Gå til innhold

E60 feilkoder


Freddyen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

har en BMW 520i, e60 2003

Fikk opp motorlampen etter en litt hard kjøreøkt på snøen. Så leste jeg av feilkodene som var følgende;

P0014 - B Camshaft position timing over - Advanced or system performance bank 1

P0052 - HO2s Heater Control Circuit High Bank 2 Sensor 1

P0152 - O2 Sensor Circuit High Voltage Bank 2 Sensor 1 

Gikk da til Bavaria å spurte, og fikk som svar at register kjedet kanskje er slakt, og de to andre kodene har med lambda sonden å gjøre. Han sa jeg først kunne prøve med oljeskift/filter og deretter prøve å blande «RISLONE ENGINE STOP LEAK» med motorolje

etter okjeskift/filter startet jeg motoren og motorlampen gikk vekk, men den kom tilbake under en uke etterpå med samme koder. Har prøvd å slette kodene og det virker men de kommer tilbake etter en til to dager

er det noen som har peiling på en løsning her? Har ikke merket noe uvanlig på bilen utenom at den går på litt uvanlig lavt turtall på tomgang av og til

Takk på forhånd

7AB78D64-7068-4C72-8328-D8FACC3B01EE.jpeg

022C203F-331B-4FA9-B71F-308E0A9B1AF3.jpeg

7B850739-C8EB-49F3-8927-F9E5D54AC4E3.jpeg

42A200B6-F26F-4484-B9F9-49F21EEC63C1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva stop leak skal hjelpe deg. Timingen er litt ut av takt og sannsynligvis er kjedet strekt ja, kamakselsensoren merker det. Det igjen som gir noe feil timing på ventilene gir deg feil i tenningssystemet og dermed Lambdasensoren som måler verdier utenfor normalt arbeidsområde. Du må få målt kjedet, er det innenfor toleransen må du utføre ny timing med spesialverktøy for M54 motor. I verstefall må du bytte kjede så time registeret på nytt. Basert på de kodene tipper jeg og kjedet er strekt. Det er mulig å gjøre det selv om det er litt bilkyndig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi sikre på at det ikke er feil med solenoid som styrer vanos bare? Mulig den har hengt seg opp?

Går motoren skikkelig dårlig eller bare litt dårlig?

Du kan sannsynligvis sette 12v på solenoid og høre om den klikker og virker. Men dette må dobbeltsjekkes.

Strekt registerkjede på en m54 har jeg aldri hørt eller lest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvordan en solenoid skal henge seg opp, enten funker den eller ikke vanligvis. Om den formodentlig hadde hengt seg opp ville vanos likevel vært innenfor operasjonsområdet dog feil timet og det burde og ikke gitt utslag på bankesensoren. Derimot vil en timing utenfor hele vanosoverlappingen kunne gi bank og disse feilkodene. Det beste er egentlig å kjøpe timingverktøyet, ta av topplokk og sjekke kamenes plassering i TDC. Da ser en med en gang om enten vanosringen har løsnet litt fra kamen eller kjedet har strekt seg. Enig med deg at sistnevnte er sjeldent på en rekke 6 så har mest tro på en ny timing, vri motoren om to ganger via veibolt så sjekke timing igjen og måle at avstanden mellom vanoskjedet og timingringen er rett. Du må nesten sjekke TIS for hele beskrivelsen, er ikke komplisert. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at en solenoid IKKE skulle kunne henge seg opp. Den er mekanisk.

Det er ikke feil på bankesensor såvidt jeg kan se, men o2 sensor og det er vel lambda.

Jeg fastholder fremdeles at det sannsynligvis er defekt solenoid. Og om trådstarter starter med å demontere deksel før man sjekker om solenoid er defekt skaper man seg endel ekstra arbeid tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 12.04, Otis skrev:

Er vi sikre på at det ikke er feil med solenoid som styrer vanos bare? Mulig den har hengt seg opp?

Går motoren skikkelig dårlig eller bare litt dårlig?

Du kan sannsynligvis sette 12v på solenoid og høre om den klikker og virker. Men dette må dobbeltsjekkes.

Strekt registerkjede på en m54 har jeg aldri hørt eller lest om.

 

På 22.2.2019 den 20.30, Otis skrev:

Jeg kan ikke se at en solenoid IKKE skulle kunne henge seg opp. Den er mekanisk.

Det er ikke feil på bankesensor såvidt jeg kan se, men o2 sensor og det er vel lambda.

Jeg fastholder fremdeles at det sannsynligvis er defekt solenoid. Og om trådstarter starter med å demontere deksel før man sjekker om solenoid er defekt skaper man seg endel ekstra arbeid tenker jeg.

Har ikke merket noe annerledes med motoren i det hele tatt. Den kjører som den skal. Det eneste var at på tomgang så kan turtallet vippe litt opp og ned men det er ikke snakk om mye

Kan sjekke ut solenoid i løpet av uken

bavaria fortalte meg at det er mulig det kommer en del olje i eksosen og at det er derfor jeg får feil på lambdasonden. Det var vell derfor han anbefalte stop leak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 20.12, quandt1960 skrev:

Ser ikke hvordan en solenoid skal henge seg opp, enten funker den eller ikke vanligvis. Om den formodentlig hadde hengt seg opp ville vanos likevel vært innenfor operasjonsområdet dog feil timet og det burde og ikke gitt utslag på bankesensoren. Derimot vil en timing utenfor hele vanosoverlappingen kunne gi bank og disse feilkodene. Det beste er egentlig å kjøpe timingverktøyet, ta av topplokk og sjekke kamenes plassering i TDC. Da ser en med en gang om enten vanosringen har løsnet litt fra kamen eller kjedet har strekt seg. Enig med deg at sistnevnte er sjeldent på en rekke 6 så har mest tro på en ny timing, vri motoren om to ganger via veibolt så sjekke timing igjen og måle at avstanden mellom vanoskjedet og timingringen er rett. Du må nesten sjekke TIS for hele beskrivelsen, er ikke komplisert. 

 

 

Takk for svar

Skal se hva jeg får til, men må vertfall sjekke det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, har du sjekket veivhusventilasjonen/sekundær luftpumpe og vakuumlekkasjer? SKal du klare feilsøke dette skikkelig må du har INPA og bruke disse 3 sidene. Dette er den beste og riktige forklaringen hvordan å feilsøke tenningssystemet og slike feilkoder på en BMW. 

@Otis Klart, kan ikke utelukke mekanisk låst solenoid men 99% av gangene jeg har vært borti det var det feil i coil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke kommet noe lenger med dette problemet. Men nå i det siste har bilen begynt å gå dårligere, mest når den er kald. Og det er snakk om på lavt turtall. Føler den "holder" litt igjen med gasspådrag også plutselig tar den tak og gjør jobben som før.

Hadde ute solenoid og rensa disse og satte de på plass igjen. Etter det sletta jeg alle kodene, startet bilen og feilkodene og motorlampen forsvant. Da var det ingen koder på "stored" men P0014 lå inne på "pending". Etter noen timers kjøring kommer motorlampen tilbake.

Kan det være at kamsensoren må byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamsensor er i hvertfall en gjenganger på M54, og gir den feil signal er det ikke umulig at det kan gi andre tenningsrelaterte feilkoder. (Det kan også gi diverse symptomer som kan være en pekepinn da, som periodisk fusking, periodisk tungstartet, variabel tomgang og redusert effekt).

Men de koster jo noen kroner da (er 2 stk), så greit å være sikker før man bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...