Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Netlandet skrev:

Ta ned bunnpannen på girkassa di så tenker jeg du finner restene av årsaken til problemet der 😊👍

Æsj……🥵🥵

Bunnpanne skal jo ned den så ser man hva skjebnen sier .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden x5 er på verkstedet der min datter jobber ,tok jeg e87 hjem idag .

Og fikk samtidig lagt litt tid på den .

Som tidligere nevnt ,så er hun ikke så opptatt av finnish og ting gror fort igjen på den gitt 😅.

Desto gøyere er det når man får det rent igjen .

Så enkelt og greit ferdigbilder :

B5E7939A-7E44-4E8C-B9FA-8BA8D1E1AA31.thumb.jpeg.9a00b0697f42bf1b368712ce5495e33e.jpeg

Dette:

81048051-69EA-4DE0-865A-662DEDA09511.thumb.jpeg.9d4bed9cb6412d4446e7aebe0a4e0022.jpeg

Innvendig ble det støvsugd og klint  på noe på plast :

AE355CE7-96D2-473C-8DAB-B3FD09666622.thumb.jpeg.77d778de9ad71fc026a19ef2b67269e7.jpeg

Dårlig bilde pga sol .

Har en rustflekk på dør som har eksplodert ser jeg :

EB75E2AA-129E-4A5F-A81A-605B46D728AC.thumb.jpeg.a05db9965fcfe0883b2ca621381a9b45.jpeg

Rester fra e34 stål de har brukt når de laget disse tro ?😩😩

Den flekken der vet jeg ikke hvordan jeg skal fikse her da jeg faktisk tror det blir hull om jeg forsøker.

Og et moment som er irriterende nemlig dette:

D15AB9E1-87E0-4630-A726-A3FB0AB16EF7.thumb.jpeg.fb421a0bfc1b1a95db977aa84743990f.jpeg

Sort/hvit emblem må bort .

Inni dørene måtte man leke litt og forresten for å få bort diverse møkk:

D6A03981-E0C5-4766-B3E9-30404C84C629.thumb.jpeg.b2a49b51fc4504a8d3b93f6fe583dba6.jpeg

Greit å få tatt litt på denne sånn at hun kan konse om servicene på den da de er like viktig nei viktigere på denne .

Forøvrig er et nytt gasspjeld på vei i posten nå sånn at det og blir byttet.

Ellers ikke stort å melde om den lille blå alt ser ut til være iorden .

Misunner henne anlegget i den det spiller jo knallbra til å være et original anlegg .😊

Spent på x5 nå kjenner jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .Mandagen og upd.

Da var den hjemme igjen :

CD80DA03-4041-4758-929E-02E08519D8F2.thumb.jpeg.2e205ef74bac69fa1678760da591749d.jpeg

Men ble den iorden ?

Njett !!

Oljen som var på kassen var svart som tjære .

Selv etter bytte av olje og filter var den likedan .

Så hvis ikke det skulle skje en åpenbaring av noe el feil ,så er det kassebytte next og det skal skje brennkvikt og nå .

Og er på saken allerede og er i dialog med diverse aktører .

@Netlandet har gitt meg gode tips pr melding og tlf som jeg velger og  følge nå .

Å sette bort bil for overhaling av kasse koster mer enn det bil er verdt så det er utelukket .

Somsagt har skaffet meg noen S i ermet her så ser jeg hvordan jeg får landet .😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .X5

Dukket opp en nødvendig del her idag.

Pakker er gøy selv for en familiefar :

131102C4-4DC3-4873-8880-069BAB6A3CCC.thumb.jpeg.e7a4efbdfa684da6538761f44d09d35d.jpeg

Og under papir lå der gasspjeld til e87:

461D2D9E-7293-487B-A473-FC2A9E200085.thumb.jpeg.7850c5f3dc5cee01b03497c09e7128df.jpeg

Som om ikke denne bilen er treg nok fra før ,så blir den hvertfall treg når den går i nødmodus 😊😊

Noe jeg liker er og selgere som er ærlige .

Han sa at det har fungert så lenge han hadde hatt bil og kunne få pengene tilbake om det tullet .

Bare det at det finnes folk som dette ,gjør at jeg aldri krever penger tilbake 😊

Angående x5 har jeg brukt kveld ,natt og til dd på å lete etter kasse og mye er iferd med å skje .

Dette blir det selvsagt en oppdatering på nå når ting er landet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg oppdatere litt angående x5 .

Vel forrige uke gikk på å sitte store deler på nett og div forum og lese litt om GM kassene og problematikken der .

Så litt på div utenlandske X forum og mange hadde jo hatt samme problemet som meg .

Her var alt fra småbagateller til fullt girkasse bytte .

Men etter og sett og tenkt er der endel som får meg til å lure nå…

Girkassen girer jo veldig veldig fint ,null sluring osv og null smelling i gir.

Tok en tlf til @Otis og leste opp disse feilkodene og fikk melding av han senere .

Utifra kodene bør det være noe med ventilhuset i kassa ,altså det samme som jeg hadde på Tdsen i sin tid ,men man vet jo aldri .😊

Hvertfall hadde jeg en kasse på hand i kr sand men den skulle vise seg å være syk den og .

Nå har jeg tildels landet på en som skal være bra ,men jeg har problemer med å stole på folk mtp dette .😢😢

Fikk forøvrig en tlf nå istad fra en som har skrudd masse på disse kassene og han sa at ventilhus var en gjenganger og jeg har en følelse av det samme vet ikke hvorfor .

Problemet er jo at det er dritt å kjøpe dette brukt ,ny olje for å så kanskje det ikke er det .

Så må man igjen skru bytte kasse og ny olje filter igjen ,da kan dette bli veldig dyrt .

Mao veldig i villrede her på dette punktet …

Uansett var under bil nå :

B972BCF2-B0BC-4445-8CFE-7C1B19DF174B.thumb.jpeg.a02055a9f2cdec2267d1c8a024b7955e.jpeg

For å finne noen delenummer på kassen .

Det positive her er jo at jeg kan bruke ventilhus fra de fleste kasser fra 320 d eller 530 d fra den tiden bare det er gm kasse visstnok .

Og finne en e46 med automat her i nærheten er nok og noe som bør la seg gjøre .

Igjen tvil her om tingene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .X5 oppdatering
1 time siden, Bimmerlorris skrev:

 Så kjipt med denne girproblematikken da 🥺 Krysser fingrene for en moderat økonomisk løsning på dette 🤞☺️
Hva er egentlig problemet med gass-spjeldet på 87’n ? Er det elektronikken ? Det er vel elektrisk styrt ? 

Ja det er kjedelig ,men får ikke gjort så mye med det ..🥺

Noe moderat pengemessig løsning ser jeg ikke for meg på dette desverre ,men skal klare å komme meg tålig greit utav dette håper jeg .

Spjeldene på disse er en svakhet og er elektronikk eller møkk som lager tull .

På dette trodde vi det var møkk inngrodd dritt ,men hjalp ikke med rens ,så er boksen med elektronikk som lager tull Tore 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Ja det er kjedelig ,men får ikke gjort så mye med det ..🥺

Noe moderat pengemessig løsning ser jeg ikke for meg på dette desverre ,men skal klare å komme meg tålig greit utav dette håper jeg .

Spjeldene på disse er en svakhet og er elektronikk eller møkk som lager tull .

På dette trodde vi det var møkk inngrodd dritt ,men hjalp ikke med rens ,så er boksen med elektronikk som lager tull Tore 😊😊

Kjedelig med sånne typer utgifter. Men rart med det; plutselig er dette et utført kapittel og livet går videre 😅👍 Men da satser vi på full suksess med skifte av spjell på 87’n da ihvertfall 😉🤞😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når automaten begynner og tulle. Det er jo ikke så mange som kan fikse de heller. Men er det noe i ventilhuset som blir slitt så det holder og fikse noe småtteri eller må du bytte komplett ventilhus.

Det var jo noe snakk om noen plastkuler i en spesiell type girkasse som ble slitt på enkelte modeller men jeg vet ikke om det gjelder din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Kjedelig når automaten begynner og tulle. Det er jo ikke så mange som kan fikse de heller. Men er det noe i ventilhuset som blir slitt så det holder og fikse noe småtteri eller må du bytte komplett ventilhus.

Det var jo noe snakk om noen plastkuler i en spesiell type girkasse som ble slitt på enkelte modeller men jeg vet ikke om det gjelder din.

Ja det er dritt helt klart og denne lifetime greia må man ikke høre på .

Oljen var ikke pen .

Angående ventilhus får man kjøpt deler og jeg vet hvilken deler jeg muligens skulle hatt.

Problemet er at ventilhuset er nok så fullt av dritt at det må demonteres i molekyler og det tar tid samt , at man må ha et repkit som jeg ikke vet om lar seg skaffe så lett.

Og stemmer det er noen plastkuler her og ,men ettersom jeg har sett og lest ,er ikke de det største problemet .

Alt ligger i ventiler og solenoider somregel .

Og om jeg får suksess nå med kassebytte ,skal jeg overhale det som står i min i vinter .

Sett noen filmer om dette og det lar seg gjøre ,dvs jeg er ikke redd for å prøve 😊

Men kommer med en komplett oppdatering imorgen da ting har skjedd nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Den lifetime filosofien har ødelagt mange girkasser men man kan jo skjønne det på en måte. 15 år er kanskje det man må regne med er maks levetid på en moderne bil, det er jo bare gærninger som oss som liker å beholde bilene i så mange år. 

Absolutt .

15 år er vel det vanlige men synes det er lite kontra 15 år for 20 årsiden .

Da var bilene virkelig ferdige ,en 15 år 5 serie ser jo bra ut idag liksom .

Hehe sant det og godt der er noen av oss fremdeles .

Et bevis på at jeg liker bedre gammelt enn nyere viste jeg igår til en kamerat .

Han hadde kjøpt seg en nyere Audi A4 en riktig så flott bil og jeg sa nydelig bil ,men tenk den gamle 7 serien du hadde fått for den 😅😅

Han ristet på hodet og sa ,du mener det og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da har man omsider fått sydd sammen en plan og handel på kasse til x5 .

Forrige uke  gikk jo på tlfer ,meldinger osv rundt hele landet for div spm og jakt på kasser .

Noen hadde som de priset like mye som en x5 er verdt 🤬🤬,andre hadde men hadde null peil på tilstand .

Men som dere vet ,så setter jeg meg inn i ting og hva mulige årsaker kan være og det har blitt sene kvelder med lesing ,videoer og har etterhvert landet .

Kasse girer fint men låser seg i tredje,da kan det være et ventilhus med tilhørende deler som kødder ,eller så er det mekanisk noe jeg ikke tror det er på min .

Så nå skal jeg helgardere meg her 😊

Jeg skal på en laaang tur til uken og hente ei girkasse med garanti ,ikke nok med det men der får jeg med et ventilhus ekstra som vedkommende hadde fra ei kasse .

Her virket ikke revers på den kassen som ventilhus kom fra ,så enten er det mekanisk eller så er det en del på selve huset som kødder og denne delen får du ny .

Så kjekt med et ekstra sånn og øve å demontere i biter:

A5AA6CC6-146D-4EB7-98B4-7FC0F8624037.jpeg.bd8d64274b331e2e586d6a78c3c71531.jpeg

Han anbefalte å kun bytte ventilhus først for å se om det virket på min .så får se 😊

Eller så blir det bytte av dette beistet her :

F133E754-31E9-4B4B-B6A6-890068C997CE.thumb.jpeg.4a5ce6b7981b04efef1fc4981dc001c0.jpeg

Blir jo særs spennende dette og har heldigvis to mekanikere med ypperlig plass og stå når jobben skal gjøres .

Begynner å stresse litt her for jeg bør ikke bruke e34 noe særlig utover høst og evnt salt så den må opp og gå fort .

Men de som skal hjelpe sier at det er fort gjort og da må man stole på de 😊😊.

Så til tirsdag blir det tur langt avgårde i en Opel for sanking av girkasse og deler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i .X5 oppdatering.Fredag

Lykke til Jan.. Satser på det løser seg.. Her gjør du som meg sitter lange netter å leser alt som kan leses for å eventuelt finne en løsning på ett kanskje bare en fille problem.. spesielt siden den girer helt fint så kan det bare være en liten fille problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...