Gå til innhold

Dilemma...E46 eller E39??


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på jakt etter en «kosebil», som skal bli dullet med i garasjen og tas ut på luftetur i ny og ne. 

I utgangspunktet hadde jeg en E46 330i (Touring) i tankene, da jeg syns dette er nyyydelige biler. MEN så var min far å hentet seg en særdeles velholdt -99 528ia i forrige uke. Fy søren for en deilig bil! (Har hatt to tidligere, men dette er mange år siden)

Så nå har jeg blitt veldig usikker, kikker for tiden på både 330i og 530i.

Av ren nyskjerrighet - hva ville dere valgt og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 uten tvil. Det er for meg trolig den beste BMWn som er laget. De er svært godt skrudd sammen og M52B28 motoren er fantastisk. E39 var den første serieproduserte bilen med fullt aluminiumschassis, (både travers og bærearmer) bortsett fra 540 som har en annen travers av stål som M5. Dette gir alle rekke6 bensinere fantastiske kjøreegenskaper som heller mer mot komfort enn sport men som fullt mulig gir deg evnen til å kjøre meget raskt og stabilt. Hele understellet er basert på E31 og videreutviklet derfra. E39 har en passiv medsvingede integralaksel bak, noe som alle senere modeller fikk. Dette gir deg en svært stabil og leken bil. E39 sitt karosseri er meget bra og stivt for å være en konstruksjon fra 1995, på høyde med dagens biler. E46 er en spinklere BMW og er ment for større volumer 3,2 millioner totalt ca. Det gir totalt sett billigere løsninger på chassis og karosseriet. E46 er en veldig god bil og jeg har hatt flere og har en 99 320i men den er ikke på høyde med en E39 noe den heller ikke ment å være. Det er en klasse opp. E38 er forøvrig identisk med E39 og ble utviklet parallelt men mangler E39 sin agilitet, den har og understell stort sett av stål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar, quandt1960! Jeg er helt enig med deg, at en «frisk» E39 er et lokomotiv på veien! 

Grunnen til at jeg også vurderer E46 er at jeg kjøpte en 2000 mod. 320i for en stund siden, KUN grunnet abstinenser til Bmw-sekser. Denne har pr. skrivende stund gått 343.000 km. Denne er fortsatt så tight og god, ingen ulyder, ingen oljeforbruk. Jeg har i mitt stille sinn tenkt - TENK denne bilen med en M54B30! 

Men ja...jeg ser absolutt poenget ditt rundt E39...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to, helt klart E39 530!

Men hva med 540i?

Ligger en flott e39 530i på finn nå :) Har bare en 520d selv men heøt klart den beste allroundbilen jeg har kjørt. Kan bare tenke meg hvordan disse er med skikkelig motor... 

Designmessig er min mening at e39 er penere enn e46.

E46 er lettere og mer agile kjøreegenskaper på grensa. Men lite slår GT følelsen i e39 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier E39 framfor E46 har hatt noen E46 som jet har skrudd på samt kjørt og jeg har aldri klart å like E46. Jeg går heller for E36 hvis jeg skal ha 3 serie. 

Har hatt en del E39 innom hos meg å jeg synes de er helt fantastisk. En velholdt E39 er det beste man kan få. Med den motoren så har du generelt en motor med drag i. Men mye vil ha mer er det vel noe som heter så jeg hadde heller gått for 540i mens er på gang. Pris messig er det ikke stor forskjell på disse avhengig av tilstand vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser massene heller mot E39, og det er nok en grunn til det. Kjente på det jeg også, etter å ha prøvd min fars 528. Det er rett og slett helt fantastisk. Bare for å ha sagt det - min far er MB og Porsche-mann, men han ble vanvittig imponert over gamle E39en. Dette er nå førstevalget når han skal på langtur :-)

530/540 er i og for seg ikke SÅ viktig for meg, begge er gromme på hver sin måte. Tilstand på eventuelle biler får avgjøre dette.

Hadde en strøken E34 540i 6 tr. manuell og sportsskinn for noen år siden, dette var også et særdeles trivelig bekjentskap.

Har kikket litt på en sort 530 som ligger på finn, ja. Ser ut som et ålreit utgangspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sst079 skrev:

Takk for informativt svar, quandt1960! Jeg er helt enig med deg, at en «frisk» E39 er et lokomotiv på veien! 

Grunnen til at jeg også vurderer E46 er at jeg kjøpte en 2000 mod. 320i for en stund siden, KUN grunnet abstinenser til Bmw-sekser. Denne har pr. skrivende stund gått 343.000 km. Denne er fortsatt så tight og god, ingen ulyder, ingen oljeforbruk. Jeg har i mitt stille sinn tenkt - TENK denne bilen med en M54B30! 

Men ja...jeg ser absolutt poenget ditt rundt E39...

Jo ser den, hadde for en 7 år siden en 320i Cab med 29000km på tellern. Når første mann var på vei måtte den selges, jeg grein inni meg når kjøper kjørte avgårnde med den. Fantastisk motor det og :) Men jeg liker ikke helt lyden av den sekundære luftpumpen som suser og høres ut som en voldsom vakuumlekkasje. Liker best M50/52 motoren og da helst i E39 som jeg kjører daglig selv, 528iA. Men E46 er smidig og god å kjøre og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Jo ser den, hadde for en 7 år siden en 320i Cab med 29000km på tellern. Når første mann var på vei måtte den selges, jeg grein inni meg når kjøper kjørte avgårnde med den. Fantastisk motor det og :) Men jeg liker ikke helt lyden av den sekundære luftpumpen som suser og høres ut som en voldsom vakuumlekkasje. Liker best M50/52 motoren og da helst i E39 som jeg kjører daglig selv, 528iA. Men E46 er smidig og god å kjøre og :)

Enig, både M50 og M52 er nydelige :-)

Men når du sier sekundær luftpumpe...sikter du da til M54? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med sånn ca alle her, jeg syns E39 er en hval og sånn ca den styggeste bilen BMW har lagd. Fronten ser kjip ut forfra og passer ikke på ellers god design fra a-stolpen og bak hvis man ser den fra siden.  Litt som 2000CS bare at den er fin fra de fleste vinkler, og det er motsatt på E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kvasi skrev:

Uenig med sånn ca alle her, jeg syns E39 er en hval og sånn ca den styggeste bilen BMW har lagd. Fronten ser kjip ut forfra og passer ikke på ellers god design fra a-stolpen og bak hvis man ser den fra siden.  Litt som 2000CS bare at den er fin fra de fleste vinkler, og det er motsatt på E39.

Hehe...smaken er som baken😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sst079 skrev:

Enig, både M50 og M52 er nydelige :-)

Men når du sier sekundær luftpumpe...sikter du da til M54? 

Ja M54 :)

@Kvasi En hval syns jeg er litt for strengt, den er ikke en M3 men er ganske agil når du vil den skal være det. Jeg reagerte veldig i 1995 når jeg såg den første gang og de runde eksponerte lyktene til E34 var plutselig gjømt under et glass. Men E39 hadde på den tiden den laveste cw verdien og er selv idag en av de beste på det. Rent teknisk sett under skallet overgår E39 E46 både mekanisk og elektronisk. Men klart, smaken er som baken, den er delt 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...