Gå til innhold

Kona vil ha ny bil


smashy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Har sneket meg rundt på forumet her som gjest en tid, og endelig fått en grunn til å opprette en bruker.

Som tittelen sier, er kona keen på ny bil, og var å lånte en V90 T8. Denne falt jeg ikke helt for, mest på grunn av litt sløv på rattet på nullpunkt (motorvei) og halvveis AWD (fossil foran, el bak). Har derfor sett litt på alternativer, og kommet frem til at en 535d/550d fra 2015/16 er et like godt alternativ, og noe billigere, og kanskje litt mer sportslig. Har ikke vært å prøvekjørt noe enda, og det siste jeg kjørte av bmw var en '07 730d, og regner med at nyere 5-serie er på linje, om ikke bedre enn disse. Arrester meg om jeg tar feil :-)

Det jeg lurer på er om noen har et par gode råd til hvilket utstyrnivå jeg bør se etter. Regner med at komforseter, m-sport, shadowline, xdrive er gitt, men har ikke så mye greie utover det. Har vært innom slike VIN-dekoder sider for å finne ut utstyrsnivå, og lurer på om det finnes en slik side for å sammenligne flere biler samtidig, og få en differanse på de forskjellige bilene?

Er det noe jeg bør være obs på i forhold til kjente feil på motor/ekstrautstyr?

Alle innspill og forslag mottas med takk! :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg så alt for mye, men her har du en VIN decoder man kan sammenligne to biler: https://decoder.bvzine.com/

Har selv prøvd en M550d F11 og syns den var rå :) Gikk godt, fin lyd og god å kjøre. 535d er nok mye det samme, dog med litt mindre kraft og ikke like mange turboer.

Feil som er kjent på ikke bare 535d/M550d men F1x generelt er drivaksler/knuter framme på xDrive biler, dørhåndtak på biler med comfort access. Er nok mer enn det, men kun det jeg kom på i farten.

Hvilket utstyr som er kjekt å ha er jo litt opp til hva du ønsker også, men vil si comfort seter, M-Sport, HUD, navi pro og Hifi anlegg (eller større) er blant det viktigste. M-Sport er vel litt smak og behag, men etter min mening er det et must. Mye pga sort taktrekk og høyglans lister utvendig.

Sikkert noen som kan gi bedre svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøremønsteret vil jo ha litt betydning for hva som er en gunstig drivlinje for deg. 535d/M550d er jo noe ganske annet enn en V90 med hybrid drivlinje.

 

Hva som er rett utstyr er jo litt individuelt. Mye som er smart å få med pga annenhåndsverdi, men for min del er det relativt lite ekstra på F1X jeg strengt tatt drar særlig nytte av selv. M-sport er optisk penere, og jeg setter pris på soltak, HUD og bra stereo, men der stopper det egentlig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De absolutt fleste M550d er veldig godt utstyrte. Verdens mest komplette bil spør du meg ;) De fås også kun med xDrive. Har prøvd V90 T8 og XC90 T8 siden jeg må bytte min bil nå. Med fare for å fornærme noen må jeg si at jeg kommer ikke over skuffelsen over de bilene som hybrid. Over 400hk og de gikk skikkelig dårlig... Var som å kjøre tunge framhjulstrekkere. Var en fryd å komme inn i egen bil igjen. Subjektiv oppfatning av akselerasjon er at T8 på tørr asfalt akselererer omtrent som M550d på snø... Har også prøvd 535d, som også er en kanon bil, men draget kan ikke sammenlignes. M550d er en M-bil (selv om de puritanske sier at diesel aldri vil bli M-bil) og det er mange forskjeller, fra eksosoppbygging og motorfester til fordeling på xDrive drivlinja for å få kjørefølelsen til bakhjulstrekk med egenskapene til firehjulstrekk.

Du er inne på et godt spor mtp. utstyr. Men, det er en ting jeg aldri ville kjøpt M550d uten og det er adaptive drive understell. Det kan ikke sammenlignes med/uten.

Ellers tror jeg du knapt får kjøpt M550d uten komfortseter (og i hvertfall ikke solgt igjen). Head Up er også ganske ettertraktet og noe jeg ville sett etter.

Lykke til!

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan en bil oppleves er jo individuelt, og styres både av måten bilen oppfører seg og leverer kreftene på, samt førerens preferanser. Tørre tall sier imidlertid at en S90 T8 twin engine og en F10 M550xd er ganske så jevnbyrdige i ytelser. Har ikke sett noen "head to head" mellom disse bilene, men jeg tviler på at forskjellen er stor i praksis heller.

Jeg kjører (blant annet) hybrid selv, og jeg har etter hvert konkludert med at den er noen hakk raskere enn den umiddelbart føltes som. Mulig drivlinjen bedrar litt ut fra måten den leverer kreftene på.

Jeg hadde personlig valgt noe helt annet enn en så motorsterk og "tilårskommen" bil som M550xd som nr1-bil, men det regner jeg med du har tenkt igjennom allerede. Det er flotte biler, og jeg forstår at det frister. (jeg hadde ikke valgt Volvoen heller, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, *MrB* skrev:

Hvordan en bil oppleves er jo individuelt, og styres både av måten bilen oppfører seg og leverer kreftene på, samt førerens preferanser. Tørre tall sier imidlertid at en S90 T8 twin engine og en F10 M550xd er ganske så jevnbyrdige i ytelser. Har ikke sett noen "head to head" mellom disse bilene, men jeg tviler på at forskjellen er stor i praksis heller.

Jeg kjører (blant annet) hybrid selv, og jeg har etter hvert konkludert med at den er noen hakk raskere enn den umiddelbart føltes som. Mulig drivlinjen bedrar litt ut fra måten den leverer kreftene på.

Jeg hadde personlig valgt noe helt annet enn en så motorsterk og "tilårskommen" bil som M550xd som nr1-bil, men det regner jeg med du har tenkt igjennom allerede. Det er flotte biler, og jeg forstår at det frister. (jeg hadde ikke valgt Volvoen heller, bare så det er sagt).

Samtidig så har nesten alle tester jeg har lest om T8-linja lurt på hvor kreftene er. Og det er en fryktelig dårlig løsning med ren forbrenning på en aksling og ren el på en annen. 

Nå er jo trådstarter på utkikk etter motorsterk bil så skjønner ikke hvorfor det skal uttrykkes personlige meninger om annet... Å si at en 2-3 år gammel 5-serie er en tilårskommen bil er mildt sagt en drøy påstand uavhengig av motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvos løsning er, rent teknisk sett (eller energieffektivt sett om du vil), bedre enn BMW sin på f.eks 530e og 330e, der elmotoren står i girkassen, men selvsagt blir bilen mer forhjulsdrevet, med 300hk foran og 0-100hk bak, og det kan jeg være enig i at ikke er optimalt, spesielt dersom samspillet ikke er godt satt opp. At Dinside ikke fikk testet ytelsen på verken V90 eller XC90 T8 pga glatte veier betyr forøvrig ikke at den ikke yter som den skal. Det lille jeg har lest av utenlandske tester kritiserer ikke ytelsen fra denne drivlinjen.

Tilårskommen ble skrevet bevisst i anførselstegn, for bilen er jo ikke gammel sånn sett. Men en 15-modell er ikke 2-3 år gammel. Den er 4 år gammel, og nærmer seg dermed deadline for garanti, og en slik bil ville altså ikke jeg eid som nr-1 bil utenfor garanti. Andre (som for eksempel du) har andre preferanser, og ser derfor annerledes på det. Det er selvsagt helt fair og også noe man burde kunne argumentere for uten å stemple påstander som drøye. Trådstarter lager jo tråden for å be om råd og innspill, så hvorfor skal man ikke gi dette, selv om det går litt imot utgangspunktet? Det han/hun ikke liker er jo uansett bare å overse.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare M550d any day, dette er den mest komplette bilen i verden spør du meg. Den ser dødsbra ut, er nydelig å kjøre, går som ett børseskudd, bruker lite drivstoff, har god plass, har firehjulstrekk og er generelt en svært bra og velbygget bil. Jeg hadde lillebroren F10 530d i fire år, den kjørte jeg 70 000 km. Rett og slett en sann fornøyelse av en bil, helt fantastisk på alle måter. Skal du ha bil i dette segmentet så tror jeg ikke det finnes bedre bil en F10/F11.

Jeg ville styrt unna V90 T8 var jeg deg, dette er en stor skuffelse av en bil. Med det rå designet, 407 hester og en prislapp helt opp i BMW segmentet så trodde jeg dette var skikkelige saker. Så jeg prøvde en, og ble skuffet. Den føles som en fremhjulstrekker når du kliner til, og det føles som du har 280 hk og ikke 407. Dette føles IKKE som en bil med over 400 hk. Så synes jeg ikke interiør kvaliteten var helt på topp, iallfall ikke til den prisen. Etter å ha prøvekjørt bilen så kjørte jeg etter bilen og dens eier ut på E18, så vi fikk trøkka til litt for å sammenlikne med min 530d med 300 hk. Jeg hadde ikke noe problem å holde følge, med over 100 hk mer så skulle han ha kunne sige ifra. 

Gå for en F10/F11 med en stor og sterk dieselsekser, fantastiske biler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2019 at 2:51 AM, Daniel. said:

Kan ikke hjelpe deg så alt for mye, men her har du en VIN decoder man kan sammenligne to biler: https://decoder.bvzine.com/

Har selv prøvd en M550d F11 og syns den var rå :) Gikk godt, fin lyd og god å kjøre. 535d er nok mye det samme, dog med litt mindre kraft og ikke like mange turboer.

Feil som er kjent på ikke bare 535d/M550d men F1x generelt er drivaksler/knuter framme på xDrive biler, dørhåndtak på biler med comfort access. Er nok mer enn det, men kun det jeg kom på i farten.

Hvilket utstyr som er kjekt å ha er jo litt opp til hva du ønsker også, men vil si comfort seter, M-Sport, HUD, navi pro og Hifi anlegg (eller større) er blant det viktigste. M-Sport er vel litt smak og behag, men etter min mening er det et must. Mye pga sort taktrekk og høyglans lister utvendig.

Sikkert noen som kan gi bedre svar :)

Er noe slikt jeg tenker ift utstyr også. Hifi kan vel kanskje ettermonteres også, om det ikke skulle være på den aktuelle bilen, men ser ut til at det er på de aller fleste (uten at jeg vet hva som er hva av de forskjellige nivåene). Takk for heads-up på generelle problemer, da har jeg noe mer å sjekke. Kanskje mest fremtredende på biler med høyere kmstand. (?)

 

On 2/1/2019 at 8:31 AM, Ron Jeremy said:

For en slik sum får du jo en ny X3 evt ny 5’er, har kona behov for 400hk?!

ville kanskje gått ned på effekt og valgt en nyere bil evt 

Hehe, ta tittel med en klype salt ;-) Kona ønsker ny bil, helst V90, men for den summen ser jeg at jeg kan få helt andre og mer interessante biler for min del. Hun har nok ikke noen spesielle ønsker ift motor, annet at det skal være problemfritt å kjøre forbi :)

 

On 2/1/2019 at 8:39 AM, fupsaker said:

Hva med Alpina XD3? ;-) Får de inn for en fin pris Med facelift fra 2015..

Skal sjekke. Vi har tak på rundt 700k (det "ny" (1år gammel) v90 med 20k på telleren, r-design ++ ligger på).

 

On 2/1/2019 at 9:42 AM, larserso said:

De absolutt fleste M550d er veldig godt utstyrte. Verdens mest komplette bil spør du meg ;) De fås også kun med xDrive. Har prøvd V90 T8 og XC90 T8 siden jeg må bytte min bil nå. Med fare for å fornærme noen må jeg si at jeg kommer ikke over skuffelsen over de bilene som hybrid. Over 400hk og de gikk skikkelig dårlig... Var som å kjøre tunge framhjulstrekkere. Var en fryd å komme inn i egen bil igjen. Subjektiv oppfatning av akselerasjon er at T8 på tørr asfalt akselererer omtrent som M550d på snø... Har også prøvd 535d, som også er en kanon bil, men draget kan ikke sammenlignes. M550d er en M-bil (selv om de puritanske sier at diesel aldri vil bli M-bil) og det er mange forskjeller, fra eksosoppbygging og motorfester til fordeling på xDrive drivlinja for å få kjørefølelsen til bakhjulstrekk med egenskapene til firehjulstrekk.

Du er inne på et godt spor mtp. utstyr. Men, det er en ting jeg aldri ville kjøpt M550d uten og det er adaptive drive understell. Det kan ikke sammenlignes med/uten.

Ellers tror jeg du knapt får kjøpt M550d uten komfortseter (og i hvertfall ikke solgt igjen). Head Up er også ganske ettertraktet og noe jeg ville sett etter.

Lykke til!

Skuffelse er vel det jeg opplevde også etter en tur på E18 i sportmodus. Den gikk greit, men fikk ikke helt den wow-følelsen som jeg mener burde være tilstede med så mye hk. Det er forøvrig også en tung bil, på 2.2 tonn. (Dette var også ment som svar til @Fredrik90 sin post lenger ned)

Hva er forskjellen på adaptive drive kontra m-sport?

 

On 2/1/2019 at 11:07 AM, larserso said:

Samtidig så har nesten alle tester jeg har lest om T8-linja lurt på hvor kreftene er. Og det er en fryktelig dårlig løsning med ren forbrenning på en aksling og ren el på en annen. 

Nå er jo trådstarter på utkikk etter motorsterk bil så skjønner ikke hvorfor det skal uttrykkes personlige meninger om annet... Å si at en 2-3 år gammel 5-serie er en tilårskommen bil er mildt sagt en drøy påstand uavhengig av motor.

Skulle gjerne kjøpt en som har rundt et par år igjen på nybilgaranti, men ser at flesteparten av det som ligger ute er registrert seint 2014, eller så er det bruktimport. Sistnevnte har vel helt andre betingelser når det kommer til garanti?

Det er forøvrig nesten ingen 17-18 modeller av 530 eller større på finn nå, etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G31 530D begynner jo også nærme seg ned mot 700 000 i pris nå, og burde kanskje også vurderes om du/fruen klarer deg med litt mindre krefter? Feks denne om du kan leve med bil uten m-sport: 

https://www.finn.no/134366464

Synes i hvertfall ddn var lekker, og fint med litt avveksling fra alle bilene med m-sport. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2019 at 12:12 AM, Fredrik 90 said:

Jeg sier bare M550d any day, dette er den mest komplette bilen i verden spør du meg. Den ser dødsbra ut, er nydelig å kjøre, går som ett børseskudd, bruker lite drivstoff, har god plass, har firehjulstrekk og er generelt en svært bra og velbygget bil. Jeg hadde lillebroren F10 530d i fire år, den kjørte jeg 70 000 km. Rett og slett en sann fornøyelse av en bil, helt fantastisk på alle måter. Skal du ha bil i dette segmentet så tror jeg ikke det finnes bedre bil en F10/F11.

Jeg ville styrt unna V90 T8 var jeg deg, dette er en stor skuffelse av en bil. Med det rå designet, 407 hester og en prislapp helt opp i BMW segmentet så trodde jeg dette var skikkelige saker. Så jeg prøvde en, og ble skuffet. Den føles som en fremhjulstrekker når du kliner til, og det føles som du har 280 hk og ikke 407. Dette føles IKKE som en bil med over 400 hk. Så synes jeg ikke interiør kvaliteten var helt på topp, iallfall ikke til den prisen. Etter å ha prøvekjørt bilen så kjørte jeg etter bilen og dens eier ut på E18, så vi fikk trøkka til litt for å sammenlikne med min 530d med 300 hk. Jeg hadde ikke noe problem å holde følge, med over 100 hk mer så skulle han ha kunne sige ifra. 

Gå for en F10/F11 med en stor og sterk dieselsekser, fantastiske biler 👍

Det er 550 det heller mest mot, men etter noen dager på finn, så ser det ut som det meste som finnes er '15modeller registrert seint 2014, så den har knappe året igjen på garanti, eller bruktimportert, som kanskje ikke har noen form for garanti i det hele tatt.(?) Litt usikker på å handle så dyr bil hos en privatperson, uten noen form for garanti annet enn kjøpsloven, som dog kan slå begge veier.

Utvidet søket litt, til å inkludere ned mot 530, men da ble det mye rare utstyrs-/fargekombinasjoner.

 

20 hours ago, laffe said:

G31 530D begynner jo også nærme seg ned mot 700 000 i pris nå, og burde kanskje også vurderes om du/fruen klarer deg med litt mindre krefter? Feks denne om du kan leve med bil uten m-sport: 

https://www.finn.no/134366464

Synes i hvertfall ddn var lekker, og fint med litt avveksling fra alle bilene med m-sport. 

Har vært innom og kikka på den i helga. Ser skikkelig pen ut. Dette er kanskje noe de har tilgjengelig på forhandleren i nabolaget her også, så kanskje mulig å få prøvekjørt. Bodø er noe langt unna når man er usikker ;-)

G31 med/uten m-sport var ikke så veeeldig stor forskjell. Må sjekkes litt nærmere.

 

Den ble wife-approved, så vi er inne på noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 19.50, datguy skrev:

Skulle gjerne kjøpt en som har rundt et par år igjen på nybilgaranti, men ser at flesteparten av det som ligger ute er registrert seint 2014, eller så er det bruktimport. Sistnevnte har vel helt andre betingelser når det kommer til garanti?

Det er forøvrig nesten ingen 17-18 modeller av 530 eller større på finn nå, etter hva jeg kan se.

Når jeg har handlet brukt det være seg i Tyskland eller Norge så tegner jeg alltid Kasko+ / Super / eller lignende. Det dekker det meste på bilen.

Tar alltid en runde hos forsikringsselskap og får ett tilbud før evt handel.

Hadde også Europlus hos BMW for en del år tilbake og Tyskland dekket ny Turbo bla.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...