Gå til innhold

Løst! E39 M52 koker - bytte radiator?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Var ute og kjørte en tur idag, og plutselig merker jeg at temperaturen stiger brått mot rødt. Får stoppet, og tatt opp denne videoen:

 

Har over tid merket meg at radiatoren har hatt en liten lekkasje som har kommet og gått, virker å ha kommet fra området rundt ekspansjonstanken. Er det plausibelt at utett radiator kan forårsake koking som vist i videoen? Vannpumpa ble byttet for 1 år siden.

 

 

 

 

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å følge med på tempen underveis. Det er ikke ukjent at radiator/ekspansjonstank på disse bilene ryker med tiden.

Jeg vil tro at 8km i bil bør gå hvis du fyller på med vann, kjører pent og følger med. Men det er jo selvsagt en risiko å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, notorisk kjølesystem på disse når de er litt oppi alder men veldig bra om det vedlikeholdes. Siden det koker damp så betyr det sannsynligvis at det er en sprekk i ekspansjonstanken og at systemet har dårlig trykk, da får du også luft i systemet fordi det skapes bobler. I beste fall pakningen for kobling som kommer fra returslangen under det svarte dekselet. Disse motorene tåler mye under gitte forhold. Hvis temperaturen går opp mot rødt må du stanse umiddelbart. Toppen tåler faktisk ganske mye men det gjør ikke toppakningen på disse. Det du eksempelvis kan gjøre er å demontere det svarte lokket som holder på plass selve ekspansjonstanken og sjekke først om den ser intakt ut. De pleier å sprekke på innsiden mot radiatoren. 

1. Motor kald, under 20 grader på kjølevæske! Først bør du sørge for at batteriet er godt ladet, start tenningen men ikke motoren, sett vifta på minimum og temperaturen på maks på klimaanlegg, da åpner ventilene helt og du får sirkulasjon av kjølevæske gjennom hele systemet med den eksterne lille pumpen på sjåførsiden. 

2. Åpne lufteskruen på termostathuset samt lufte skrue på radiator. Start å fylle kjølevæske forsiktig og rolig, ta deg god tid. Fyll helt til det begynner å renne ut av det lille luftehullet på termostathuset, lukk det så igjen. Nå er motoren og kretsen fylt med væske og du har også fått ut mesteparten av luften. Du vil høre at det kommer litt boblelyder fra den eksterne vannpumpa, det er normalt, det vil gå vekk når resten av luften presses ut av motoren og kretsen og inni ekspansjonstanken. 

3. Med åpnet påfyllingslokk og luftehull på radiator, start motoren og la den varme seg litt, etter 1min lukk lufteskruen på radiator og rus motoren noen ganger til ca 3500rpm. Da har du luftet hele motorblokken med hovedpumpa. 

4. Så stiller du vifta godt opp, temperatur på maks, det stjeler en del varme fra motoren, 5-7 grader minst. Så prøver du kjøre til verkstedet men sørg alltid for å stoppe og kjøle ned om den kommer på rødt! 

 

I verste fall risikerer du å skade toppakningen og i aller verste fall påføre småsprekker i toppen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har undersøkt BMW sin servicemanual, og det ser ikke spesielt komplisert ut å bytte radiatoren selv (famous last words), så det ligger an til at jeg rasker med meg en fra GS bildeler og skifter den selv til helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som dampen kommer ut ved lufteskruen. Den var det sprekk i på min bil så ny lufteskrue fikset det problemet. Hvis du kjører rundt med en liten lekkasje vil væskenivået synke og da blir jo gjerne motoren varm. Det er jo absolutt mulig at du trenger ny radiator, jeg har skiftet både den og ekspansjonstanken med lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse plastdelene er ganske svake for sprekker så jeg ville ha byttet den hvis du usikker på alder. Radiatoren byttet jeg fordi den bulte ut/ned i underste kant, så det er jo også noe skrøpelig greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde bytte min tank, kjøpte en Febi hos GS men etter montasje lakk den som en sil nede. Heiv i den gamle og skiftet bare nederste pakning så gikk det seg til. Nylig så vridde også pakningen seg på lufteskruen til luftingen på termostathuset. Skjønnte ikke hvor væsken gikk men den spruta ved litt rpm inn mot blokk. Etter skifte av pakninger har det gått seg til. 

En ting som var J utfordrende var å få av tanken, den satt fast som F hos meg. Du kan gjøre vondt verre ved å vrikke på det for da kan du skade huset til tanken som er del av radiatoren så om bilen er litt eldre så er det like greit å bytte radiator, veldig enkel jobb. Skal bytte min til sommeren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du ikkje he lyst å vente, so kan du alltids enten modifisere viftekåpe, so du får opp den, og så bytte radiator, eller bære demontere front ( fremfanger, lykter osv ) så flytte ac til sides så bytte radiator. Høres voldsomt ut, men går egentlig relativt fort, om man veit kor skruane e :)

ellers so bruka no også mine vifte og løsne med ett par velplasserte kakk på en stor fastenøkkel. Str 32(??)

 

vil også anbefale deg og ta en sjekk på både vannpumpe og termostat, når du først får slike problemer. Husk også å luft godt  med varmeapparat på 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bmwturbin skrev:

ellers so bruka no også mine vifte og løsne med ett par velplasserte kakk på en stor fastenøkkel. Str 32(??)

32mm ja. Jeg har også sett at man kan løsne viftekåpa, slik at man får tilgang til skruene som fester viftebladet til viskosekoblingen. Da får man av kåpa og viftebladet, og det holder også. Men jeg venter på verktøyet og prøver først å gjøre ting "etter boka". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 21.38, Hollabaloo skrev:

Da er ny radiator innkjøpt:

image.png.55dcb576298fc22f1f96fd09ff7fb0ce.png

Venter på verktøy for å løsne vifta (bestilt på amazon), når det kommer monteres ny radiator.

image.png.5c29484564449e1c63e4018c552300aa.png

Du trenger ikke den nøkkelen selv om verkstedet bruker det. Bolten på viskosekoblinga er links og det eneste du trenger er en 32mm nøkkel på Biltema og en hammer. Ta den på så måker du kort en gang med klokken så løsner den. Så holder du nøkkelen på bolten og snurrer opp vifta med hånd, klarer løsne en slik på 20 sek. Så tløsner du plastkappen og drar ut vifta sammen med den. Voila. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Otis skrev:

Det verktøyet er veldig lurt å ha! Jeg har sett flere ganger at viften sitter svært godt fast og da hjelper det ikke med et velplassert slag, slik svært mange andre påstår.

Da har du som regel slitt reim som ikke klarer holde imot bevegelsen. Men ja den kan sitte. Løsna min ganske lett første gangen og da hadde den stått i mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...