Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Andreas_R skrev:

Utrolig at den i det hele tatt fikk luft igjennom 😛

Luftmengdemåleren (MAF) kan vel være defekt uten å gi feilkode har jeg hørt? Mener jeg leste noe om det i dieseltråden som TRF har laget.

Ja helt utrolig .

Sier du det ja ,det var greit å vite og takk for info .😊

Får inn og se litt der nå da .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på endel med MAF problemer på min gamle 530D. Problemer er at de leser for lave verdier så det gir ikke noe feilmelding og du må lese av tallet mens bilen går på tomgang. 

Mener du skal ligge et sted mellon 450-500 mg/slag på tomgang, litt avhengig av hvorvidt du har EGR i drift eller ikke.

Her er en tråd fra 2014 som jeg hadde. Ser bildene viser ikke lenger men de er der hvis du trykker på ikonet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hpi skrev:

Jeg holdt på endel med MAF problemer på min gamle 530D. Problemer er at de leser for lave verdier så det gir ikke noe feilmelding og du må lese av tallet mens bilen går på tomgang. 

Mener du skal ligge et sted mellon 450-500 mg/slag på tomgang, litt avhengig av hvorvidt du har EGR i drift eller ikke.

Her er en tråd fra 2014 som jeg hadde. Ser bildene viser ikke lenger men de er der hvis du trykker på ikonet

 

Takk for info ,skal lese dette nå fortløpende .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sveigis skrev:

Takk for info ,skal lese dette nå fortløpende .😊

Legg også merke til luftfilteret mitt som ser mistenkelig ut som ditt, hos meg manglet det noen gummipropper i bunn av boksen i tillegg til at turbo ikke hang skikkelig fast. Litt senere i historien fant jeg også sprekk i eksosmanifold. Alle disse tingene gjorde at luftfilter fikk veldig kort levetid pga eksoslekkasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hpi skrev:

Legg også merke til luftfilteret mitt som ser mistenkelig ut som ditt, hos meg manglet det noen gummipropper i bunn av boksen i tillegg til at turbo ikke hang skikkelig fast. Litt senere i historien fant jeg også sprekk i eksosmanifold. Alle disse tingene gjorde at luftfilter fikk veldig kort levetid pga eksoslekkasje. 

Mange takk for info ,skal danne meg et blikk imorgen så oppdaterer jeg fortløpende .

Leste nå og noe jeg har lagt merke til ,er at den er noe treg etter 3000 omdr føler jeg ,problemet er jo at jeg ikke har noe som jeg kan lese av med ,men på et Bmw verksted der må de vel ha det rette apparatet som kan finne ut sånt ?

Husker forøvrig at alt av propper var inntakt i boksen hvertfall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Mange takk for info ,skal danne meg et blikk imorgen så oppdaterer jeg fortløpende .

Leste nå og noe jeg har lagt merke til ,er at den er noe treg etter 3000 omdr føler jeg ,problemet er jo at jeg ikke har noe som jeg kan lese av med ,men på et Bmw verksted der må de vel ha det rette apparatet som kan finne ut sånt ?

Husker forøvrig at alt av propper var inntakt i boksen hvertfall .

Ja et Bmw verksted finner ut om Maf leser som den skal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hpi skrev:

Ja et Bmw verksted finner ut om Maf leser som den skal 

Da har jeg snakket med Bmw der sa de ,vi finner utav alt 😅😅,nu vel tenkte jeg men hvertfall dette kunne de se visstnok som du sa.

Og plan nå er å av legge et besøk på torsdag .

Men….kan ting gå seg til ?

Nå er det sånn at igårkveld måtte jeg avgårde i en akutt fase her og x5 ble brukt 9 mil og absolutt ingen feilkoder .

Jeg prøvde å fremprovosere men ingenting skjedde .

Vel i skrivende stund har nå fruen brukt bil i hele dag og oppført seg eksemplarisk .

Kan et nytt luftfilter og en god rengjøring som jeg gjorde på lørdag gjort susen ?

Ikke minst jeg klagde over dårlig drag ,men nå drar den fint helt opp uten noe tull,er litt i villrede her nå😊😊

Hadde jo vært kjekt om det var noe så enkelt .

Nå er ikke x5 kommet hjem enda så mye kan skje enda .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bør jo finne ut hvorfor filteret ditt så slik ut. Enten så er du forferdelig dårlig til og følge opp bilene dine eller så er det noe annet feil. Jeg tror på det siste.

Og selvfølgelig kan et slikt filter ødelegge mye, jeg er forbauset over at den i det hele tatt har startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rune-K skrev:

. Jeg tror på det siste.

Godt du har trua .😊😊

Nei det der skjønner jeg ikke en dritt av …

Det ble byttet i oktober 2019 ca 20000 km siden .

Så hva som har skjedd ,må gudene vite og jeg fant ingen verdens ta som skulle mangle heller oppi der .

Startproblem var aldri problem ,men noe fart på høyere turtall det var det verre med .

Alt av deksler og beskyttelser er der jo og .

Offroadkjøring blir det heller ikke så helt ærlig Rune ,null peil på hvorfor det ser sånn uansett nytt er på nå og her skal det følges nøye med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall tatt en grundig inspeksjon og leita etter eksoslekkasje i området rundt manifold/turbo. Som sagt så hadde jeg 2 lekkasjer som gjorde at mitt luftfilter ble veldig svart altfor fort. Den ene lekkasjen var løs turbo, de boltene er de som sitter under de 3 gummipluggene nede under luftfilter. Den andre feilen jeg hadde var sprekk i eksosmanifold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hpi skrev:

Jeg ville ihvertfall tatt en grundig inspeksjon og leita etter eksoslekkasje i området rundt manifold/turbo. Som sagt så hadde jeg 2 lekkasjer som gjorde at mitt luftfilter ble veldig svart altfor fort. Den ene lekkasjen var løs turbo, de boltene er de som sitter under de 3 gummipluggene nede under luftfilter. Den andre feilen jeg hadde var sprekk i eksosmanifold. 

Skal sjekke dette grundig ut nå og kan informere om at hun fikk varsel igjen en gang igår så noe er det .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5 upd.

Da har jeg vært på Bavaria og vært med på den store diagnosereisen .

Alt koplet og klart :

FD077B82-BC52-4345-AA22-53D179E4FC17.thumb.jpeg.5caebd93da164e682aa9e799b276e3f8.jpeg

For å si det enkelt ,var dette noe annet enn I Carly ja 😅😅.

Der kom opp en rekke feilkoder her som gjorde at jeg fikk  noe å studere på ,ikke minst gode tips her .

Selvsagt glemte jeg lappen med alle feilkodene der oppe ,men den ene var noe dårlig kontakt til hjernen og tipset som stod på dataen der ,var å ta opp hjerne sjekke for ,fukt osv og rengjøre kontaktene .

2000 

til 2003 modellene så var visst dette et punkt som var svakhet .

Altså oppi her :

66FAF02D-7158-40E8-889E-C007D3C5347D.thumb.jpeg.cf5d98647f2d9bc0079152f9b2459cf5.jpeg

Den mere dyrebare feilen var en cirkout på 3je gear etterfulgt av en Comverter fault ,men det kunne visstnok være følgefeil fra hjernen.

Nå sa han mekanikeren som var med meg at på de 20 årene han hadde vært der ,så ville ikke disse gå fremover eller bakover om kassen hadde feil ,men igjen alt kan skje sa han.😊

Det som nå skjer er at olje og filter skal byttes til uken men først skal hjerne opp og gåes over .

Så får vi satse på at en gennerell service vil gjøre susen .

Luftmassemåler var iorden visstnok ifølge diagnose og testkjøringen der.

Igjen man har igjen for å bruke merkeverksted selv når gamle biler begynner å tulle og ikke har rett data hjemme .

Og om dette ikke hjelper ,så er jeg enkel ..

Jeg gråter ikke eller er sur ,da er det ny kasse next men satser på å slippe det.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .E53 og Transmission failsafe problem .Bavaria / feilsøking
  • 2 weeks later...

Sånn da var morgengymnastikk tatt .

Skal ha bil på verksted imorgen og da er det like greit å servere varen ren synes jeg .

Divere kjemikalier jobber :

21F1415C-641B-41C8-8C60-E684B0AB358E.thumb.jpeg.2ae13bcd60369437e921577347666953.jpeg

Siden det nå er så tørt og varmt så ble det en liten tur for tørk isteden for håndkle og her er den ferdig :

AE2A9DBD-69F6-4A35-ABE5-0D4331C11BCF.thumb.jpeg.ccd3f8567cfd55760028c627f7953f93.jpeg

Innvendig en særs lett shine :

CC39BFD5-78A4-4F9C-82A9-1DF5ADDF6E2D.thumb.jpeg.c520f3f982bddf0833f0fca2ec0ce6e3.jpeg

Bak så får fruen ordne opp:

6F608127-327B-4DB8-8B5D-BB56C1CC5BE6.thumb.jpeg.69600d94f87fc85a46a897c5eece3c79.jpeg

Klær som blir brukt i div jobber får hun selv sortere ut .

Så ja dere nå skal det altså bli oljeservice på kasse med filter ,så div feilsøking om det er noe mer som ligger bak denne girkassefeilen som dukker opp.

Har lest meg blå på nettet de siste dagene på mulige årsaker og mye av det samme dukker opp som div sensorer som ABS føler foran ,girvelger fukt i det huset som modulene ligger .

Ser jo samtidig at drivakslemansjett foran høyre side er gåen ytre ledd.

Er fullt av fett rundt der og ved ABS sensor ,kan dette lage tull ?

Nei alt dette får de finne utav på verksted .😊

Og selvsagt skal ny mansjett på plass og 😊

Helt ærlig så håper jeg på en grei løsning for ser ikke for meg handel enda for vi er glade i denne bilen .

God og kraftig og sitter høyt ,noe kona liker .

Nå har hun brukt e34 de siste dagene og hun føler hun sitter på asfalten visstnok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...