sveigis Posted Wednesday at 03:10 PM Author Share Posted Wednesday at 03:10 PM Da ble det litt x5 skruing igjen her .😊 Siden e87 er hjemme en ukes tid nå ,så kunne jeg få brukt litt tid på e53 . Som dere vet så er det jo den som brukes i det daglige ,og er skjelden hjemme . Noe som har irritert meg lenge er dørhåndtaket på passasjersiden . Disse er svakhet på x5 hvertfall og alle er byttet unntatt på nevnte side . Idag var dagen for å få fikset dette . Jeg kunne selvsagt bestilt et nytt for under 1000 lappen og montert ,men hvorfor det når dette lar seg fikse ? Ofte så er det at at selve åpnemekanisme knekker på disse ,men kan og være virer fra låsekassen som er dårlig . Begge ting kan lett fikses og det kommer jeg til nå straks 😊😊. Man kan jo si mye rart om russere for tiden ,men for meg som driver med gammalt møkk ,så er de gull verdt . Videoene de legger ut på YT er så bra og informative at det bare er gøy . Og det jeg har gjort idag fant jeg på en russisk e53 side på yt . Først igang med demontering : Etterhvert så kommer man til selve låsen/ håndtak: Så kommer man til problemet og det er området her : For her er det trangt spesielt når du skal ha ut komplett mekanisme og virer : Bare det å få av den plastbiten med kulen der ,krever sin mann. Men ut kom den : Og selve mekanismen var fin den dog knusktørr . Men her er problemet som skjer ofte . Virer strekker seg pga tørr mekanisme og håndtak blir da verre og verre å få opp ,tilslutt umulig . Men løsningen er å åpne her og hvis dere ser virer så er der en åpning : Man løsner denne og flytter helt opp: Så ser dere dette sporet her som er møkkete : Det er det som brukes originalt . Løsningen er å bruke det sporet som er renest ,men her må det tilpasses og files . Baufilblad er ypperlig : Når alt dette var gjort var det tid før smøring .😊 Tips er :Smør godt ,smør mye sløs med fett og bak det inn overalt . Ferdig: Etter litt banning ,så kom alt på plass : Nå var det jo spennende om jobben hadde gitt suksess og uten tvil 😊 10 av 10 !!! Alt er tight og fint og er nå iorden . Om alle med e53 hadde tatt seg tid til dette ,så hadde man spart mye penger ,for disse ryker fort . Ene og alene kun pga dårlig smøring av mekanisme . Nå skal jeg ikke bekymre meg for det mer på denne . Montert på plass og funnet iorden : Og Fredrik 90 kom innom idag med sin Alpina : Test og lån av cd shifter til denne nydligheten av en bil ble gjort .😊 Dette er små ting som er veldig greit å ha iorden . For det går til den dagen da en hadde rykket håndtak av . Fredrik 90, Knekten, mslello and 2 others 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveigis Posted Thursday at 10:20 AM Author Share Posted Thursday at 10:20 AM Da ble det service på lille blå idag i form av andre hjul ,oljeservice og smøring av bremser . Vel i gang : Tenkte bare å smukke på felg men stopp en halv .. Her var det knusktørt ; Så her måtte det demonteres bremser og takk og lov for det . Alt stod bom fast her ,men etter etter og ha fått gjort rent og fettet opp mye bedre: Denne sensoren røk ,så her ble det kvikkfiks : Koplet sammen ,tapet og gjemt bort 😊. Fortsettelse foran : Samme jobb : Dette ble gjort på andre siden og. Nå ble det en behagelig bremsepedal og mer levelige bremser 😊 Så over til oljeskift : Og er fan av datteren min som kun kjøper denne oljen til bilen : Nytt filter ble og montert og 4,2 liter fylt opp . Starte bil og oljemengde viser OK😎. En liten testtur ble gjort for å sjekke bremser og nå var det sånn det skal være igjen . Så fylle ut boken : Opp ned ble det ,men det går idag . Måtte en tur ned til Grimstad og tok et kjapt bilde av den blå her : Utrolig artig bil og kjøre dette helt klart . Så må jeg si det igjen her … At en 116 i som vi kjøpte høsten 2020 kan ha gått så problemfritt ,fatter jeg overhode ikke . Bilen blir briukt hver jækla dag hele året tur retur Arendal Grimstad uansett vær og vind . Og bank i bordet starter og går hele tiden uten noe tull. Vann og oljeforbruk er totalt fraværende på den 😊. Nå skal jo og sant sies at bil blir jo sjekket hele tiden om det er noe ,ikke minst det er en forsiktig sjåfør . Så enkelt sagt ,jeg kjøper lett en drittmotor Bmw til jeg om de kan levere sånn . For jeg tror nok helst at mye handler om vedlikehold og på disse motorene . Kjede og strammer er jo byttet på denne for en tid tilbake og vil få sjekket dette opp igjen før vinter . Og ja jeg bytter det på denne om det trengs for bilen er bra ellers . Men vi stopper ikke der nå . Denne helga / neste uke skal den få en tre dagers jobb i lakk og interiør . Aldri polert opp denne ,så nå skal den få smake det 😊 Men først skal denne her fjernes : Så dere skal få oppdatering på den nå de neste dager . Nå er hvertfall olje byttet og klar for mer mil .😊 E.C. and mslello 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts