Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rune-K skrev:

Det er ingen tvil om at 4*4 er genialt på vinterføre, på dager som denne så savner jeg da jeg kjørte E34Ix. Jeg kjørte Z4 idag, det fungerte det og, bare og ta det rolig.

Men hvis du og fruen ikke er vant til biler som trekker på alle fire så ta noen prøvebremsinger, Da får dere en aha opplevelse. Husk at man fortsatt har kun bremser på 4 hjul.

 

Det er genialt uten tvil ,selv om jeg og henne ,ikke har noe problemer med vanlig trekk på hjulene 😀.

Z4en har vel og ganske fin vektfordeling så den er vel grei på vinteren.

Har tatt noen oppbremsinger og som du sier ,er kun bremser på de hjulene vi har på bil .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får teste firehjulstrekken mens du kan Jan, i morgen så forsvinner snøen igjen. Sørlandsvinteren er kort og brutal, jeg har sommer dekk på begge bilene ennå jeg. Har vinterdekk på Forden selvfølgelig

Veldig bra at BMW kaller tilbake så gamle biler, dette synes jeg er bra. Det er ikke første gang BMW har gjort dette, for noen år siden kalte de inn E39 modeller helt ned til 1996 modell. 

Men jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det med vinteregenskaper på E60/61. Nå hadde mine foreldre en E60 520d i 6 år, den kom utrolig bra frem. Vet ikke om du har vært oppe ved mitt barndoms hjem, men bakken der er mildt sagt krevende da man ikke får fart. Bakken starter bokstavelig talt med en 90 graders sving, bratt rett opp. Den E60en kravla seg alltid opp, naboens Passat og Volvo måtte stå igjen nede. Eneste bilen blant naboene uten firehjulstrekk som kom opp var E60en, det fikk fattern mye skryt for. Men det er alfa omega med gode dekk, helst ikke breiere enn 225 eller eldre enn 3 år. Og helst Nokian, virker som dette er ett av få dekk som funker på disse. F10en jeg hadde kunne kjøre opp den bakken nesten ubrøytet, e-diff gjorde susen der. Men firehjulstrekk er jo overlegent, da trenger du ikke planlegge. Du kan stoppe midt i bakken og ta i gang, du kan kjøre opp bakker selv når de ikke er brøytet. Du kan kjøre opp mange bakker med kun tohjulstrekk, men du kan ikke stoppe eller la være å planlegge 😂😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så dette at den forsvinner vinteren her 😀

Men veldig gøy med 4x4 og alt er jo en lek merker jeg nå.

Angående e61 så fatter jeg ikke noe .

Hadde jo skikkelige dekk og pigger ,men likevel var den ikke grei synes jeg .

Men uansett så har vi nå en bil som er fin på vinterføre og det liker vi .

540en din ,den er nok et råskinn på vinterføre med alt den har .

Så bare hvordan kona til høvdingen på jobb krabbet rundt med sin 540 på ubrøytet område idag.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drar vi en liten øpdeit like gjerne.

Fikk pakke i posten idag og det var ny speilkåpe:

02E31719-B59E-46AC-A600-D1D0C1FC42DF.thumb.jpeg.9706dd6e1bc0226e6986913d3e8c817e.jpeg

Og var til og med komplett med lys til og med :

87314BE0-B7F5-4803-BB44-6E46A29DF7F4.thumb.jpeg.3ad23a7794371f4adafd317a49e71c98.jpeg

Og måtte demontere og komplett med pære :

DC0221F9-D6D9-4925-B3A3-5FF31A66EE9A.thumb.jpeg.78bf24b3c8ad232f34e6a80810a3b7e7.jpeg

Nå venter jeg bare på lakk som skulle kommet idag ,men det gjorde den ikke desverre.

Men har grunning så starter med det i matpausen på jobb tenker jeg.

Har og fått time på fredag mtp evnt airbag utbedring .

Men noe jeg stusser på her .

Har jo denne lyspakken med lys i nettopp speil ,men null funker .

Grovsjekket sikringer ,pærer ,men der er ikke strøm ut på kontaktene .

Og tviler på brudd da begge speil kan stilles elektrisk og går i samme føring /kabler .

Så vet ikke helt hvor jeg skal feilsøke her .

Problemet må ligge en vei i sikringer tenker jeg ,så får fortsette å se litt der .

For selvfølgelig skal dette virke 😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, slettaas skrev:

Se her ja, da er bilen strax komplett igjen.😁

Ja og takk for rask og ryddig handel .😀.

 

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Hvis du først har hatt firehjulstrekk så vil du igrunn ikke ha noe annet, på hovedbilen ja :) Vinterene blir aldri det samme, det er bare tut-og-kjør :D 

Veldig sant det du skriver her .😀

Problemet er ofte at en glemmer der enn kjører opp på glatta,skal en og ned .

Og det er jo ikke lettere enn med tohjuls trekk.

Somsagt veldig fornøyd sålangt 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Veldig sant det du skriver her .😀

Problemet er ofte at en glemmer der enn kjører opp på glatta,skal en og ned .

Og det er jo ikke lettere enn med tohjuls trekk.

Somsagt veldig fornøyd sålangt 😀

 

Nei, det skal jo bremses opp/dras rundt svinger på lik linje med en tohjulstrekker, så klart at man må være litt obs. :) Man kan nesten bli lurt da man skyter fart i akselerasjon, mens man sklir avgårde i brems på glatta. Uansett er det de lyskrysstoppene, ut av parkeringsplasser, køkjøring i oppoverbakke osv. som blir et ikke-problem. Er bare å stoppe opp og kjøre igjen uten særlig anstrengelser. E91en hadde nok bedre firehjulstrekk enn min nåværende F45 xe, men jeg har enda ikke spunnet meg fast eller hatt problemer enda der heller. :) En helt riktig E53 du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje det viktigste med å ha bil med 4wd. Det går veldig bra oppover, men nedover er man like dårlig som resten. 
Så en gang på hytta hvor en kar hadde kjørt ut med sin helt nye F31. Der hjalp det ikke mye med xdrive for å stoppe ei heller å få seg opp av grøfta 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius2002 skrev:

Nei, det skal jo bremses opp/dras rundt svinger på lik linje med en tohjulstrekker, så klart at man må være litt obs. :) Man kan nesten bli lurt da man skyter fart i akselerasjon, mens man sklir avgårde i brems på glatta. Uansett er det de lyskrysstoppene, ut av parkeringsplasser, køkjøring i oppoverbakke osv. som blir et ikke-problem. Er bare å stoppe opp og kjøre igjen uten særlig anstrengelser. E91en hadde nok bedre firehjulstrekk enn min nåværende F45 xe, men jeg har enda ikke spunnet meg fast eller hatt problemer enda der heller. :) En helt riktig E53 du har!

Som sagt så man tenke like mye som om man kun kjører tohjulstrekk .

Og som du nevner ,så er det ut de plasser som park og sen kjøring oppover som er kjekt 😀

.Med de bilene du har hatt ,så er de suverene tenker jeg på hver sin måte vinterstid ,og du trenger nok ikke bekymre deg for å spinne deg fast i fremtiden .Takk forresten ,ja vi er veldig glad i denne blå skapningen.

Men nesten fælt å si da det er lenge til ,men gleder meg til 20 tommerene skal på .

 

3 timer siden, ahj skrev:

Det er kanskje det viktigste med å ha bil med 4wd. Det går veldig bra oppover, men nedover er man like dårlig som resten. 
Så en gang på hytta hvor en kar hadde kjørt ut med sin helt nye F31. Der hjalp det ikke mye med xdrive for å stoppe ei heller å få seg opp av grøfta 😂

Absolutt sant det du sier her .😀

Har og sett eksempler på det du nevner her .

Mange som tror de er uovervinnelige når de får 4x4.

 

2 timer siden, humpfy skrev:

Mja. Om man bremser på giret vil det mulig være noe forskjell på 2WD og 4WD. Eller tar jeg feil?

Altså nå er jeg ikke sikker ,men føler det er rimelig likt .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hvertfall igang med grunning av speil :

631896A5-E511-4E16-885F-384E7141BA65.thumb.jpeg.d0d9c0ccf21c08980fb91786153fdde3.jpeg

Et strøk på bildet , men la 8 .

Må ha litt å pusse på før lakk .

Åhh jeg kjenner jeg skulle hatt garasje nå .

Da hadde jeg bodd der tenker jeg 😀

Merker at å ikke ha garasje er tungvint , så et eller annet må skje kjenner jeg .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det et besøk her idag:FA3B8DA9-0D25-4E47-8AFA-C39FEDC4DF1E.thumb.jpeg.77df4a2d312797194aa2c5f5c9946060.jpeg

Og det var jo airbagkontroll , men på denne så var alt iorden og lå visst innenfor de verdier den skulle .

Så etter en liten time var den ferdig .

Da jeg kom ut , hadde det parkert en nyere x5 på siden .

Dæven er en kraftig bil kontra e53:

69F10A9E-D4B1-4471-8BAB-BB070F21E819.thumb.jpeg.5fdbfc7e297decd2910e400ad12174b5.jpeg

Mens jeg ventet , tittet jeg litt på bilene der inne og det stod en nyere 540 touring , for en flott bil .

Men en 540 bensin, fortjener ikke den en v8 ?

Synes det jeg hvertfall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Men en 540 bensin, fortjener ikke den en v8 ?

Synes det jeg hvertfall .

V8 er nå kalt 550i. Det er et råskinn, men 540i 3 liter rekkeseks bensin er ikke treg den heller 😛

 

 

På 13.11.2019 den 21.21, Marius2002 skrev:

Hvis du først har hatt firehjulstrekk så vil du igrunn ikke ha noe annet, på hovedbilen ja :) Vinterene blir aldri det samme, det er bare tut-og-kjør :D 

Er jeg den eneste med Xdrive som har koblet ut 4x4 systemet? 😅 hadde første dag i dag med is, piggdekk nokian 225/50r17 og nå kun med bakhjulstrekk enn så lenge (tar 5 min å koble inn/ut). Bilen slang lett, men kontrollert med rompa. Antispinn og Esp koblet helt ut såklart! Men merker bilen er mer svampete enn e39'en på glatta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...