Gå til innhold

540i - barndomsdrømen - Oppdatert med eksoslyd!


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Det kan fort bli den løsningen, for da trenger jeg bare å finne lister til dørene og støtfanger bak. og på sikt shadowlinelister over dørene, men det haster ikke så.

Jeg regner med at jeg bytter det jeg og. Jeg har ikke hørt om dem før du sa det nå, men jeg skal ærlig innrømme at denne jobben blir satt bort til proff mekaniker. 

Lyden minner om den ja. Fint at det ikke er farlig. Jeg kommer ikke til å kjøre bilen mye før dette er i orden, men det tar et par uker fra jeg bestiller vanoser til de er på plass og alt er i orden: Greit å kunne starte bilen uten å få hjertet i halsen. 

Jeg må finne ut av eksosstussen og. Den er helt komisk stygg...

Ja denne er jo nesten ferdig ombygd til facelift + M-Sport så det blir jo enklest å fullføre det.

Er et "kjent" problem på M62 og M62TU at glideskinnene knekker. De blir skjøre pga alder og varme etc, også kjører mange i tillegg med en utslitt kjedestrammer, og da kan kjedet begynne å slå på skinnene, og da knekker de. Du vil garantert høre det om de har knekt, da må du for all del ikke kjøre med bilen. Den begynner å nærme seg den km.standen der en del opplever dette.

Er og en oljeseparator frampå motoren som man bør bytte i samme slengen. Også er det en pakning under innsuget som kan være lurt å bytte når alt er av. Heter valley pan gasket. Mange som har funnet en dam av kjølevæske der pga dårlig pakning.

Er en stor og smule dyr jobb, men når den er gjort så har du en kruttegod bil i lang tid framover :D

Ja, den eksospotten var lite pen. Får finne den en med to utblås når du får på M-Sport bakfanger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja denne er jo nesten ferdig ombygd til facelift + M-Sport så det blir jo enklest å fullføre det.

Er et "kjent" problem på M62 og M62TU at glideskinnene knekker. De blir skjøre pga alder og varme etc, også kjører mange i tillegg med en utslitt kjedestrammer, og da kan kjedet begynne å slå på skinnene, og da knekker de. Du vil garantert høre det om de har knekt, da må du for all del ikke kjøre med bilen. Den begynner å nærme seg den km.standen der en del opplever dette.

Er og en oljeseparator frampå motoren som man bør bytte i samme slengen. Også er det en pakning under innsuget som kan være lurt å bytte når alt er av. Heter valley pan gasket. Mange som har funnet en dam av kjølevæske der pga dårlig pakning.

Er en stor og smule dyr jobb, men når den er gjort så har du en kruttegod bil i lang tid framover :D

Ja, den eksospotten var lite pen. Får finne den en med to utblås når du får på M-Sport bakfanger!

Må lese gjennom papirene, for det er blant annet byttet toppdekselpakning på 172.000 kilometer. Da ble det også byttet åndedeksel og ånderør og innsugspakninger, uten at jeg vet hva noe av dette er. Er det veivhusventilasjonen det snakkes om? Regning på ca 11.000

Jeg skal forsøke å ta en film av bilen på tomgang i morgen, men den høres altså mest ut som en 530D. Hadde antagelig ikke stusset på det om ikke jeg visste hvor smooth disse motorene skal låte. 

Ser ut som det skal være ganske enkelt å finne M-sportlistene på ebay, så da får jeg vurdere å bestille dem på sikt. Viktigste er faktisk Auxinngang merker jeg. Fulgte noen forjævlige CD`er med E34en men det er alt jeg har av cd nå. 

 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mariuse34 skrev:

Må lese gjennom papirene, for det er blant annet byttet toppdekselpakning på 172.000 kilometer. Da ble det også byttet åndedeksel og ånderør og innsugspakninger, uten at jeg vet hva noe av dette er. Er det veivhusventilasjonen det snakkes om? 

Jeg skal forsøke å ta en film av bilen på tomgang i morgen, men den høres altså mest ut som en 530D. Hadde antagelig ikke stusset på det om ikke jeg visste hvor smooth disse motorene skal låte. 

Ser ut som det skal være ganske enkelt å finne M-sportlistene på ebay, så da får jeg vurdere å bestille dem på sikt. Viktigste er faktisk Auxinngang merker jeg. Fulgte noen forjævlige CD`er med E34en men det er alt jeg har av cd nå.

Er sannsynligvis veivhusventilasjon ja. Den sitter på baksiden av innsuget og er relativt trangt å komme til den :P

Ja, stemmer at Vanos rattle får motoren til å høres ut som en diesel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20190330_194050.thumb.jpg.4477bd4b45d6cbe3d7897c5e175f7739.jpg

 

Da har jeg kjørt bilen 20 mil idag. Den bilen er helt komisk bra. Drister meg til å hevde topp ti E39 i Norge. Jeg kunne ikke vært mer happy. Men vanos må fikses åpenbart. Fikk en god vask og så dro vi på tur til Sarpsborg for å se på Saab med en kollega. Ble heldigvis ikke noen Deal på den. 

20190330_140159.thumb.jpg.29b75fd176e8f48180b4b9446681669d.jpg20190330_134205.thumb.jpg.17e338ff144f69697e17b6acc2ef79eb.jpg

20190330_140156.thumb.jpg.5390f53650069bd8d5dca1bdb3188a90.jpg

20190330_140234.thumb.jpg.16cdb7d2d037652bac5ee7255a3891a5.jpg20190330_145901.thumb.jpg.4dd00eed9242efbc2ce4046377488a0f.jpg20190330_145852.thumb.jpg.cd195abdf95062ffbf6591b496d63d2c.jpg20190330_145908.thumb.jpg.e95cda6df69551584cf82c4aec1e9b4a.jpg

 

 

 

 

Sånn høres lyden ut btw. Men keep in mind at den høres mye høyere ut på video enn i virkeligheten. 

 

20190330_134210.jpg

20190330_134156.jpg

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Bra du er fornøyd :) Lyden høres ikke så gale ut, men nå demper vel panser og slikt det litt også.

Pliiiis bytt ut den kromlisten på bakluken med en lakkert i bilens farge når du er ferdig med alt viktig :lol:

du den lyden høres mye verre ut på video enn med panser åpent eller igjen. Det er virkelig ikke ille. Skal få filmet det bedre i morgen, men aperet er at både waier til panser har løsnet, og panserlåsen er treg. Så liten operasjon å åpne. Skal bestille ny waier på mandag. 

Jeg kommer til å lakke den kromlisten ganske asap ila en uke eller to med boks og klarlakk, og så skal den lakkes proft eller byttes før sommeren. Den er helt gyselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mariuse34 skrev:

du den lyden høres mye verre ut på video enn med panser åpent eller igjen. Det er virkelig ikke ille. Skal få filmet det bedre i morgen, men aperet er at både waier til panser har løsnet, og panserlåsen er treg. Så liten operasjon å åpne. Skal bestille ny waier på mandag. 

Jeg kommer til å lakke den kromlisten ganske asap ila en uke eller to med boks og klarlakk, og så skal den lakkes proft eller byttes før sommeren. Den er helt gyselig. 

Hehe, ja E39 og panser problemer er jo ikke akkurat noe ukjent :P

Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endestussen på eksospotta er jo helt på trynet stygg. Men så vidt jeg skjønner er hele eksosanlegget custom for bilen, og lyden i bilen er rimelig tøff. Jeg kan veldig lite om eksos og sveis, men er det mulig for meg å få sveist på ny endestuss, for eks to twin pipes, fremfor den baguettevarmeren jeg har nå, uten å måtte bytte bakre potte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil i fin farge :)

Vanskelig å se hvordan den bakre lyddemperen er, om den er org eller om det er en modifisert org demper, men man kan jo alltids enten sveise på en Y så man får to utblås, eller kappe vekk bakerste plata på lyddempern og lage ny med to rør ut. Sistnevnte så vil man sannsynligvis få mer lyd 😄

 

Jeg har hatt en 535i, som har endel likheter med 540. Der oppdaterte jeg girkasse software til Alpina flash, noe som i mine øyner var en god oppgradering. Da får man bedre bruk av lockup i drive, samt at man kan låse girkassen på gir. (Girer ikke opp automatisk, fint om man skal ha det litt gøy.) 

https://www.tuningdb.info/

Du har vell m62Tu, jeg brukte den til prefacelift :) Blir endel mer sporty og kjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bmwturbin skrev:

Flott bil i fin farge :)

Vanskelig å se hvordan den bakre lyddemperen er, om den er org eller om det er en modifisert org demper, men man kan jo alltids enten sveise på en Y så man får to utblås, eller kappe vekk bakerste plata på lyddempern og lage ny med to rør ut. Sistnevnte så vil man sannsynligvis få mer lyd 😄

 

Jeg har hatt en 535i, som har endel likheter med 540. Der oppdaterte jeg girkasse software til Alpina flash, noe som i mine øyner var en god oppgradering. Da får man bedre bruk av lockup i drive, samt at man kan låse girkassen på gir. (Girer ikke opp automatisk, fint om man skal ha det litt gøy.) 

https://www.tuningdb.info/

Du har vell m62Tu, jeg brukte den til prefacelift :) Blir endel mer sporty og kjøre. 

 

 

Bilen skal på bukk i morgen, skal se nærmere på eksosløsningen da tenker jeg og vurderer mulighetene. 

Veldig spennende info om software. Jeg skal definitivt notere meg det, så fort vanosen er up to speed. 

Ellers antar jeg at jeg kommer til å bytte bakfanger når jeg finner en M-sport bakfanger med PDC uten hengerfeste. Dukker opp til salgs med jevne mellomrom. Og så da bytte listene på dørene og. Så får jeg ta en vurdering på listene på døren når den tid kommer, er så kjedelig å bytte de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bmwturbin skrev:

Sitter bak høgre fremhjul. Mener på det er mulig og deaktivere sjekkinga av dette med NCS...

Ideelt sett vil jeg at dette skal fungere, men kan være jeg skal deaktivere den mens jeg fikser ting som er litt viktigere. 

Må dessuten få skaffet noen sommerhjul. Tenker style 32 17". Målet er originalbil, selv om det er vanskelig å være tro mot når det blir en msport originalbil! 

@sveigisdet er en veldig trivelig motor. Og eksosen er akkurat passe bråkete. Ikke loud, men nok til at du hører at det ikke er en 520i som kommer tassende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...