Gå til innhold

Tanker om prisutvikling på 550d (touring)


Xirp
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer bytte fra 520 til 550d. Jeg ser det meste fra forhandler er bruktimportert. Siden elbil er så subsidiert i Norge (enn så lenge), og det pøses ut feks model 3 som er billigere og raskere enn 550d, er det jo fristende tenke (men det er kanskje ønsketenkning?) at prisen på 550d vil få en brattere nedadgående kurve i tiden fremover? Samtidig er det jo stort sett bruktimport, og markedet i Europa påvirkes ikke av elbilbølgen vi har i lille Norge. Så da spørs det om det har så mye å si. Også vil vel de som kjøper 550d nå og fremover gjøre det uavhengig av hva som rulles ut på el-siden..., meg inkludert.

Noen tanker?

Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som du summerer opp.

Nemlig at 550d prisene vil gå ned. Det er stor dieselmotor som er sett ned på at markedet og folk flest. Dermed vil det påvirke prismarkedet. 550d vil nok alltid ligge dyrere enn 530d likevel.

Og de som skal ha 550d, ja de SKAL ha det. Uavhengig om hva trenden, naboen eller andre sier. Så at det er lett å få solgt en 550d tviler jeg ikke på. Men prisene går nok likevel nedover, rett å slett pga kjøpers marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som skjer fremover, men det er slett ikke usannsynlig at 550d vil få en avgiftsøkning fremover, hvilket vil gjøre det dyrere både å bruktimportere og kjøpe nytt.  Det selges også trolig betydelig færre av disse enn før, samtidig som jeg tror det vil være en etterspørsel etter slike biler også om noen år, særlig for de som har mye langkjøring og ikke orker å stå i ladekø.  Begge disse forholdene taler for at bruktprisen vil kunne holde seg bedre enn den har gjort, men det er jo uvisst hvilke straffesanksjoner dieselbiler vil få i fremtiden som eventuelt kan påvirke prisen negativt.  I tillegg kommer det mye nye el-biler de neste årene og det kan gjøre det mindre attraktivt med diesel.  Rett og slett vanskelig å si, så leasing er kanskje ikke så dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger, takk! For meg blir vel et eventuelt bilbytte fra 520d til 550d gjort med hjertet og ikke fornuften (men det er vel ganske innlysende ;) ), og i tiden fremover blir det vel vanskeligere og vanskeligere og navigere etter sistnevnte :) Å forsøke og spå fremtidens priser har kanskje aldri vært mer utfordrende, især når det kan krydres med statlige tiltak for å styre kjøpsmassen og bruksmønsteret. Tror derfor jeg skal ta meg tid og finne et eksemplar med lav km og god stand som jeg kan ta vare på i mange år, da er ikke prisfallet like truende.

Har også sett på A6, S6, V90 og E-klasse - men, ender alltid opp med å slette autosøk og konkludere med at jeg forblir tro mot BMW. Å sette seg inn i A6 var for eksempel som å gli ned i en billig og for myk sofa sammenliknet med 5-serie (selv om den var 3 år nyere enn 5-serien jeg sammenlikner med), men dette er vel høyst subjektiv og kan skyldes andre variabler (ikke minst bekreftelsesbias), samt at jeg har lite data å uttale meg på :)

Jakten på 550d har startet, så gjenstår det å se om det blir realisert før sommeren eller om det tar lengre tid. Dere som har 550d er vel rimelig fornøyde(?). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet for brukte dieselbiler har så si nesten ikke tatt skade av den negative omtalen dieselen har vært utsatt for. Man leser jo om bruktbil forhandlere som ikke klarer å skaffe nok biler, leste om en Volvo forhandler som importerer dieselbiler fra Sverige. Prisfallet på M550d har vært ganske naturlig, samme prisfallet hadde vært med eller uten den omtalen som var.

I Tyskland derimot så sliter de litt med dieselbiler på bruktmarked. Fordi flere tyske byer har lagt ned forbud mot bruk dieselbiler som ikke tilfredsstiller Euro 6 i indre bysentrum. I Norge så rammes man av dette kanskje to ganger i året, innenfor Ring 3 i Oslo. Men situasjonen i Tyskland gjør blant annet import ganske gunstig da det er mange gode dealer ute å går. Salget av rene fossile biler i Norge har gått tilbake, samtidig som omleggingen til WLTP har gjort at ny M550d har blitt 100 000 kr dyrere. Dette er også en faktor som kommer til å løfte bruktimporten på slike biler igjen. 

Bare å få letet opp en godt eksemplar, dette er utrolig kapable biler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Markedet for brukte dieselbiler har så si nesten ikke tatt skade av den negative omtalen dieselen har vært utsatt for. Man leser jo om bruktbil forhandlere som ikke klarer å skaffe nok biler, leste om en Volvo forhandler som importerer dieselbiler fra Sverige. Prisfallet på M550d har vært ganske naturlig, samme prisfallet hadde vært med eller uten den omtalen som var.

I Tyskland derimot så sliter de litt med dieselbiler på bruktmarked. Fordi flere tyske byer har lagt ned forbud mot bruk dieselbiler som ikke tilfredsstiller Euro 6 i indre bysentrum. I Norge så rammes man av dette kanskje to ganger i året, innenfor Ring 3 i Oslo. Men situasjonen i Tyskland gjør blant annet import ganske gunstig da det er mange gode dealer ute å går. Salget av rene fossile biler i Norge har gått tilbake, samtidig som omleggingen til WLTP har gjort at ny M550d har blitt 100 000 kr dyrere. Dette er også en faktor som kommer til å løfte bruktimporten på slike biler igjen. 

Bare å få letet opp en godt eksemplar, dette er utrolig kapable biler 👍

Du må slutte å lese og begynne å våkne.
Det er ingen tvil om at markedet for brukte dieselbiler har vært og fortsatt delvis er ganske elendig sammenlignet med tidligere.
Spesielt biler som 550d, X5 osv. med større dieselmotorer har vært tungsolgte de siste årene som følge av elbil invasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Clipictrial skrev:

Du må slutte å lese og begynne å våkne.
Det er ingen tvil om at markedet for brukte dieselbiler har vært og fortsatt delvis er ganske elendig sammenlignet med tidligere.
Spesielt biler som 550d, X5 osv. med større dieselmotorer har vært tungsolgte de siste årene som følge av elbil invasjonen.

Ja... akkurat det er én veldig viktig årsak til at verdien på disse bilene taper seg hurtig. Jeg tror at man bør tenke litt praktisk rundt dette ved å stille seg selv et par spørsmål. Det er ingen tvil om at f.eks 550d er en kapabel modell og at det naturligvis er mange som vet dette. Det handler med andre ord ikke om selve bilen, men om at selv de som vet at bilen er kapabel nøler med å kjøpe den. Bilen er med andre ord ikke kapabel nok til at mange nok velger den slik at verdifallet blir mindre dramatisk.

Hvor dette flater ut og etterspørselen møter tilbudet er ikke til å si, men den forrige gangen vi så noe lignende var da dieselbilene kom for fullt rundt midten av 2000 tallet. Da var det mange dyre premiumbiler med stor bensinmotor som på relativt kort tid ble veldig billige. Dette hentet seg aldri inn igjen (for annet enn samlerbiler). Utviklingen gikk videre og teknologien ble hurtig langt bedre samt at elektriske biler kom for fullt med bl.a Model S noen få år senere.

Jeg tror ikke at vi skal forvente en annen utvikling denne gangen heller, men bevares 550d er helt klart en kapabel modell... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fossildrevne, motorsterke premiumbiler har alltid hatt høyt verditap. Og det gjelder både bensin og diesel. (Historisk sett gjelder det nok i aller størst grad bensin, dog). Usikker på hvordan brukte elbiler påvirker og vil påvirke dette fremover, men det vil neppe bremse denne tendensen i hvertfall.

Med andre ord: du kan gjøre et godt kjøp, men må også regne med å tape en betydelig sum penger på sikt. Så må du bare vurdere totaløkonomien opp mot hvor mange år du planlegger å eie, hvor mye din personlige kjøreglede er verdt osv.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clipictrial skrev:

Du må slutte å lese og begynne å våkne.
Det er ingen tvil om at markedet for brukte dieselbiler har vært og fortsatt delvis er ganske elendig sammenlignet med tidligere.
Spesielt biler som 550d, X5 osv. med større dieselmotorer har vært tungsolgte de siste årene som følge av elbil invasjonen.

Jeg ser hva du skriver men jeg er ikke enig, markedet for disse bilene har alltid vært tungt. Det er ikke noe særlig tyngre nå enn hva det var før elbilene gjorde sitt inntog. En dyr premium bil har alltid ett stort verdi tap, samme om den har diesel eller bensin motor. En brukt X5 til 600 000 kr er tungsolgt av flere årsaker, blant annet fordi  det formlig kryr av de på Finn.no. Han som vurderer en 2015 modell X5 til 599 000 vurderer ikke en Tesla Model S til 750 000 kr. Litt det samme gjelder for M550d også. Jeg trodde jo det skulle bli vanskelig å selge min F10 530d i fjor på sensommeren. Det viste seg helt motsatt..

Skal ikke si at jeg har rett, men jeg jobber med dette og føler diesel fortsatt er veldig gangbart i bruktmarkedet. Det finnes selvsagt unntak, men gjevt over så har ikke dette endret seg mye spør du meg. 

https://www.side3.no/motor/diesel-populaert-som-bruktbil-6699161

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/03/12/195560320/noen-dieselbiler-holder-seg-veldig-godt-i-pris

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte nylig min M550d etter å ha eid den i nesten to år. Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg hadde lyst på en diskret og praktisk bil (var alenepappa da jeg kjøpte den) med heftige ytelser. I tillegg var prisforskjellen da sammenlignet med 530d såpass liten at jeg tenkte det ville være begrenset verditap da bilen var spesiell og alltid vil være mer verdt enn 530d. I tillegg er Norge så langstrakt med mange mindre byer og steder som neppe vil innføre dieselforbud i overskuelig framtid så vi har ikke den frykten her til lands utenom i de aller største byene. Men, det er et veldig lite marked for disse bilene sammenlignet med mye annet, nettopp fordi mange heller vil ha nyere 520/530 eller andre merker osv. for samme pris. Jeg hadde 8% verditap i den perioden jeg eide min. Jeg hadde ikke lyst til å selge så la den først ut dyrt for å sjekke markedet. Det var noen henvendelser, men veldig dødt. La den så ut til det jeg vil si var riktig pris og da hadde jeg avtalt salg på usett bil innen tre dager. Det er helt avgjørende at du har så mye utstyr som overhodet mulig, men det er viktig å være klar over at f.eks. adaptivt understell vil være mye mer attraktivt enn f.eks. aktiv cruisecontrol så man må være veldig bevisst på hva man ser etter selv også. Skjønner det godt for understellet gjorde den bilen helt rå på svingete veier, men man ønsker ikke å bruke cruise på en slik bil (brukte min cruise to ganger for å bare teste om den virka...) og kjørte ca 30.000km. 

 

Ellers er det viktig å huske at Tesla er rask 0-100, men i høyere hastigheter og på svingete veier er den sjanseløs. Gleden og følelsen av å legge en Tesla bak seg som kommer og ypper er ubetalelig :) Kjørte bl.a. fra en S P90D opp Trollstigen en gang da han prøvde å kjøre forbi. Han kikka hardt da vi parkerte på toppen og jeg kjørte med to stisykler på taket :)  

M550d er en fantastisk bil som jeg er utrolig glad for å ha fått eie og som ikke trenger å være dyrere enn andre biler om man kan leksa si og gjør det riktig :) Lykke til!

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) En liten avsporing i forlengelsen av at utstyr aktualiseres. Hva anser dere for å være "must" på denne lista? Og er det da primært med videresalg i tankene? Min 520d har M sportsunderstell, noe jeg synes den kler. Jeg har aldri kjørt adaptive drive før, men har inntrykk av at det er svært bra og at det blir mye hyggeligere å kjøre aktivt på svingete vei ala Trollstigen :) Videre har jeg sportsseter som jeg synes fungerer greit, men det er helt sikkert fordi jeg ikke har prøvd komfortseter... Oppsummert mottas tips til utstyr med takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse og riktig utstyr er først og fremst viktigst nå bilen fremdeles er ny og dyr, typisk 3-6 år gammel.

Når bilen er 15 år gammel, rusta og slitt, har ikke utstyr så mye å si. Mye av de elektriske er gåent uansett. Da er bilen i en prisklasse for en ungdom som skal herje ut det siste av bilen, og som ikke bryr seg om det er det ene eller andre. Den selger uansett.

Men msport er et must uansett. Annet utstyr som jeg måtte hatt på en slik:

-  Bang og olufsen anlegget eller minimum hifi 677a. 

- komfortseter med memory, ventilasjon og massasje.

- klimakomfort ruter

- edc og adaptive drive

- lyspakke

- stor navi

- alcantara eller entrasitt taktrekk(sistnevnte en del av msport pakken)

- facelift lci fra 2014 opp. Da fikk man penere og bedre(?) Frontlys.

- farger på skinninteriør samme hvilken så lenge ikke svart, og alle andre utvendige farger enn karbonsvart.

 

Mange vil generelt ha full kjøreassist pakke med lane assist adaptiv cruise, køassistent og sånne ting. Head up display, panoramatak og automatisk bakluke er og et must for mange.

Det eneste riktige svaret på en slik bil er alt eller ingenting. Problemet er at ytterst få biler har alt. Noe jeg ikke forstår. Bil til 1.4 mill men det gjensto 60.000 kr for å få full pott på ekstrautstyrlista 😂

 

Selv kjøpte jeg 530d fordi det var min prisklasse. Jeg lette etter motsatt av mange. Altså non msport, manuell, ikke soltak, og minst mulig utstyr. Kravet var kun 3 liter, manuell, 4x4 og komfortseter og største lydpakken. Til slutt fant jeg akkurat det, til en rimeligere pris enn markedet. Så hvordan blir det da med videresalg for min del? Jo... bilen var så "rimelig" og jeg skal ha den såppas lenge at jeg viser til det jeg skrev tidligere i innlegget. Når den tid kommer så selger den nok for 30k samme om den har mye eller lite utstyr.

 

Jeg fant en flott en her på finn og selvfølgelig for den ganske fort. Kjøperne av disse bilene vet akkurat hva de skal ha. Derfor blir noen stående lenge mens andre selger tvert. Utsyr is king på disse.

Link til bilen under:

https://www.finn.no/142333684

 

Men denne er rå:

https://www.finn.no/141227238

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og informativt svar!😊 Ja, tittet på den øverste som nå er solg, men kom ikke lenger enn å finlese annonsen og rakk altså ikke komme i dialog før den gikk. Jeg har vel konkludert med at lav km er fint, da kan jeg ha den lenge som langkjøringsbil. Og hvis jeg skal ha den skikkelig lenge kan jeg kanskje fire litt på utstyrsnivået om jeg kommer over en med lav km. Eller er det ikke så farlig å kjøpe en som har bikket 100'? Samtidig vet jeg av erfaring at jeg tenderer til å bryte egne løfter for hvor lenge jeg skal eie før jeg bytter, kanskje ikke helt uvanlig😉 Tidligere har jeg kjøpt biler mellom 50 og 70, og byttet på mellom110 og 130+. Min nåværende 520 har akkurat rundet 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fornuftige tanker om km-stand som jeg selv deler. 

Mange av bilene er naturlig velutstyrte siden de har såpass høy nybilpris. Men, noen virker til å være solgt til noen som virkelig strakk strikken for å kjøpe ny 550 og dermed måtte kutte helt ned på ustyret. Mine tanker om utstyr:

Komfortseter, svært tungsolgt uten

Navi prof, samme som komfortseter

Adaptive drive, kan ikke sammenlignes med egenskapene til vanlig m-sport understell

Head up

Harman Kardon eller premium hifi (HK kom først på facelift. B&O er ganske sjelden da det kosta 70k mer og hakket under er fortsatt meget bra)

Om du går for facelift ville jeg prioritert LED-lys

Soltak

Comfort access

Heldigitalt speedometer

Webasto er gull i Norge, men en del av bilene i Tyskland har ikke dette. Jeg valgte selv bort webasto for å få en med adaptive drive.

På mer kjekt-å-ha lista hadde jeg

Softclose, varme i alle seter + ratt, komfortpakke, innovasjonspakke, aktiv cruise

 

Det handler mye om personlige preferanser på spesielt disse bilene. Selv hadde jeg helst hatt farget skinninteriør, men valgte sort mtp. videresalg og at mange flere foretrekker det. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...