Gå til innhold

E65 besatt av demoner


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, scoot skrev:

Jeg har ingen verdens ting å bidra med, men du skal ha skryt for seriøs feilsøking. Oscillioskop er det ikke mange som har - eller kan bruke skikkelig, men det er et undervurdert verktøy når man kan bruke det som deg. 

Ja det er genialt med oscilloscop, fullt mulig også å lese seg opp på en del BMW manualer om det. Personlig har jeg brukt det lite men skal igjen skaffe med DIS som har mulighet for det. 

 

@Bayerfun Hvilken software bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah det ja! Det er bilder fra oscilloskopet. Det første settet er tatt av skjermen med mobiltelefon, mens de siste er direkte fra det, lagret på minnepinne. Det er et slikt oscilloskop: https://uk.farnell.com/keysight-technologies/dsox3052a/oscilloscope-2ch-500mhz-4gsps/dp/1859749

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keysight lager veldig fine oscilloscope. Enkle å bruke, særlig det å sette triggerpunkter. Direkte avlesing vha. PC er også helt genialt.. Har hatt mine timer på ingeniørstudiet med en slik..

Privat har jeg et gammeldags scope, litt særegent da apparatjord og «målejord» er isolert. Noe som kan være kjekt om man ikke helt har hodet med seg..

Jeg ser jo at det å feilsøke på moderne biler er noe helt annet enn før.. Skjønner jo hvorfor mange biler skrotes, og at det skorter på feilsøkingskunnskaper hos verkstedene på slike feil som dette..

Feilsøker på en del bus-systemer brukt i kontrollsystemer(typisk Siemens ProfiBus og Allen-Bradley DeviceNet), heldigvis for meg er det ofte dårlige termineringer som er årsaken og feilene er ofte sporbare til en viss grad uten å måtte dra frem scopet.

Ser frem til fortsettelsen!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, FredrikE24 skrev:

Keysight lager veldig fine oscilloscope. Enkle å bruke, særlig det å sette triggerpunkter. Direkte avlesing vha. PC er også helt genialt.. Har hatt mine timer på ingeniørstudiet med en slik..

Privat har jeg et gammeldags scope, litt særegent da apparatjord og «målejord» er isolert. Noe som kan være kjekt om man ikke helt har hodet med seg..

Jeg ser jo at det å feilsøke på moderne biler er noe helt annet enn før.. Skjønner jo hvorfor mange biler skrotes, og at det skorter på feilsøkingskunnskaper hos verkstedene på slike feil som dette..

Feilsøker på en del bus-systemer brukt i kontrollsystemer(typisk Siemens ProfiBus og Allen-Bradley DeviceNet), heldigvis for meg er det ofte dårlige termineringer som er årsaken og feilene er ofte sporbare til en viss grad uten å måtte dra frem scopet.

Ser frem til fortsettelsen!

Ja du har rett, mye som kastes unødvenig. Selv jobbet en del med profibus og abb bradley men mest honeywell experion. Genialt med oscilloskop på bil, spesielt på tenningssystemet kan du skjønne utrolig mye, alt fra kompresjonsfeil, tennplugg eller coil. Skal prøve sette opp DIS når jeg får tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, FredrikE24 skrev:

Privat har jeg et gammeldags scope, litt særegent da apparatjord og «målejord» er isolert. Noe som kan være kjekt om man ikke helt har hodet med seg..

Jeg ser jo at det å feilsøke på moderne biler er noe helt annet enn før.. Skjønner jo hvorfor mange biler skrotes, og at det skorter på feilsøkingskunnskaper hos verkstedene på slike feil som dette..

Hehe, ja det er mange som har blåst skopet og det man måler på ved å koble jord til noe med et annet potensiale mens det i utgangspunktet har felles jord. Med isolert målejord så er det jo relativt bekymringsfritt :) Jeg bruker skilletrafo til slikt, men er heldigvis ikke ofte jeg egentlig har bruk for det.

Jeg er enig i at det er altfor mye som skrotes. Verkstedene mangler kanskje en del kompetanse når det kommer til elektronikk, men samtidig så koster det en del arbeidstid å feilsøke. Ved å "kaste" moduler og deler på ting så kan man ofte få løst problemet og da har de spart arbeidstid men tjener inn grovt på fortjeneste på delene. Er en grunn til at jeg foretrekker å gjøre nær sagt alt selv, men det kan være en utfordring å få tak i plass å stå nå som jeg ikke har noe hobbyverksted lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bayerfun skrev:

Hehe, ja det er mange som har blåst skopet og det man måler på ved å koble jord til noe med et annet potensiale mens det i utgangspunktet har felles jord. Med isolert målejord så er det jo relativt bekymringsfritt :) Jeg bruker skilletrafo til slikt, men er heldigvis ikke ofte jeg egentlig har bruk for det.

Jeg er enig i at det er altfor mye som skrotes. Verkstedene mangler kanskje en del kompetanse når det kommer til elektronikk, men samtidig så koster det en del arbeidstid å feilsøke. Ved å "kaste" moduler og deler på ting så kan man ofte få løst problemet og da har de spart arbeidstid men tjener inn grovt på fortjeneste på delene. Er en grunn til at jeg foretrekker å gjøre nær sagt alt selv, men det kan være en utfordring å få tak i plass å stå nå som jeg ikke har noe hobbyverksted lenger.

Ja sliter litt med det samme, tørr og litt varm plass å jobbe i. Gjør alt selv på min E39 og lønner seg ikke levere den inn lengre når jeg kan gjøre det meste selv (når jeg har tid). Mange verksteder som enten ikke har sendt ansatte på kurs eller de ansatte ikke har gidda lest seg litt opp. BMW er veldig flink å legge til rette med god dokumentasjon. Håper vedlagt fil kan hjelpe deg/flere med å feilsøke selv. Jobber selv nå med å finne en mystisk strømtrekkdemon på min. Trekker ned batteriet fra 12.5VDC til 12.15VDC på bare en dag selv om batteriet bare er 1.5 år gammel og av god BOSCH type. 

bussystem.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men det er et dokument som allerede er i samlingen min. Vet det skal være mer treningsmateriale til E65, men det er det å finne det. For E39 (spesifikt) så har jeg ikke så mye, men har selv hatt en E39 så jeg kjenner den godt.

Om du er sikker på at det ikke er selvutladning fra batteriet så burde det være en grei sak å isolere det i en av sikringsboksene så sant det ikke er noe som går utenom. 0,35V på en dag virker ikke som at noe trekker veldig mye strøm da, så det burde være mulig å måle med et vanlig multimeter med 10A måleområde (multimeter i stedet for sikring). Vet ikke hva du har av utstyr på din, men jeg har vært ute for at min mk3 navi har "hengt" seg før og blir stående å jobbe kontinuerlig.

Jeg hadde også et tilfelle hvor LCM fikk det for seg at høyre markeringslys foran og bak skulle lyse (som om blinklyshendel sto til høyre), men det var bare en motstand i LCM som hadde en dårlig lodding - easy fix. Har en tråd om det her et sted :)

 

Endret av Bayerfun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bayerfun skrev:

Takk, men det er et dokument som allerede er i samlingen min. Vet det skal være mer treningsmateriale til E65, men det er det å finne det. For E39 (spesifikt) så har jeg ikke så mye, men har selv hatt en E39 så jeg kjenner den godt.

Om du er sikker på at det ikke er selvutladning fra batteriet så burde det være en grei sak å isolere det i en av sikringsboksene så sant det ikke er noe som går utenom. 0,35V på en dag virker ikke som at noe trekker veldig mye strøm da, så det burde være mulig å måle med et vanlig multimeter med 10A måleområde (multimeter i stedet for sikring). Vet ikke hva du har av utstyr på din, men jeg har vært ute for at min mk3 navi har "hengt" seg før og blir stående å jobbe kontinuerlig.

Jeg hadde også et tilfelle hvor LCM fikk det for seg at høyre markeringslys foran og bak skulle lyse (som om blinklyshendel sto til høyre), men det var bare en motstand i LCM som hadde en dårlig lodding - easy fix. Har en tråd om det her et sted :)

 

Tror jeg har hele pdf serien til bmw university om E65, hvertfall BUS systemet, skal ta bla litt gjennom det jeg har. Min er preface, skal først sjekke rele for hvilemodus i baggasjerommet så jobbe meg bortover til JB. Jeg vet jeg får en feilkode på LCM hver gang jeg tar diagnose med ISTA men koden som kommer opp har ISTA ingen forklaring over. Har sjekket LCM utvendig for sviskader da de er kjent for å svi seg men ser helt fin ut. Ingenting lyser når den er av men skal ta dobbelsjekke. Skal se om jeg finner tråden din så jeg ikke lager en total off topic her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da kan jeg komme med en liten oppdatering i denne sagaen :)

Jeg har ikke fått flere problemer med denne bussen, men på vei til jobb i går så stoppet vindusviskerne mine - brått og plutselig. Koblet til diagnose, men fikk ikke kontakt med WIM. Sikringen var hel, så det "måtte" nesten være modulet som hadde streiket. Det rimte ganske godt i og med jeg mer eller mindre hadde konkludert med at det var den som hadde dratt med seg K_CAN_S før.

Det er en liten operasjon å få ut hele vindusviskermekanismen, så jeg tok en feriedag fra jobb for å fikse dette. Med leamikket vel ute av bilen og på benken inne, så ser jeg at boksen har en del vann i seg og at printet hadde irret ganske mye. Det er conformal coating på kortet, men det dekker ikke hele. En pinne fra kontakten og opp til printet hadde brukket av, en bane var borte og det var mange potensielle kortslutninger med saltlaken som hadde kommet seg inn der. En god rens med EFM, børste og masse tålmodighet, relodding av diverse komponenter og skjøting av printbaner så testet jeg modulet på bilen. Voila! Der var det kontakt igjen. Da var det bare å montere det hele, pakke det godt inn med Toyotas eminente RTV og montere på bilen. Alt fungerer bra så langt :)

Hvorfor kom det vann hit? Jo; for noen år siden fikk jeg byttet frontrute på bilen. Jeg så ved demontering at vannavviseren ikke satt skikkelig i klipsene sine (flere manglet), spesielt åpent var det over vindusviskermodulet. Vannet som renner ned frontruten ender over dette og har til slutt spist seg inn gjennom akslingen eller noe slikt. Jeg har midlertidig fylt dette igjen med RTV, men jeg må nok skaffe tilveie disse klipsene.

Da håper jeg på en problemfri uke til med bilen.. Nå er det bare å finne ut om det er dynamoen min som lager en ulyd eller om det er noe mer kostbart :( Får ta av reima i morgen, forhåpentligvis utelukker jeg da dieselpumpe.

 

wim1.jpg

wim2.jpg

wim3.jpg

wim4.jpg

wim5.jpg

wim6.jpg

wim7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 22.26, Bayerfun skrev:

Da kan jeg komme med en liten oppdatering i denne sagaen :)

Jeg har ikke fått flere problemer med denne bussen, men på vei til jobb i går så stoppet vindusviskerne mine - brått og plutselig. Koblet til diagnose, men fikk ikke kontakt med WIM. Sikringen var hel, så det "måtte" nesten være modulet som hadde streiket. Det rimte ganske godt i og med jeg mer eller mindre hadde konkludert med at det var den som hadde dratt med seg K_CAN_S før.

Det er en liten operasjon å få ut hele vindusviskermekanismen, så jeg tok en feriedag fra jobb for å fikse dette. Med leamikket vel ute av bilen og på benken inne, så ser jeg at boksen har en del vann i seg og at printet hadde irret ganske mye. Det er conformal coating på kortet, men det dekker ikke hele. En pinne fra kontakten og opp til printet hadde brukket av, en bane var borte og det var mange potensielle kortslutninger med saltlaken som hadde kommet seg inn der. En god rens med EFM, børste og masse tålmodighet, relodding av diverse komponenter og skjøting av printbaner så testet jeg modulet på bilen. Voila! Der var det kontakt igjen. Da var det bare å montere det hele, pakke det godt inn med Toyotas eminente RTV og montere på bilen. Alt fungerer bra så langt :)

Hvorfor kom det vann hit? Jo; for noen år siden fikk jeg byttet frontrute på bilen. Jeg så ved demontering at vannavviseren ikke satt skikkelig i klipsene sine (flere manglet), spesielt åpent var det over vindusviskermodulet. Vannet som renner ned frontruten ender over dette og har til slutt spist seg inn gjennom akslingen eller noe slikt. Jeg har midlertidig fylt dette igjen med RTV, men jeg må nok skaffe tilveie disse klipsene.

Da håper jeg på en problemfri uke til med bilen.. Nå er det bare å finne ut om det er dynamoen min som lager en ulyd eller om det er noe mer kostbart :( Får ta av reima i morgen, forhåpentligvis utelukker jeg da dieselpumpe.

 

wim1.jpg

wim2.jpg

wim3.jpg

wim4.jpg

wim5.jpg

wim6.jpg

wim7.jpg

Så bra du fant ut av det og fikk fiksa. Når det gjelder dynamo, jeg gikk i fellen og kjøpte nye men det var strammaren som lagde lyden som hørtes som et dårlig lager. Dynamoen var helt fin mens strammeren hadde tørket ut inni spindelen og lagde en del ulyd. Brukte litt biltema sin kalipperfett så gikk lyden vekk. Hadde spart meg flere tusen om jeg sjekka den mekaniske strammeren først, usikker om din har mekanisk eller hydraulisk oppe men sikkert verdt å sjekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyttet en del med stetoskop, men det høres ikke ut som et lager. Er ganske sikker på at det er en likeretterdiode som har kortsluttet - sammenligner lyden med diverse YouTube-klipp hvor det er et problem. Har ikke noen problemer med ladingen så langt da, men jeg får koble til skopet og se om det er mye rippel der.

Jeg vet jeg plutselig har fått noe som trekker strøm når den skal være i hvilemodus. PM kobler ut KL30 fordi det er noe som trekker 8,5A, så dynamoen har litt å jobbe med for å lade opp dette igjen. Dette skjedde etter et verkstedbesøk for en måned siden, men de har ikke rørt noe elektrisk, annet enn at de klarte å tømme batteriet for strøm med å holde den våken i mange timer :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...