Gå til innhold

BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 318d E91 2009 modell, men sliter nå med batteri/strøm... Ikke lenge siden jeg byttet batteri så har ikke vurdert batteribytte enda, men det har vært helt tomt noen ganger så godt mulig det allerede har tatt kvelden.. Bruker vanligvis alltid å koble i Defa motorvarmer/lader og dermed ser jeg sjelden til problemene jeg nå opplever. I høst/vinter streiket defa laderen og da merket jeg fort at det er noe som ikke stemmer med batteriet/strømmen i bilen..

Caset er følgende:

Kjører en 2 timers tur fra hjembygda til leiligheten min hvor jeg da vanligvis parkerer bilen for natten. Måler strøm på batteriet og ser at jeg da har 12,8V. Har fra 14,8 til 15.0V under kjøring så dynamo ser ut til å fungere. På morgenen dagen etterpå har jeg fortsatt 12,8V med låst bil, MEN i det jeg låser opp bilen synker volten rett ned med 0,6V til da 12,2V.... Får start og kjører 15min til jobb.. På jobb har jeg 12,6V, noe som er OK. Lar bilen stå urørt i 8 timer, og når jeg skal hjem har jeg fortsatt 12,6V, MEN i det jeg låser opp mister jeg igjen 0,6V som da gir meg 12,1V... Får akkurat start, og kjører hjem igjen 15min. Hjemme har jeg da 12,5V både før jeg legger meg og på morgenen etterpå. MEN i det jeg låser opp bilen igjen så får jeg 11,9V, og sliter med start pga kaldt vært og noen dårlige glødeplugger..

Tok også en liten test på batteriet nå i dag etter kjøring til jobb. Hadde 12,8V rett etter jeg stoppet bilen på jobb.. Da var bilen fortsatt åpen, så jeg satte nøkkel i tenningen og da gikk den rett i 12,1V... Låste bilen og gikk inn på jobb. Gikk ut 30min senere for å sjekke og da hadde jeg 12,5V, så batteriet bygger seg opp igjen når motstanden er borte, noe som er et tegn på godt batteri??

Hvorfor mister jeg alltid ca 0,6V ved åpning av bil eller nøkkel i tenning??? Virker som jeg alltid mister ca 0,6V så fort batteriet får noe motstand.. Ikke rart min Defa link hub aldri klager på dårlig batteri når den tror jeg har 0,6V høyere enn hva jeg faktisk har...

WHAT IS THIS?? Er det batteriet som har streika eller kan det være noe annet??

Har dobbeltsjekket plusskabel fra batterikasse frem til motorrom, og ser at punktet under på batterikassen er noe grønn så denne bør nok byttes snart.. men siden volt er helt likt foran i motorrom som bak på batteriet så tror jeg ikke denne er et problem, enda.. Har også funnet en grønn og veldig korrodert jordingskabel til motoren.. Denne skal byttes i dag, men heller ikke denne bør vel være årsak for at jeg mister 0,6V så fort det kommer noe motstand på batteriet??

Setter pris for all hjelp jeg kan få!

 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at volten synker ved opplåsing av biler. Mye som aktiveres i det øyeblikket. Hvor mye som er normalt er jo en annen ting. 

Har batteriet vært tomt/eller under 12v så er det jo egentlig søppel. Så langt det ikke er AGM batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som batteri er defekt, det kan jo skje.

Det er jo svært likt mine egne symptomer jeg hadde nå rett før jeg skiftet batteri, også likedan som jeg hadde på ett annet batteri som hadde en defekt celle.

Spenning på ubelastet batteri bør være svært høy, men om batteri er dårlig så synker spenning betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Reef89 skrev:

Helt normalt at volten synker ved opplåsing av biler. Mye som aktiveres i det øyeblikket. Hvor mye som er normalt er jo en annen ting. 

Har batteriet vært tomt/eller under 12v så er det jo egentlig søppel. Så langt det ikke er AGM batteri. 

Skjønner!

Er ikke AGM desverre, er et Sønnak blybatteri. Ikke lenge siden jeg byttet så litt kjedelig å måtte bytte igjen, men kan jo se ut som det kan være batteriet ja.. Men merkelig at det gikk tomt i første omgang da.. Må jo tydeligvis ha vært noe som har trekt strøm sannsynligvis. Mistenker muligens en Logic 7 forsterker jeg ettermonterte.. Var litt stress å legge strøm frem til sikringsboks så denne ble montert direkte med sikring på batteriet, MEN ifølge teknisk beskrivelse av Logic 7 så skal denne skru seg av om den ikke får noe optisk signal fra navigasjonsenheten innen 15 sekunder. Tror dog at siden den har stått på strøm direkte på batteriet så har muligens den holdt navigasjonen våken og motsatt.. slik at bilen kanskje ikke har gått ordentlig i dvale. Målte trekkstrøm og da var det 0,02,-0,03, noe som er bra nok, så derfor utelukket jeg egentlig forsterkeren, men ikke sikkert de holder hverandre våkne hver gang.. Nok at det skjer en natt det så er batteriet tomt. 

 

36 minutter siden, Otis skrev:

Høres jo ut som batteri er defekt, det kan jo skje.

Det er jo svært likt mine egne symptomer jeg hadde nå rett før jeg skiftet batteri, også likedan som jeg hadde på ett annet batteri som hadde en defekt celle.

Spenning på ubelastet batteri bør være svært høy, men om batteri er dårlig så synker spenning betraktelig.

Spenningen min på ubelastet batteri (bilen i dvale) er ikke mer enn 12,8V etter kjøring til jobb, er dette for lavt mener du? Burde vel få gjort en ordentlig god lading av batteriet for å sjekke spenningen uten tilkobling til bil. Kjedelig om det er batteri for burde jo ikke blitt dårlig så fort da det er kort tid siden jeg bytta sist.. Men virker jo som det kanskje kan være det ja!

 

Takker for svar begge to!

 

EDIT:

1.

Kom på en annen snodig sak... Har jo hatt defa link hub med lader, gps, motorvarmer osv i lang tid. Laderen tok først kvelden, men ble byttet og fungerer nå. Det som derimot ikke fungerer er at Defa link appen ikke klarer å sense at motorvarmerkabel er koblet i uttaket på fangeren lenger... Kobler i kabel, og batteriladeren begynner å lade batteriet (blinker grønt), MEN får ikke startet verken innvendig vifte eller varmeelement på motoren via Defa appen da den sier at "Kabel er frakoblet".... Snakket med defa og de fant ingen feil på verken lader eller defa link hub, og de mente det var noe feil med jordingen da det er via jordingen at link hubben senser om kabel er koblet i eller ikke.. Byttet jordingspunkt, men heller ikke dette hjalp.. Mistenkte dårlig kontakt i selve ledningen som går på innsiden av fangerne med uttaket i seg, at det kanskje var dårlig der, men målte på pinnene i kontakten på fangeren og har jording der så skjønner ikke hvorfor den plutselig ikke funker lenger.. Kan vel ikke ha noe med de andre strøm/batteri problemene mine å gjøre det??

 

2.

En annen ting som også var merkelig her om dagen var at jeg skulle sette på ekstern ctek batterilader, som jeg koblet til booster punktet og jording i motorrommet. Laderen begynte å lade.. men sjekket laderen etter noen timer og da hadde den stoppet.. den klarte ikke lade via punktene i motorrommet.. Prøvde flere ganger uten hell.. Tok dermed laderen direkte på batteriet, noe som fungerte. Hva kan ha vært grunnen til det? Kan det være pga korrosjon i plusskabel fra batterikasse til boosterpunkt kanskje?

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.8V er 100% eller 12.78V for å være pirkete. 2.13V pr celle. 

Spenning faller hos meg også når jeg låser opp, typisk til 12.2V ish. Jeg har 105AH Agm

Du kan jo teste hva spenning er når du kinner,  skal vel ikke under 10-10.5  såvidt jeg husker, en startmotor da trekker vel typisk 200A ish

Det første jeg tenker på er IBS når du sier ar du ikke får lada skikkelig via ladepunkt i motorom men det fungerer rett på batteriet, jeg ville prøvd å kobla ut IBS

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen ting som ikke kan skrus på når volten er nede på 11.9? 
Jeg byttet nylig batteri på en E91 hvor varmetråder ikke skrudde seg på, noen rare feilmeldinger som kom opp. Med nytt batteri var alt tilbake til normalen igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

12.8V er 100% eller 12.78V for å være pirkete. 2.13V pr celle. 

Spenning faller hos meg også når jeg låser opp, typisk til 12.2V ish. Jeg har 105AH Agm

Du kan jo teste hva spenning er når du kinner,  skal vel ikke under 10-10.5  såvidt jeg husker, en startmotor da trekker vel typisk 200A ish

Det første jeg tenker på er IBS når du sier ar du ikke får lada skikkelig via ladepunkt i motorom men det fungerer rett på batteriet, jeg ville prøvd å kobla ut IBS

Da skal jeg få testet det! Høres jo ut som batteri da egentlig er ok? er 12,8V når fullladet og går ned til 12,2v ved tenning/opplåsing av bil.

Har hatt problemer med IBS tidligere.. Den kom hele tiden med meldinger om strømtrekk og lav spenning på batteriet, men har målt strømtrekk og det var ingenting som trakk strøm.. Koblet derfor ut IBS for et halvt år siden, så IBS var ikke koblet i når jeg ikke fikk ladet i motorrom. Men hvorfor skulle denne hatt innvirkning på det? IBS sitter jo på minuspolen og bilen var fortsatt jordet når lading i motorrom ikke fungerte, og plusskabelen går direkte fra batteri til boostpunktet, så burde jo egentlig funka? Tenkte kanskje korrosjonen på plusskabelen gjorde at strømmen "forsvant" slik at det ikke lot seg lade foran?

Har nå koblet ut både navigasjon og logic 7 forsterker for å se om det eventuelt kan være noe strømtrekk fra disse. Byttet IBS tidligere men fikk samme meldinger om strømtrekk eller lav spenning på batteri. IBS kobler jo ut diverse ting som velkomstlys osv for å bevare strømmen om spenning begynner å bli lav. La merke til det i går at etter en 2 timers kjøretur så hadde jeg 12.8V, og på morningen etter så fungerte ikke velkomstlys fordi IBS tydeligvis hadde slått det av pga liten spenning.. Men da hadde jeg fortsatt 12,8V på batteri så burde jo ikke skrudd av disse lysene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ahj skrev:

Har du noen ting som ikke kan skrus på når volten er nede på 11.9? 
Jeg byttet nylig batteri på en E91 hvor varmetråder ikke skrudde seg på, noen rare feilmeldinger som kom opp. Med nytt batteri var alt tilbake til normalen igjen :) 

Ikke som jeg har merket! :) 

Det som er litt snodig.. De gangene hvor bilen ikke lar seg starte og virker tilsynelatende "strømtom", så er det fortsatt masse strøm ellers i bilen.. Alt av lys er på, navigasjon skrur seg på, forsterker funker osv.. Alt ser tilsynelatende normalt ut bortsett fra at når jeg prøver å kinne så går motor såvidt rundt eller ikke i det hele tatt.. Og om jeg prøver flere ganger så vil til slutt heller ikke tenning på.. Trykker jeg på startknappen så bare går bilen "av" igjen, den prøver ikke engang å slå på tenning.

Mistenker at dette kanskje kan være pga den veldig grønne og korroderte jordingskabelen fra karroseri til motor?? Om motor er dårlig jordet vil kinning gå sakte eller ikke i det hele tatt? Motor, sensorer og DDE må jo ha tilstrekkelig med jord for å fungere, og om eneste jordingspunkt er grønt og korrodert så kan jo dette føre til startvansker sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen er god nok på 12,8 volt, men husk at det er ubelastet! Når belastning kommer, vil/skal volten gå ned, avhengig av lasten du har på batteriet.

Problemet ditt ser ut til å være at batteriet ikke holder på strøm noe særlig lenger enn et par kjøreturer, og det tyder på svært dårlig kapasitet på batteri. Eller en SVÆR strømtyv en plass.

Med dårlig batteri måtte jeg lade batteri 1 gang i uken ellers hørte jeg at startmotor ble tregere. Mens med nytt batteri så har jeg enda ikke ladet, og det har vært montert i over 1 mnd. Nå forventer jeg ikke at jeg må lade 1 gang i uken da, men du skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Spenningen er god nok på 12,8 volt, men husk at det er ubelastet! Når belastning kommer, vil/skal volten gå ned, avhengig av lasten du har på batteriet.

Problemet ditt ser ut til å være at batteriet ikke holder på strøm noe særlig lenger enn et par kjøreturer, og det tyder på svært dårlig kapasitet på batteri. Eller en SVÆR strømtyv en plass.

Med dårlig batteri måtte jeg lade batteri 1 gang i uken ellers hørte jeg at startmotor ble tregere. Mens med nytt batteri så har jeg enda ikke ladet, og det har vært montert i over 1 mnd. Nå forventer jeg ikke at jeg må lade 1 gang i uken da, men du skjønner poenget.

Skjønner hva du mener!
Har nok muligens en strømtyv i et eller annet sted som har ført til at batteri ble utladet i første omgang.. Om dette er navigasjon, forsterker eller andre ting vet jeg ikke da.. Får prøve både med og uten disse koblet til for å se, men hvertfall de gangene jeg har målt strømtrekk så har det vært så og si ingenting og godt innenfor hva som er akseptabelt. Virker kanskje som batteriet begynner å synge på siste verset da.. Er omtrent slik det er her å.. 1 gang i uka om jeg er heldig.. Men her om dagen kjørte jeg hjem 2 timer og var fremme på kvelden i 19 tiden, og morningen etter klokken 9 så var jeg helt strømtom... Og det skjedde mye fortere enn vanligvis.. Så enten er bare batteri helt på trynet eller så er det som du sier en strømtyv som tar MYE strøm.. Men tydeligivis ikke alltid da for det dukker ikke på mine målinger av strømtrekk.. Hater sånne feil.. Så kjedelig å bytte batteri igjen om det tappes med en gang og blir ødelagt på nytt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Min ser helt lik ut, så tviler på at du trenger å bytte den :) 

 

13 minutter siden, Otis skrev:

Min minus kabel ser også lik ut! Virker fint enda!

Når det gjelder strømtrekk, og at du ikke finner det, så KAN det jo hende at det faktisk er defekt batteri...

Okei skjønner, da er det ikke sikkert at det er den da nei.. :) Byttet den i dag uansett for å være sikker! Knotete og trangt men blei bra til slutt! Forsterker og navi er jo nå koblet ut så blir spennende å følge med på batteriet de neste dagene!

Ladet batteriet på jobb i dag til 12.8V. Da jeg kom hjem og stoppet bilen mens nøkkelen fortsatt stod i så hadde jeg 12.5V. Tok ut nøkkel, låste bilen og så sjekket jeg ca 30min etterpå, da var det 12.7V. Låste da opp igjen bilen og da gikk den kun ned 0,3V til 12.4V. Kanskje den går mindre ned nå pga Logic 7 og navi er koblet ut..

Kabelen så slik ut:

C7B4C5C3-560D-4821-B858-BFD4F6F10648.thumb.jpeg.f3f23ae2e785563f431a911d991a1ba1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...