Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

Da er man igang med julen for fullt .

Familieselskaper her og der og igår måtte man til Vestfold en tur.

Flott kjørevær og lite trafikk :

B7DED008-BBE8-4D98-9612-5FDD141EAE3C.thumb.jpeg.a6989ea975b812bd8ab567ecd2da075c.jpeg

Ny termostat skriker den etter :

4BB31D17-FF64-4B22-8455-562CDEBBBDC8.thumb.jpeg.f6b0c5a21a07e9fd09edda65c29c11cc.jpeg

Måtte ha en kjapp stopp ved Bamble :

A3DBCC5F-B4A4-4AE8-98CD-39E5B2E9B206.thumb.jpeg.a98ebefa25e211f4e8212ed7858b84f7.jpeg

Her står den og bader i salt og Telemarks sol:

3FCAFB4E-C583-4264-878D-259537580389.thumb.jpeg.b78afca062dd92058a6c7651bbc43480.jpeg

Dette :

A927C647-A0DE-4E22-9893-C1068EF8E14E.thumb.jpeg.2c7af0a729f303d78264ef6fbd31d5d1.jpeg

Etterhvert var man fremme og alt vel .

Og jaggu fikk jeg litt presanger og gitt og starter med dette:

5EF15450-5145-4A3C-B917-B7BC9C226F47.thumb.jpeg.c08a47b839eb32d49084386b0da72dae.jpeg

Gledes stort til å testes spesielt på den grønne .

Men ble og satt litt ut på julekvelden kan man si .

En muttertrekker av kvalitet har jeg alltid hatt lyst på men har aldri prioriert det ,sjokket ble jo desto større når denne dukker opp komplett med lader og batteri :

84354B4A-3752-4F6A-9EAE-CF38445DB9BE.jpeg.dd2874fa0d27fddc04466402e80a26ca.jpeg

Kan vel si at jeg ble glad og at denne skal nok knekke de fleste arbeidsoppgaver for meg .

Og jeg har jo alltid vært glad i Bosch så dette var veldig gøy.😊

Snill kone har jeg .😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .Litt upd.
19 minutter siden, sveigis skrev:

En muttertrekker av kvalitet har jeg alltid hatt lyst på men har aldri prioriert det ,sjokket ble jo desto større når denne dukker opp komplett med lader og batteri :

84354B4A-3752-4F6A-9EAE-CF38445DB9BE.jpeg.dd2874fa0d27fddc04466402e80a26ca.jpeg

Gratulerer med flott muttertrekker, men den brukes vel mest til hjulskift? Andre ting bruker man da pipenøkkel og kombinasjonsnøkkel (og slegge) til :)

Men bruker folket momentstav sammen med muttertrekker ved hjulskift, eller tar dere det på feelen?

Spør siden jeg er veldig fan av momentstav selv, for å være trygg på at det ikke går galt.. (Egentlig mest momentnøkkel, men muttertrekker er jo ikke galt) Også er det vel ofte i forbindelse med muttertrekker uten momentstav at man risikerer å strippe gjengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 😀

Muttertrekker bruker jeg til alt som kan sitte godt for demontering .

For her har jeg spart mye tid når jeg har lånt sånn type verktøy .

Angående momentstav er det noe jeg ikke har ,men skal kjøpe et par momentnøkler å ha på lur .

Man må jo selvsagt bruke et snev av fornuft ved bruk av muttertrekker ,fort gjort å ødelegge ting ved feil bruk 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Muttertrekker bruker jeg til alt som kan sitte godt for demontering .

Ja, jo.. Altså ofte så er vel rustede muttere (både små og store) og hodet på skruer noe som kan bli rundet av om man legger på for mye kraft for fort.. Noe jeg kan tenke meg en muttertrekker gjør.. Men har aldri brukt en til feks å få av braketten til calipperne, så mulig det fungerer bra. Skal ikke uttale meg om det

3 timer siden, sveigis skrev:

Angående momentstav er det noe jeg ikke har ,men skal kjøpe et par momentnøkler å ha på lur .

Man må jo selvsagt bruke et snev av fornuft ved bruk av muttertrekker ,fort gjort å ødelegge ting ved feil bruk 😀

Momentstav er veldig kjekt, kan feks kjøpe en med 110Nm eller 120Nm (anbefalt moment på "hjulskruene" til E36 er visst 120Nm nå. Så da er det jo veldig kjekt med en slik, for å få det riktig (Torsion rod Torque stick på engelsk)

Men momentnøkkel (som fungerer) er nå det greieste, synes jeg. Til det meste som kan trenge nøyaktig stramming på bilen. Så jeg vil absolutt anbefale å få skaffet momentnøkkel/nøkler. De koster litt men er absolutt verdt det :)

Ja er det jeg mener, ved feil bruk eller om man blir litt ivrig så er det vel fort å tråkke litt i salaten og måtte skifte ut noen deler som egentlig fungerte helt bra

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske gaver der ja:)

Husker fortsatt befrielsen når jeg kom på at det stod en mutter trekker innerst i garasjen, riktignok trykkluft, men likefullt - en befrielse.

Må være knall å ha denne elektrisk, og slippe med slangen og ikke minst kompressoren som brummer i tide og utide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Fantastiske gaver der ja:)

Husker fortsatt befrielsen når jeg kom på at det stod en mutter trekker innerst i garasjen, riktignok trykkluft, men likefullt - en befrielse.

Må være knall å ha denne elektrisk, og slippe med slangen og ikke minst kompressoren som brummer i tide og utide...

Ja helt klart .

Hehe den kan være redningen til så mye den 😊

Blir veldig spennende å teste den ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da var man tilbake fra diverse familie selskaper og overnattinger .

Borte bra men hjemme best 😊

Der var kaldt i Vestfold de dagene jeg var der og bil ble ikke brukt på tre dager .

Så var jo spent på hvordan den ville starte i den kulden som var .

Men det var bare å pre heate litt det så gikk den med en gang .

Null hosting og harking de første sekundene .😊

Mens jeg satt og stilte inn varme osv før avreise ,la jeg merke til en søtlig lukt i bilen .

Lukten av brus og juice og jeg bekreftet atter mistanken ..

Husker dere ifjor når jeg fikk airbag lampe ?

Yes hadde jo selvsagt glemt å fjerne diverse fra denne boksen her :

EC3A5B4E-6518-4AC2-B0FD-165DB62C10FC.thumb.jpeg.b2dc7878709e1a768287f8836cc79bf3.jpeg

Her var det bare å sette igang å tørke så godt man kunne og fjerne is før ting trakk nedover og ned til modul igjen .

Tror det gikk bra for ingen airbag lampe hjemover .

Sånn ser altså en boks ut etter å ha stått i minusgrader :

5630F71D-0696-4285-90E0-B019B2C30094.thumb.jpeg.692119ed5ebb5cf08469a85387c6518a.jpeg

Caprizohne ferdig punktert :

A76B6B46-472F-4E62-90DE-B35F1C062D6F.thumb.jpeg.13aed8be9fe149d39cc06f58525ca097.jpeg

Er så fort gjort å glemme da meg og datteren har søtsaker der i tilfelle blodsukker trøbbel (Diabetes ).

Nå er alt fjernet der og ting er plassert andre veier .😊😊

Etter hjemturen fikk man varsel om tåkelys og fisket denne frem :

260992FD-18D5-4820-9D8E-ADCE1BD15B67.thumb.jpeg.964092839624cd6239c4bb320223c588.jpeg

Har jo litt pærer på lur så det skulle løse seg greit noe det gjorde:

6165D3A5-E1A0-4D30-82F2-2915D683661D.thumb.jpeg.aab17564dfd459ecca786fb6545a1708.jpeg

Har jo igjen kommet snø her og fikk fjernet det meste før en liten kjøretur idag dvs kona :

EB1326A0-BD4D-4A73-9DE6-55E7AA536FAF.thumb.jpeg.a7428be2721aa965a2e5de2868a862a2.jpeg

Og kan ikke få takket meg selv mange ganger nok for at jeg nå har gode dekk på den .

Med Vredestein og pigger er denne simpelthen god på vinteren og fryktelig fin på is og snø belagte veier :

71A4D3EE-C618-497C-A644-F5699F05857B.thumb.jpeg.e661104c9aa93f8028931eefd25dbe26.jpeg

Morro når liksom man bare kan gi litt pedal så krabber den stortsett dit man vil innen rimelighetens og fornuftens grenser 😊😊

Som jeg la ut på Snapshoten ,så fikk jeg tatt en liten tur med e34en idag noe som er lenge siden .

Her klar for oppstart :0AF05F35-2834-47F5-8FB3-3AF5B2B0221B.thumb.jpeg.1474a25ea2b21d47aa9dcda06e62c8f8.jpeg

Ikke noe lading og strøm har stått på siden parkering ,men gikk det og .

Ble en liten tur på snøbelagt vei uten salt og fy flate det var så deilig å kjøre den igjen .

M30 og Eisenmann lager den vakreste musikk kontra m57 diesel .

Jækla synd at man bor i saltland altså ..

For e34 på vinteren er akkurat så bra som det kan bli .

Baktrekk ,godt varmeapparat og godt å komme frem med .

Ps gamle piggfrie er ikke noe på den nei noe som jeg så idag .

Men takket være at man ikke bruker den ,så holder den seg blank og hel :

BFA2469D-794F-4BF4-AA4E-BF6AC9233B9C.thumb.jpeg.bcf41b94a947fd80f563acce0322795e.jpeg

Og er hel enda uten farlig rust :

318E393B-ADBB-4591-A18D-8D7A021FA514.thumb.jpeg.591717e1744073985909f80dbfdf8975.jpeg

Nå slenger jeg på hengerkulen på x5 snart og lemper e34 på henger for spa nå veldig snart .😊

Hvertfall så er summen av alt at x5en er fryktelig trivelig vinterbil for oss her i huset og vi koser oss med den selv uten fungerende Webasto .

Sirkpumpe bestilles en av dagene nå så satser vi på godt vær ,altså at den vil virke igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .Romjulen.

Ja i år har virkelig værgudene vært slemme mot oss Sørlendinger, jeg vet ikke med deg men jeg kan ikke huske mange vintere hvor vi har hatt slike mengder snø og kulde før nyttår. Men nå snur snart sola igjen, så bare å se frem til det 😀 Har jo vært noen kalde og tørre dager også som har tillatt lufting av bil uten fare for å marinere den i salt. 

Sånne oppbevaringsrom er skumle, er så lett å glemme ting oppi der. Godt du fikk opp brusen i tide før de gjorde skade, du som kjører yankee-BMW har vel koppholdere så det holder? 👍 Jeg glemte nista mi i rommet i midtkonsollen en gang, det var like før det begynte å leve oppi der 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja i år har virkelig værgudene vært slemme mot oss Sørlendinger, jeg vet ikke med deg men jeg kan ikke huske mange vintere hvor vi har hatt slike mengder snø og kulde før nyttår.

Har vært skikkelig jackpot slik.. Kaos på motorveien østover også, det er jo veldig interessant. Lastebiler som blir stående eller andre ting som skjer som stopper trafikken..

Det er jo litt koselig (om man kan bruke det ordet) med en del snø og kulde, men det kan vel kanskje bli litt mye :P

Yankee-BMW?

Ang å glemme ting i midtkonsollen, bare stapp alt i hanskerommet heller så er iallfall midtkonsollen tom 🤣

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja i år har virkelig værgudene vært slemme mot oss Sørlendinger, jeg vet ikke med deg men jeg kan ikke huske mange vintere hvor vi har hatt slike mengder snø og kulde før nyttår. Men nå snur snart sola igjen, så bare å se frem til det 😀 Har jo vært noen kalde og tørre dager også som har tillatt lufting av bil uten fare for å marinere den i salt. 

Sånne oppbevaringsrom er skumle, er så lett å glemme ting oppi der. Godt du fikk opp brusen i tide før de gjorde skade, du som kjører yankee-BMW har vel koppholdere så det holder? 👍 Jeg glemte nista mi i rommet i midtkonsollen en gang, det var like før det begynte å leve oppi der 😂 

Har du sett på maken ?

Nei i år har vi fått både i bøtter og spann og må faktisk tilbake 12 år for å huske noe tilsvarende 😊

Ja dette var tabbe nummer en ,men har vært sånn et rom som vi har ting i da jeg ikke vil ha ting slengende liksom ,men nå er det tomt Fredrik 😊

Haha ja det står ikke på koppholdere og alt det der ,ikke minst så store de er og kontra på e61 og e87en.

Heldigvis og bank i bordet så tror jeg skadene uteble ja.

Mat oppi der ,det kan nok fort bli levedyktig 😅😅

 

7 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Har vært skikkelig jackpot slik.. Kaos på motorveien østover også, det er jo veldig interessant. Lastebiler som blir stående eller andre ting som skjer som stopper trafikken..

Det er jo litt koselig (om man kan bruke det ordet) med en del snø og kulde, men det kan vel kanskje bli litt mye :P

Yankee-BMW?

Ang å glemme ting i midtkonsollen, bare stapp alt i hanskerommet heller så er iallfall midtkonsollen tom 🤣

Dette er sørlandsvinter akkurat sånn det er hver gang det kommer snø og ingen lærer eller skjønner noen ting 😩😩😊😊

Angående mengde og temp så er alt greit om det kan holde seg stabilt for hvite vintere er jo pent og koslig .

X5 e53 er laget i USA derfor navnet Yankee.

En god ide dog like langt da det fryser der og desverre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke vært helt i rute med været på sørlandet denne gangen. Forstår at det har vært både kaldere og mere sne enn her i sona. Så lenge det er stabilt et par blå så er det OK, denne årstida er ikke til å være ute uansett. Verre når det svinger mellom et par blå og 5-6 varmegrader, inkl nedbøren vi bruker få servert. Da har du oppskrift på håpløst føre med saltsuppe.

Glad jeg er der at jeg kan la bimmerne stå i garasjen nå, og la handlevogna (aka e-golf) gjøre nytten rundt her.

 

Diverse oppbevaringsrom er småskumle ja. Heldigvis ikke blitt utsatt for samme som deg Jan, men hverken F10 eller E34 har slike dype flotte rom :)

Beste er nok å sette dette synlig i koppholder, så en husker å ta med inn.

Kjekt å høre at M30 og Eisamann får lufta seg litt :) skjønner det nørmer seg repp snart. Blir spennende å følge med på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mortenej skrev:

Dere har ikke vært helt i rute med været på sørlandet denne gangen. Forstår at det har vært både kaldere og mere sne enn her i sona. Så lenge det er stabilt et par blå så er det OK, denne årstida er ikke til å være ute uansett. Verre når det svinger mellom et par blå og 5-6 varmegrader, inkl nedbøren vi bruker få servert. Da har du oppskrift på håpløst føre med saltsuppe.

Glad jeg er der at jeg kan la bimmerne stå i garasjen nå, og la handlevogna (aka e-golf) gjøre nytten rundt her.

 

Diverse oppbevaringsrom er småskumle ja. Heldigvis ikke blitt utsatt for samme som deg Jan, men hverken F10 eller E34 har slike dype flotte rom :)

Beste er nok å sette dette synlig i koppholder, så en husker å ta med inn.

Kjekt å høre at M30 og Eisamann får lufta seg litt :) skjønner det nørmer seg repp snart. Blir spennende å følge med på dette.

Her har det ikke vært helt etter boken hva vær angår nei helt klart 

Som jeg har sagt så lenge det er stabilt ,så er det greit men er mye snø ,så mildt osv 😩.

Ja nå er sturom sturerene her og null innhold 😊

Du det var så gøy å kjøre den ,ikke minst kjenne litt krefter igjen .

Ja det nærmer seg nå og hvis alt går etter planen skal jeg begynne klargjøring til neste helg for å så levere bil da .

Er mye jeg må gjøre først ,men kommer masse oppdatering på e34 tråden nå fremover .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kveld satt jeg og kjedet meg og spurte kona om vi skulle finne på noe ,men hun var heller interessert i å se på filmer noe jeg ikke var .

Har jo sentrallås problemer dvs fjernstyring virket ikke .

Lå noen feilkoder på antenne ,men hadde jo nytt batteri liggende til nøkkel .

Etter å ha sjekket ut YT så skulle det egentlig være en grei prosess å bytte dette men man må være forsiktig ved splitting av nøkkel så man ikke ødelegger det elektriske i nøkkel .

Vel fant frem kniv og begynte å kutte forsiktig og etterhvert var den delt i to :

B7062D7C-0482-493C-9342-AA26974C2B70.thumb.jpeg.b5411fecbcdc74f92a1ff517d491edb0.jpeg

Før bytte av batteri så ville jeg sjekke tilstand på batteri og fant frem multimeter:

B00A303D-9840-4C88-BF55-568981A528A5.thumb.jpeg.db196f3ee8bcaae9d7ed5382b66a1204.jpeg

Dette målte 3 v og når jeg trykket på knapp så falt det ned til 2v .

Sjekket da det nye og det var på 3.8 .

Så var det dette med lodding igjen da ?

Her må man være forsiktig så man ikke brant hull i kretskort ,men fikk varmet opp og pop sa det det gamle ute 😊😊

Så varme opp igjen lodding og inn med det nye :

F8BCEC60-6B79-41D2-9C31-3CC799432241.thumb.jpeg.f84f85976861202efcb39c2f204f3d17.jpeg

Og på de øverste punktene ser dere loddinger:

B958DFD0-B07D-4C4A-B358-359AFAC04C7A.thumb.jpeg.6a8ab66e53e6a2f7e5b69e9b55953bc0.jpeg

Spenningen var til å ta og føle på når dette skulle testes.

Gikk ut og trykket på knappen og popp popp opp og pop ned ,boom det virket 🙏🙏😊😊

En lettelse at det av og til kan være noe så enkelt .

Altså alt iorden og bil startet og .

Før jeg begynte så sjekket jeg alle sikringer at de faktisk hadde strøm ,så da vet jeg at alt dette er iorden .

Limte så sammen nøkkel med lynlim igjen og ting er som det skal .

Det liker vi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .Kveldsfiks med suksess.Upd

God romjul Jan 😃 Her har det jo som vanlig skjedd en god del den siste mnd 😅 Du står på 😉 Selv er jeg dønn i dvalemodus. Pendler mellom jobb og sofaen 😂

Godt å lese at automatoljen holder seg på innsiden av kassa. Slitedeler byttet og ulyder fikset. Skumleste bare dette med elproblemene så det forsto jeg ikke så mye av. Men bra du fikk fjernstyrt sentrallås igjen da 🥳

Snart hiver du 535’n på henger og starter overhaling av karosseri, noe som gleder meg stort 👍 Fint at du fremdeles tar godt vare på denne også.

Vel overstått julaften og gaver du liker. Kjekt med den muttertrekkeren. Jeg har jo bare en vanlig en fra Biltema, men som deg så bruker jeg den til gjenstridige bolter og muttere. Biltema sin trekker er tøff og har hjulpet meg flere ganger ☺️

1-serien får snart ny eier skjønner jeg. Forståelig mtp at Mini trenger mer kraft for å frakte kjøttmopeden som du kaller den 😂

Selv så funker min 1-serie som den skal. Men det som er litt utfordrende, er faktisk kraften etter tuning. Må være forsiktig på labben, for i går da jeg skulle legge meg i venstre fil på motorveien i over 100 kmt så spant den og ga meg sleng på ræva 😳 Skal si jeg skvatt. Jaggu mye futt med Steg 2-tuning.

Ja ja Jan, du får ha fine romjulsdager 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...