Gå til innhold

eibach vs h&r


romankollar77
 Share

Anbefalte innlegg

hei.

Har en f30 320 D 15modell som jeg vurderer å senke med rundt 30mm. Vurderer å bare senke med fjærer da jeg ikke har lyst til å legge den helt ned samt at prisen er bedre kontra coilovers og ikke minst luftsenk :D Noen som har erfaringer med H&R og Eibach? ser at eibach er en del billigere hvertfall, men blir kvaliteten deretter og? 

IMG_20190205_232924_258.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eibach er et minst like kjent merke som H&R, så når det kommer til kvalitet, så regner jeg med at de stiller likt.  Har Eibach 30/30 på min F10, og synes faktisk bilen er mer komfortabel å kjøre enn med standardfjærer (med EDC vel og merke). Da tenker jeg på at bilen sitter bedre, mindre krenging, ikke like spretten og er mer "flat" når man laster den opp. Tidligere kunne bakdelen sige flere cm når man lastet den med mennesker og bagasje, som igjen førte til at bilen "squatta" med fronten i været. Ser både jævlig ut og kjøreegenskapene blir forferdelige. 

H&R pleier som regel å senke bittelitt mer enn Eibach, og utifra hva jeg har lest blir H&R omtalt som et stivere oppsett. Kjørt F30 med H&R et par ganger, og det var ikke så stivt at tenna faller av, men tørr ikke gi noe fasitsvar basert på bare  noen kjøreturer :)

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Eibach er et minst like kjent merke som H&R, så når det kommer til kvalitet, så regner jeg med at de stiller likt.  Har Eibach 30/30 på min F10, og synes faktisk bilen er mer komfortabel å kjøre enn med standardfjærer (med EDC vel og merke). Da tenker jeg på at bilen sitter bedre, mindre krenging, ikke like spretten og er mer "flat" når man laster den opp. Tidligere kunne bakdelen sige flere cm når man lastet den med mennesker og bagasje, som igjen førte til at bilen "squatta" med fronten i været. Ser både jævlig ut og kjøreegenskapene blir forferdelige. 

H&R pleier som regel å senke bittelitt mer enn Eibach, og utifra hva jeg har lest blir H&R omtalt som et stivere oppsett. Kjørt F30 med H&R et par ganger, og det var ikke så stivt at tenna faller av, men tørr ikke gi noe fasitsvar basert på bare  noen kjøreturer :)

 

Er EDC det samme som adaptivt understell? Jeg har jo Msport på min og tenkte egt. derfor å bare senke med fjærer, for å kunne beholde adaptivt understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt på hvilken bil det skal på.

Spesielt på eldre biler ,vet jeg at noen synes at Hr blir for stivt .

Men på den din som er så ny ,tenker jeg det må være hipp som happ da begge er kjente og gode merker utifra det jeg har skjønt.

Noe som og er viktig å tenke på ,er å finne fjærer som ikke siger etterhvert.

Hadde Spax en stund på e34en nydelig look i 6mnd,etter det sank fjører så i sammen at det så ut som en 240 Volvo fra svenskegrensen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sveigis skrev:

Jeg tror det er veldig individuelt på hvilken bil det skal på.

Spesielt på eldre biler ,vet jeg at noen synes at Hr blir for stivt .

Men på den din som er så ny ,tenker jeg det må være hipp som happ da begge er kjente og gode merker utifra det jeg har skjønt.

Noe som og er viktig å tenke på ,er å finne fjærer som ikke siger etterhvert.

Hadde Spax en stund på e34en nydelig look i 6mnd,etter det sank fjører så i sammen at det så ut som en 240 Volvo fra svenskegrensen:)

Veldig godt poeng 👍 skal Google litt og se hva varigheten sier på disse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir egentlig litt spennende å se til våren. Har nettopp fått de nye sommerfelga mine i posten. 20" Ferrada FR4 matte bronze. Dimensjonen er 20x9 et35 og 20x10 et33. Får se om jeg egentlig har plass til å senke i det hele tatt :D Noen som har noe erfaring med 20" på F30? 

52136300_1436795439784090_8516142088872525824_n.jpg

Endret av romankollar77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan muligens også se på bildene om de er lineære eller progressive fjærer da disse ofte har forskjellige egenskaper. Hva jeg har forstått så har lineære fjærer samme motstand gjennom hele bevegelsen mens progressive gjerne har tettere spiraler mot bunnen av bevegelsen og blir derfor litt stivere. Nå kommer jo stålet, tykkelse og antal spiraler inn i bildet også men som en generell forskjell ihvertfall. 

Mulig det bare bidrar til valgets kval 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, romankollar77 skrev:

Er EDC det samme som adaptivt understell? Jeg har jo Msport på min og tenkte egt. derfor å bare senke med fjærer, for å kunne beholde adaptivt understell.

Stemmer. Heter vel "adaptive m suspension" på 3/4 serien kanskje? Men er basicly det samme, justerer demperne via knapper i midtkonsollen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Stemmer. Heter vel "adaptive m suspension" på 3/4 serien kanskje? Men er basicly det samme, justerer demperne via knapper i midtkonsollen. 

Blir det på noen måte påvirket av stivere fjærer? Eller jeg tror det har noe å si uansett, men er det noen ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Du kan muligens også se på bildene om de er lineære eller progressive fjærer da disse ofte har forskjellige egenskaper. Hva jeg har forstått så har lineære fjærer samme motstand gjennom hele bevegelsen mens progressive gjerne har tettere spiraler mot bunnen av bevegelsen og blir derfor litt stivere. Nå kommer jo stålet, tykkelse og antal spiraler inn i bildet også men som en generell forskjell ihvertfall. 

Mulig det bare bidrar til valgets kval 🤷‍♂️

http://laaav.no/understell/senkesett/senkefjaerer/bmw/3-serie-f30-31-80/eibach-pro-kit-30mm

http://laaav.no/understell/senkesett/senkefjaerer/bmw/3-serie-f30-31-80/hr-senkefjaerer-30mm

Det er disse to jeg har sett på hittil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, romankollar77 skrev:

Blir det på noen måte påvirket av stivere fjærer? Eller jeg tror det har noe å si uansett, men er det noen ulemper?

På min bil så kjennes de forskjellige modusene hakket stivere enn før. "Comfort+" er fortsatt komfortabelt, men man merker mer forskjellen mellom "comfort +" og "Sport". Før merket jeg forskjellen i mindre grad. 

Dette er jo veldig subjektivt, ettersom jeg liker hvordan bilen min er nå kontra før. Så beste hadde vært å prøve en senka bil før man eventuelt senker. Hva kjøreegenskaper angår, er bilen mye bedre (igjen, subjektiv mening). 

Ulempene jeg har funnet ut av til nå er kun bakkeklarering. Nå er ikke 30mm senk så ille, men visste steder har jeg faktisk subba med bilen. Dette har mest vært på vinterstid hvor snø og is har pakka seg sammen. Så man må nok bruke hue litt etter å ha senket. Om dette sliter på demperne i større grad vet jeg ikke, da det er en del faktorer inn. Jeg regner dog med at demperne sikkert blir belasta mer med senkefjærer enn med standardfjærer. Så lenge man ikke går helt bananas med 50-60mm senkefjærer, så tror jeg demperne skal tåle belastning. Kanskje til og med like lenge som vanlige fjærer?.

Men igjen, dette kommer fra en uten faglig kompetanse på dette feltet, så ta ikke det jeg sier som en fasit, men mer som forumsynsing :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ///M-ini95 skrev:

På min bil så kjennes de forskjellige modusene hakket stivere enn før. "Comfort+" er fortsatt komfortabelt, men man merker mer forskjellen mellom "comfort +" og "Sport". Før merket jeg forskjellen i mindre grad. 

Dette er jo veldig subjektivt, ettersom jeg liker hvordan bilen min er nå kontra før. Så beste hadde vært å prøve en senka bil før man eventuelt senker. Hva kjøreegenskaper angår, er bilen mye bedre (igjen, subjektiv mening). 

Ulempene jeg har funnet ut av til nå er kun bakkeklarering. Nå er ikke 30mm senk så ille, men visste steder har jeg faktisk subba med bilen. Dette har mest vært på vinterstid hvor snø og is har pakka seg sammen. Så man må nok bruke hue litt etter å ha senket. Om dette sliter på demperne i større grad vet jeg ikke, da det er en del faktorer inn. Jeg regner dog med at demperne sikkert blir belasta mer med senkefjærer enn med standardfjærer. Så lenge man ikke går helt bananas med 50-60mm senkefjærer, så tror jeg demperne skal tåle belastning. Kanskje til og med like lenge som vanlige fjærer?.

Men igjen, dette kommer fra en uten faglig kompetanse på dette feltet, så ta ikke det jeg sier som en fasit, men mer som forumsynsing :)

 

 

Skal jeg være helt ærlig så vil jeg ikke si at jeg merker så stor forskjell mellom comfort og sport modusene. Så om man merker litt større forskjell med senkefjærer ser jeg bare på som positivt :) og har eid en senka bil før så vet til en vis grad hvordan å kjøre også :D litt subbing har jeg egentlig regnet med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, norbakken skrev:

Hoi. 

Jeg kjører 30mm fra H&R på min F30. Er veldig fornøyd med høyden og kan ikke se at de ser ut til å synke med årene. Men jeg opplever de ikke spesielt harde, og med litt folk og last i bilen er de tidvis litt for myke synes jeg... Men absolutt fornøyd til min bruk 

Hei og takk for innlegg ;) Lurte på om du hadde EDC på din f30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...