Gå til innhold

Hvilken del? - Vannpumpe til webasto


Conan85
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Beklager om dette har blitt nevnt, men jeg finner ikke ut av det.

Trenger ny vannpumpe til webasto- "Auxillary water pump" på BMW 530 XD 2006 modell (E61).

Har funnet delenummer 64 12 9 227 715 i katalog, men finner ikke butikk som selger denne. Finner derimot mye varer med koden U4847. Noen som vet om denne passer? Skal passe Webasto Standheizung Thermo Top E/C/P und Zuheizer C/Z-D Z - hva ennå det betyr...

Endret av Conan85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koed.no har pumpen til 3952,50,- og på lager til og med!

Ellers kan du bruke del nr 6 her fra https://koed.no/no-no/catalog/diagram/64_1361/1/50125?steering=L&transmission=N&productiondate=20071000 Men da må du kjøpe kontakten i tillegg, del nr 12 mener jeg skal passe. Dette forutsetter dog at du har den gamle webasto pumpen for du må flytte slangetilkoblingen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fot svar, der var delen ja. Men er ganske dyr.. Har lest at BMW sine deler til webasto er dyre, og billigere å bestille deler fra webasto eller andre. Den U4847 selges mye av på ebay og er mye billigere. Ingen som tror det er samme delen?

Endret av Conan85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser nokså lik ut.

Min erfaring er at alle pumper likedan, men strøm tilkobling og slange tilkobling varierer. Så kjøp det du vil sier jeg. Jeg selv har vært innom 3 forskjellige typer og alt fungerer med 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bare bite det i meg og kjøpte denne plastboksen til 3500. De hadde 20% for øyeblikket om ikke annet... :) Tenker å bytte den på verksted, og da blir det vell fort ekstra om man kommer med en del som ikke passer helt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke webasto pumpene, de pleier å være limt igjen eller fylt med noe stoff, som gjør at du ødelegger de om du forsøker å åpne de. Jeg vil si at det er ett svært lite antall typer pumper du kan åpne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite, Otis. Auxillary water pump er da et navn BMW benytter på ulike typer pumper, for biler uten webasto kan også ha en tilleggspumpe med dette navnet (aktiveres blant annet ved Rest-knappen på klima-panelet). Disse kan repareres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke være vanskelig, men feks aux pumpen jeg hadde som standard på ihka high i min e61 fra 08, så er pumpen svært lik webasto pumpen. Og den var heller ikke mulig å ta service på.

For ordensskyld så snakker jeg om pierburg pumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått den dyre pumpen fra GS. BMW står det på esken, men på selve pumpen står det oppgitt Webasto 9071985A. Denne pumpen finnes jo billig, men får likevel opp på f.eks ebay at den ikke passer til BMW. Når jeg studerer bildene er pumpen identisk, men kabelen annerledes i den enden som kobles til bilen. Men er vell ingenting i veien for å bruke den gamle kabelen?

Ser ut til at Piersburg nummeret er 7.02671.27.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite til en senere anledning ja.

Føler jeg har kastet bort litt mye penger nå, og for ta meg tid til å skifte pumpen selv. Men antar pumpen ligger på siden av motoren, og å sette på en slangeklemme og bytte burde ikke være noe stress..Burde jo være fort gjort. Eneste jeg er skeptisk til er om jeg må lufte systemet etter jeg er ferdig. I så fall er jeg litt usikker på hvordan man gjør akkurat det. Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen henger på en slange inni hjulbuen. Husk å kjøpe klips, det trenger du.

BMW diesel lufter seg selv. Bare fyll på det du kan også kjør den varm, så etterfylle når den er kald. Om du åpner når den er varm må du passe på, det kan være trykk i beholder.

Slangeklemmene er veldig bra og virker fint.

Du kan forøvrig klemme slangene flate med noe som passer, så mister du kun bittelitt kjølevæske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...