Gå til innhold

Betalt knalltilbud på S54-motor, kansellert pga feilprising. Eg kan ikkje krangla


RF91
 Share

Anbefalte innlegg

Kom over eit knalltilbud på ein S54 med girkasse her på laurdagskvelden. Teinkte først at det var snakk om eit hoggeri som ikkje var klar over kva dei sat med (ombygd 318), så eg heiv meg rundt og kontakta hoggeriet angåande tilstand osv og rekna med å få eit svar på mandag. Overraskande nok så fekk eg svar same kvelden, og etter eit par kjappe mailar fram og tilbake med bedkjed om at "jeg tror dette skal være et bra tilbud" så vakna eg søndagsmorgon til ein rekning på motor og gir + frakt. Denne blei sjølvsagt betalt sporenstreks for å "sikra" handelen og eg fekk beskjed om at pengane var komme på konto, samt at delene skulle bli sendt på mandag.

Gjekk heile søndagen med håpet om at ingen skulle oppdaga kva som hadde skjedd, men mandagsmorning hadde det tikka inn ein mail med beklagelse om feil pris og at ordren var kansellert og at pengane mine var returnert.

Så til sakens kjerne: Fins det noko argument som eg kan bruke for å pressa avtalen gjennom? Har googla litt og sjølvsagt komme over avtaleloven som seier litt om feilprising, men likevel vil eg høyre her om nokon har nokre innspel. 

Endret av RF91
Generell dysleksi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken har i utgangspunktet inngått en bindende avtale med deg, men spørsmålet er om feilprisingen er så grov at du objektivt sett burde ha skjønt at prisen var feil. Her er en sak hvor det ved en feil ble gitt en rabatt på 98 prosent, der fikk kunden ikke medhold. I en annen sak var rabatten 60 prosent, der fikk kundene medhold.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Butikken har i utgangspunktet inngått en bindende avtale med deg, men spørsmålet er om feilprisingen er så grov at du objektivt sett burde ha skjønt at prisen var feil. Her er en sak hvor det ved en feil ble gitt en rabatt på 98 prosent, der fikk kunden ikke medhold. I en annen sak var rabatten 60 prosent, der fikk kundene medhold.

Ja, var det eg tenkte sjøl og. Eg vil jo naturlegvis få ein S54 til knallpris, men eg vil ikkje gå over lik for det heller 😅 Starta denne tråden mest for å få litt synspunkt og som sagt tips til måtar å eventuelt argumentera med hoggeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ser ut så kan det virke som du har en god sak. Som andre har nevnt er det masse eksempler på feil prising og i noen tilfeller har kunden fått rett i andre ikke. Det som bør telle til din fordel er at de faktisk har godtatt tilbudet ditt. Samt at hoggeriet må regens som den profersjonelle part i dette tilfellet. Man kan vel trygt si at dette ikke er et tilfelle av pølsefingre. Mellom oss det vil nok være billigre for hoggeriet å ta tapet enn å søke advokathjelp. Så hvis du er medlem i en eller anen organisasjon som kan støtte deg eller vil ta saken til forbrukerrådet tror jeg at du har en god sak. Du kan jo også på en subtil måte nevne at det jeg sa at å blande inn advokater kan for bli mye dyrere enn å svelge tapet på feilen de har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan legga til at prisen eg skulle betala var ca 10,5% av det den blei lagt ut til etterpå. Derfor denne tråden. Det er også grunnen til at eg er usikker på om eg har ein sak i det heile.

Som eg sa så vil eg gjerne ha ein billig S54, men eg er ikkje typen til å slå meg heilt vrang om eg ikkje har nokon sak å komme med. Då framstår eg berre som ein idiot og kastar vekk tiden til alle involverte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva loven gir deg rett til, en annen er hva du har skamvett til å kreve. Nå har du ikke skrevet hvor mye feilprising det er snakk om, men hva med å foreslå å dele på beløpet og møtes på halvveien. Da fremstår du nærmere en hedersmann enn en blodsuger, og trenger ikke kjenne på den dårlige samvittigheten hver gang du vrir om nøkkelen. Tenk ikke bare på din rett, men at du skal kunne se selgeren i øynene uten å være skamfull. Hvis feilprisingen ikke er helt ekstrem, så vil selgeren måtte påregne et lite tap uansett, og det vet de nok, derfor burde de selv ha foreslått en kompensasjon.

Edit: Ser nå at du har lagt ut mer info, og feilprisingen er i det ekstreme området. Da er selgerens handlemåte forståelig, og du har ingen sak. Likevel kan du bruke dette til å få en liten rabatt. For eksempel: "Hei. Jeg aksepterer at dere har gjort en menneskelig feil med prisingen, og kommer ikke til å lage noe bråk med å blande inn advokat og forbrukerrådet. Men når forholdet er som det er, hva med en liten rabatt for å kompensere for det inntrufne? Jeg kjøper motoren dersom dere gir 20-30 prosent rabatt."

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel noen på høggeriet som fikk litt kjeft for å legge ut en S54 for 7k og måtte dermed trekke salget tilbake når de innså hva som var på pallen som skulle sendes ut.

Det som taler i din favør er at det ligger en S54 med ulyd på finn til 25k, så prisdifferansen til den er ikke særlig mer enn 3x. Om du søker opp motoren på NBF så ser man at den kommer fra en bra vraka E46, så de garanterte kanskje ikke så mye på tilstanden før avtalen ble akseptert? Dermed kan du argumentere med at du kjøpte noe med helt ukjent stand, dermed prisen. På en annen side så ser bilen ut til å ha rulla godt rundt, så det er nå en god mulighet at S54'en funka tålelig greit 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

En ting er hva loven gir deg rett til, en annen er hva du har skamvett til å kreve. Nå har du ikke skrevet hvor mye feilprising det er snakk om, men hva med å foreslå å dele på beløpet og møtes på halvveien. Da fremstår du nærmere en hedersmann enn en blodsuger, og trenger ikke kjenne på den dårlige samvittigheten hver gang du vrir om nøkkelen. Tenk ikke bare på din rett, men at du skal kunne se selgeren i øynene uten å være skamfull. Hvis feilprisingen ikke er helt ekstrem, så vil selgeren måtte påregne et lite tap uansett, og det vet de nok, derfor burde de selv ha foreslått en kompensasjon.

Edit: Ser nå at du har lagt ut mer info, og feilprisingen er i det ekstreme området. Da er selgerens handlemåte forståelig, og du har ingen sak. Likevel kan du bruke dette til å få en liten rabatt. For eksempel: "Hei. Jeg aksepterer at dere har gjort en menneskelig feil med prisingen, og kommer ikke til å lage noe bråk med å blande inn advokat og forbrukerrådet. Men når forholdet er som det er, hva med en liten rabatt for å kompensere for det inntrufne? Jeg kjøper motoren dersom dere gir 20-30 prosent rabatt."

Eg ser det du meiner og eg er ikkje ueinig. Samtidig så ser eg litt kynisk på saken og tenker at ei bedrift går ikkje konk av ein dårleg handel. Hadde det vore snakk om ein privatperson så hadde pipa hatt ein anna lyd.

1 time siden, E.C. skrev:

Var vel noen på høggeriet som fikk litt kjeft for å legge ut en S54 for 7k og måtte dermed trekke salget tilbake når de innså hva som var på pallen som skulle sendes ut.

Det som taler i din favør er at det ligger en S54 med ulyd på finn til 25k, så prisdifferansen til den er ikke særlig mer enn 3x. Om du søker opp motoren på NBF så ser man at den kommer fra en bra vraka E46, så de garanterte kanskje ikke så mye på tilstanden før avtalen ble akseptert? Dermed kan du argumentere med at du kjøpte noe med helt ukjent stand, dermed prisen. På en annen side så ser bilen ut til å ha rulla godt rundt, så det er nå en god mulighet at S54'en funka tålelig greit 😅

Tingen er at dei ville ikkje svara noko særleg angåande tilstand på motoren anna enn at "den ser fin ut". Likevel tenkte eg at det er ein sjans verdt å ta. Bilen den kjem frå såg temmale herja ut, ja, og eg har veldig liten tru på at motoren ikkke har hardt liv 😅 Korleis stand motoren er i etter ein slik opplevelse veit ein jo ikkje før den skal startast første gangen, men som eg sa: i mine auger ein sjans verdt å ta 🙂

Edit: Vil legga til at den motoren på finn hadde eg aldri kjøpt når eg ser kem som selger den. Har handla med dei folka der ein gang for mykje.

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at du vil tape i en eventuell rettsak dersom det stemmer at "prisen er for god til å være sann", men i dette tilfelle så gjelder det en motor som du vet har vært i ett vrak og det at de ikke vil oppgi en vesentlig bedre forklaring enn "Den ser fin ut" så kan dette gå din vei. 

Så hadde jeg vært deg hadde jeg hadde jeg kontaktet forbrukerrådet, hvertfall når det gjelder en selger som du sa det så fint "Har handla med dei folka der ein gang for mykje."
Du har ingenting å tape på dette da saken vil bli vurdert av forbrukerrådet og du kan diskutere prisen med at stand ikke er oppgitt i vesentlig forklaring og at motoren kommer fra ett vrak, dermed trodde du prisen var korrekt. 

Om saken så skulle gå videre vil motpart få x antall uker på å svare og om de skulle ignorere dette vil saken bli tatt opp.
Så gjelder det jo å få frem saken fra ditt synspunkt igjen. Så går dette frem og tilbake før eventuelt svar fra forbrukerrådet. 
Det som mange "misser" er at du har derimot ikke vunnet. Om så motpart vil, kan dommen ankes og saken går så videre til en normal rettsak. Derimot er det vanskelig å vinne en "normal" rettsak om du har vunnet i forbrukerrådet. 

Saken hos forbrukerrådet koster ingenting. Så i mine øyne har du ingenting å tape her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alfh92 skrev:

Kan bekrefte at du vil tape i en eventuell rettsak dersom det stemmer at "prisen er for god til å være sann", men i dette tilfelle så gjelder det en motor som du vet har vært i ett vrak og det at de ikke vil oppgi en vesentlig bedre forklaring enn "Den ser fin ut" så kan dette gå din vei. 

Så hadde jeg vært deg hadde jeg hadde jeg kontaktet forbrukerrådet, hvertfall når det gjelder en selger som du sa det så fint "Har handla med dei folka der ein gang for mykje."
Du har ingenting å tape på dette da saken vil bli vurdert av forbrukerrådet og du kan diskutere prisen med at stand ikke er oppgitt i vesentlig forklaring og at motoren kommer fra ett vrak, dermed trodde du prisen var korrekt. 

Om saken så skulle gå videre vil motpart få x antall uker på å svare og om de skulle ignorere dette vil saken bli tatt opp.
Så gjelder det jo å få frem saken fra ditt synspunkt igjen. Så går dette frem og tilbake før eventuelt svar fra forbrukerrådet. 
Det som mange "misser" er at du har derimot ikke vunnet. Om så motpart vil, kan dommen ankes og saken går så videre til en normal rettsak. Derimot er det vanskelig å vinne en "normal" rettsak om du har vunnet i forbrukerrådet. 

Saken hos forbrukerrådet koster ingenting. Så i mine øyne har du ingenting å tape her. :)

Ein rettsak blir nok litt i meste laget for min del. SÅ lyst på motoren ha eg ikkje, men eg fulgte rådet ditt og sendte ein mail til forbrukerrådet 🙂 Trur nok at i det store og heile så vil dette gå hoggeriet sin veg, men det skadar ikkje å forhøyre seg litt. Skal oppdatera her når eg får svar frå forbrukerrådet 👍

Vil til slutt sei at hoggeriet som denne saken gjeld er ikkje dei same folka som eg "har handla ein gang for mykje med". Sånn at me alle er klar over det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også å anbefale forbrukerrådet. Gitt beskrivelsene og tilstand på bil så er ikke prisen på motor nødvendigvis urimelig. Tror ikke hoggeriet går i minus på å selge til deg for skampris, men heller går glipp av en fet gevinst om de ikke selger for hva den ligger ute for nå. Bilen er godkjent ombygd 318, så jeg tror ikke at forsikringsselskapet har fått noe særlig mer enn vrakpant for bilen fra hoggeren. Skulle bilen ha vært solgt til hoggeriet som en vraka M3 til en høyere pris ville de neppe ha lagt motoren ut så billig i første omgang, er jo omtrent det eneste av verdi som potensielt ikke er herpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, E.C. skrev:

Tenkte også å anbefale forbrukerrådet. Gitt beskrivelsene og tilstand på bil så er ikke prisen på motor nødvendigvis urimelig. Tror ikke hoggeriet går i minus på å selge til deg for skampris, men heller går glipp av en fet gevinst om de ikke selger for hva den ligger ute for nå. Bilen er godkjent ombygd 318, så jeg tror ikke at forsikringsselskapet har fått noe særlig mer enn vrakpant for bilen fra hoggeren. Skulle bilen ha vært solgt til hoggeriet som en vraka M3 til en høyere pris ville de neppe ha lagt motoren ut så billig i første omgang, er jo omtrent det eneste av verdi som potensielt ikke er herpet.

Sendte somsagt ein epost til forbrukerrådet i dagtidleg (jobbar natt denne veka), og det skulle gå ca 3 virkedagar før eg får svar. Om dei seier at eg har noko å komma med så gjer eg eit forsøk på å starta ein dialog med hoggeriet. Om dei seier at eg må ta meg ein bolle så gjer eg det og tenker ikkje meir på denne motoren 🙂 Ein får berre venta og sjå kva som skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så har du nok ingenting og komme med.

Du kunne risikert at de bare sa beklager men den motoren du fikk tilbud på var blitt skadet i kollisjonen men vi sender deg en annen 318 motor med lavere km stand som kompensasjon. Hadde du blitt fornøyd da? Det er jo tross alt en 318 motor du har kjøpt og ikke en motor fra den spesifikke bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune-K skrev:

Slik jeg ser det så har du nok ingenting og komme med.

Du kunne risikert at de bare sa beklager men den motoren du fikk tilbud på var blitt skadet i kollisjonen men vi sender deg en annen 318 motor med lavere km stand som kompensasjon. Hadde du blitt fornøyd da? Det er jo tross alt en 318 motor du har kjøpt og ikke en motor fra den spesifikke bilen.

Her er me enten ueinige, eller så har du kanskje misforstått litt 😅 Motoren eg betalte var både avbilda og notert opp som ein S54B32. Bilen den stod i var riktignok ein 318, men ein såg jo at hoggeriet var klar over at det var ein uoriginal motor i bilen. Eller så hadde det jo stått M43B18 (eller ke det no er som står i E46 318😅)

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en ren skrivefeil altså. En liten missforståelse fra min side. Da koker det hele ned til som andre også har vært inne på. Var det et tilbud som var for godt til og være sant.

Husker gamlesjefen min da jeg var høgger hadde en kvittering hengene på kontoret for en Opel gearkasse. Da han startet opp så solgte de haugevis av gearkasser til bakhjulsdrevne Opel Kadetter.  En dag fikk han en forespørsel om en gearkasse til Kadett D altså framhjulstrekk. Det var en nesten ny bil da men uten og tenke seg om ga han pris på gearkasse til Kadett  C. Den handelen irriterte ham 30 år etterpå. 

Bare en liten digresjon fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...