller hoteller på forhånd. Det er litt delte meninger om dette da folk liker spontaniteten av å ikke bukke hotell før i siste liten. Jeg må ha dette på stell i god tid, jeg må vite at jeg kommer frem til en seng og en dusj etter mange timer på veien. Ikke minst jeg må vite at jeg får bilen parkert i ett lukket garasje anlegg, gate parkering utgår. Unntak gjøres i Tyskland og Danmark. Men vi velger ofte hotell utenfor byene, da vi har bil og kan kjøre inn til byen. Det sparer man en del på.

Vi spiser på restauranter og koser oss, men vi kan godt ta en Mc Donalds av og til også. Vi er ikke shopping folk, eller det vil si madammen er men ikke jeg 😂 Og for all del, unngå å fyll tanken langs motorveiene. Du sparer en del om du kan time fyllingen til inne i en by eller langs en landevei. Det er her fordelen med dieselbil med lang rekkevidde kommer 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vingerei skrev:

Du kan legg på ti lapper til, så er du der hehe. Det koster med en roadtrip i Europa, dyr euro og ferie tider så blir det pæng. Men dette har vi snakket så lenge om, og nå gjorde vi det. Det skal sies at vi hadde ikke noe fancy eller dyre restauranter, vil si var ganske fornuftige på tur hehe.

Mitt tips til deg, har du lyst og anledning, så bør du ta deg en tur. Du ser litt mer og opplever på en annen måte. :) 

Ja det er såppas ja. Dyreste jeg har brukt på ferie er 10k på en spaniatur en gang. 3 slike roadtriper er jo hele kostnaden av e61'en vi har. Så det er vel et definisjonsspørsmål om man kan ta seg råd til det. Hele opplevelsen er nok best i bil. Det får bli på bucket listen i fremtiden :) Flott inspirasjon å lese reisebrevene 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Evopower skrev:

Ja det er såppas ja. Dyreste jeg har brukt på ferie er 10k på en spaniatur en gang. 3 slike roadtriper er jo hele kostnaden av e61'en vi har. Så det er vel et definisjonsspørsmål om man kan ta seg råd til det. Hele opplevelsen er nok best i bil. Det får bli på bucket listen i fremtiden :) Flott inspirasjon å lese reisebrevene 👍

 

Det er ikke noe billigere enn annen type ferie, men du verden så kjekt det er å utforske Europa i egen bil! Kan absolutt anbefales :) det koster litt det du gjør det til selv, trenger ikke å legge turen til de mest fasjonable byene :) og god research resulterer ofte i gode overnattingsplasser til ok priser. Vær ute i god tid også, det hjelper. 

Ellers, et kjempeflott reisebrev, godt skrevet og kjekt med bilder! Mye god mimring her for min del fra fjordårets tur. Besøkte ikke de samme plassene, men «ånden» er den samme :) vi hadde derimot alt av overnatting booket på forhånd, det var betryggende og avslappende, om mulig litt kjedelig. Går kanskje glipp av noen skjulte perler. Kommer garantert til å gjøre noe sånt igjen selv :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fredrik 90 said:

Min erfaring er at tre uker passer ypperlig, to uker kan også gå men da blir det som du sier hektisk. Jeg har en liten plan om Moseldalen i påska neste år, da kan jeg snike inn ett besøk på Nurburgring også. Ellers så har jeg en drøm om Como i nord Italia. Nå har vi kjørt forbi denne nydelige plassen så mange ganger at nå vil jeg dit. Men vi må prioritere litt, har fått litt smaken på USA også ser du. Vi er også aktive båtfolk så vi svir av litt feire i båt langs sørlandskysten også.

Som du er inne på så er det ett stort minus med rivieraen og det er prisnivået (og antallet hummer røde fulle Briter). Cadiz i Spania hvor vi var er helt ypperlig sånn, gørr billig og veldig fint. Europa har så sykt mye å by på, så her har man mye å utforske. Jeg synes det er utrolig spennende, være på tur for seg selv i egen bil 👍

Det koster nødvendigvis ikke så mye, sjelden vi bikker så mye. Men vi planlegger en hel del på forhånd, og bestiller hoteller på forhånd. Det er litt delte meninger om dette da folk liker spontaniteten av å ikke bukke hotell før i siste liten. Jeg må ha dette på stell i god tid, jeg må vite at jeg kommer frem til en seng og en dusj etter mange timer på veien. Ikke minst jeg må vite at jeg får bilen parkert i ett lukket garasje anlegg, gate parkering utgår. Unntak gjøres i Tyskland og Danmark. Men vi velger ofte hotell utenfor byene, da vi har bil og kan kjøre inn til byen. Det sparer man en del på.

Vi spiser på restauranter og koser oss, men vi kan godt ta en Mc Donalds av og til også. Vi er ikke shopping folk, eller det vil si madammen er men ikke jeg 😂 Og for all del, unngå å fyll tanken langs motorveiene. Du sparer en del om du kan time fyllingen til inne i en by eller langs en landevei. Det er her fordelen med dieselbil med lang rekkevidde kommer 😉

 

Moseldalen var utrolig fint, der skulle vi kjørt mye mer fant vi ut etterpå hehe. Men nå har vi vært gjennom en runde, så får vi se hva fremtiden bringer. Er mange andre plasser og ruter som jeg funderer på :)

9 hours ago, Evopower said:

Ja det er såppas ja. Dyreste jeg har brukt på ferie er 10k på en spaniatur en gang. 3 slike roadtriper er jo hele kostnaden av e61'en vi har. Så det er vel et definisjonsspørsmål om man kan ta seg råd til det. Hele opplevelsen er nok best i bil. Det får bli på bucket listen i fremtiden :) Flott inspirasjon å lese reisebrevene 👍

 

Ferie koster uten tvil. Men kan ikke annet enn anbefale kjøretur :) det gir en helt egen frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til diagnose verktøy til F11? Tenkte og skaffe meg en slik, men som også tar flere merker. Det kommer en bremse service snart og da kan et slikt verktøy være nyttig.

Bilen er uansett utenfor garanti, så jeg kunne tenkt meg og ta bremse service og olje filter bytte selv fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har fått sink slipp på alle dørene mine. Helt i toppen, på fram dørene blir det ved speilene. Det har vel vært noen tilfeller på dette tidligere modeller etter hva jeg leser.
 

Ser ut som sink slipp hvertfall, så nå spørs det da om jeg får dette dekt via BMW sin garanti. De tok bilder i Skien hos Bilia om tirsdagen og skulle søke om å da dette dekt sentralt.

799AE90A-743C-4605-A3C4-9952FF991417.thumb.jpeg.c6909b6dc9ff4300e251d4e5ede471da.jpegBAEF027C-C31D-42F6-B930-251BDB41EF6A.thumb.jpeg.1b52b06b07035fc95f49081eca65c950.jpeg

Er det noen som har erfaring med BMW sin garanti på lakk og rust mot import biler? De var generelt negative for å få dette dekt siden bilen var over fem år og import... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vingerei skrev:

Har fått sink slipp på alle dørene mine. Helt i toppen, på fram dørene blir det ved speilene. Det har vel vært noen tilfeller på dette tidligere modeller etter hva jeg leser.

Ser ut som sink slipp hvertfall, så nå spørs det da om jeg får dette dekt via BMW sin garanti. De tok bilder i Skien hos Bilia om tirsdagen og skulle søke om å da dette dekt sentralt.

Er det noen som har erfaring med BMW sin garanti på lakk og rust mot import biler? De var generelt negative for å få dette dekt siden bilen var over fem år og import... 

Jeg hadde akkurat samme problem og fikk dekket på min (import) nå i høst, da var min 2011-modell kjørt 198.000 km. Har tidligere fått dekket for et par år siden også. Henholdsvis Bavaria Arendal og Bavaria Stavanger fikset dette uten å mukke :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Walkabout said:

Jeg hadde akkurat samme problem og fikk dekket på min (import) nå i høst, da var min 2011-modell kjørt 198.000 km. Har tidligere fått dekket for et par år siden også. Henholdsvis Bavaria Arendal og Bavaria Stavanger fikset dette uten å mukke :) 

Bra at du fikk det så greit gjennom, jeg er litt skeptisk til at det skal like smooth her. De virket ikke videre positive, siden den var over fem år.. 

Men har du hatt servicene dine på Bavaria hele veien ? Jeg har brukt Autostrada hele veien på denne, men det skal vel ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vingerei skrev:

Bra at du fikk det så greit gjennom, jeg er litt skeptisk til at det skal like smooth her. De virket ikke videre positive, siden den var over fem år.. 

Men har du hatt servicene dine på Bavaria hele veien ? Jeg har brukt Autostrada hele veien på denne, men det skal vel ikke ha noe å si?

Har hatt alle servicene på Bavaria, ja. Skal ikke ha noe å si hvem du har brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Walkabout said:

Har hatt alle servicene på Bavaria, ja. Skal ikke ha noe å si hvem du har brukt!

Ja, var det jeg også trodde :) fikk tlf fra Bilia i dag, den skal inn neste tirsdag for sjekk. De skulle demontere og ta litt nøyere bilder fikk jeg beskjed om. Så da får jeg vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...