Gå til innhold

BMW e91 330D røff kaldstart


kalinkamaen
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Kondens i forbrenningskammer så det tar litt tid før det er ute? Blir den bra etter en kort stund? 

Heisan, takk for svar. Den kinner litt før den starter. Minner om enten gløde problem eller lite diesel i system. Eller kanskje som du beskriver her. Den startet i over 10 minus i vinter. så jeg tviler på glødesystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg har for øvrig samme "problem" med min egen M57n2 som 25d utgave.

Den går røft i 2-10 sekunder på et par sylinder.

Jepp dette hørrest identisk ut. Jeg har 2 stk M57N2 og den andre starter med engang alltid. 

Kan sdet være dieselforsyning som trenger tid å komme frem?

Så nettopp dene videoen som fikk meg til å lure litt om det kunne være likt på E91? Dette er jo samme motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mye rot her nå. Men problemet ble ikke løst av videoen over her. Her er en video han laget etterpå der han forklarer problemet. Problemet hans var Fuel pressure regulator. Sjekk videoen så forklarer han det tydelig. Jeg tror jeg kommer til å ta denne veien da dette er en feil som kan oppståd uten feildmeldinger kommer opp. Litt sjitt jobb, men putt putt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan må beklage igjen her. Har gjort litt mer hjemme lekse angående regulator på diesel commonrail. Dette er ikke likt som på bensin, noe jeg burde vist tidligere. Uansett så har jeg lært noe nytt :)

På bensin så er regulatoren nede i tanken på motsatt side i forhold til lavtrykkspumpa. Denne er etter det jeg har forstått en mekanisk regulator som kan bli slapp og ikke seale godt nok uten at du trenger å få noe feilkode. <-- Muligheten for feilkode for lavt diesel trykk er selfølgelig tilstedet. 

 

På Dieselen så har vi en Diesel mengde regulator som står på Høytrykkspumpa og en Diesel trykks regulator som står på høytrykks manifoilen som jeg kaller det. <-- Har sikkert et bedre navn. Uansett begge disse regulatorene overfører overskudds diesel tilbake til tanken, Den ene ved for mye diesel, den andre styrer trykket og leverer oveskudd tilbake til tanken. Begge disse er styrt via strøm  impulser og har direkte kontakt med ECU. Så i mitt hodet ville disse gitt feilmelding om de var defekt. <-- Det finnes sikkert unntak her også, men sannsynligheten er vel liten her. 

 

Uansett så har jeg begynt å tenke litt tilbake på temperatur. Jeg sliter når bilen har stått ute i lav temp, ikke når den har stått inne i +10 til +20  grader C i garasjen. Så i gårkveld satt jeg bilen ute, og lot den stå der til i morges. Gikk så inn i bilen og satt på tenningen og logget alle temperaturer jeg kunne finne. Her fant jeg litt avik og på motor olje temperaturen fant jeg et sykt avik. Sjekk selv på bilder her under. Jeg er 100% sikker at motorolje temperaturen ikke er så høy uten tvil. Kan denne temperaturen sende et feilsignal til ECU som gir feil blanding ved en kaldstart? Eller er jeg fortsatt helt på jordet?

Alle svar og meininger er velkomne.

IMG_20190314_084039.jpg

Screenshot_20190314-084021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...