Gå til innhold

BMW F32 435i PureTurbos! *Mini Reisebrev + Bilder


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Dette er da min BMW 435i Xdrive. Med utstyr verdt å nevne. 

P337A    M Sports Package
S715A    M Aerodynamics Package
S552A    ADAPTIVER LEDSCHEINWERFER
S5ACA    FERNLICHTASSISTENT
S5ASA    DRIVING ASSISTANT
S5DLA    SURROUND VIEW
S563A    Light Package
S230A    Lowslung Sports Suspension
S2NHA    M SPORTBREMSE
S610A    HEADUP DISPLAY
S2TBA    SPORTAUTOMATIK GETRIEBE
S2VFA    ADAPTIVES M FAHRWERK
S2VLA    VARIABLE SPORTLENKUNG
S760A    High Gloss Shadow Line

Utført:

  • M performance eksos
  • HR senke fjærer, Installert.
  • Black gloss grill, Installert.
  • M performance difusser, mineral grey ytterlag, black gloss finner, Installert.
  • Wagner catless DP
  • Pure Stage 2 Turbo, inlet pipe, diverter valve.
  • Bootmod3 HCP Custom tune
  • ESS tune, Installert. Har men brukes ikke
  • Spoiler, på vei.
  • Wifi adapter for trådløs flashing og logging.

Todo prioritert rekke følge:

  1. Felger. OZ oz leggera hlt? Vorsteiner Vff 103?
  2. XDI HPFP upgrade
  3. KW DDC
  4. Front lippe?
  5. Speil caps, ikke bestemt. Vet ikke helt hva jeg syntes om å putte en M4 effekt på en 435i. Innafor?

Først en "liten" historie om hvordan jeg kom back on track:

Først gang jeg eide en BMW var i 2011, en E46 320 med M-tech, og før det en BMW 520i E39. Begge to gode biler som jeg var kry av. Solgte i 2011 min E46 for å spare opp penger før studier i 2012. Fullførte skolegang i 2015 på verst tenkelig tid, vanskelig å få jobb, forsatte det trange økonomiske student livet til 2017 hvor jeg da fikk en godt betalt jobb som service ingeniør. 5 år med trang økonomi gjorde meg i den forstand mer økonomisk bevist og jeg kjøpte i slutten av 2017 en fornuftig Volvo XC70. Det var tydelig at BMW interessen jeg engang hadde var forsvunnet, tross min bror sin E30 med S54 og min andre bror sin E90 325d trimma diesel beist. Men, dette skulle brått forandre seg! Sommern 2018 dro jeg og min fru til Palma, vi bestemte oss for at det hadde vært gøy med en leiebil slik at vi kunne farte rundt på øyen, siden jeg nettopp var kommet hjem fra 3 uker offshore i Baku med en fin lønning beit jeg i det sure eple som den økonomisk beviste personen jeg var blitt å flesket til med en "Premium car" hos Avis. Jeg kom til skranken og fikk da 2 valg, Mercedes eller BMW? Helt naturlig var valget klart, BMW! Jeg leste på kontrakten "BMW 430i", jeg smilte og tenkte <Dette er noe som beveger seg> og så frem til de neste 7 dagene.

P6112204.thumb.JPG.81f0665a0453cf505b410d2f16e5259e.JPG

Nærmere bestemt var dette en BMW 430i F33 i mineral grey, bilen så absolutt nydelig ut med sport skin seter og full M sport package! Og ikke minst, den låt bra med sin m performance eksos! For øyeblikket trodde jeg dette var 6er maskin som stod i den, som eldre BMW entusiast betydde 320 2 liter, 325 2.5 liter, og alle over 20 betydde sekser. Så helt naturlig trodde jeg dette var en 3 liter. Men til all overraskelse viste det seg å være en 2 liter, noe som overrasket meg da jeg syntes den låt bra, moderat lyd med en sterk tone. Ikke minst dro den utrolig bra da jeg trøkte til på motorveien, dette var virkelig noe annet en min Volvo XC70! Jeg kjørte denne bilen MYE i løpet av de 7 dagene, tror aldri jeg har drukket så lite alkohol på en ferie før. Trange svinget veier oppe i fjellkjeden var ufattelig morsomt, bilen var en drøm i svinger, den holder grepet bra om en kommer fort inn og med sine 252hk kommer den ut som en rakett, gir skiftene gikk raskt med sport automat og i Sport+ kom det et lite snert fra eksosen, den var en drøm å kjøre!
Tiden var kommet for hjem reise, som og betydde at bilen selvfølgelig måtte levers tilbake. Jeg kan virkelig ikke stresse dette nok, men å sitte meg inn i min Volvo XC70 var blitt skikkelig kjipt, ikke minst så den og veldig deprimere ut da jeg gikk mot den første gang etter hjemreise. kaken gikk da jeg skulle kjøre forbi en sinke i trafikken, Volvoen giret seint og voldsomt ned, det blir mye turtall for D3en, mye bråk, og lite effekt ettersom motoren ikke yter noe moment over 3000rpm. Jeg ristet dystert på hodet og tenkte tilbake på 430en som jeg hadde i Palma, det er den jeg skulle hatt nå. Jeg merket hvordan XC70en ikke ga en noe kontakt mot underlaget, den krenget i rundkjøringer selv i moderat fart, den var slap, bløt og treg i forhold til 430en og jeg klarte ikke vende meg til XC70en igjen. Da jeg kom hjem gikk jeg rett innpå Finn for å lete etter drømme bilen, M4 var selvsagt første søket, prisen var innenfor da det kostet rundt 700-800k for en standard M4 2014-2015. Dette ble i grunn litt for voldsomt da det vil bli min daglige bil, i tillegg har vi hytte på fjellet som jeg bruker ofte hvor det er noen bratte bakker jeg må opp. Jeg må altså ha en Xdrive, en Xdrive med sekser maskin ble kriteriene. Som da viste jeg å være en BMW 435i med 3.0l N55 twin scroll turbo. Jeg tenkte dette var bilen for meg og fant en mineral grey 435i xdrive i Stanvager med bare 21500km på telleren til 550k, jeg så mye på denne annonsen, leste på diverse forum om BMW 435i vs M4 osv. Jeg synte selvsagt M4en så mye mer aggressiv ut med sine brede hjulbuer og andre mer aggressive detaljer. Men, jeg kom frem til at en BMW 435i med Xdrive var bilen for meg. Jeg reiste til Stavanger fra Bergen for å se på bilen, men jeg var allerede bestemt for at jeg skulle kjøre hjem i den bilen. Jeg fikk prutet den litt ned, og jeg var blitt en stolt eier av en BMW igjen etter 7 år. Jeg var nå en eier av en 435i Xdrive mineral grey med en lang liste utstyr.

 

Første jeg selvsagt fikk høre fra mine BMW interesserte brødre var: Den var høy. Noe jeg selvsagt var enig i, for den var høy, men sammenlignet med XC70en var den ganske så lav. Da dette er en relativt ny bil var jeg ikke særlig gira på å begynne å tukle med den, men det har nå etter 9mnd nådd en grense da jeg virkelig vil få ut potensialet i den. Det er en 4 serie, det skal være en sportslig coupe, ikke en SUVish coupe. Jeg har bestemt meg for å få vekk gubbe faktaene fra bilen. M performance eksos ble installert i første omgang + en liten flash fra ESS. Dette har virkelig komplementert motoren og jeg er ikke fult så sikker på om jeg vil installere downpipe.
Senke fjærer er nå installert og det ser MYE bedre ut, i tillegg til at bilen føles mye bedre ut. Som dere leser øverst går jeg for typisk shadow line. Da bilen allerede har shadow line detaljer har jeg byttet ut chrome grill med gloss black, felger tenker jeg i gun metal, lippe i gloss sort og diffuser center i gloss sort. Bilder vil komme, men bilen er foreløpig på 18" ukomplementerende vinter felger.

Håper dere liker innlegget! Sitter pris på tilbake meldinger, tips og inputs! 

Når jeg kjøpte den

_238906162.thumb.jpg.c254fd621f1e434a1cfe7f468c6289f4.jpg

_553901405.thumb.jpg.cdfb96ca34435ec4eecc32f2358895a3.jpg

_1915706480.thumb.jpg.82d4fc6b29126f7791443ed3f577fe40.jpg_25191536.thumb.jpg.0630ccd28a48a9c5ef7dc113ddb82d43.jpg

 

Bilen nå

AA572951-EC99-4768-89B4-4638D2885DC8.thumb.JPG.f47421eedccb505b04c557548d64c0ef.JPG

IMG_1706.JPG.0339ab3a3e34bb9456d2f93d39e481a7.JPG

IMG_2008.thumb.jpg.297ff486b13a519724c995df272878d1.jpgIMG_1596.thumb.JPG.c19a11a3efbdcb4812b2d7bc21352364.JPGIMG_1499.thumb.jpg.bab18b7d289fe6df312381f34472fd2e.jpgIMG_1371.thumb.jpg.69dcbba111a996de2f9780b0499e4b46.jpg

August 2019 UPDATE

Først vil jeg bare beklage at jeg har posta lite her, da jeg har vært travel i det siste! Men, entusiasmen har bare økt og jeg har fått gjort en rekke endringer med bilen:

  1. I vinter fikk jeg installert M performance eksos.
  2. Charge pipe fra VRSF ble installert i vår. 
  3. VRSF HD intercooler installert i vår.
  4. M performance diffusor ble installer i vår. lakkert i bilens farge ytterlag og vingene i jet black stort(shadow line)
  5. Sort grill.
  6. Carpro Quartz finest reserve coating hos Rasmussen Autospa. Anbefales!
  7. Sist men ikke minst, kanskje den heftigste upgraden! Pure stage 2 turbo upgrade!:headbang:

 

Da jeg finner lite info om dette emne her på bimmers tenkte jeg å dele min erfaring. Etter å ha lest om pure stage 2 turbo upgrade på nett gjentatte ganger sendte jeg pureturbos eu en mail med punktvis spørsmål og bekymringer rundt denne upgraden. Jeg fikk da dagen etter solide svar på alle mine punkter fra Peter@Pureturbos. Jeg hadde allerede på forhånd lest mange av Peters innlegg på diverse forum angående tuning av N55, hvor fyren har god erfaring. Han har selv kjørt en 135 med 8 speed sport auto opp mot 550hk uten noen problemer med kassen. Jeg tok og kontakt med en som har kjørt samme oppsett på sin 135 i 3 år med gjentatte drag uten at kassen ryker. Peter har og kontakter hos ZF som sier at kassen er god for 700NM og torq converter 630NM. Uten å finne noen negativ lesning avtalte jeg med Peter at jeg tar meg en tur til Belgia for Pure Stage 2 Turbo! Jeg valgte og diverter valve og inlet pipe upgrade samt at jeg kjøpte wagner catless downpipe av dem, total pris for deler og jobben 53k, som etter min mening er en utrolig god pris for en slik oppgradering. Jeg og en kollega kjørte da sørover til Larvik, tok fergen til Hirthals og overnattet i Århus. Dagen etter kjørte vi direkte til Hasselt i Belgia igjennom Tyskland med en god mengde autobahn, jeg fikk her for første gang bunnet speedometeret. Jeg fikk og yppet litt med en Tesla P100D, noen som ble et nederlag, uansett var det gøy.  Dagen etter leverte jeg bilen til Peter, han var en utrolig positiv, imøtekommende og trivelig fyr! Utenfor garasjen stod det 4 M3/M4 alle tunet til 700-800hk, stedet strålte av kvalitet. Peter var snar med å gå over alle bilene og forklare oppsettene og vise meth injection systemene osv. Som sin daily driver kjørte han en 140 tunet til 500hk, han hadde her modifisert kjølesystemet, meth injection, custom tune etc, KW club sport understell osv. Da jeg dro fra stedet ble bare følelsen for denne upgraden enda bedre, jeg skjønte med engang at bilen min var i riktige hender. Før vi dro inviterte Peter oss på bane kjøring torsdagen og ba oss stikke innom verkstedet for å se hvordan det gikk og slik at vi kunne kjøre med dem til banen. Det var her jeg fikk dårlige nyheter, turbo manifolden hadde sprekker innvendig. Jeg så på Peter at han hadde skikkelig dårlig samvittighet for dette og hadde bestilt ny manifold fra puretorbos is LA med ekspress levering. Han viste meg sprekkene og det var ikke lett å ligge merke til ettersom de var på innsiden i manifolden, alt i alt var jeg bare glad for at Peter hadde merket dette før turboen ble installert da det kunne ha gjort skader på turboen og skapt mer problematikk for meg. Jeg måtte da tilbringe 3 ekstra dager i Belgia som ikke gjorde meg så altfor mye da jeg fikk se mer av Hasselt, i tillegg så ga Peter i lag med HC performance 2 custom maps til bilen gratis, til verdi av 8k. Opprinnelig hadde jeg bare bestilt Bootmod3 stage 2h OTS map. 
Dagen var endelig kommet og turboen var ferdig installert. Etter at Peter hadde test kjørt bilen flashet de BM3 stage 2H og dynoet den til 423hk(se graf under). De gikk så videre med custom tuning for å hente ut mer. Første versjon var for aggressive og HPFP(høytrykk bensin pumpen) gav etter, den klarte ikke holde bensin trykket oppe og det endte i missfire på peak torq. Peter og HCP tunet videre og fikk 4 gode dyno run på rundt 445hk og 580NM, men man kunne på data loggen se at HPFP pressure fikk noen gode dips mellom 5100-6000rpm. Effekt og moment kurvene så solide ut tross dette. Petter anbefalte meg uansett å kjøre hjem med den mer moderate OTS mappen, for å så flashe custom når jeg kom hjem og logge drag igjennom girene. Men, oppgradere bensin pumpen vil gi meg rundt 455hk og 640NM, ulempen er at det eksisterer bare en produsent, XDI. Som tar 25k for en bensin pumpe. Det er en som sier at man kan bruke pumpen fra B58 da det bare trengs å borre nye hull i feste brakketten, ny koster da 11k, men brukt kan fåes for rundt 3k. Litt usikker på hva jeg gjør videre her, men blir nok kanskje XDI selvom jeg syntes den er priset urimelig høyt.
Etter dyno tok jeg og Peter en tur for å teste bilen på veien, han viste meg et strekk hvor jeg kunne gi WOT, jeg spurte han hvilken fart jeg skulle dra til, svaret jeg fikk: I had 300 here with my M4 so lets see what you can do. Jeg tømte 2 gir, 3 gir, 4 gir, da ga jeg meg ettersom jeg bare måtte le. Dette var hysterisk, bilen drar hardt helt til sperret før alt begynner om igjen, noe dere kan se på grafen vedlagt. Lyden med catless DP er og over forventning,  da jeg var redd for at den skulle bli for kvass, men lyden bare blitt enda dypere og motoren har fått en helt ny personlighet. Den knurrer dypt og snerter i fra seg når en girer! 
Samme dag kjørte jeg fra PureTurbos til Århus, jeg koste meg hver kilometer! Bunne speedometert var ikke noe problem, motoren hadde fått en helt ny personlighet og kraften ga seg ikke.  Jeg lå som regel å cruiste i 200kmh på autobahnen og nøt det solide og herlige understellet og stive karosseriet BMW har fått til på F32. Deilig å ha bilen på hjemme bane!

Jeg ville bare dele min erfaring med Pure Stage 2 upgrade, håper dere finnet dette interessant. Om dere har noen spørsmål, nøl ikke med å ta kontakt. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å anbefale Pure Turbos til alle med N55, en går virkelig glipp av noe om en ikke gjøre en slik oppgradering! Gjelder og forsåvidt S55 motor da de oppgraderer og tuner dem og, de tuner dem da med en ganske smooth torq curve som gjør at bilen blir lettere å kontrollere tross høyere effekt.
AA572951-EC99-4768-89B4-4638D2885DC8.thumb.JPG.f47421eedccb505b04c557548d64c0ef.JPG

Grønn et custom HCP, Rød er OTS Stage 2H, Blå er FBO med ESS stage 1.
unnamed.thumb.jpg.e92d379c365305a7fa9922d7ed7b69c3.jpg
  Dyno                                    
506493730_Atthedyno.thumb.jpg.7a984b121d1f57a29cf176455fbab969.jpg

 

Mailen med Peter hos PureTurbos som solgte meg.

Tenkte jeg skulle dele mine først bekymringer angående PS2 upgrade, fikk solide svar og valget ble tatt.

Meg
Hello, 
 
I am currently considering a pure turbo stage 2 upgrade for my 435i xdrive with ZF sport automatic transmission with 43k km.
But, of course I have some questions regarding reliability. 
Currently I have vrsf hd intercooler, vrsf charge pipe and MPE exhaust installed with ess flash. and VRSF catless dp to be installed any time soon. I have my badges removed and aiming for a sleeper look, to increase this I am looking for 420-450hp. So my questions are:
1. How will this affect daily driving comfort? 
2 Fuel consumption when cruising? 
3. Reliability of the transmission and  xdrive differentials?
4. Normally I am running shell v power eth 10 and 98 Oct, will 450 be achievable with this setup and this fuel?
5. Do you recommend any other upgrades? bm3 instead off ess?
6. How will this affect the low rpm torque and lag? As I currently love how strong and precisely  the engine is at the lower rpms for daily driving.
7. As I live in Norway and have planned a eurotrip later this summer, what would the total price be for installation at your facility in Belgium?
VIN code: F729xxx.
I know I might be asking for the best of two worlds, but what I am looking for is a sporty, reliable and comfy car(as I have now), but which turns into more off beast when you floor it as it do now.
 
Best regards
 
Peter
Hello Magnus.

Thank you for your email below. Let me try answering your questions.
1. Daily driving will be same as before, no extra complications or anything
2. This will also be the same. You only consume more fuel when you ask for power
3. With your goal being 450 bhp it’s no issue at all
4. This is within limits of octane and hpfp fuel volume capacity. So 450 bhp is no problem
5. I am not aware of ESS tune performance. Any tuner can tune it. We strictly work with bootmod3 and HCP for our bmw customers
6. The larger PS2 turbo will have slightly more lag over stock turbo. However its still a hybrid turbo (not a big single turbo with huge lag). For most people it will drive like before. For daily driving its a non issue. On highway in higher gears for overtaking you would want to shift down a gear or 2 so RPM is around 3500 and you get instant response
7. We can offer the turbo fitted at our premises for 3899 euro vat inc. This includes new fluids, gaskets and other parts required when fitting the turbo. We require the car for 2 days. We do recommend the inlet upgrade which costs 249 euro vat inc when installing the stage 2 turbo upgrade

I think you have a very realistic and reasonable goal for your car. It will be exactly like you say, sporty, comfy, reliable BUT with a beastly upper rpm range :)

Kind regards,
Peter

 

 

Endret av Zadikiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie, og grom kjerre👍🏼

En liten erfaring herfra når det gjelder den motoren du hadde i leiebilen - var på skiferie i Alpene tidligere i vinter, og i den forbindelse ble det naturligvis BMW leiebil. Valget falt denne gang på en kliss ny X3 30iM (eller hva den nå heter). 

Jeg har aldri vært noe fan av X3, men det var uhorvelig mye snø og kaos i trafikken, så tenkte det var greit med litt bakkeklaring. Bilen var på mange måter veldig bra, og jeg koste meg bak rattet. MEN motoren var en forferdelig skuffelse!

Det eneste jeg satt å tenkte på, var savnet etter en sekser. 

Og det sjukeste var når jeg sjekka nybilprisen i Norge på tilsvarende utstyrt bil. Når man nærmer seg millionen for relativt liten suv med toliter R4....da brukte heller jeg pengene på schvæær elbil! (Og en gammel E46 320i bare for å kunne fyre opp en deilig sekser i ny og ne)😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artig forhistorie, dette er ekte bilentusiame 😀 435i er en skikkelig morro bil, ekte tradisjonell BMW med bensin sekser. Fantastisk lyd og herlige krefter, absolutt det beste alternativet når man utelukkker M4. 

Jeg har også en posetiv erfaring med 30i fireren som du leide. Jeg leide en G30 530i xDrive i Tyskland i fjor høst, utrolig hvor bra den lille motoren går selv i en stor bil som 5-serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! 

For en fantastisk fin BMW du har fått deg. Som @Fredrik 90 sier er dette ekte entusiasme og det er så herlig! :) Håper og tror du har hatt og kommer til å få mye glede av den! Har aldri sittet i og ei heller nesten aldri sett 4-serien men det er en litt borti gata som har en M4. Fristet til å svinge innom å spørre om å få ta en titt. 

Hadde en lignende opplevelse lik den du hadde når du gikk fra 430i tilbake til XC70. Var i Sverige for et par år siden og hadde fått en times kjøring med en Ferrari 458 Italia i gave av samboeren min. Litt stusselig å komme tilbake fra turen å kjøre derifra i gamlebilen min, en Golf 4 med 1.6l motor og 4-girs automat. 😓

Gleder meg til å følge med videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempefin BMW, helt riktig motorisert :) Og likte spesielt godt forhistorien til valget og kjøpet, dette er som Lasse skriver ekte entusiasme. 

Har selv en 4-serie xdrive, dog med 2 liters diesel og i Gran Coupe-utgave. Ingen skinnet-av-pølsa motor med sine 190hk, men den har en morsom karakteristikk som gjør at den passer veldig bra i bilen. Vi synes i likhet med deg at den var for høy, så vi fikk senka den med AC Schnitzer-fjører for å forbedre kjøreopplevelsen - det hjalp MYE, sammen med dekkbytte til non-runflat-dekk. Uansett er dette veldig kjekke biler, og så er de litt mindre "vanlige" enn F30/31.

Håper du fortsetter å oppdatere tråden din fremover, følger med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entusiasme er mer enn å kjøre det raskeste, grommeste og dyreste.

Entusiasme er en inviduell greie, tilpasset sin virkelighet, behov og økonomi.

Vil tro du treffer bra med ditt comeback, forumet nikker nok unisont og applauderer valget ditt! Så da er det ikke så viktig hva du gjør og ikke gjør med det, alle har sine preferanser, så det jeg satt mest pris på var ikke bildene, eller objektet - men historien! 

Dette er kjærlighet! 👍🏻 Nyt bilen og hold deg til BMW, ikke båt (Volvo)!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for velkomsten! :D Dette var virkelig stas å lese :D 
Interessant å høre om deres erfaringer med N20 og. Jeg ble i alle fall positivt overrasket av den, et fint register som gjorde opplevelsen i 430i-en veldig kjekk. Selv måtte jeg ha en sekser da, for meg hører BMW og rekke sekser sammen :) 
Skal prøve å være flink å poste bilder fremover, men for øyeblikket er det bare vått, grått og trist her i Bergen. Ikke lett å holde hun ren og pen, venter på første solskinnsdag slik at jeg få tatt en grundig vask 😋

Ligger ut noen bilder jeg har liggende: 

Fant en parkeringsplass etter min smak i Stockholm.

Bilde med Hallingskarvet i bakgrunnen. 

Lite stop i den lange bakken som tar en fra 500m til 1000m opp til hytta. En del kjekke svinger her :D

IMG_1088.thumb.JPG.6c57210a83a96a490eb2889174639180.JPG

Tenkte jeg kunne prøve å poste en del videoer og:

Liten kald start i garasje med noen rolige revs for videon sin skyld.
Tror enda ikke jeg har kaldstartet hun uten døren evt vinduet har vært åpent. 😂

 

 

En finfin morgen på fjellet :D Er og fint med fugle kvittring på morgenen, men jeg liker kanskje bedre knurringen til en sekser😂

 

 

 

 

Endret av Zadikiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 20.40, E30TurboTouring skrev:

Kanskje det var deg jeg lå bak på motorveien til Åsane igår? 

Uansett en grom bil du fått deg 👍

Det kan nok stemme, var en tur til Åsane i går ettermiddag :) 
Takk for det :D

 

På 28.3.2019 den 7.57, sst079 skrev:

Artig historie, og grom kjerre👍🏼

En liten erfaring herfra når det gjelder den motoren du hadde i leiebilen - var på skiferie i Alpene tidligere i vinter, og i den forbindelse ble det naturligvis BMW leiebil. Valget falt denne gang på en kliss ny X3 30iM (eller hva den nå heter). 

Jeg har aldri vært noe fan av X3, men det var uhorvelig mye snø og kaos i trafikken, så tenkte det var greit med litt bakkeklaring. Bilen var på mange måter veldig bra, og jeg koste meg bak rattet. MEN motoren var en forferdelig skuffelse!

Det eneste jeg satt å tenkte på, var savnet etter en sekser. 

Og det sjukeste var når jeg sjekka nybilprisen i Norge på tilsvarende utstyrt bil. Når man nærmer seg millionen for relativt liten suv med toliter R4....da brukte heller jeg pengene på schvæær elbil! (Og en gammel E46 320i bare for å kunne fyre opp en deilig sekser i ny og ne)😁

Enig der, ikke noe særlig fan av X3 selv, liker X5en bedre. Syntes det virker litt stusslig med en 2 liter i en SUV ja, selv da den er ganske så sprek. 
Høres ut som en fin kombo det :D antar du har en Tesla model X? 😉

På 28.3.2019 den 11.45, papertiger skrev:

Gratulerer med kjempefin BMW, helt riktig motorisert :) Og likte spesielt godt forhistorien til valget og kjøpet, dette er som Lasse skriver ekte entusiasme. 

Har selv en 4-serie xdrive, dog med 2 liters diesel og i Gran Coupe-utgave. Ingen skinnet-av-pølsa motor med sine 190hk, men den har en morsom karakteristikk som gjør at den passer veldig bra i bilen. Vi synes i likhet med deg at den var for høy, så vi fikk senka den med AC Schnitzer-fjører for å forbedre kjøreopplevelsen - det hjalp MYE, sammen med dekkbytte til non-runflat-dekk. Uansett er dette veldig kjekke biler, og så er de litt mindre "vanlige" enn F30/31.

Håper du fortsetter å oppdatere tråden din fremover, følger med her.

Hyggelig å høre, takk for det :)

Har ikke kjørt den motoren enda, men har hørt mye bra om den.
Hvor mye senk fikk du med AC Schnitzer sine fjærer? Jeg har HR sine, skulle gi 20mm men føler, har ikke målt men om det vare var 20mm så gjorde det utrolig stor forskjell på bilen, den står mye bedre nå. Er vel omtrent som en 4 serie med RWD og m sport understell. Skal lasta opp bilder senere, fikk vaska bilen idag og tatt noen bilder :D Ja jeg skal ikke ha run flat på de nye dekkene. Hvilken felg og dimensjoner gikk du for?
 Selv vil jeg ha litt dimensjon, men ikke slik at det går for mye utover comforten.

Helt enig, F30/31 er flotte biler men føler F32 og F36 skiller seg litt mer ut.

 

På 28.3.2019 den 9.43, Lasse0960 skrev:

Velkommen! 

For en fantastisk fin BMW du har fått deg. Som @Fredrik 90 sier er dette ekte entusiasme og det er så herlig! :) Håper og tror du har hatt og kommer til å få mye glede av den! Har aldri sittet i og ei heller nesten aldri sett 4-serien men det er en litt borti gata som har en M4. Fristet til å svinge innom å spørre om å få ta en titt. 

Hadde en lignende opplevelse lik den du hadde når du gikk fra 430i tilbake til XC70. Var i Sverige for et par år siden og hadde fått en times kjøring med en Ferrari 458 Italia i gave av samboeren min. Litt stusselig å komme tilbake fra turen å kjøre derifra i gamlebilen min, en Golf 4 med 1.6l motor og 4-girs automat. 😓

Gleder meg til å følge med videre! 

Skikkelig hyggelig å høre, takk for det :) 
Det burde du absolutt gjøre, M4 en nydelig bil 😍 
Haha det kan jeg absolutt tenke meg, leverte bilen til hjulstilling i dag og fikk låne fatteren sin Discovery, dårlige vibber fra fortiden da jeg kjørte båt på veien. 😂 Men for all del, fin å kjøre rett frem da og en sitter høyt :) 

 

På 28.3.2019 den 9.16, Fredrik 90 skrev:

Det var en artig forhistorie, dette er ekte bilentusiame 😀 435i er en skikkelig morro bil, ekte tradisjonell BMW med bensin sekser. Fantastisk lyd og herlige krefter, absolutt det beste alternativet når man utelukkker M4. 

Jeg har også en posetiv erfaring med 30i fireren som du leide. Jeg leide en G30 530i xDrive i Tyskland i fjor høst, utrolig hvor bra den lille motoren går selv i en stor bil som 5-serien. 

Takk for det :D 
G30 er flotte biler 😍 akkurat, den har et bra register. BMW har gjort en god jobb med den. Tipper BMW fremdeles hadde forsatt å produsere seksere i de lavere effekt områdene og hadde det ikke vært for de strenge EU kravene :( 

 

På 28.3.2019 den 8.30, StigJ skrev:

Hei og velkommen :)

Gratulerer med flott bil. Artig historie å lese på kvisten :grin:

Fine mods du både har gjort og planlagt. Blir kjekt å følge med fremover, og pøs på med bilder.

Takker så mye :D 

Hyggelig å høre at du likte historien :D 
Det skal prøve å laste opp bilder ofte. Nå skal det sies at jeg ikke er den beste bil fotografen da 😜

På 28.3.2019 den 12.03, Ron Jeremy skrev:

Entusiasme er mer enn å kjøre det raskeste, grommeste og dyreste.

Entusiasme er en inviduell greie, tilpasset sin virkelighet, behov og økonomi.

Vil tro du treffer bra med ditt comeback, forumet nikker nok unisont og applauderer valget ditt! Så da er det ikke så viktig hva du gjør og ikke gjør med det, alle har sine preferanser, så det jeg satt mest pris på var ikke bildene, eller objektet - men historien! 

Dette er kjærlighet! 👍🏻 Nyt bilen og hold deg til BMW, ikke båt (Volvo)!

 

Helt enig i det du skriver, kloke ord! 
Veldig hyggelig å høre at du satt pris på historien. 

Bilen nytes hver dag jeg har mulighet, og jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg en Volvo igjen 😂 

----------------------------------------------------

Usikker på om dette var en ryddig måte å svare dere på, eller om en tar et svar i hver post? Som dere vet, helt fersk på dette forumet. 
Her er forresten litt flere bilder fra dagens vask. I tillegg er dette og bilder etter senke fjærer fra HR, men da på kjedelige 18" vinter felger :(  

Er ikke mye som føles like bra i sjelen som en godt skummet bil: 

 

 

Endret av Zadikiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er felgene jeg lurer på. 
Gun metal er jeg ganske sikker på ettersom jeg syntes den mørke grå fargen går fint ilag med de blå m sport caliperene samt fargen på bilen. Det blir nok 20" og jeg ser for meg 8.5 235 fremme og 9.5 275 bak vil være et godt valg. Tar gjerne i mot innspill her og tips om andre felger 😄4B8DD919-BA60-4A0D-B1DE-D09798F44901-2775-00000309D5EEAC46.thumb.jpg.a00d6228a4b8dd568cc8c69f8652f94b.jpgBMW-F82-M4-Black-Gunmetal-ZS15-3.thumb.jpg.5a9797e7a1c19f0920e0b8e9e40cf805.jpg 

Endret av MagnusRoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mellom 20-30mm på ACS sine sider, men tipper det er nærmere 20mm enn 30mm. Glemte selvsagt å måle før og etter.

Komforten har blitt bedre, men samtidig sitter den langt bedre på veien, mer satt, og mindre krenging. Så veldig fornøyd med egenskapene til disse fjørene. 

Ang. felger og dekk; Jeg har samme sommerfelger som du har, men satte på Vredestein Ultrac Vorti i originale dimensjoner 225/40-19 framme og 255/35-19 bak. Du skal være ekstremt forsiktig når det kommer til mixing av dekkdimensjoner på xDrive da fordelingskassen til xDrive-systemet er svært ømfintlig for forskjell i rulleomkrets. Vredestein kunne utstede en samsvarsærklæring på dekkene for bruk på F36 xDrive, det er det ingen andre fabrikanter av dekk uten stjernemerke som gjør såvidt jeg vet. De har fungert upåklagelig, og er et hav av forskjell fra runflat-dekkene fra Bridgestone som stod på bilen.

@awt har kanskje et par tips om du skal gå på en annen dekkdimensjon enn den originale, for å redusere forskjell i rulleomkrets enda mer, men er det 20" du skal ha har du 225/35-20 + 255/30-20 som er original dimensjon - samt 235/35-20 + 275/30-20 som er enda bedre på papiret. Vredestein får du tak i i førstnevnte mener jeg, og Michelin PS4S får du nå tak i i original 19" med stjernemerking. Lykke til, dette med xDrive og dekk og felg er et lite sumpområde å bevege seg i.. :) du kan jo lese litt her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...