Gå til innhold

Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++


 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Toppen er blitt overhalt, nye tettninger, planslipt, kontrollert og rengjort. 

Ingen feil funnet.... 

Så nesten bare registerkjede ligjen, som kan ha forårsaket ulyden... 🥴

IMG_53931.jpg

Endret av RB26DETT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har vært dårlig med oppdateringer her. Det blir det forhåpentligvis endringer på nå.

Etter toppen var blitt overhalt, blei motoren satt sammen, og startet opp; SAMME FORBANNA ULYDEN!
Så det blei forsøkt med anna høytrykkspumpe, andre dyser (igjen!) +++ Ga opp, driten blei stående i veikanten i god stund. 

Handla "ny" brukt motor for 2uker siden, hos bil opphugger. Denne hadde 240k km, men skulle være i god stand, 
hadde blitt starta opp og test kjørt uten issues. (2009 730d donor bil)
Fekk motoren, bestemte meg for å sjekke kjedene, og joda, det var nok like lurt:
 

 

Siden kjedene måtte skiftes, må sumpen også av, og da blei råde og rammelager også sjekka.
Her var det lager klaring over spec fra BMW, ergo. nye lager må settes i... 

Men nå er det klart for montering av nye ramme og rådelager, og nye kjeder. Satser på oppstart til helga. :)

To Be Continued!
 

Endret av RB26DETT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aldri så lite stykke arbeid som gjøres her. Godt å se :) Det gir meg en liten oppmuntring til å få begynt på sjueren min snart også - den har muligens opplevd noe av de samme traumene.

Hvordan så oljen og oljefilteret ditt ut når du skiftet første gangen etter å ha tatt over bilen? Eventuelt påfølgende oljeskift?

For min del er nok første punkt å sjekke rådelager og veiv pga. noen glitrende partikler i oljefilteret og en knapt merkbar bilyd fra bunndelen på tomgang. Kjørte med den slik i ca. 30.000 km før jeg parkerte den for et år siden, den ble ikke verre sånn sett, men det er greit å stoppe før jeg har et ekstra hull i blokka eller helt skutt veivaksel. Må si jeg er fryktelig misunnelig på at du har et skikkelig sted å stå for å holde på med dette. Det er det største hinderet mitt :( Håper sommeren byr på noen muligheter for min del, for jeg får snart psykiske problemer av å kjøre Volvo V70..

Gleder meg til å se fremdriften i denne prosjekttråden :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 19.2.2021 den 16.39, Bayerfun skrev:

Et aldri så lite stykke arbeid som gjøres her. Godt å se :) Det gir meg en liten oppmuntring til å få begynt på sjueren min snart også - den har muligens opplevd noe av de samme traumene.

Hvordan så oljen og oljefilteret ditt ut når du skiftet første gangen etter å ha tatt over bilen? Eventuelt påfølgende oljeskift?

For min del er nok første punkt å sjekke rådelager og veiv pga. noen glitrende partikler i oljefilteret og en knapt merkbar bilyd fra bunndelen på tomgang. Kjørte med den slik i ca. 30.000 km før jeg parkerte den for et år siden, den ble ikke verre sånn sett, men det er greit å stoppe før jeg har et ekstra hull i blokka eller helt skutt veivaksel. Må si jeg er fryktelig misunnelig på at du har et skikkelig sted å stå for å holde på med dette. Det er det største hinderet mitt :( Håper sommeren byr på noen muligheter for min del, for jeg får snart psykiske problemer av å kjøre Volvo V70..

Gleder meg til å se fremdriften i denne prosjekttråden :D

 

Men du har M57 motoren, svært sjeldent det skjer noe med denne.
Har du sjekket vibrasjonsdemperen din? Om denne er gåen, kan det føre til ulyder som minner om gåen bunndel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var bilen på veien igjen. Etter dvale siden juli 2019....
Nå lager ikkje motoren ulyd lenger (ikkje så rart kanskje, har jo bytta motor)
Men nå lager girkassa ulyd, rettere sagt converteren lager ulyd, denne fikk ett ublidt møte med betong gulvet, fra ca. 120cm høyde. Den datt ut, når kassa skulle i... 😕

Det går fint ann å kjøre med den, men den lager fæl ulyd i Park.

Har bestilt meg 8hp70 kasse fra Polen, med converter. 
Så skal denne monteres og kodes.



Skitten bil btw.... 😮 

IMG_20210228_135046.jpg

IMG_20210228_135055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • RB26DETT changed the title to Min F01 730d Byggetråd, 8trinns 8HP70 kasse montert! :)

8HP70 kassa er montert og fungerer. Har fått opp drivetrain fault, ellers funker alt perfekt.

Grunnen til drivetrain fault er for gammel software i motorstyring, denne skal oppdateres.
Uten tvil ein gigantisk oppgradering, gjort på ca.6timer, ein litt lang fredags kveld i dette tilfellet.

Kommer ett nytt innlegg med litt meir teknisk info og DIY. :)

IMG_20210327_161945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et prosjekt dette ble. Mange steg tilbake før det gikk fremover. Din tålmodighet og standhaftighet er imponerende.
 

Mystisk med den motoren der du aldri fant feilen, selv om du plukket hele greien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette prosjektet haltet litt fra starten, men nå er det bare en vei, opp... :)
 

Anyways;
Her er kort fortalt prosessen med monteringen:

Første som blei gjort, koble fra batteriet, kappe ledningene til girkassen.


IMG_20210325_180405.thumb.jpg.1f37012699eae6e7f9707a15cbf4c781.jpg



Etter disse var kuttet, så blei det skjøtet inn ca.2meter med ledning, via wago`er.
Det var følgende signal:

Canbus PT1 Gul/svart x2 (signal viderekoblet via girkassen)
Canbus PT2 Grønn/brun x2, samme som over, viderekoblet,
+12v rød, og jord brun,
+Wakeup signal 12v.

Totalt 11 ledninger, disse blei koblet til ny kabel med kontakt som passer inn på 8hp kassa.

 

 

 

 

 

IMG_20210325_182245.thumb.jpg.010f51495d26da8ea2e0c6b3f2c4332c.jpg

 

IMG_20210325_182641.thumb.jpg.779dedf3410de139744baf88bdc0ec88.jpg

 

Etter dette så hadde eg ordnet meg med bmw explorer, men dette programmet funka ikkje, og backup planen blei å benytte ein kar eg fant på nettet, han koblet seg til via pc`en min, og E-Net kabel til bilen.
Det tok ca.45min, han fekk resatt EWS og synket ISN. Etterpå fulgte koding av EGS, GWS, ICM, DDE.
Dyktig kar, som tok 150 Euro for programmerings delen av jobben.

Har kodet mye sjøl, men har ikkje vært borti EWS og ISN arbeid før, så det var greit med litt ekstern kompetanse her.


Når softwaren var iorden, var det bare å få montert girkassen fysisk.


Kort fortalt; ta ned den gamle girkassen.

- Eksos ned
- Div. under deksel av
- Mellom aksel ned (denne fikk ny mansjett på midten, da denne var dårlig)
- Start motor av 
- Løsne 6x bolter til converter
- Bolter mellom motor/gir ut
- Nød Nøytral wire frakoblet
- Olje kjøler koblet fra
- Fjerne girkasse festet
- Løfte ned girkassen

Montering

2meters lengden med ledning blei fjernet, og ledningene blei loddet sammen, og krymp med lim blei brukt over skjøtene. 

Ledningen på gammel og ny plugg hadde samme farge koder, easy peasy. 6hp hadde to jord forbindelser, 8hp hadde bare 1, disse blei spleiset i sammen, fra 2 i gammelt ledningsnett, til 1 i nytt. 


- Flytte over eksos anlegg festet fra den gamle kassa
- Ellers montering, identisk med demontering, bortsett fra:

- Ingen nød utløser på 8HP, her der det bare ein bolt som skal skrus inn, for å aktivere Nøytral
- Rør til girkasse kjøler manglet ca. 15mm lengde, disse blei skjøtet midlertidig, nye rør er bestilt.
(Fra 2010 530d 245hk/8HP) 

IMG_20210327_130342.thumb.jpg.4b449674240df335ac3c6906957b87df.jpg



- Etter montering blei bunnpanna skiftet, og olje fyllt opp. 


Etterpå var  bilen klar for testkjøring, alt funka perfekt. :)

IMG_20210327_161945.thumb.jpg.fef4b0df9aa3c556252d8b330495e032.jpg



Eineste feilen nå er drivetrain fault, dette regner med att løser seg ved oppdatering av motor ecu, DDE.
SKal gjøres iløpet av påsken. :)

Endret av RB26DETT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • RB26DETT changed the title to Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...