Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fylte opp og startet opp med påfyllingslokk av og lufteskrue åpen. Klemte på slanger og fylte til det sluttet å synke. Lot den gå i et kvarter kanskje. Tok en kjøretur etterpå og etterfylte en skvett til riktig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg fylte opp og startet opp med påfyllingslokk av og lufteskrue åpen. Klemte på slanger og fylte til det sluttet å synke. Lot den gå i et kvarter kanskje. Tok en kjøretur etterpå og etterfylte en skvett til riktig nivå.

Flott da satser jeg dette går veien kontra når man skal lufte m30 i e34 😩😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantisak .

Vel jeg måtte ta en garantisak mot meg selv igår kveld .

Dere husker sikkert at jeg byttet batteri på nøkkel her for en tid siden .

Det har fjusket og har hele tiden vært sikker på at det har vært denne laderingen rundt ved tenningslåsen ,som jeg og har bestilt ..

La nøkkel igår på morgenkvisten til lading på ladestasjon ,altså til tannbørsten😊

Når jeg la den på plass hørte jeg en klirring inni nøkkel .

Hmmm hva er dette ?

Sprettet nøkkel og jo her var batteri løsnet fra lodding .

Målte det og det holt 3.7 volt så lading har det fått iblant ,så frem med loddeapperat og fikk ting på plass:

4B04ED1D-2921-4A63-80A1-14C45D6E5DF1.thumb.jpeg.1c3a424c619a160d95141cb3ea698b8f.jpeg

Ut og sjekke og nå var alt iorden igjen 😊😊.

Så bestilte del returnerer jeg for nå vet jeg det virker .

Akkurat sånne ting liker jeg å ha iorden.

Fikk forøvrig melding fra GS at deler er på vei ,så da blir det skruing av den store sorten fortløpende .

Olje service ,vannlekkasje termostat etc etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .
1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg tror jeg så det bildet men skjønner fortsatt ikke hvordan den "tappen" til tannbørsten passer i nøkkelen :P

Men takk for illustrasjon, kult å se.. Det kan vel kalles målrettet problemløsning :)

Den passer ikke heller ,man bare legger nøkkel inntil så lader den .

Sjekk YT ,er en mengde videoer der .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart til med en god skruøkt på e53en .

Her snakker vi litt service og bytte deler som rett og slett er modent for det .

Har jo en øreliten kjølelekkasje som jeg skrev om og deler dukker opp nå på løpende bånd som disse tingene her .

Dieselfilter :

85EFC820-4171-4994-93E3-1CD3420E28D2.thumb.jpeg.18be24852e5477dac3aca2d0dcba6ae3.jpeg

Nytt rør med pakning :

2211FC11-11D1-4DA2-B06F-F191B64F6981.thumb.jpeg.f4730e0c3b067e839c2db028da26156d.jpeg

Så forøvrig at når jeg kjøpte dette røret så var det pakning på ,så den lille ekstra var bortkastet å kjøpe ,dyr var den og,men greit å ha ekstra i delehyllen til neste m57 evnt.

Men ting er på vei som :

-Veivhusventilasjon 

-Oljefitler 

-Olje

-Termostat ligger klar for henting på Bavaria 

-Muligens flett ny sirkpumpe til Vebasto som jeg får svar på imorgen .

Innsuget må av på bil når jeg skal skru på den ,så da får man jo og se om jeg trenger noe mer under der .

Må ha tingene iorden på den da den fremdeles leverer varene enda 😊

Men kom jo snø her nå dette døgnet og idag ble det ikke noe kosting av bil .

Rett ned på Esso for vask av snø😊:

25DFD371-4DC7-4EC2-BC38-8036230475B2.thumb.jpeg.ddecfff1988922bc2c6a5d73caa39b0e.jpeg

Siden bil akkurat hadde fått litt sprayboks på seg forrige vask ,lot dette seg lett fjerne og vips snøfri og ren bil :

80616FF6-D3F0-499C-B56B-8D48CA66C931.thumb.jpeg.892d90e5e5756b9d9fada3505fc051fa.jpeg

77E833E5-FCD9-4914-BAA8-C04E70E58C1C.thumb.jpeg.16c3d4d7cfcd7546f6eab4c111cabb85.jpeg

Så er tingene jo og litt snodig her .

Skrev jo i høst om en lekkasje /svetting fra girkasse etter bytte .

Vet ikke hva som har skjedd her jeg ,men følger jo med på dette og det viser seg at der er ikke en dråpe å finne under bilen lengre foruten det gamle som var .😊

Hadde den på bukk her og for en stund siden og er absolutt ikke blitt verre og ikke et drypp en vei .

Hvit snø bør vel bevise det :

38990346-4DCB-4959-B84F-2FB9C61F78A7.thumb.jpeg.e3bb8414a92f683b3e68a542bf8dcf67.jpeg

Så tenker jeg legger demontering og bytte av denne oringen på hyllen jeg på ubestemt tid da oljenivået er akkurat som for 8000 km siden da kassen ble byttet .😊

Så var det dette med bilhandel da ..

Dette er noe jeg tar med slående ro da jeg heller liker å sløse penger på de gamle kontra bruke penger på plutselige utgifter på nyere biler .DET er kjedelig det !!

Men så plutselig kommer man over noe helt tilfeldig og snuser på tingene og da kjenner man litt sånn type ,pokker hadde vært gøy med noe annet og .😊

Dere vet jo at jeg har kjempelyst på e65face lift ,men møter litt motstand av fruen pga sitter høyt og 4x4 .

Hun sa til meg en gang at e65 er fin ,men hun hadde lyst på høy bil og 4x4 igjen .Og siden hun kjører mest bør jeg faktisk høre på henne .

Det er hun som tar avgårde hele året og møter utfordringer på vinterhalvåret ikke jeg .

Samme hva det blir sa hun ,bare jeg slipper den møkkadritt bilen på vinteren som vi hadde (61en ).

Og før pekefingeren og preiker om gode dyre dekk kommer ,så kan jeg forsikre dere om at her var både Nokian pigg på bil pluss Vredestein på 16 toms felg testet .Fremdeles en møkk på veien for vår del .

Derfor så har vi faktisk sett litt på e70 nå som en evnt erstatter for e53 .

Føler hvertfall selv at her får man en bil som er god og holdbar .

Og jeg er en enkel mann når det kommer til kravene ..

Skal ikke ha en bil som er loadet med utstyr ,jeg skal ha en som jeg vet fungerer og at det utsyret som er faktisk er iorden .😊

Om der er sportseter eller komfort ,om der er sydd ditt og datt ,same shit for meg !

Føler heller at jeg vil et eksemplar som ser fin ut og alt er på stell av det som er på bil .

Men noen krav er satt .

Sort med sorte lister og takluke ,alt annet er bonus for meg .

Det som er så fint at det er gratis å se og har ingen stress på meg ,men legger ikke skjul på at jeg kjenner et sug nå fremover 😊😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .upd

Må si jeg synes det er overraskende at dere ikke var fornøyde med E61 på vinterføre. Nå har jeg kun erfaring med bakhjulstrekk og ikke xDrive på disse da,  det er nok ganske stor forskjell på de to - men skulle jo tro xDrive gjorde E61 til en bedre vinterbil enn med «bare» bakhjulstrekk? 😅

Mulig det er forskjell på sedan og stv her også, det vet jeg ikke - men fremkommeligheten til E60’en har vært upåklagelig i alle år - selv da jeg bodde midt oppå Tromsøya, som egentlig bare er en eneste stor bakke.
Dekk har riktignok vært alfa og omega også her. I Tromsø gikk det vekselvis mellom Hakkapeliitta 8 og R2 - alt etter føre, og her i Oslo har jeg til nå kjørt utelukkende på R3 (problemfritt, bank i bordet), som til høsten byttes ut med nye Hakkapeliitta R5. 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, idapederse skrev:

Må si jeg synes det er overraskende at dere ikke var fornøyde med E61 på vinterføre. Nå har jeg kun erfaring med bakhjulstrekk og ikke xDrive på disse da,  det er nok ganske stor forskjell på de to - men skulle jo tro xDrive gjorde E61 til en bedre vinterbil enn med «bare» bakhjulstrekk? 😅

Mulig det er forskjell på sedan og stv her også, det vet jeg ikke - men fremkommeligheten til E60’en har vært upåklagelig i alle år - selv da jeg bodde midt oppå Tromsøya, som egentlig bare er en eneste stor bakke.
Dekk har riktignok vært alfa og omega også her. I Tromsø gikk det vekselvis mellom Hakkapeliitta 8 og R2 - alt etter føre, og her i Oslo har jeg til nå kjørt utelukkende på R3 (problemfritt, bank i bordet), som til høsten byttes ut med nye Hakkapeliitta R5. 

Altså har nok kjørt på med en god overdose med overdrivelse her når jeg skriver møkkabil på vinteren her 😊😊

Det som var problemet var at vi følte den fløt oppå snø og slaps og var til tider umulig å komme frem med spesielt opp bakker der kona jobber .

Men noe som er viktig å presisere er at på vanlig snøføre så var den majestetisk ,rett og slett perfekt .🥰

Min var forøvrig bare bakhjulstrekk .

Summen av alt så overlevde vi de fire årene og var kun enkelte tilfeller der man var fortvilet men dette gikk fort over når man så hvor digg den var ellers .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mortenej skrev:

Spennende tanker rundt bytte Jan.

Er det 1 serien som da ryker, så blir X5'n trekkvogn for hestehenger?

Du har lagt ned mye i denne der siste så er vel bil i mange år fortsatt her.

Ja det er spennende dette ,men ingenting er avgjort og kan likegjerne være at det oppdateres på Sveigis sin Topaz om et år 😅😅.

Angående handel så kommer det an på litt her på privatfronten.

Litt planer om og oppgradere her i huset og noe på utsiden ,blir det noe av så blir det ikke handel men alt dette vil tiden vise .

Jeg må selge den jeg får mest for og da tenker jeg x5en ryker .

Med ny velfungerende kasse ,ny fordelingskasse for 100000 km ,det samme med turbo så er de verste elementene tatt på denne .

Det vil igjen si at en evnt ny eier ikke trenger å bekymre seg så veldig ,ikke minst så har jeg jo passet på denne bilen veldig godt teknisk og utseendemessig så ikke redd for å selge denne .😊

Men igjen vi ser hva tiden bringer ,men merker jeg har fryktelig lyst nå på noe annet og håper det går over .😅

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sveigis skrev:

Men igjen vi ser hva tiden bringer ,men merker jeg har fryktelig lyst nå på noe annet og håper det går over .😅

Problemet er jo om det ikke går over.. men så, en måned etter salg så angrer du på salg :P

Jeg ville nå sagt, ikke selg siden du vil angre innen kort tid. Og er den solgt så er det jo for sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GreenE36Cab skrev:

Problemet er jo om det ikke går over.. men så, en måned etter salg så angrer du på salg :P

Jeg ville nå sagt, ikke selg siden du vil angre innen kort tid. Og er den solgt så er det jo for sent

En bruksbil som en gammel x5 angrer man ikke på man selger .

Disse er kun for å frakte folk fra A til B på en grei måte .😊

Dog skal sies at om du skulle bli salg ,så vet jeg at jeg ikke finner en sånn type i samme stand som denne altså første gen e53.

Uansett her kjenner jeg ikke et snev av anger om ting skulle skje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...