Gå til innhold

Reddet av BMW Service


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Hei BMW folk. Jeg må dele en sprø erfaring med alle og en advarsel om diverse deler som kan sirkulere både på finn og andre steder. Forrige uke var mildt sagt, en emosjonell berg og dalbane. 

Det hele begynte for noen uker siden da jeg fikk en liten drypplekkasje fra termostathuset på min 528iA 97 modell link: https://bimmers.no/forums/topic/815125-bmw-528ia-e39-dd61-1997-82400km-youngtimer/ . Termostathus med termostat ble byttet hos BMW Service Sandven høsten 2017 og jeg leverte den der slik at de kunne se på det siden de gjorde jobben, om det var jeg som byttet det ville jeg sett på det selv. Jeg er kanskje en av de få som i ny og ne kjører med cluster meny 7 aktivert for å se hvordan bilens kjølevæske varmer seg og at termostaten åpner ved 92 grader som den skal og her var det helt i orden og temp var aldri over 98 grader med varmeapparat på. Leverer bilen som avtalt, de konstaterer en liten svetting og bytter pakning til termostathuset. Monterer alt og prøvekjører og det var da H begynte. På vei til å hente bilen får jeg beskjed om at radiatoren slipper ut damp og at den er sprukket. Hmm, ble svært overrasket og utfordret de på om bilen ble luftet skikkelig, samtidig var dette en org radiator fra 1997 og de blir jo dårlig med tiden. Etter en diskusjon ble radiator byttet dagen etterpå og igjen når jeg skulle hente den så møter jeg opp til at det plutselig ikke er god nok sirkulasjon på kjølevæsken. Jeg ble helt paff, 2-3 teknikere var der og prøvde finne ut årsaken, vi mistenkte vannpumpen men den byttet av meg som et førevar vedlikehold for bare 5000km siden November 2018, en god kvalitets mekanisk SKF pumpe av VKPC serien som passer M52/54 motorer. De måtte begynne helt forfra igjen for her var det tydelig noe som ikke stemte. De skrudde fra hverandre alt og kunne allerede neste morning konstatere at den mekaniske vannpumpen såg ut som om impelleren var laget av papir/papp. Jeg ble helt sjokkert. Kjøpte pumpen på finn.no ubrukt og i orginal SKF forpakning av en BMW kar som han hadde liggende i sitt reservedelslager. Siden han hadde solgt sin bil solgte han den og som mange andre vurderer jeg noen ganger deler på finn.no. Som dere ser på bildet, pumpens impeller var spist opp etter 5000kms bruk, jeg har byttet utallige mange slike men aldri sett noe lignende. De med plastimpeller pleier enten knekke eller løsne fra sin spindel, ikke gå i gradvis oppløsning som dette. Jeg var nesten på randen av et lite sammenbrudd fordi bilen er i super stand og at jeg har den veldig kjær, det finnes få om ingen slike pre-face eksemplarer igjen. Var redd for at det var en toppakning som slapp eksos inn i kjølevæsken og dermed ga for høyt trykk. Uansett, verksmesteren var super mot meg og lovet meg at vi skulle finne ut av dette. De drenerte blokken og renset alle små rester av pumpens impeller som minnet om en slags gele. Etter en full gjennomspyling og rens installerte de en ny orginal BMW mekanisk pumpe, ny kjølevæske og full feilsøking av motor med CO test og diagnose. Heldigvis besto den og det var ingen eksos i kjølevæsken og motoren ble aldri varm fordi AUX vannpumpa bidro med nok sirkulasjon gjennom varmeregisteret samt at den defekte mekaniske klarte å gi noe sirkulasjon, dermed var temperaturen alltid under 100 grader da AUX pumpa er ganske sterk. De brukte utrolig mange timer på dette, langt langt mer enn det de til slutt fakturerte meg og jeg slapp unna med en levelig regning og heldigvis en bil i topp stand. Muligens var det tilfeldig at pakningen til termostathuset var blitt litt dårlig, er ikke uvanlig selv etter kort tid men det var flaks at en fikk byttet denne for jævlige pumpen av papp. Så jeg vil her overfor alle benytte anledning til å gi BMW Service Sandven skikkelig kudos for servicen og hjelpen! 

Så til slutt vil jeg advare alle om å kontrollere delene dere kjøper før dere installerer. Det er mye falske deler i omløp og før var dette kun et problem i industrien men tydeligvis har dette begynt å spre seg til biler og. Eksempelvis; det er falske NGK plugger på markedet, mye falske deler på ebay og tydeligvis en SKF pumpe som var merket som det men kan umulig ha vært det. Har tatt saken videre med SKF og kommer trolig til å sende den på materialprøving. Det var umulig å se forskjell på den og en orginal en når jeg installerte den og jeg ble tydeligvis lurt selv om jeg var obs på det. SKF pumper er i utgangspunktet meget bra men spesielt på lagersiden har de slitt litt med kopier merket med SKF. Derfor har de laget en app hvor en kan ta bilde av produktet og sende inn noe jeg gjorde og fikk beskjed om at denne såg bra ut. NGK har lagt ut en egen side på hvordan en kan kjenne igjen falske tennplugger som og kan være katastrofale for motoren. Så vær obs og kjøp deler av anerkjente leverandører og kontroller de nøye før de installeres og til slutt, alltid be om kvittering, det glemte jeg, denne gangen. Nå har jeg heldigvis fått bilen tilbake hel og fin og kan kose meg med den videre men det er ikke gitt at det alltid ender godt. 

Takk til BMW Service Sandven i Bergen for hjelpen og super service! 🙏

image5.jpeg

image4.jpeg

image2.jpeg

image3.jpeg

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder av den opprinnelige pumpen fra 1997 som var helt fin og liksom SKF bullshit pumpen. If it works, do not touch it er vel regelen lært som ofte er vanskelig å lære. Vært i kontakt med SKF igjen og nå er tonen litt annerledes enn første mailen hvor de mente denne sikkert såg ekte ut. Gjør ikke mer ut av det da det endte godt takket være BMW Sandven. Har gjort min research og "eksaminert" bullshit pumpen, lager er av italienske Ital Acciai, ikke umiddelbart skremmende, men impeller derimot ser ut til å være kinesisk bullshit plast av et selskap som heter Trisun Ltd.  http://trisunltd.com/PlasticandRubberImpeller/884.html. Så kjøp viktige deler hos Koed, GS, Romnes eller andre anerkjente leverandører og ta vare på kvitt. 

Gjør din research om du er i tvil og vil være sikker, f.eks som dette: http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/fake/index.html 

 

Svaret fra SKF HQ. 

Sorry to hear about your issues with the water pump. Note that this pump was made a few years ago and component suppliers have been changed since then. Unfortunately counterfeit SKF products is also among the automotive assortment, however my judgement is that this does not indicated that the products/product package is counterfeit.

 I do see a lot of these kits in the market, where either the package is new and the product old or the other way around, also I do see a lot of refurbished products (refurbishment not done by SKF) sold as new. Unfortunately a lot of not so serious suppliers in the market and some of them are very big. Note that this is not an issue that only affects SKF, all brands are affected and knowing how to select your supplier is the key to reliability. The best way to safeguard authenticity is to purchase SKF products from authorised distributors, all 15000 of them can be found on skf.com.

 I cannot handle any commercial or technical issues, but you can try to contact helpline@skf.com

 Kind Regards;

 

Kjetil Eliassen

Brand Protection Manager

 

Tel: +46 31 3371650, Mob: +46 702 951650

E-mail: kjetil.eliassen@skf.com

 

SKF Group Headquarter

Hornsgatan 1, 415 50 Gothenburg, Sweden

www.skf.com, Facebook, Youtube, Linkedin, Twitter

 

 

 

 

bs pumpe.jpg

Bullshit pumpe.jpg

Org 1997 Pumpe.jpg

Kinesisk bullshit impeller.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumle greier, tipper den har vert kjøpt på ebay o.l og ikke igjennom bl.a Koed. Bl.a bosch 044 pumper er jo veldig kjent for dette med kopi. Er nok mere i omløp enn man tror, spessielt innen slitedeler som bremseklosser, skiver og turboer. 

Er SKF "lager" på jobben siden vi kjøper det aller meste av lager til våre lager via SKF. Stoler 100% på dem selv. Det dem derimot skriver med at produkter blir "overhalt ( overmalt :) ) stemmer nok bra. Ser rett ut som impelleren ikke har tålt kjølevæsken.

Hadde en liknendes historie på en jobb for litt siden, da med ett halvstort FAG lager ( ytterdiameter på ca 40 cm) var ikke på lager verken hos oss eller FAG. Innkjøp gjorde ett smådesperat forsøk på å skaffe utenom FAG fra ett selskap i Kina som tilfeldigvis hadde akkurat dette FAG lageret. Derimot, da det kom, ante jeg uråd før jeg skulle montere det så pakka det opp. Det hadde alle "rette" FAG merkene, men innpakking ( større lager pakkes på en spesiell måte), og generelle finishen stemte bare ikke. Viste seg at det var enten kopi, eller at dem hadde pusset over lagerrullene og innerring/ytterring og solgt som "nytt". Lageret ble kassert, 70 000 bortevekk :) Tror ikke dem hørte mere fra Kina, jeg fikk uansett nytt lager fra FAG ( direkte) og monterte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i industrien, blant annet flyindustrien, har dette lenge vært et problem. Krever veldig våkne teknikere som deg før ting installeres. Han SKF karen jeg snakket med mente volumene på biler er for lav til at noen gidder å lage kopier, de gjør det i industrien. Men disse pumpene passer alt fra M50-M54 motoren og de har det blitt laget noen millioner av, bare M52 motoren er det blitt laget over en million enheter av. Så tydeligvis er slike deler i omløp. Nå må vi som skrur BMW være mer og mer obs på det og. Aldri mer finn.no eller bullshit deler,. Lesson learned :) fra nå av er det Koed, GS & co på alt. Kjøper kun fra finn.no hvis det er orginaldeler fra folk jeg kan verifisere. Org deler er noe som kan kjennes igjen da BMW merker de godt og det krever dyrt produksjonsutstyr for å gjøre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...