Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

På 12.5.2020 den 9.52, Stonescream skrev:

Fint å lese oppsummering og du bør virkelig være fornøyd med cognac interiøret. Det gjør seg.

Har selv hatt E34 og E39, hadde egentlig lyst på F11 når det ble på tide med bilbytte, men den ble bare for stor i hverdagen her i Oslo. Endte opp med F34 pga bakseteplassen og stort nok bagasjerom, men den er ikke like komfortabel på langkjøring med tanke på støy som E39. Ellers er det en bil jeg er godt fornøyd med, og blir nok å beholde den til kanskje en elbil av litt størrelse er klar fra BMW eller bilbehovet endrer seg drastisk.

 

 

Ja jeg traff godt med interiøret. Men problemet mitt nå er jo at jeg ikke kan gå tilbake til sort igjen 😅 Får bli helt lyst nestegang 👍

E39 var komfortmessig 10 år før sin tid da den kom i 1996, den holdt seg komfortmessig bra selv i dag. Noe annet som er litt artig er at E39 fortsatt kvalifiserer til fire stjerner i dagens Euroncap krasj test. Altså, det er hvis de hadde krasjtestet den i dag etter dagens krav og standarder...

F34 er jo ett greit kompromiss, du har plass og du har en litt mer kompakt bil. Men er det ikke vanvittig dyrt å kjøre tradisjonell fossilbil i Oslo? 

På 12.5.2020 den 18.21, Chrono skrev:

Interessant å lese oppsummeringen din etter ett års eierskap.

Enig i at display key mest er en unødvendig gadget, men samtidig relativt kult (og nervepirrende) å kjøre bilen ut og inn av garasjen med fjernkontroll.🙂 Den kan for øvrig lades utenfor bilen også med en USB micro-kabel 👍

Ja jeg synes utvilsomt at den er kul, folk er veldig nyskjerrige på hva det er hvis de ser den. 

Jeg var forøvrig ikke klar over at den kunne lades med USB mikro, takk for tipset. Rart at den ikke kan lades på andre ladeplater, vi har jo flere sånne rundt i huset...både til telefon og smartklokke. 

12 timer siden, Jan Christian Huus skrev:

Flott og lang post (ser jeg har litt å gå på her ja :P).
Disse "klossene" til å ha ved dekkene slik at slange ikke kiler seg, hvor kjøper du de? Link?

Takk for det 😀 Jeg har kikka litt i tråden din også, synd det ble så stille der. Tror det kun er oss to på hele forumet her som har oljebrenner utgaven av 540 😅

Dette er litt flaut men jeg husker ikke helt hvor jeg fikk tak i de klossene 😂 Lurer på om det var på Claes Ohlson. Men vil tro eBay har hundrevis av alternativer, kanskje av noe bedre kvalitet også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig femserie du har!

Den er akkurat som jeg kunne tenkt meg å ha den selv, om jeg bytter ut min E60. Kjenner meg veldig igjen hvordan du beskriver bilen og langturer i Europa. Jeg bruker heller ikke min til daglig men setter desto større pris på den på f.eks en Europa tur . Vanskelig å beskrive men godfølesen man får etter f.eks en lang ettermiddag på autobahn gjennom østtyskland i mellom 170 og 230 med god flyt og komfort tror jeg du også kjenner til. 

Flott interiør, skjønner at det blir vanskelig å gå til bake til sort. Samme med motor, har hatt 3 BMW'er med rekkeseks, sitter lang inne å gå tilbake til en firer, selv om en nymotens 2liter går som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kimhas skrev:

Nydelig femserie du har!

Den er akkurat som jeg kunne tenkt meg å ha den selv, om jeg bytter ut min E60. Kjenner meg veldig igjen hvordan du beskriver bilen og langturer i Europa. Jeg bruker heller ikke min til daglig men setter desto større pris på den på f.eks en Europa tur . Vanskelig å beskrive men godfølesen man får etter f.eks en lang ettermiddag på autobahn gjennom østtyskland i mellom 170 og 230 med god flyt og komfort tror jeg du også kjenner til. 

Flott interiør, skjønner at det blir vanskelig å gå til bake til sort. Samme med motor, har hatt 3 BMW'er med rekkeseks, sitter lang inne å gå tilbake til en firer, selv om en nymotens 2liter går som bare det.

Mange takk for det 😀

Ja det du nevene der, men kjøring på Autobahn når alt ligger til rette...det er nesten på grensen til litt magisk. Du er alene, det føles trygt og du er bare fri til å kjøre så fort du bare orker. Da er det digg å ha en bil som er kapabel for jobben. Jeg spør om vi skal strekke ut litt og bilen bare "bring it on" 👍 Du kommer veldig effektivt og uanstrengt opp i hastighet og bilen føles dønn solid, og kraften du har i bremsene gir deg en enorm trygghet. Jeg kan ikke vente før de karantene greiene blir oppheva, da blir det roadtripp 😀

Jeg klarer ikke å "nedgradere", jeg har noe psykisk i meg som gjør at alt skal oppgraderes når det byttes ut. Det gjelder alt, men særlig bil. Jeg kan gå ned til en 3-serie så lenge jeg går opp ett hakk i motormål 😅 Men, en G30 530i jeg hadde som leiebil imponerte meg stort...det den lille tolitern klarte å prestere på Autobahn er ikke mindre en imponerende. Vi var ett turfølge som dundra gjennom natten, jeg holdt hele tiden følge med E36 M3 og ett par E60 530d. Vi var sjelden under 200 km/t den natten, men turbofireren leverte overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 13.5.2020 den 23.48, Fredrik 90 skrev:

Noe annet som er litt artig er at E39 fortsatt kvalifiserer til fire stjerner i dagens Euroncap krasj test. Altså, det er hvis de hadde krasjtestet den i dag etter dagens krav og standarder...

Oppsiktsvekkende påstand, men kan du dokumentere den?

For øvrig en svært ryddig bil du har, men jeg synes den tar seg best ut med 662-felgene i 18".

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ess skrev:

Oppsiktsvekkende påstand, men kan du dokumentere den?

For øvrig en svært ryddig bil du har, men jeg synes den tar seg best ut med 662-felgene i 18".

Jeg leste det i ett Auto Motor und sport jeg kjøpte, hender jeg stadig kjøper bilblader i papirutgave. De hadde en artikkel der hvor de krasjtestet 20 år gamle biler, siden fortsatt mange av dem stadig går på veien. Skal se om jeg kan finne det igjen 😀

Takk for det, ja jeg liker å ha det ryddig selv om det kanskje ikke er så spennende 😅 662 er veldig pene og kler bilen meget godt, disse blir beholdt til vinterfelger 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er xDrive!
- Hva har du av erfaring med dette?

Hvis / når jeg en gang i fremtiden skal handle ny (brukt) Bimmer (nyere f10 535 eller G30,, like stor-bil følelsen), aner jeg at jeg ikke kommer utenom 4-hjuldrift?
- Stemmer det?

Har eid en Audi S6 Quattro 
2 ganger presterte jeg å kjøre  av veien fordi 4 hjuldriften tok i fra meg kontroll over bilen.
''Aldri mer 4-hjuldrift'' sa jeg til meg selv, og solgte ''uhyre''
Og nå konstaterer jeg at BMW har  kopiert Audi, for meg, en katastrofe!

Skynder meg å legge til at jeg liker så godt bakhjul drift, at jeg på   vinterføre kopler ut alle former for antispinn etc.
Liker å kjenne bilen kommunisere veigrep, Det var umulig med Quattro systemet.
Er det også slik med xDrive?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med xDrive er at den er mer forutsigbar og kontrollerbar i Traction mode (altså DTC innkoblet). Da tillater den slipp og prøver ikke hele tiden å korrigere, hverken inn i eller ut av sving, og du kjenner mye bedre slippgrensene til bilen - det er lett å «danse» med den uten at det går skeis - antisladd griper inn om det blir for stor slippvinkel og for mye hjulspinn. Bruker dette vel og merke på litt vrient føre, men til lek brukes det på fint snøføre også. Til vanlig kjøring fungerer det utmerket normalt satt opp, og med alt utkoblet kan du dra fine, kontrollerte firehjulssladder med rumpa ut (alt av antisladd- og spinnsystemer kan kobles ut som i en RWD BMW). 
 

Jeg er på min andre BMW med xdrive og kommer nok ikke til å gå tilbake til tohjulstrekk av komforthensyn. Dvs komforten i å vite at du kommer fram uansett føre. Jeg har aldri stått fast, og jeg anser xdrive som et svært kompetent system uten at jeg har prøvd Audi eller MB sine motstykker. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også mulig å koble ut 4x4 på bmw med xdelete appen. Så har man rwd hele året og kan legge inn 4x4 de gangene det røyner på :) opplevelsen mdd xdrive er forskjellig bmw til bmw. På e61 er den endel understyrt, mens på en e46 xdrive så er den mer leken.

Forstår det du mener med at 4x4 kan gi deg trøbbel, men quattro er jo helmekanisk på en s6. Det kan gi deg underdtyring dersom du er for snill. Jeg har kjørt quattro på isbanekurs og når du virkelig forstår prinsippet med vektforskyning, scandinavian flick, og pådrag gjennom sving, ja få ting topper den opplevelsen! Og da ble quattro forutsigbart, overstyrt og kontrollerbart. Men det forutsetter at man ikke slipper gassen! 

På min bmw xdrive har jeg prøvd å kjøre på samme måte, men det går ikke. Fordi det ikke er en mekanisk forbindelse, heller en elektronisk clutch på senterdiffen. Du kan sladde her også, men kun når bilen selv vil det, når alle yaw parametre er der de skal være. Men til vanlig kjøring så er det kjenpebra. Bilen kobler ut drifta framme når understyring oppdages. Vil si det er et trygt system. Tror ikke du vil dra av veien med xdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Saltkjelen skrev:

E6x xDrive vs. E46 med firehjulstrekk oppleves vel forskjellig fordi E46 og X5 E53 pre-LCI ikke hadde xDrive, men en 37:67-fordeling. xDrive kom først ifb. med E83 X3, E6x, E9x og E53 facelift.

Helt riktig :) det eldre systemet kan oppfattes mindre inngripende og lettere å leke med.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg leste det i ett Auto Motor und sport jeg kjøpte, hender jeg stadig kjøper bilblader i papirutgave. De hadde en artikkel der hvor de krasjtestet 20 år gamle biler, siden fortsatt mange av dem stadig går på veien. Skal se om jeg kan finne det igjen 😀

Takk for det, ja jeg liker å ha det ryddig selv om det kanskje ikke er så spennende 😅 662 er veldig pene og kler bilen meget godt, disse blir beholdt til vinterfelger 😀

Så spennende trenger det heller ikke å være. Fra mitt ståsted, så er senking, kantfelger, karbondetaljer og lignende sjelden oppgraderinger, selv om en del her inne tilsynelatende mener det. Foretrekker biler som er mest mulig sånn som de ble levert eller kunne leveres fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ess said:

Så spennende trenger det heller ikke å være. Fra mitt ståsted, så er senking, kantfelger, karbondetaljer og lignende sjelden oppgraderinger, selv om en del her inne tilsynelatende mener det. Foretrekker biler som er mest mulig sånn som de ble levert eller kunne leveres fra fabrikken.

Jeg er litt av samme skole, men jeg liker å få bilen litt nærmere bakken, gitt at det er en vanlig personbil og ikke SUV. Fra kvalitetsleverandører som Hartge, ACS og Eibach vil dette også ha en positiv innvirkning på kjøreegenskapene uten å forsake komforten. Og så liker jeg felger. Helst OEM felger og gjerne fra andre modeller som passer bedre på bilen enn de som kom originalt. Som det ofte blir snakket om her inne; OEM+. Små, diskrete oppgraderinger som mannen i gata ikke legger merke til, men som kjennere og interesserte ser med en gang. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mr. Erling skrev:

Saken er xDrive!
- Hva har du av erfaring med dette?

Hvis / når jeg en gang i fremtiden skal handle ny (brukt) Bimmer (nyere f10 535 eller G30,, like stor-bil følelsen), aner jeg at jeg ikke kommer utenom 4-hjuldrift?
- Stemmer det?

Har eid en Audi S6 Quattro 
2 ganger presterte jeg å kjøre  av veien fordi 4 hjuldriften tok i fra meg kontroll over bilen.
''Aldri mer 4-hjuldrift'' sa jeg til meg selv, og solgte ''uhyre''
Og nå konstaterer jeg at BMW har  kopiert Audi, for meg, en katastrofe!

Skynder meg å legge til at jeg liker så godt bakhjul drift, at jeg på   vinterføre kopler ut alle former for antispinn etc.
Liker å kjenne bilen kommunisere veigrep, Det var umulig med Quattro systemet.
Er det også slik med xDrive?

Jeg har begrenset med brukererfaring med xDrive systemet så langt. Det er litt synd egentelig, vi hadde bare en uke med snø her på Sørlandet i vinter og akkurat den uka sto bilen på lakkverksted. Men jeg fikk testa litt leik på en parkeringsplass med veldig mye underkjølt regn, altså is. Det er ikke noe tvil om at xDrive systemet her er veldig satt opp til at mye krefter går bak. Man kan leke seg med både slengkjøring og fine drifter, samtidig som man har grepet. Alt av hjelpesystemer kan slås av, ingenting forstyrrer deg. 

Grepet på våt asfalt er selvsagt veldig bra, men selv her så kjennes bilen som en bakhjulstrekker. Det føles som den skyver ut av svingene med kun bakhjula, men grepet vitner jo selvsagt om at du har firetrekk. Her var F10en jeg hadde notorisk, der gikk antispinn lampa amok hvis jeg var litt hissig ut av en rundkjøring eller sving. 

Men mindre du velger en 530e så er det vanskelig å finne en G30 uten xDrive. Men jeg tror ærlig talt ikke du vil bli skuffet. Jeg har kun hatt en firehjulstrekker før, en Ford Excursion. Det kan ikke sammenliknes med det vi snakker om her. Men jeg skal vel si at jeg hadde klart meg fint uten, men å finne en nyere motorsterk BMW i dag uten xDrive er svært vanskelig. Med mindre du går for M bil, men også her kommer jo dette nå.

12 timer siden, Evopower skrev:

Nå er det jo også mulig å koble ut 4x4 på bmw med xdelete appen. Så har man rwd hele året og kan legge inn 4x4 de gangene det røyner på :) 

Jeg ser ikke helt poenget med xdelete når xDrive systemet tillater så mye lek som det gjør. Men hvordan funker denne appen, funker den med CarScan ODB pluggen?

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

E6x xDrive vs. E46 med firehjulstrekk oppleves vel forskjellig fordi E46 og X5 E53 pre-LCI ikke hadde xDrive, men en 37:67-fordeling. xDrive kom først ifb. med E83 X3, E6x, E9x og E53 facelift.

Da lærte iallfall jeg noe nytt, dette var jeg ikke klar over. Jeg viste jo at BMW ikke markedsførte xDrive før på X3 E83, men jeg trodde det var samme greia på E53 og E83. Jeg tenkte man måtte helt tilbake på E34 525IX og E30 325IX for å få "det gamle oppsettet".

En kollega av meg gikk fra E53 til E83 og han snakka alltid om at han syns firehjulstrekken var lang bedre på X3en kontra X5en. 

3 timer siden, Ess skrev:

Så spennende trenger det heller ikke å være. Fra mitt ståsted, så er senking, kantfelger, karbondetaljer og lignende sjelden oppgraderinger, selv om en del her inne tilsynelatende mener det. Foretrekker biler som er mest mulig sånn som de ble levert eller kunne leveres fra fabrikken.

Helt enig! 😀 Jeg er jo en beryktet originalpolizei, jeg synes ting tar seg bedre ut slik det blir levert fra fabrikken. G30en er en elegant bil slik den fremstår orignalt. Om det er kjedelig for noen så er jo det helt greit, smaken er forskjellig. Jeg synes noen oppgraderinger kan være fine, men da er det også som regel oppgraderinger man finner i tilbehørskatalogen til BMW 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er bensin eller diesel Modellen er G30  - 540!
Begge er rekkeseksere, som jeg personlig mener et ''must' 'på en 5-serie, og begge har over 300 hk.
- Hva foretrekker du

Et hjertesukk:
Blir ikke vant til utseende på G30.
Personlig mener jeg  F10 er mye mer unik, selv i dag, 10 år etter den kom på markedet, ser den moderne ut. 
Derfor, akkurat nå,, kan endre mening ;-) , vil jeg etterhvert til høst / vinter peile meg inn på siste årsmodell av f10 med en 535 motor. Det er vel 2016?

Har du sett på FINN hvor alle 2016  årsmodeller  f10 535  har kjørt minst  ca. 100k ++ mens 2017 årsmodeller G30 540, alle kjørt 35k++
Det skiller kun 1 år!
- Merkelig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

 

Jeg ser ikke helt poenget med xdelete når xDrive systemet tillater så mye lek som det gjør. Men hvordan funker denne appen, funker den med CarScan ODB pluggen?

 

Fordelene er at de med forskjellige hjul og avvik i rulleomkrets, kan kjøre om sommeren uten å tenke på å ødelegge fordelingskassa. Videre så er det mindre generell slitasje på fordelingskassa, og man har muligheten til å leke seg på rwd, og eller ha en mer forutsigbar oppførsel på bilen.

Jeg nevnte at xdrive biler er forskjellige. Din som du skriver, er som en rwd bil i oppførsel. Det er jo bra, da trenger du ikke xdelete. Mens på min e61 så kjenner man senterdiffen jo inn og ut hele tiden. I rundkjøringer går den rett frem. Ved leking på snø så konmer rompa ut, hvor bilen så sender mye kraft frem for å drepe sladden. Dette er jo det trygge alternativet og oppsettet i xdrive/asc systemet er satt opp slik på min bil. En test jeg leste tror det var i vi menn, sa at f11 xdrive pre lci var akkurat lik. Man lå på fin overstying gjennom sving og plutselig skar den ut i understyring. De testet den mot en w212 e klasse 4 matic som var mer nøytral i den testen, og det overrasket meg. Tydelig har bmw gjort grep til g30 da :) om M modellene har også fått ett lekent oppsett etter hva jeg ser. Noen kan i tillegg kjøre rwd modus.

I rwd modus på min så kan jeg nå ligge runde på runde i kontrollert sladd i rundkjøringer på våt asfalt :) på vanlig kjøring er det godt å kjenne at den trekker bak og ikke ligger å lugger i senterdiffen hvis man drar på litt. På snø så mister man fremdriften, så der er xdrive innkoblet å foretrekke.

I xdelete appen så kan man også justere oppsettet selv. Alt fra 50/50 til 10/90 i drift foran/bak.

Fordelene med xdelete er tilstede på de xdrive modellene som har en litt uraffinert styring av senterdiffen.

Jeg bruker "thor obd2 wifi adapter"

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...