Gå til innhold

"Restraint system faulty" 2008 E61


JoM
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk plutselig opp varsel på "Restraint system faulty". Begge airbaglampene lyser og feilmeldingen kommer opp i displayet. Bilen er en 2008 E61 525XD som har gått ca 220 000km. 

Jeg har kjørt diagnose med Rheingold og får opp feilkode 0093D7: ACSM - Internal fault. 

Noen som har vært borti dette før? Finnes det en prosedyre for diagnose på systemet i Rheingold?

Jeg kan legge til at jeg får opp melding om "Increased battery discharge" innimellom og at bilen har resatt seg (mistet innstillinger på klokke osv, samt adapsjoner på girkasse) under kjøring en gang ila. det siste året. Har målt batteriet til 12,7V hvilespenning. Bilen står med DEFA warmup med 4A lader hver natt. Kan dette "kamuflere" batteriproblemer?

Takker for svar på forhånd.

Endret av JoM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Om batteriet ditt ligger på 12,7v etter en natt med lading er det nok modent for utskifting.  Bør ligge på 13-14 v på et bra batteri som er nyladet. Husk koding av nytt batteri så bilen er klar over spesifikasjoner på det nye. Har du målt spenning da bilen går? Bør ligge på 14,7v. Sett vifta på fullt og mål på nytt, detter spenninga voldsomt er det evnt litt ladetrøbbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det var kanskje litt dårlig spesifisert. 12,7V er målt på kvelden, typisk etter lading på natta og 2x20min kjøring til og fra jobb. Jeg skal teste ladespenning og se hva den ligger på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest når det er "internal fault" i en modul så er det utskifting som trengs. Men har du sett etter en prosedyre i ISTA? Det burde finnes.

Lade spenning kan være mellom 13,7V og opptil ca 15V. Men husk at IBS vil oppjustere ladespenning ved defekt batteri eller mye strømtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg antok, men utfra det jeg har lest, kan det også skyldes andre feil. Jeg skal sjekke litt mer. Jeg er ikke helt stø i bruk av Ista enda. 

Ok. Jeg er usikker på når batteri er byttet og om det er registrert. Jeg har hatt bilen i ca 1 år. Dette kan vel også sjekkes i Ista?

Litt på siden: Burde man ha en større lader enn 4A koblet til ved diagnose uten at motoren går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om batteri registrering er gjort korrekt, så kan du se nøyaktig kilometer og dato for skifte av batteri.

Jeg pleier ikke å ha strøm tilkoblet ved diagnose, men det bestemmer du egentlig selv. Pleier nesten utelukkende å ha motoren i gang.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterispenning når jeg akkurat har låst opp bilen var 12,2V ved ca -3 grader. Ladespenning lå på 14,8-15V. Det var det samme med vifta på full hastighet og lys på. Det var oppe i 15,2V et lite øyeblikk.

Da har jeg sjekket batteriregistrering. Det viser seg at det ikke er registrert bytte av batteri siden bilen var ny. Det står fortsatt på 90A AGM. Jeg har et 95A vanlig batteri som jeg ikke har noen historikk på. Ista rapporterer tilstand til å være litt over 99%. 

Burde jeg bytte batteri og registrere det for å ordne opp i dette? Er dette et greit valg? Bildeler.no - Sønnak AGM SK950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,2V var ikke så galt, så det tyder på at batteri har nok strøm.

Du kan ikke endre til 95Ah størrelse, det er bare 90,100 og 110 om jeg husker rett.
Men har det blitt registrert batteribytte? For du skriver størrelsen er den samme, men du må se på dato for skifte eller antall ganger. 1 er standard verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet som sagt ikke noe om alder. I tillegg er det et vanlig syrebatteri, så dette skal vel egentlig kodes inn? 

Hva er forskjellen i praksis med et agm vs. vanlig batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All batteriskifte skal kodes inn som i at du forteller bilen at batteribytte har funnet sted.

En annen ting er å kode inn at du skifter batteri type, feks fra syre til AGM.

Slik jeg kjenner batteri så er AGM vedlikeholdsfri og kan vare lenger og at de ikke "kan" lekke.

Mens syre batteri kan fungere minst like godt om det blir regelmessig ladet og sjekket væske nivå på.

Mulig dette er "feil" eller veldig forenklet for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...