Gå til innhold

Slaven's E36 M3 tracktool - SOLGT


Anbefalte innlegg

Fått montert belter på førersiden nå. 

Iht FIA reglementet skal beltefestene se slik ut, og disse skal sitte under bilen.

1490036020.jpg.49fc291ee0ecef2a429df1732ae258ae.jpg

Jeg har hverken lyst og jeg tørr heller ikke å borre gjennom bilen for å benytte slike plater. Og iom at dette ikke er noe løpsbil gjelder heller ikke slike regler i mitt tilfelle. Vil tro at det eneste kravet som gjeder er at beltene er tilstrekkelig og forsvarlig festet. 

Gjengestigninga på øyeboltene som følger med beltene er 7/16'' UNF. Helt tullete stigning men det er nå motorsport standarden så det får jeg ikke gjort noe med. Og iom at jeg heller ikke skal benytte nevnte plater måtte jeg komme opp med en annen løsning. Etter å ha forhørt meg rundt fant jeg en butikk som solgte tilhørende muttere til øyeboltene. Trenger du slike muttere i Oslo, hør med Zacariassen jernvare på Torshov. De har alt av kårnie str. og varianter. 

Brukte dagen i går på å lage fester til hoftebeltene og formiddagen idag på skulderbeltene. Skulderbeltene har jeg skrudd fast i tårnstaget bak. Har borret gjennom stagene på begge sider og lurt i mutter og skive på innsiden av staget. Har rikket på det frem og tilbake og opp og ned, og kan ikke skjønne hvordan beltene kan løsne. Hva som skjer med staget ved en evt kollisjon vet jeg ikke men krysser fingra for at vi ikke ender der. Til gatebruk holder det mer enn nok. IMG_20190411_142530.thumb.jpg.842edb8d4d54ec1172cc999f20f0adbe.jpgIMG_20190411_142534.thumb.jpg.f3f7f04db82e856e878732c3d6a61dc1.jpgIMG_20190411_142606.thumb.jpg.5eb437bb077b36063f2fd611ae7e5d3c.jpg

Hoftebeltene har jeg skrudd fast i setebraketten med låsmjtter på baksiden. Sitter som juling. IMG_20190411_142554.thumb.jpg.9fe5fa098f78f7689001545216d4b63a.jpg

Ett stk stol ferdig med belterIMG_20190411_142601.thumb.jpg.d9cd7e7dd0d833281dd7dff1e523ac81.jpg

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fxslin skrev:

Nå må du få satt inn den andre stolen også:-D Blir bra dette her!

 

Det kommer, det kommer. Rakk ikke å begynne på det idag. Merker nå etter litt kjøring at nytt ratt med snap off er på sin plass. Er litt kort i arma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kasta ut vadersetet på passasjer siden igår og satt inn den andre Sabelt stolen og belter. IMG_20190413_214743.thumb.jpg.95e1e9fa29a9dfe1126dbf2495488e5a.jpg

Idag hadde jeg min første trackday. Og herre jemeni denna bilen funker.

Tok første head i nybegynner heatet. Der gikk der rolig de første rundene. Slang meg på ett par andre så jeg fikk lært meg banen og idealsporet. Neste heat så var det opp i R heatet. 

IMG_20190414_160428.thumb.jpg.2cf8352f4dfa94a4a0dfbef83e2ffa5b.jpg

Ble stort sett 4-5 runder hvert heat før bilen fikk kjøle seg ned. Totalt ble det nok ett sted mellom 20 og 25 runder. 

Under heat 4 klarte to muttere som holder en brakket over gasswairen å slite seg. Mutterne forsvant og braketten kom løs. Det resulterte i at gassen hang seg opp og motoren stod på sperra ett sekund eller to. Skjønte naturlig nok svært lite i kampens hete men etter å ha skrudd av bilen og kjørt inn til siden, lg en tur under panseret så skjønte jeg hva det var. Løsninga der og da var å finne to 10mm muttere og feste brakketen, og fortsette kjøringa. Ble så noen runder til men merka at noe var galt med bilen. Avbrøt naturlig nok kjøringa. Etter litt rusing og kjøring på tomgang merka jeg at gangen var røff og ujevn. Flere stykker inkl undertegnede sa at det mest sannsynlig er pluggene eller en coil som er deffekt. Hjemturen gikk pent og pyntlig for seg. Men etter en times kjøring virka motoren fin igjen. Trakk som den skulle og motoren virka helt fin igjen. Merkelig.... 

Men jeg stoppa ikke der. Når jeg først er på trackday skal jeg ha mest mulig for penga. Ble derfor noen runder med @fxslin sin 2.8. Både morro og lærerikt å sitte på med en som har kjørt mye mer enn meg og kan banen. Selv har jeg aldri kjørt på bane før og ved å sitte på med 2.8'n fant jeg ut av vi kjører ganske likt ang sporvalg. Eneste forskjellen jeg merka var i slakteren. Jeg gikk bredt ved curbsen og @fxslin gikk smalt på innsiden. Så blir å prøve det neste gang. 

Bilen sånn ellers sitter som støpt  svinga. Direkte, lettkjørt og leken. Pluss at med 100% diff sperre merker jeg alt som skjer så bilen er veldig forutsigbar, og når rumpa først kommer er den veldig lett og kontrollere. Vanvittig godt bygd denna bilen. Kom faktisk en fyr bortom og han kjente vistnok han som har bygd bilen og han bekreftet egt alt av intrykk jeg har fått av bilen. Skikkelig gromt bygg.

Ellers så er det ett par ting som må utbedres fremover. 

Bremser må gåes over, vet ikke om det er kast i skivene eller ubalanse i hjula. Bremsene biter voldsomt men risting og det faktum at jeg har for liten bremsrkraftforsterker(har ikke m3 forsterker) gjør at jeg ikke tørr å stå på bremsen. Satser på hjula så prøver med skikkelig avbalansering først. 

Panseret må festes skikkelig, mangler noen muttere og bolter. 

Nye muttere og loctite på nevnte brakket ved gasswire

Ratt med snap off. Arma er helt strekt ut når jeg er helt spent fast. Har derfor kjørt med litt slakk på beltene idag.

Kort oppsumert en helt fantastisk dag på banen og dette ga definetivt mersmak. Veldig flott trackday miljøet også. Alle er kjempehyggelig og behjelpelige. 

Ble altfor lite bilder, så er du ute etter bilder får dere se i innlegget til @fxslin som kommer ganske snart. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Fikk kasta ut vadersetet på passasjer siden igår og satt inn den andre Sabelt stolen og belter. IMG_20190413_214743.thumb.jpg.95e1e9fa29a9dfe1126dbf2495488e5a.jpg

Idag hadde jeg min første trackday. Og herre jemeni denna bilen funker.

Tok første head i nybegynner heatet. Der gikk der rolig de første rundene. Slang meg på ett par andre så jeg fikk lært meg banen og idealsporet. Neste heat så var det opp i R heatet. 

IMG_20190414_160428.thumb.jpg.2cf8352f4dfa94a4a0dfbef83e2ffa5b.jpg

Ble stort sett 4-5 runder hvert heat før bilen fikk kjøle seg ned. Totalt ble det nok ett sted mellom 20 og 25 runder. 

Under heat 4 klarte to muttere som holder en brakket over gasswairen å slite seg. Mutterne forsvant og braketten kom løs. Det resulterte i at gassen hang seg opp og motoren stod på sperra ett sekund eller to. Skjønte naturlig nok svært lite i kampens hete men etter å ha skrudd av bilen og kjørt inn til siden, lg en tur under panseret så skjønte jeg hva det var. Løsninga der og da var å finne to 10mm muttere og feste brakketen, og fortsette kjøringa. Ble så noen runder til men merka at noe var galt med bilen. Avbrøt naturlig nok kjøringa. Etter litt rusing og kjøring på tomgang merka jeg at gangen var røff og ujevn. Flere stykker inkl undertegnede sa at det mest sannsynlig er pluggene eller en coil som er deffekt. Hjemturen gikk pent og pyntlig for seg. Men etter en times kjøring virka motoren fin igjen. Trakk som den skulle og motoren virka helt fin igjen. Merkelig.... 

Men jeg stoppa ikke der. Når jeg først er på trackday skal jeg ha mest mulig for penga. Ble derfor noen runder med @fxslin sin 2.8. Både morro og lærerikt å sitte på med en som har kjørt mye mer enn meg og kan banen. Selv har jeg aldri kjørt på bane før og ved å sitte på med 2.8'n fant jeg ut av vi kjører ganske likt ang sporvalg. Eneste forskjellen jeg merka var i slakteren. Jeg gikk bredt ved curbsen og @fxslin gikk smalt på innsiden. Så blir å prøve det neste gang. 

Bilen sånn ellers sitter som støpt  svinga. Direkte, lettkjørt og leken. Pluss at med 100% diff sperre merker jeg alt som skjer så bilen er veldig forutsigbar, og når rumpa først kommer er den veldig lett og kontrollere. Vanvittig godt bygd denna bilen. Kom faktisk en fyr bortom og han kjente vistnok han som har bygd bilen og han bekreftet egt alt av intrykk jeg har fått av bilen. Skikkelig gromt bygg.

Ellers så er det ett par ting som må utbedres fremover. 

Bremser må gåes over, vet ikke om det er kast i skivene eller ubalanse i hjula. Bremsene biter voldsomt men risting og det faktum at jeg har for liten bremsrkraftforsterker(har ikke m3 forsterker) gjør at jeg ikke tørr å stå på bremsen. Satser på hjula så prøver med skikkelig avbalansering først. 

Panseret må festes skikkelig, mangler noen muttere og bolter. 

Nye muttere og loctite på nevnte brakket ved gasswire

Ratt med snap off. Arma er helt strekt ut når jeg er helt spent fast. Har derfor kjørt med litt slakk på beltene idag.

Kort oppsumert en helt fantastisk dag på banen og dette ga definetivt mersmak. Veldig flott trackday miljøet også. Alle er kjempehyggelig og behjelpelige. 

Ble altfor lite bilder, så er du ute etter bilder får dere se i innlegget til @fxslin som kommer ganske snart. 

 

 

Syns det var noe med den e36en.. Fin lyd i den! Meg og 3stk fra jobb tok en tur for å kikke litt på biler.. Mye gromt på skilt gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bmwgreg90 skrev:

Syns det var noe med den e36en.. Fin lyd i den! Meg og 3stk fra jobb tok en tur for å kikke litt på biler.. Mye gromt på skilt gitt. 

Grei lyd i den ja. Blir ikke det samme som en v8'er men fornøyd med snærren.

Ja, var mye gromt der. Tøft å se så mange som faktisk bruker bilene sine. Særlig Porschene kosta bra på. Mye gromme M biler og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Ble altfor lite bilder, så er du ute etter bilder får dere se i innlegget til @fxslin som kommer ganske snart. 

Har fått slengt utpå noen bilder i min tråd, ble ikke så mange bilder. Men har et par stk fine av deg, da du passerer på langstrekka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E39_Cato skrev:

tøft leketøy du har fått deg, og morro at du bruker den! har veldig lyst til å dra på trackday selv 😃

Kjempe fornøyd med bilen. Synd med litt rust sånn her og der men den kamelen skal svelge når bilen går som den gjør. Billigere å fikse det kosmetiske enn å bygge tilsvarende bil selv. 

Anbefales sterkt å ta seg en tur. Kanskje ikke nødvendvis for å jage rundetider men mer for å bli kjent med bilen og få kjørt fra seg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Slavearbeider'n skrev:

Kjempe fornøyd med bilen. Synd med litt rust sånn her og der men den kamelen skal svelge når bilen går som den gjør. Billigere å fikse det kosmetiske enn å bygge tilsvarende bil selv. 

Anbefales sterkt å ta seg en tur. Kanskje ikke nødvendvis for å jage rundetider men mer for å bli kjent med bilen og få kjørt fra seg litt. 

Ser heller fordeler med litt kosmetisk, så slipper det å være helt krise om man har et uhell :)

Blir helt klart noen turer ila sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E39_Cato skrev:

Ser heller fordeler med litt kosmetisk, så slipper det å være helt krise om man har et uhell :)

Blir helt klart noen turer ila sommeren!

Jeg er nå glad i at ting er strøkent så noe lakk blir det etterhvert. Er ikke prio nå. Prio nå er setetid og bli kjent med bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Slavearbeider'n skrev:

Jeg er nå glad i at ting er strøkent så noe lakk blir det etterhvert. Er ikke prio nå. Prio nå er setetid og bli kjent med bilen 

Høres bra ut! og absolutt innafor å bli godt kjent med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gabz skrev:

Fin lesning her :D Noen nye ting du ser for deg å ville gjøre med bilen etter en shakedown på bane, eller blir det noen testturer til?

Bremser, hvertfall bremsekraftforsterkeren. Har 320 forsterker. M3 har større stempel, så ved full brems kutter abs'en. Tørr derfor ikke å stå på bremsen da hjula låser seg. RTD shifter er bestilt og kommer om ett par uker. Går vel gjennom dekka ila sommeren også, så er litt gira på å prøve ett annet merke. Lettere felger da hjula som står på nå er kopihjul må utbedres på sikt. 

Må nok flere runder til før jeg finner mere jeg vil endre. Fant ut i helga at bilen har x brace foran, hele bakstillinga i poly f.eks. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...