Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

Morsomt du nevner det for jeg merker forskjell på det fra E60'n til F11'n at dørene er mye lettere på F11, og for meg mister jeg faktisk litt kvalitets følelse av lette dører. Ting skal være litt tungt, men akkurat i understellet kan det jo by på problemer 😅

Helt korrekt! Satt den der på tirsdag og skal muligens være ferdig imorgen eller mandag ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da var dagen her for EU godkjenning .

Kl10 skulle den inn ,og visste igrunn ikke om noe galt på den .

Etter en time kommer mekaniker ut og hører de prater og han ene sier endelig en feil på sveigis bilene ....

For ja de har vært god vant der oppe ,med bilene mine noe de selv sier , men idag var altså dagen da jeg fikk min første etterkontroll på lenge .

Og en dustefeil var det og det var at dørhåndtaket på høyreside ikke virket , altså fikk ikke opp døren .

Det har virket sånn tålig i det siste , men seff idag var det null funksjon .

De sa får du fikset det idag så kom opp .

Vel ,nå var gode råd dyre og spant hjem i en helsikes fart , demonterte dørtrekk , og så at alt var tørt og igjengrodd på dørmekanisme.

På med wd40 ,tørke av , så sause inn med fett og alt iorden .

Så rett opp på BMW igjen .

Altså 10,58 ikke godkjent 

Men 12,56:

FC4BC959-2D61-4443-8BC5-B51404DF5525.thumb.jpeg.cc68465968763a87c5af19fdf967a844.jpeg

Er det ikke herlig ?😀😀

Nå er den godkjent for to nye år og fikk en bekreftelse på at bil generelt er i særs bra stand ,noe som er en betryggende dom å få .

Så her står den klar for nye utfordringer og håper den kan levere litt til .:

78CC5DAB-7317-483B-BE54-CE46E8728CF8.thumb.jpeg.c4a96636518a4dc5293bf4addc061823.jpeg

Nå skal det feires med klargjøring for vinteren straks med polering og voks 😀.

Det fortjener den nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tony Soprano skrev:

Flott bil/farge og ett design som har tålt tidens tann svært godt 😊

Jo takk for det .😀

Var bla annet for fargen jeg valgte denne og enig ,den har tålt tidens tann bra vil jeg si .

Det aller beste er jo at en 17 års gammel bil som dette faktisk fremdeles gir kjøreglede .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sveigis skrev:

Jo takk for det .😀

Var bla annet for fargen jeg valgte denne og enig ,den har tålt tidens tann bra vil jeg si .

Det aller beste er jo at en 17 års gammel bil som dette faktisk fremdeles gir kjøreglede .😀

En ting jeg har lært med svært mye forskjellige biler både dyrt og mindre kostbart er att kjøreglede finner en i alle prisklasser 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tony Soprano skrev:

En ting jeg har lært med svært mye forskjellige biler både dyrt og mindre kostbart er att kjøreglede finner en i alle prisklasser 😀

Så enig ,så enig 😀

Folk trodde jeg jo var gal i kretsen når jeg sa at jeg skulle selge e61 og kjøpe meg e53 x5.

Men angrer ikke en plass selv om 61en var en nytelse den og .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2020 at 4:41 PM, sveigis said:

Folk trodde jeg jo var gal i kretsen når jeg sa at jeg skulle selge e61 og kjøpe meg e53 x5.

Jeg tenkte du var fornuftig jeg 🤣

Men er nok mer å ta tak i på en E53 kontra E61 mtp vedlikehold over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, fxslin skrev:

Jeg tenkte du var fornuftig jeg 🤣

Men er nok mer å ta tak i på en E53 kontra E61 mtp vedlikehold over tid.

Sålangt føler jeg det fxslin😀

Ja til nå har det gått bra og satser på at et gjevnt vedlikehold ,vil holde bil bra.

Men somsagt den er gammel nå og alt kan skje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av clouet er nok å våge seg ut på en kilometerstand som de aller fleste "bruktbileksperter" i VG advarer mot. Der hvor forrige eier måtte ta et godt røsk i vedlikeholdet, for å "få noe igjen for" bilen ved et salg.

"Kjøp for all del ikke en bil med mer enn 200 000 kilometer på klokka".

Nei. Kjøp heller en som har gått 140 000 kilometer. Så kan du ta deg en god faen på at alt det dyre ryker på rekke og rad mellom 160 og 180 tusen kilometer😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, And-reas said:

Litt av clouet er nok å våge seg ut på en kilometerstand som de aller fleste "bruktbileksperter" i VG advarer mot. Der hvor forrige eier måtte ta et godt røsk i vedlikeholdet, for å "få noe igjen for" bilen ved et salg.

 

En av de E39 523iAene jeg nevnte i et tidligere innlegg hadde gått 347000km når jeg kjøpte den, og gikk overraskende nok gjennom EU uten feil. Jeg ble såpass overasket at jeg måtte dobbeltsjekke med verkstedet -  "Er dette korrekt?"

"Ja". 

*Werther hiver seg i bilen og kjører avgårde så fort jeg kan med et stort smil om kjeften....* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Min gikk også greit gjennom sist runde.

Ja, du vet. Den gammelmodige grå E46 touringen på 15-tommers hjul😁Deilig å ha kvittering på at selger hadde skiftet både bremserør, vibrasjonsdemper på motor, og mye annet snacks som er litt over hva jeg selv skrur på, i oppkjørselen hjemme.

Nå, derimot. Må det sveises. Både fleksikobling  på eksos og et lite hull i gulvet, fotbrønn til baksetet. Ellers var det ikke noe å anmerke på den. Vi får se. Jeg har aldri sveiset før.

Synes selv at jeg må fikse'n så den holder et år til, ihvertfall. Den kjører så godt ennå. Rusten er fortsatt på et "presentabelt" nivå (pent på noen meters avstand, og du blir ikke skremt når du nærmer deg'n heller). Får man kjøpt nye E46 - karosserier som man kan sette over interiør og motor i? 

Endret av And-reas
Mellomrom er kult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

Det står respekt av å få en gammel E53 X5 gjennom EU uten feil sånn som du gjorde.  De fleste modeller av denne årgang har jo en del rusk (bremserør, lekkasjer, foringer og kuler i understell...), så dette var artig! :smile:

Jo takk .😀

Nå skal sant sies at jeg passer på denne kontinuerlig og sørger for at den til enhver tid er noenlunde iorden ,noe som er et must her .

Det er jo den bilen som er familiebilen og bør virke kontinuerlig .

De sa det på Bavaria at denne er i særs bra stand uten noe leakksjer og rustne bremserør .

Sitter igjen med at den har blitt passet godt på av de andre og .

Ikke minst den har det godt her og håper jeg😀

9 timer siden, And-reas skrev:

Hehehe. Min gikk også greit gjennom sist runde.

Ja, du vet. Den gammelmodige grå E46 touringen på 15-tommers hjul😁Deilig å ha kvittering på at selger hadde skiftet både bremserør, vibrasjonsdemper på motor, og mye annet snacks som er litt over hva jeg selv skrur på, i oppkjørselen hjemme.

Nå, derimot. Må det sveises. Både fleksikobling  på eksos og et lite hull i gulvet, fotbrønn til baksetet. Ellers var det ikke noe å anmerke på den. Vi får se. Jeg har aldri sveiset før.

Synes selv at jeg må fikse'n så den holder et år til, ihvertfall. Den kjører så godt ennå. Rusten er fortsatt på et "presentabelt" nivå (pent på noen meters avstand, og du blir ikke skremt når du nærmer deg'n heller). Får man kjøpt nye E46 - karosserier som man kan sette over interiør og motor i? 

Ja er rart med det ,blir alltid noe å styre med på disse ,men den din og er / ser veldig fin ut 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, And-reas skrev:

Nei. Kjøp heller en som har gått 140 000 kilometer. Så kan du ta deg en god faen på at alt det dyre ryker på rekke og rad mellom 160 og 180 tusen kilometer

På disse e53ene bør man kjøpe en som er gått langt føler jeg .

Da er det meste tatt av alvorlige sykdommer 😀

Og av og til må man bare lure på seg selv,,,,,,

Var jo sikker på dørhåndtaket var i stykker og kjørte rundt med det i 1:5 år ,men kun litt smøring så var alt iorden .😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idag har det vært det man kaller opprydning på tomta både ut og inne.

Er så nydelig å ta et røsk her av og til .😀

Fikk fjernet enormt med skrot innvendig og fikk plutselig mye bedre plass.

Ble to solide lass med forskjellig skrot til søppelfyllingen .

X5en var drahjelp idag :

A76BB9B3-285C-457A-80B5-E0DA69592A16.thumb.jpeg.f9dcfa74ab078f13e4a12a1e82a951f0.jpeg
 

En liten Tredalhenger som før idag var full av dritt og søppel ,merker man ikke et fnugg av .

Så er det denne tiden på året det fyller seg opp med sånn igjen :

DEB4AF50-D9E7-4123-92C7-51FF54030EF5.thumb.jpeg.d723adccd2d7dae27268ee4c0a7a23b7.jpeg
 

Heldigvis så står både høytrykk og div klart .

På denne tiden av året så blir det mye skumlegging og ikke så mye berøringsvask ,det viktigste er å holde møkk og salt unna.😀

Så har jeg tenkt på noe jeg aldri har ofret en tanke ,nemlig bytte av deler før det faktisk går i stykker.

Jeg så hvor dramatisk det ble med en totalhavarert vannpumpe på Tds ,så tenkte litt.

Tror jeg faktisk skal bestille meg en vannpumpe og nye reimer til den nettopp for å unngå sånt nå på denne tiden av året.

Tror ikke jeg trenger å bytte termostat da den er stabil og går fort opp til halvt på temp.måler .

Ser det med sånne føre var reparasjoner ,kan spare meg for mye frustrasjoner .

Ellers er det egentlig bare kos her med den .😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...