Jump to content

BMW 116d E87 DPF/Turbo problemer


Recommended Posts

Heisann,

For noen uker siden oppdaget jeg at min gamle DPF var helt klogget av sot og det var for sent å sette i gang regenerering. Så jeg valgte å kjøpe en helt ny DPF, og jeg har nå byttet denne på bilen min. Jeg sliter med å få det helt 100% tett rundt eksosklemma som connecter toppen av DPF til turboflensen (se vedlegg under). Jeg har satt på pakningen, men den falt jo ut hele tiden så det ble et veldig tynt lag med superlim for å holde den på plass inntil turboflensen.. Men er fortsatt ikke helt tett nå så da kliner jeg bare litt eksospasta rundt så blir det nok tett.


Jeg fant også nylig ut at den slangen som går til fra DPF'en til exhaust pressure sensoren (nr. 4 på tegning nr 2) er sprekt opp så det blir antageligvis feil trykk, noe som kan forklare en del av feilmeldingene jeg får. Jeg har en autophix bmw diagnostikkverktøy som jeg kan sette i gang regenereringsprosess, sjekke data streamlines og slette feilkoder, og det er 1980KM siden forrige regenereringsprosess ble satt igang. Nå har jeg forstått det slik at nå som jeg har ny DPF så vil den ikke prøve å regenerere med mindre den har fylt seg opp med sot allerede. Men når alle disse feilkodene er der så tviler jeg på at DPF vil prøve å sette i gang regenerering selvom den trenger det, så vil det være veldig dumt å kjøre bilen i en slik tilstand som den er i nå? Jeg tenker å ta meg en 40min kjøretur for å få  hentet den slangen jeg trenger og forhåpentligvis løser det alle problemene mine. 

Også verdt å nevne at bilen er chippet, og etter jeg har fått alle disse problemene fusker bilen på et viss turtall, kengeru-style selv om jeg har jevnt gasspådrag. Når jeg kommer over det turtallet er den tilsynelatende normal, utenom litt dårlig drag og at det blir en endring i eksoslyden også går bilen plutselig dårligere, også må jeg bare kjøre rolig litt igjen så går den normalt helt til jeg drar den litt opp på litt høyt turtall så går den dritt igjen.  Ja og forresten! I følge BMW er det en slags counter som må resettes dersom det settes inn en NY DPF. Noen som skjønner hvorfor/hva de mener med dette, og om dette er noe mitt diagnoseverktøy kan fikse?? 

Her er ihvertfall alle feilmeldingene jeg får opp: 

4010: Exhaust backpressure sensor, before particulate filter, signal

41BA: Exhaust backpressure sensor

4530: Charge air pressure control, control deviation

4d00 Exhaust backpressure sensor, signal

480A: Particulate filter system

481A: Particulate filter system

4C2E: DDE control unit internal

4C29: DDE control unit internal           

4C2: DDE control unit internal 

4D03: Exhaust backpressure sensor, signal     

4CF3: Exhaust backpressure sensor, signal     

4C5E: Particulate filter system

Setter stor pris på hjelp!!

dpf and turboo.png

slange.png

Edited by Annern
Link to post
Share on other sites

Hei! Satte du alu-pakningen mellom turbo og dpf riktig vei da du monterte? Iflg bavaria skal det ikke brukes pasta i mellom, men det finnes et slags smøremiddel som man tar inni v-klemmen for å minske friksjonen når du strammer den til. Altså ikke i kontaktflaten mellom dpf og turbo, men inni selve klemmen. Også lurt å være to mann. Én under bilen som styrer dpf rett på plass med slakke bolter, samt vente med å koble resten av eksosen på dpf til etter at du har fått festet dpf til turbo. 

Jeg ville forfulgt årsaken til at filteret er tett. Har du nærmere 200.000 km på bilen er jo saken grei, men hvis du har et stykke igjen må du finne feilen. Regner med at du har kontroll på kjølevannstemp etc? Har byttet to stykk exhaust pressure sensor på min n47, så det kan være en synder. Også hvis trykkslangen er lekk, vil jo ikke sensoren lese korrekt trykk. Denne slangen skal uansett byttes ved dpf skifte ifølge «boka». 

Etter filterbytte må du legge inn i software at du har montert nytt filter. Dette for at DDE skal lære seg de nye trykkforholdene i dpf for å kunne starte regen på rett grunnlag, samt gi deg et estimat over forventet levetid på dpf når du har kjørt en stund. Ista+ kan hvertfall dette. Sikkert også flere programmer. Kjenner ikke til den softwaren du refererer til. 

En tuner som ikke kan sakene sine helt kan også har lastet inn et MAP som soter for mye til at du kan forvente fullgod levetid på dpf. Greit å ha i bakhodet. 

Link to post
Share on other sites
1 time siden, johanngj skrev:

Hei! Satte du alu-pakningen mellom turbo og dpf riktig vei da du monterte? Iflg bavaria skal det ikke brukes pasta i mellom, men det finnes et slags smøremiddel som man tar inni v-klemmen for å minske friksjonen når du strammer den til. Altså ikke i kontaktflaten mellom dpf og turbo, men inni selve klemmen. Også lurt å være to mann. Én under bilen som styrer dpf rett på plass med slakke bolter, samt vente med å koble resten av eksosen på dpf til etter at du har fått festet dpf til turbo. 

Jeg ville forfulgt årsaken til at filteret er tett. Har du nærmere 200.000 km på bilen er jo saken grei, men hvis du har et stykke igjen må du finne feilen. Regner med at du har kontroll på kjølevannstemp etc? Har byttet to stykk exhaust pressure sensor på min n47, så det kan være en synder. Også hvis trykkslangen er lekk, vil jo ikke sensoren lese korrekt trykk. Denne slangen skal uansett byttes ved dpf skifte ifølge «boka». 

Etter filterbytte må du legge inn i software at du har montert nytt filter. Dette for at DDE skal lære seg de nye trykkforholdene i dpf for å kunne starte regen på rett grunnlag, samt gi deg et estimat over forventet levetid på dpf når du har kjørt en stund. Ista+ kan hvertfall dette. Sikkert også flere programmer. Kjenner ikke til den softwaren du refererer til. 

En tuner som ikke kan sakene sine helt kan også har lastet inn et MAP som soter for mye til at du kan forvente fullgod levetid på dpf. Greit å ha i bakhodet. 

Takk for mye nyttig informasjon! Nei vet at det ikke skal noe pasta inne i klemma, fordi det herder og blir like hardt som stein og kan bli kødd å få av igjen, men om jeg tar det utapå klemma burde det gå greit tenker jeg. DPF er det verste drittet jeg noengang har vært borti, så jeg tar heller å tar på litt eksospasta utapå enn å måte åpne den klemma igjen.  Dette smøringsmiddelet hadde sikkert ikke vært dumt å ha nei, føler at de leddene på selve klemma er veldig svake og lett bøyer seg før klemma har havnet i riktig posisjon og dermed vil det ikke bli helt tett. Og jeg satt tappene mot turboflensen, den klikka seg på en måte på og jeg sjekket om de tappene passet på DPF siden men det ble bare helt feil så vil tro det er riktig.

Filteret er jo byttet for 2 uker siden, det er vel ikke tett igjen nå? Bilen har bare gått 63000 km, så det er i utgangspunktet rart at det er tett etter så kort tid. Hvordan vet man om de som har tunet bilen har gjort en dårlig jobb, og hva er det som styrer at mappen gjør at det soter for mye? 

Okei så hvis jeg forstår deg rett angående ny programvare etter dpf bytte, så har det ingen hensikt å legge inn dette før jeg er 100% sikker på at alle sensorne fungerer som de skal, og jeg får erstattet vakumslangen? Og finnes det flere exhaust pressure sensorer? Vet bare om den som er koblet direkte til DPF via den slangen 😕

Jeg har også N47 btw :)

Edited by Annern
Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, And-reas skrev:

Det var da en veldig lav kilometerstand for tett DPF? Min 118d e81 gikk ikke tett i løpet av sine første 180 000 kilometer. Dog ikke rørt motoren for annet enn servicer, ikke chippet. 

En i min familie har N47 som har gått 213kkm, ikke byttet DPF på den enda. Og med tanke på at asken som er igjen i det filteret er det lenge til det filteret skal byttes. Helt enig at det var veldig kort at filteret må byttes.

Link to post
Share on other sites
32 minutter siden, ahj skrev:

En i min familie har N47 som har gått 213kkm, ikke byttet DPF på den enda. Og med tanke på at asken som er igjen i det filteret er det lenge til det filteret skal byttes. Helt enig at det var veldig kort at filteret må byttes.

Lurer på hva som kan ha forårsaket det. Kan en dårlig tune/map være årsaken til at DPF aldri ville sette igang regenerering elns? Må jo ha vært noe som har sviktet, noe sensorer eller drit som ikke har fungert over lengre tid og til slutt har det blitt så tett at det er for sent. Først sånn 2 uker før det ble helt tett (bilen døde på tomgang basically), så lyste DPF feilmeldingen opp på dashbordet, men da er den eneste forklaringa at noe sviktet som gjorde at regenering aldri skjedde. Som sagt 2000KM siden forrige regenerering så ://

Link to post
Share on other sites
39 minutter siden, Annern skrev:

Lurer på hva som kan ha forårsaket det. Kan en dårlig tune/map være årsaken til at DPF aldri ville sette igang regenerering elns? Må jo ha vært noe som har sviktet, noe sensorer eller drit som ikke har fungert over lengre tid og til slutt har det blitt så tett at det er for sent. Først sånn 2 uker før det ble helt tett (bilen døde på tomgang basically), så lyste DPF feilmeldingen opp på dashbordet, men da er den eneste forklaringa at noe sviktet som gjorde at regenering aldri skjedde. Som sagt 2000KM siden forrige regenerering så ://

Har jo hørt om de som har hatt problemer med LMM uten å få opp motorlampe på det så det er nok veldig reelt at det som har skjedd her. Er bilen din tunet? Dårlig tune kan medvirke ja. Hvis tuner sier at DPF er tatt vekk vil bilen aldri kjøre regen, men hvis det ikke er gjort vil teoretisk ikke det gjøre at regen ikke skjer. Men jeg er ikke tuner så jeg har ikke mye kunnskap på det området. 

I følge lista di så er det nok lurt å bytte trykksensoren samt røret til DPF. Sjekk også temperaturen på motor etter litt kjøring samt at LMM gir fra seg avlesning. Hvis en av de to ikke oppfører seg som de skal vil ikke bilen kjøre regen. 

Hvordan kjøremønster har du? 

Link to post
Share on other sites

Har surra litt med å få i gang regen av DPF i der siste,på m47,men er vel mye likt. Kjøletemp må ligge på 75 gr,ingen feil fra glødeanlegg og mer enn 1/4 tank. Regen startet når Sootmass var over 35g. Hva er Ashmass,hvis du ser den verdien på din,når du har ny DPF?

Link to post
Share on other sites
På 30.3.2019 den 23.14, steinarn skrev:

Har surra litt med å få i gang regen av DPF i der siste,på m47,men er vel mye likt. Kjøletemp må ligge på 75 gr,ingen feil fra glødeanlegg og mer enn 1/4 tank. Regen startet når Sootmass var over 35g. Hva er Ashmass,hvis du ser den verdien på din,når du har ny DPF?

Beklager sent svar, 

Nå har jeg jo nettop byttet dpf (2 uker siden) så det skulle da neppe være nødvendig å regenerere ennå. Jeg sjekket med autophix diagnoseverktøyet mitt, og den sa at forrige regenerering skjedde for 2041KM siden. Men nå har det seg slik at jeg ikke har fått resatt DPF sensorne ennå, jeg fikk time på BMW og de skulle ha 800kr for å resette dpf og sensorer, greit nok tenker jeg. Det kan ha noe med hvorfor den ikke vil regenere nå, men tviler på at den trenger det allerede uansett. Soot mass/ash mass finner jeg ikke på autophix'en min :(

Jeg byttet den vacuum slangen mellom DPF og exhaust pressure sensoren, og alle feilmeldingene forsvant en liten stund. Det lekker fortsatt en del ut av eksosklemma mellom turboflens/dpf, har tatt på en del eksospasta men må ta på litt mer, vanskelig å få det jevnt rundt hele klemma, trangt er det for å si det sånn.. Også tenker jeg kanskje å ta litt eksosbandasje rundt utapå klemma om det har noe hensikt. Det er litt tettere nå og bilen går noe bedre enn den gjorde før jeg bytta slange og tok på pasta, men det er fortsatt noe rart. Den går i limp mode/mister mye av effekten sin, skjer som regel rundt 2200-2500 omdr/min, også har den dårlig drag helt opp til 3000 også får den tilbake litt av effekten en bitteliten periode, bare i noen sekunder, så går den dårlig igjen. Hver gang den går over i denne såkalte "limpmodusen", så hører jeg en endring i eksosen, den blir liksom litt dypere, og draget er helt dass. Da må jeg kjøre rolig en liten stund, bare gasse, bremse, gasse bremse og kjenne på draget under 2000 omdr/min også plutselig går den som den skal igjen :| men så fort jeg drar den over 2200 ish, back to limpmode..

Nå på vei tilbake fra jobb, sjekket jeg feilmeldinger, og nå hadde det kommet en ny, feilkode: 4530 charge air pressure control deviation

Gjort litt research, har visstnok noe med turboen og gjøre?? Kan jo være fordi eksosen min ikke er helt 100% tett også og da får ikke turboen riktig trykk, hmm. 

Har også en del andre feilmeldinger: 

4C2E DDE control unit internal

4C29 DDE control unit internal

4C2F DDE control unit internal

Disse vil ikke forsvinne, har prøvd å resette flere ganger. Ble faktisk kvitt varsellampa på DSC på dashboardet, ved å recalibrere noen sensorer, så den er borte, men har fortsatt feilmelding angående "Steering Angle Sensor, plausibility". Kan desverre ikke rekalibrere denne sensoren med mitt diagnoseverktøy, så må finne ut av det der, og hva disse "DDE control unit internal" feilmeldingene betyr. 

Kan muligens ha noe med cruisecontrollen min å gjøre. Av en eller annen grunn har cruisekontrollen min plutselig sluttet å fungere..

Edited by Annern
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem som du beskriver med limpmode og at bilen drar godt etter 3k. Da fikk jeg feilmelding på EGR ventil. Jeg kjørte bare på med EGR rens og vipps så var feilmeldingen borte :) 

Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, ahj skrev:

Jeg hadde samme problem som du beskriver med limpmode og at bilen drar godt etter 3k. Da fikk jeg feilmelding på EGR ventil. Jeg kjørte bare på med EGR rens og vipps så var feilmeldingen borte :) 

Men dro den godt fra 1500-2200 ish også? :)

Link to post
Share on other sites
På 30.3.2019 den 21.13, ahj skrev:

Har jo hørt om de som har hatt problemer med LMM uten å få opp motorlampe på det så det er nok veldig reelt at det som har skjedd her. Er bilen din tunet? Dårlig tune kan medvirke ja. Hvis tuner sier at DPF er tatt vekk vil bilen aldri kjøre regen, men hvis det ikke er gjort vil teoretisk ikke det gjøre at regen ikke skjer. Men jeg er ikke tuner så jeg har ikke mye kunnskap på det området. 

I følge lista di så er det nok lurt å bytte trykksensoren samt røret til DPF. Sjekk også temperaturen på motor etter litt kjøring samt at LMM gir fra seg avlesning. Hvis en av de to ikke oppfører seg som de skal vil ikke bilen kjøre regen. 

Hvordan kjøremønster har du? 

Ser du noe unormalt her? Trykksensoren ser ut til å fungere som den skal faktisk, men dette med LMM ble jeg litt usikker på nå, hva er vanlige verdier for luftmassemåleren? 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Link to post
Share on other sites

Okei så overvåket air flow massen mens jeg kjørte, den toppet på rundt 160g/s på full throttle. Dette er visstnok ganske normale verdier etter det jeg har forstått med litt research? Men en ting som er verdt å nevne; når jeg ga på litt og bilen gikk over i limp mode, gikk luftmassen betraktelig ned. Istedenfor å ligge på 160 g/s på rundt 2500+- omdreininger så lå den på rundt 50-60 g/s på samme turtall når den var i limp modus eller hva enn man skal kalle det. 
Noen formeninger?

Edited by Annern
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Heisann, Etter å ha demontert radiatorvifta, luftfilterhuset, og litt diverse, så fant jeg ut feilen (den eneste forhåpentligvis), med bilen min. Det viste seg at ladeluftslangen hadde hoppet av på intercooler siden, og gummipakningen hadde sklidd vekk og lå utenfor sporet til intercooler-flensen. Den var også nedsøkket i olje, spesielt mye på turbo siden, og er redd for at turbo har tatt skade. Hvor denne oljen kommer fra vet jeg ikke ennå, og vet ikke om det er samme problemet som har forårsaket det, så det må jeg finne ut... Nå har jeg et lite dilemma her: 

I september 2017, var bilen med i en kollisjonsulykke, og da byttet de blant annet radiator og radiatorvifte. Her mistenker jeg at de som har gjort jobben ikke har klart å sette på klemmen ordentlig, og nå har det fått store konsekvenser. Jeg kan også tenke meg at DPF også har gått tett som følge at dette.. Når turboladetrykket ikke er riktig, aka undertrykk i systemet, så nekter DPF'en å regenere.. Så nå vurderer jeg å sette på plass delen slik den var, og klage til BMW. Kan jeg kreve at de sjekker om det har forekommet skade på turbo, og evt andre komponenter som følge av dette? 

Her er et par bilder av ladeluftslangen etter jeg har tørket bort mesteparten av oljen: 

57908986_659897927803913_54343014911773258377463_1215259308655343_3689280584032458376379_587126041798725_722440992990848

Edited by Annern
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...