Gå til innhold

Slaven's E36 M3 tracktool - SOLGT


Anbefalte innlegg

Kjenner du noen med 3dprinter? Skal være enkelt å få printa en sånn sentreringssak. Har sett flere av dem på nett, har tilgang på printer men er på ferie så får ikke hjulpet deg denne uka.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, scoot skrev:

Kjenner du noen med 3dprinter? Skal være enkelt å få printa en sånn sentreringssak. Har sett flere av dem på nett, har tilgang på printer men er på ferie så får ikke hjulpet deg denne uka.

Setter i motor med kassa på, så om vi trenger noen forsøk på å få på kassa riktig så får jeg bare gjøre det sånn. Enklere å knote med det, med motor ute av bilen. Hadde håpet jeg fikk med clutch verktøy men da måtte jeg nok bestilt trykkplate også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være BMW så får jeg ikke satt motoren i bilen i helga. Tullete spør du meg å kun ha 10 stk strekkbolter til rådelagre på lager når man trenger 12 stk ved bytte av lagre. De bestilte visstnok opp 10 og 10 av gangen inn til lagret i Sverige. Så da setter vi neste helg som mål. Lagrene fikk jeg hvertfall levert på døra i går fra Litauen. Kjempekar han jeg har kjøpt motoren av. Han får tak i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man får tak i ''assembly lube'', har ikke noe godt ord for det på norsk. Må ha det til rådelagrene. Kan la lagrene ligge å både i olje kvelden før montasje, men når motoren henger på krana er vel det heller lite hensiktsmessig 

Har også prøvd å google meg frem til torque specs og antall grader jeg skal stramme med men her er det mye delte meninger. Tips mottas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalles vel bare monteringsfett eller monteringsolje, dog ikke så utbredt i norske bildelsforretninger. Et par eksempler ved rask googling her og her iallefall. Men ellers er vel hovedpoenget bare å ikke la ting gå tørt, så funker vel sikkert med en tjukk vanlig motorolje? Såfremt motor ikke skal stå veldig lenge uten å komme tilbake i bil da, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gabz skrev:

Kalles vel bare monteringsfett eller monteringsolje, dog ikke så utbredt i norske bildelsforretninger. Et par eksempler ved rask googling her og her iallefall. Men ellers er vel hovedpoenget bare å ikke la ting gå tørt, så funker vel sikkert med en tjukk vanlig motorolje? Såfremt motor ikke skal stå veldig lenge uten å komme tilbake i bil da, selvsagt. 

Før oppstart kommer jeg til å ta ut bensinpumpereleet og koble fra coiler for å få oljetrykk. Får bade dem i olje og la dem trekke over natta. Så lenge oljetrykket er der ved første oppstart skal jo det holde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, fxslin skrev:

kanskje du finner noe her? Har ikke lest igjennom selv...

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/

 

Takk, fant svaret der

S50 / S62 M10 x 1.25 Replace, wash and oil screws  
      Application torque 5 Nm
      Jointing torque 20 Nm
      Angle of rotation 65 °
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon fra alt motor praten. 

På jobben er det stille som i grava om dagen, så idag kjeda jeg meg rett og slett så mye at jeg sendte mail og spurte om retningslinjer ang bredding av bilen til SVV. Har funnet noen skjermbredere jeg tror kan bli rimelig kult med 18'' hjul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig bolter til rådelagrene i går og fikk bytta det i går kveld. Selve stramminga var ikke lett å gjøre alene med motoren hengende og ingen til å hindre rotasjon av motoren, men fikk nå mekka det til tilslutt. Bunnpakka fikk også ny bunnpannepakning. Får se om jeg klarer å smette på girkassa alene etter jobb før jeg drar til Haugesund IMG_20190801_183431.thumb.jpg.7781f68d3e6915ba09a056b44626d0f6.jpgIMG_20190801_183438.thumb.jpg.3c2b3c0d52e9c03a7ad37312155f5024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var hvertfall girkassa på plass. Lenger kommer jeg ikke alene. Skulle gjerne satt motoren i bil men mangler ett par hender. 

Kassa gikk helt greit på. Fikk den på, uten å ha brukt clutchverktøy. Kun montert lamellen etter øyemål. Måtte ett par rapp med hammer'n til for å få kassa inn den siste centimeteren. 

IMG_20190802_173415.thumb.jpg.27aa519ba1881e4a07885c312285c8ef.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt i motoren alene på lørdag. Etter myyyyye prøving og feiling var det til slutt rå makt som fikk den på plass. Har fått montert girkassefestet, slavesylinderen, grenrør og eksos nå i kveld. Samt at jeg har begynt å montere innsuget sammen igjenIMG_20190806_215618.thumb.jpg.56456c5d5bdeac12bd382f9a0c66e3a6.jpgIMG_20190806_215626.thumb.jpg.024e5c4f6ecba1696203e83267a3c471.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...