Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

Gårsdagen og x5 .

Starter enkelt med å fortelle litt om gårsdagen og fiks av dau x5 😊

Jeg hadde jo bil på verksted som dere vet og fikk den tilbake med 100 hk mindre ,hvertfall sånn det føltes ut .

Leverte den igår på morgenkvisten og regnet med det skulle være plankekjøring for de å finne ut ,men det var det altså ikke .

Måtte et ærend til Arendal og kl 15.30 kjørte jeg innom for å se om bil var ferdig .

Spurte han bak skranken hvordan det gikk og fikk til svar at de slet med å finne årsaken …

Jaha sa jeg 😓

De hadde demontert innsug på nytt gått over alle kontakter ,sjekket både mapsensor ,sjekket og målt magnetventil og byttet noen vakuum,slanger som satt noe dårlig ,likevel lite respons på den .

Kjente nå på den skitne følelsen på å bruke tid på dette .

Jeg sa som sant var at jeg har brukt store deler av helga på å lese meg opp på dette ,selv om jeg ikke skulle gjøre det noe de ikke betvilte sa de 😊

Og sa enkelt ,er dere skråsikre på at dere ikke har dratt av en slange nede ved turbo når dere har hatt av diverse i forbindelse med termostat bytte ?

Å presentere dette / komme med tips til mekanikere som har dette som yrket ,kan jo slå begge veier hvertfall fra en amatør som meg .

De tittet litt sånn type ,husk vi jobber med dette altså 😅 men greit nok de ville nå sjekke dette ut men det måtte bli imorgen (Altså nå idag).

Så vendepunktet .

Etter og ha forsonet meg med atter en dag uten x5 ,så reiste jeg og konemor til Grimstad sentrum i Comboen ,ikke akkurat en romantisk tur i den men den funket hvertfall.

Mens jeg gikk innpå senteret får jeg tlf litt sent på kvelden .

Hei Jan det er ….. som ringer ,nå er bilen iorden og går som ei kule.

Hæ?💕

Fælt og si det men du hadde rett sier han 

Det var to ting :

Ene vakuumslangen som skal stå nede ved en ventil ved turbo hadde poppet ut ,samt at den ene slangen til motorfestet var veldig dårlig .

Etter vi fikk byttet disse ,så skyter den fart som bare det 😊😊

Du har hatt en vakuumlekkasjer fra det motorfestet så bil har ikke gått optimalt ,og tenker at du nå vil merke forskjell .

Så de byttet alle slanger som var dårlig på den igår ,samt fikset en bolt som var knekt på innsuget ,så nå er alt tett på den og bil vil jeg si er blitt en helt annen .

Yes tenkte jeg endelig .

Som kom dagen idag ,veldig tidlig .

Stod klar som en tinnsoldat når det åpnet og hentet nøkkel .

Fyrte opp bil og det samme gjorde den deilige Webastoen min .

Skulle ikke kjøre langt før man merket forskjell dere .

Nå trengte jeg omtrent ikke være i nærheten av pedal før det skjedde noe .

Ut på e18 :

60046E38-8185-48BB-AA82-B31ED98979AA.thumb.jpeg.6fd96978d6b1fbe2a6a9b76db4c60f57.jpeg

I fint driv :

520DB8F9-9E35-4AEB-B30C-57337241E458.thumb.jpeg.649fb9242b71fd94d56fd5900d161a08.jpeg

Og null fjusking går silkemykt 😊

Så måtte jo teste litt ned i sport og flat fjøl og joda nå var det sus i serken dere .

Har den gått så bra noen gang som nå ?Neppe .

Reager med en gang og kvitt en merkelig surklete lyd som jeg hadde på tomgang .

Nå er den altså iorden og fungerer igjen .

Som jeg nevnte tidligere tålmodighet og forståelse er viktig når andre og skrur på bil ,da ordner ting seg tilslutt .

Så ble feiret med to rundstykker idag :

B353D85A-BC7E-43C0-9ACF-43E5797F0A90.thumb.jpeg.eb460a8e42e1a51c241a3e4b16d4ebe7.jpeg

Det har nå gått ca tre uker siden denne bilen har vært hjemme .

Først lånte Mini den en uke nesten to ,så stod den på verksted 1,5 uke pga deler som manglet osv .

Og fy flate nå var det virkelig deilig å kjenne komfort og BMW igjen 🙏🙏.

Når man har kjørt delexpress og e87 ,så er e53 som en ny 7 serie å regne i forhold 😅.

Noe jeg kan avslutte med ,er å si at de ble litt satt ut visstnok på hvor bra stand den var .

De måte visst titte to ganger på km standen på den iht til stand bil var i.

Det er gøy å høre og igjen jeg passer på den som en smed både teknisk og utseendemessig nettopp for at en gammel e53 skal vare.

Og man kan ikke hvile selv om bil har vært på verksted.

Nå er det olje ,filter og luftefilter som står for døren next .😊

Veldig glad den er hjemme nå .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i.X5 iorden og hentet.Upd

Noe som det er lenge siden jeg har gjort på denne ,er å gi den en skikkelig rengjøring av frontruten og det ble gjort igår på dagen .

Brukte et produkt jeg egentlig ikke synes så mye om ,men etter og ha fått greie på av en som tydeligvis leverer dette produktet ,så ville jeg prøve meg 😊

Aller først ble ruten vasket godt med vindusrens fra autoglym.

Dette ble gjort to ganger for å være sikker på at ruten var ren før Rain x .

Så igang :

DE07A161-E892-4DBA-93CA-F9EAE178B91A.thumb.jpeg.1fdff831d6a0484e8a1890976a667224.jpeg

Dette ble lagt på en gang ,så vente et kvarter,legge på ny runde vente atter et kvarter så tørke av .

Da skulle jeg bruke en fuktig fille for å tørke av dette etterfulgt å tørke ruten tørr med en tørr fille.

Og dette gav resultater for nå ble ren og blank :

6D362710-73D8-4135-ACB6-9A49FDB8DDE4.thumb.jpeg.3af0ab6e209e9b8660284d25ce6adb70.jpeg

Innvendig ble den og renset med Autoglym etterfulgt av denne gamle men dog fungerende saken her :

9B64BC69-5322-4C72-8620-F5768E347C4A.thumb.jpeg.505df8b22233da7d0ddc6cd6fc2caeec.jpeg

Denne her er vel åtte år tenker jeg ,men utrolig nok så er dette en av de bedre bensinstasjonsproduktene som faktisk leverer enda og gir en fin blank rute .

Og ser nå sånn ut ferdig ut og innvendig :

9032A94D-7F79-4327-8378-1A07A22FCD5B.thumb.jpeg.a173b412371937822532c472f4a2d9d3.jpeg

Kan jo legge til hvordan paden så ut etter jeg hadde påført :

58559CB9-9C43-4EE6-B25A-02CF15D7570E.thumb.jpeg.9a25be34188e391737dfff543d26bad2.jpeg

Dette var fra ruten innvendig så absolutt nødvendig .😊

Føltes når jeg satt meg inn at der manglet frontrute så forskjell ble det .

Så nå gjenstår det å se da hvor lenge denne Rain Xen varer før morroa er slutt.

Men nå bruker jeg den til det er tomt så får jeg handle noe annet senere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rain X og tilsvarende produkter fungerer bra, synes jeg. Som å ha voks på ruten, men uten den fæle filmen man får fra viskerne. Vannet preller fint av, og i bra hastighet trenger man nesten ikke å bruke viskerne selv om det regner. (Med mindre man ligger bak andre biler og det er saltlake på veien da....).

 

Husker Topazblå var skikkelig grom blåfarge rundt år 2000. Synes fortsatt den er veldig flott. Som en mellomting mellom estorilblå og de mer gubbete som f.eks. monacoblå. I dag er det jo masse spenstige blåfarger, men på den tiden var det stort sett sort, mørkeblå og sølv det gikk i.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *MrB* skrev:

Rain X og tilsvarende produkter fungerer bra, synes jeg. Som å ha voks på ruten, men uten den fæle filmen man får fra viskerne. Vannet preller fint av, og i bra hastighet trenger man nesten ikke å bruke viskerne selv om det regner. (Med mindre man ligger bak andre biler og det er saltlake på veien da....).

Jeg er enig i det du skriver her ,men jeg må ha gjort noe feil før pga den varte jo ikke lenge før Rain x forsvant .

Nå skal sant sies at jeg gjorde samme operasjon på 1 serie forrige uke og det ble faktisk bra .

Snø og regn bare forsvant og man slapp stortsett å bruke viskerene .

Så ja må gi det en sjans nå 😊

Noe som er sikkert er at en ren frontrute er så nydelig å ha uten film og graps på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der når man får teften for høy bil og 4x4 gitt 😅

Kommer litt hvitt i luften nå her nede og jeg visste jeg ville få en tlf nå ila dagen .

Pappa?Kan vi være så snill å bytte litt bil igjen ?

Og siden jeg har et hjerte som er svakt for jentene mine så jeg selvsagt :

Selvfølgelig .😊

Og nå står den her igjen :

F586A24A-67D2-498F-85F9-D2B4A541FC57.thumb.jpeg.95e8aca4cb7a94712c3b2e40fe18f2b0.jpeg

Er jo det som er typisk hos meg at hver gang jeg har fått ordnet mitt eget og det fungerer som bare det ,så må jeg bytte bil 😩😊

Men bedre å vite at de nærmeste føler seg trygge på veien enn å være nervøse .

Vi har en lekkasje i det ene hjulet på en serien og etter et besøk på dekkverksted ,ble det konstatert at dekk var noe ødelagt innvendig sånn at det ikke holdt på luften .

Så ikveld skal jeg avgårde og se på et sett 16 toms med pigg til henne .

225 17 piggfritt er ikke helt optimalt for henne og spesielt når det er glatt ,så vi får avgårde å se ikveld hva vi finner .

X5 ble forøvrig lånt bort idag på morgenen til en kamerat av meg i skikkelig knipe …

Kom hjem fra Nordsjøen og der lå der en lapp at kjerringa hadde reist ,så han hadde ikke bil med vinterdekk eller noe .

Jaggu litt av en presang å få servert nå før jul .

Men han så det positive i det ,endelig skal jeg få kjøpt meg Ducati mc 😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i.Upd
8 timer siden, sveigis skrev:

Rart det der når man får teften for høy bil og 4x4 gitt 😅

Kommer litt hvitt i luften nå her nede og jeg visste jeg ville få en tlf nå ila dagen .

Pappa?Kan vi være så snill å bytte litt bil igjen ?

Og siden jeg har et hjerte som er svakt for jentene mine så jeg selvsagt :

Selvfølgelig .😊

Og nå står den her igjen :

F586A24A-67D2-498F-85F9-D2B4A541FC57.thumb.jpeg.95e8aca4cb7a94712c3b2e40fe18f2b0.jpeg

Er jo det som er typisk hos meg at hver gang jeg har fått ordnet mitt eget og det fungerer som bare det ,så må jeg bytte bil 😩😊

Men bedre å vite at de nærmeste føler seg trygge på veien enn å være nervøse .

Vi har en lekkasje i det ene hjulet på en serien og etter et besøk på dekkverksted ,ble det konstatert at dekk var noe ødelagt innvendig sånn at det ikke holdt på luften .

Så ikveld skal jeg avgårde og se på et sett 16 toms med pigg til henne .

225 17 piggfritt er ikke helt optimalt for henne og spesielt når det er glatt ,så vi får avgårde å se ikveld hva vi finner .

X5 ble forøvrig lånt bort idag på morgenen til en kamerat av meg i skikkelig knipe …

Kom hjem fra Nordsjøen og der lå der en lapp at kjerringa hadde reist ,så han hadde ikke bil med vinterdekk eller noe .

Jaggu litt av en presang å få servert nå før jul .

Men han så det positive i det ,endelig skal jeg få kjøpt meg Ducati mc 😅😅😅

Alltid godt å vite at de nærmeste har det de trenger. 🙂

Ja, det var litt av en måte å gjøre det på, men det kom vel kanskje ikke helt overraskende på han. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Olaandref skrev:

Alltid godt å vite at de nærmeste har det de trenger. 🙂

Ja, det var litt av en måte å gjøre det på, men det kom vel kanskje ikke helt overraskende på han. 🙂

Ja barna er viktigst at de føler trygghet 😊

Huff ja ,helt ærlig så var visst dette noe som kom som Lyn fra klar himmel ,men vi som har stått rundt har vel sett ting som ikke helt stemmer 😩

 

8 timer siden, Evopower skrev:

1 serie er vel ikke den værste bilen å dra ut med på nysnø kontra x5 😊 tror du får lekt deg godt med den 1 serien i dag. 

Nei det er en gøyal bil på dette føre det eneste jeg ikke liker på den ,er styrefølelsen /selvoppretting .😩

Noe rart der .

8 timer siden, Mortenej skrev:

Herlig å se at X5'n er blitt frisk - helt firsk denne gangen :)

Denne får absolutt det stellet den fortjener. Tenker tilbake på det du har gjort, med automat etc etc, mange andre ville gitt opp.

 

Ja det måtte litt skruing og feilsøking til før den ble iorden nå .

Egentlig en bagatell ,men likevel stor nok til at den var syk .😊

Ja jeg føler jeg gjør det jeg kan for å opprettholde en god stand på den .

Er vel ytterst få som hadde giddet og bytte tre girkasser på under et år ,men mente at det er for dumt å la denne gå som delebil.

Jeg er veldig glad i denne bilen pga den har fargen og det rette utstyret for meg ,så satser på at den funker en stund til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at X5’n er i orden igjen 😃 Men håper du fikk god rabatt. Det var jo du som hadde løsningen etter timesvis med feilsøking 🤷‍♂️

Kan være greit med pigg på 1-serien. Jeg hadde piggfrie på Lille Sort til å begynne med og kom omtrent ikke frem dersom det var litt bakkete. Måtte ta rennafart for å komme opp bakke på jobben min 😅 Det ble jeg drittlei gitt 😅 Ble noe helt annet da jeg kjøpte nye piggdekk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Godt å høre at X5’n er i orden igjen 😃 Men håper du fikk god rabatt. Det var jo du som hadde løsningen etter timesvis med feilsøking 🤷‍♂️

Kan være greit med pigg på 1-serien. Jeg hadde piggfrie på Lille Sort til å begynne med og kom omtrent ikke frem dersom det var litt bakkete. Måtte ta rennafart for å komme opp bakke på jobben min 😅 Det ble jeg drittlei gitt 😅 Ble noe helt annet da jeg kjøpte nye piggdekk 👍

Ja ble glad nå Tore ,en lettelse for å være ærlig 😊.

Ja angående rabatt ,så tror nok det gikk veldig bra ,hadde jeg bare tatt jobben selv du 🤣.

Neida nå er der nye slanger og alt på stell her så satser på at det varer en stund nå .

Men dette med vakuumslanger ,er noe jeg skal holde øye med hvert år på den.

Tenker det at denne blir bedre med pigg og 16 toms hjul .

Står jo 17 toms 225 40 17 piggfritt og det er nok vel bøøst på den .

Jeg har ingen problemer med å kjøre den med den dimmensjonen ,likevel så er den veldig sklien samtidig .

Så ja satser på en mer brukbar e87 nå som du og sier med pigghjul .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos rabatt ja, x5 min sto på verksted i ca 2 måneder i fjor. 17000 i utlegg på bilen i desember var jævlig :P Også hadde jeg enda mer på nyåret, men til slutt fant de feilen. Slet med at bilen var lav bak, belger ble bytta til ingen nytte, viste seg til slutt å være en liten kloss, mener det var et kretskort, til luftfjæringa som var gått. 

Nye eieren fikk den rett gjennom PKK og bruker den daglig enda. 

Det er surt når det blir sånn, men man overlever vel alltids  :P

endte med å kjøpe bil uten luftfjæring.... ingen problemer nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

Ja ble glad nå Tore ,en lettelse for å være ærlig 😊.

Ja angående rabatt ,så tror nok det gikk veldig bra ,hadde jeg bare tatt jobben selv du 🤣.

Neida nå er der nye slanger og alt på stell her så satser på at det varer en stund nå .

Men dette med vakuumslanger ,er noe jeg skal holde øye med hvert år på den.

Tenker det at denne blir bedre med pigg og 16 toms hjul .

Står jo 17 toms 225 40 17 piggfritt og det er nok vel bøøst på den .

Jeg har ingen problemer med å kjøre den med den dimmensjonen ,likevel så er den veldig sklien samtidig .

Så ja satser på en mer brukbar e87 nå som du og sier med pigghjul .😊

Bra du er fornøyd Jan 😃 Det er det viktigste 👍

Jeg kjører også 16" på vinterhjula.

Fikk hjertet litt i halsen her i stad. Jeg kjører utrolig lite siden det er vinter og kun har 3,5 km bort til jobben. Kjører vel kanskje mellom 60 og 80 mil i måneden, så med andre ord fyller jeg tanken ca hver 12 i mnd når jeg får lønning 😅

Hadde da kjørt ganske lenge med lite diesel på tanken og brått ble det ca 15 kuldegrader for noen dager siden som har holdt seg stabilt. Så da jeg skulle kjøre og fylle opp tanken i stad, merket jeg at bilen lugget en del ved 2000+ omdr 🙈

Da valgte jeg å kjøre en lengre tur etter først å ha vært innom Tema og kjøpt en flaske dieseltilsetning og fylt tanken. Heldigvis så ser det ut som dette hjalp. Den fusket bare bittelitt i noen km etter jeg fikk fylt opp tanken 🤞😅

Får helt noia når bila mine fusker altså 🥵 Så håper dette bare var litt ising som ga seg med full tank og en lengre kjøretur på ca 6 mil 😅

Har du vært borti dette før Jan ? Kan ikke huske sist jeg hadde sånn fusking på noen av hverdagsbila mine 🤔 Skrekk og gru !! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Shattered skrev:

Apropos rabatt ja, x5 min sto på verksted i ca 2 måneder i fjor. 17000 i utlegg på bilen i desember var jævlig :P Også hadde jeg enda mer på nyåret, men til slutt fant de feilen. Slet med at bilen var lav bak, belger ble bytta til ingen nytte, viste seg til slutt å være en liten kloss, mener det var et kretskort, til luftfjæringa som var gått. 

Nye eieren fikk den rett gjennom PKK og bruker den daglig enda. 

Det er surt når det blir sånn, men man overlever vel alltids  :P

endte med å kjøpe bil uten luftfjæring.... ingen problemer nå :D

Ja du hadde mye kødd med din ,noe som var trist .

Nå har jeg vært skånet for mye på min utenom girkasse ,ellers så går den greit .

Så er jeg heldig da bilen er utstyrt med sportsunderstell fra fabrikk og da slipper man luftproblematikk 😉😊

Men gøy at ny eier bruker den og at den leverer enda .

 

12 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Bra du er fornøyd Jan 😃 Det er det viktigste 👍

Jeg kjører også 16" på vinterhjula.

Fikk hjertet litt i halsen her i stad. Jeg kjører utrolig lite siden det er vinter og kun har 3,5 km bort til jobben. Kjører vel kanskje mellom 60 og 80 mil i måneden, så med andre ord fyller jeg tanken ca hver 12 i mnd når jeg får lønning 😅

Hadde da kjørt ganske lenge med lite diesel på tanken og brått ble det ca 15 kuldegrader for noen dager siden som har holdt seg stabilt. Så da jeg skulle kjøre og fylle opp tanken i stad, merket jeg at bilen lugget en del ved 2000+ omdr 🙈

Da valgte jeg å kjøre en lengre tur etter først å ha vært innom Tema og kjøpt en flaske dieseltilsetning og fylt tanken. Heldigvis så ser det ut som dette hjalp. Den fusket bare bittelitt i noen km etter jeg fikk fylt opp tanken 🤞😅

Får helt noia når bila mine fusker altså 🥵 Så håper dette bare var litt ising som ga seg med full tank og en lengre kjøretur på ca 6 mil 😅

Har du vært borti dette før Jan ? Kan ikke huske sist jeg hadde sånn fusking på noen av hverdagsbila mine 🤔 Skrekk og gru !! 😂

Ja jeg er fornøyd nå helt klart 😊

Angående fjusking og dieselbil ,så har jeg kun opplevd det om den har stått lenge med lite diesel i kulda.

Da fylte jeg opp tank og smelte i noe greier i tank ,tok en lang tur og det forsvant .

Samtidig så byttet jeg og dieselfilter og når jeg tømte det ,så kom der vannperler ut så noe var der .

Tenker nok at din bil kun hadde godt av en langtur jeg og få brukt den litt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

Ja du hadde mye kødd med din ,noe som var trist .

Nå har jeg vært skånet for mye på min utenom girkasse ,ellers så går den greit .

Så er jeg heldig da bilen er utstyrt med sportsunderstell fra fabrikk og da slipper man luftproblematikk 😉😊

Men gøy at ny eier bruker den og at den leverer enda .

 

Ja jeg er fornøyd nå helt klart 😊

Angående fjusking og dieselbil ,så har jeg kun opplevd det om den har stått lenge med lite diesel i kulda.

Da fylte jeg opp tank og smelte i noe greier i tank ,tok en lang tur og det forsvant .

Samtidig så byttet jeg og dieselfilter og når jeg tømte det ,så kom der vannperler ut så noe var der .

Tenker nok at din bil kun hadde godt av en langtur jeg og få brukt den litt 😊

Ja da handlet det sikkert om dette for bilen min også 😅🤞 Skal fylle opp tanken ved halv tank fremover og ta en tur på et par tre mil minst én gang i uka. Tror det er lurt mtp all småkjøringa. Har også kjøpt en flaske med dpf-rens. Tenkte å helle på en flaske av dette luriumet også 😂 Men kanskje vente til neste tankfyll ? Kanskje ikke så smart å blande dieseltilsetning og dpf-rens på samme tankfyll ? 🤷‍♂️🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...