Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Fredrik 90 said:

Etter en sånn kveldstur så får både far og barn en god nattes søvn. Anbefales til alle med små som ikke vil roe seg om kvelden, funker hver gang 😀

Trenger heldigvis ikke små barn for å ta en tur på kvelden der eneste målet er å kose seg  😀

Er så enig i det med dei fine kveldene der alle dei andre idiotene er hjemme og en er helt alene 😁 😎

Poppanlegget på fullt og bare sitte å glise  . . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, Fredrik!🙂
Fra et ''B-menneske til en annen'' ;- har gjort det samme noen ganger nå i det siste i.o.m. det ble mørkere.
Kjøre bil altså ;-)

Led Adapt lystet er formidabelt.
Men jeg klarer ikke å venne med til ''head - up'' informasjonen i frontruta. Forstyrrer sikten selv om jeg toner lyset helt ned.

Og i går kveld kjørte jeg med Infrarøde påslått for første gang over lang kjøre tur, og på skjermen dukket det plutselig opp et rådyr i veikanten, som jeg fikk bremset ned for. Hadde ikke sett det uten.
Veldig nyttig '''verktøy'', som jeg til da ikke hadde skjønt nytten av. På bildet kan du kanskje skimte kamera / sensorer i grillen / ''nyrer'' + under skiltet, og det andre bildet viser kontrollknapp på dashbordet?

Apropos baby :wub:
Naboen har samme taktikk med spedbarnet. Man orker ikke å kjøre pga. trøtthet, så han sitter i bilen i timevis  med motoren igang, . .og ungen sover... 
Stakkars mann, som skal på jobb om morgenen.

 

IMG_0316.JPG

nærbilde av 5 lotto.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å nyte den første tiden som far og man lærer noe nytt hele tiden. Vi hadde ingen problemer med å få plass til to barn og bagasje for fire i vår E46 Touring når vi skulle på sommerferie i Sydfrankrike. Et år var vi sogar fem i bilen fordi en venninne av vår datter var med på sommerferie. Jeg mener å huske at de var 13-14 år gamle på den tiden og yngstemann var derfor 3-4 år gammel og satt i barnestol. Det ble litt vel trangt, men det gikk på et vis. Noe helt annet er det at vi ødela støtdemperne bak fordi bilen var for tung og bunnet et par ganger på Autobahn.

Nå er vi for første gang på 27 år alene igjen uten barn hjemme. Datteren bor sammen med kjæresten og yngstemann er på privatskole et annet sted i landet. Merkelig så fort tiden går egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er bare å nyte den første tiden som far og man lærer noe nytt hele tiden. Vi hadde ingen problemer med å få plass til to barn og bagasje for fire i vår E46 Touring når vi skulle på sommerferie i Sydfrankrike. Et år var vi sogar fem i bilen fordi en venninne av vår datter var med på sommerferie. Jeg mener å huske at de var 13-14 år gamle på den tiden og yngstemann var derfor 3-4 år gammel og satt i barnestol. Det ble litt vel trangt, men det gikk på et vis. Noe helt annet er det at vi ødela støtdemperne bak fordi bilen var for tung og bunnet et par ganger på Autobahn.

Nå er vi for første gang på 27 år alene igjen uten barn hjemme. Datteren bor sammen med kjæresten og yngstemann er på privatskole et annet sted i landet. Merkelig så fort tiden går egentlig. 

hvor ofte var dere i Syd Frankrike med bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mr. Erling skrev:

hvor ofte var dere i Syd Frankrike med bil?

Stort sett hvert år. Vi hadde E46 Touringen (318d) i 10 år så den var vel der nede 8-9 ganger totalt. Slikt blir det mange kilometer av og vi klarte å kjøre bilen hele 340000 Km før den ble solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme opplegg med mini hjemme når han var på den alderen, helt fra de første ukene egentlig når alt var totalt kaos og mye skriking. Eneste som fikk han til å sove var motordur, så er glad vi har dieselbil og ikke en stille elbil :D ble en del lange kjøreturer på både kvelds- og nattestid de ukene. Nå er han derimot så propell at etter de halvannen timene med søvn han normalt har i løpet av en kvil så er han så utålmodig at det stort sett krever en stopp. Men Brannmann Sam på alle foreldres redning - nettbrett - har vist seg å fungere for å få litt kontinuitet i kjøringen. Kan si mye om å introdusere de små for skjermer og slik stimuli fra tidlig alder, men whatever works.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er off topic i tråden, men hvordan pakker folk? Vi er 2 stk og klarer oss ikke med e61 touring med skiboks nå på 2 ukers ferie. Baksetet er fullt. Skiboks ble satt på for å slippe å pakke til taket i bagasjen og baksetet. Vi vurderer nå varehenger for å få med oss alt på en forsvarlig måte og ha baksetet fritt. 

Vi har et villatelt med oss som er like stort som en bobil ferdig oppsatt. Videre har vi med oss dobbeltseng oppblåsbar, kjøkken, sittegruppe, samt klær for alle vær og føreforhold. Og pga medisinske grunner har vi 2 store bagger kun med medisiner og wc utstyr. Bare disse og den elektriske kjøleboksen tar hele bagasjerommet. SÅ kommer alt utenom....

Det er 4 alternativ:

- fortsette slik vi har det og kjøpe varehenger. 

- kjøpe campingvogn og få alt med seg der i skuffer og skap. Da slipper man plassen teltet tar pluss at klær havner i skuffer istedenfor bagger. 

- legge om ferien til en lettere, men mye dyrere livsstil. Dvs basere seg på hotell eller campinghytter og kjøpe alt man trenger underveis, bruk og kast. Ha med seg minst mulig. 

- kjøpe excursion eller Suburban og få med seg alt. 

 

Før som singel kjørte jeg bare og sov i bilen, hadde med meg en liten bag. Tok det som det kom. Det går ikke med samboer og hvertfall ikke med unger 😅

 

Neste år vil jeg til Tyskland, nurburgring og alpene. Og ALDRI om jeg kjører der med takboks eller vogn. Det ødelegger alt det kjøredynamiske med turen. Jeg tror det må bli hotellferie da... 

Videre ser jeg jo nå på campingen, folk med 3 unger, hund, stort telt, camping stoler, sykler osv. Men alt får plass baki en passat. Jeg skjønner det bare ikke. Vi får det ikke til.... 😅

All ære til deg fredrik som sverger til sedanen, det blir jo barnevogn pluss toalettmappe ikke noe mer, men noen klarer det også. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Mulig dette er off topic i tråden, men hvordan pakker folk? Vi er 2 stk og klarer oss ikke med e61 touring med skiboks nå på 2 ukers ferie. Baksetet er fullt. Skiboks ble satt på for å slippe å pakke til taket i bagasjen og baksetet. Vi vurderer nå varehenger for å få med oss alt på en forsvarlig måte og ha baksetet fritt.

Dette avhenger vel av hva slags ferie man ønsker. Vi har tilgang til et sommerhus i Provence og med alle fasiliteter/bekvemmeligheter er det f.eks ikke nødvendig med så mye klær og utstyr. Huset har svømmebasseng og det er ellers f.eks sykler i garasjen. 

Jeg kan ikke forestille meg hotellferie, men for noen er dette supert. Rent pakkemessig blir det sikkert den samme saken iom. at mange hoteller har full service når det gjelder f.eks vasking av tøy og tilbyr alt av sportsutstyr.

Campingferie har jeg ingen erfaring med utover mer hardcore hiking i forbindelse med speideren, militæret (også som frivillig både før og etter førstegangstjenesten) og turer i fjellet. Jeg er litt gammeldags den veien og har f.eks kun et par turski, nikkers og fjellanorakk. På sommerstid går vi bare i fjellet fra hytta og dette krever stort sett kun et par gode støvler og en ryggsekk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hanssae skrev:

Trenger heldigvis ikke små barn for å ta en tur på kvelden der eneste målet er å kose seg  😀

Er så enig i det med dei fine kveldene der alle dei andre idiotene er hjemme og en er helt alene 😁 😎

Poppanlegget på fullt og bare sitte å glise  . . . . . .

Jeg må si at det er veldig lenge siden sist jeg tok meg en kjøretur sånn på måfå. Men  sen kveld eller natt er det beste, da havner man ikke bak en Toyota som ligger under fartsgrensen. Jeg har også fått opp øynene for dette når vi er på langtur. Ta kveldsbåten til Danmark, da er man i land ved 21 tiden. Da er det cruisecontrollen på 140-150 km/t helt til man kommer til tysker grensa, da er der cruisecontroll på 200 km/t. Da kjører jeg til Hamburg eller Hannover, alt etter som. 

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Fine bilder, Fredrik!🙂
Fra et ''B-menneske til en annen'' ;- har gjort det samme noen ganger nå i det siste i.o.m. det ble mørkere.
Led Adapt lystet er formidabelt.
Men jeg klarer ikke å venne med til ''head - up'' informasjonen i frontruta. Forstyrrer sikten selv om jeg toner lyset helt ned.

Og i går kveld kjørte jeg med Infrarøde påslått for første gang over lang kjøre tur, og på skjermen dukket det plutselig opp et rådyr i veikanten, som jeg fikk bremset ned for. Hadde ikke sett det uten.
Veldig nyttig '''verktøy'', som jeg til da ikke hadde skjønt nytten av. På bildet kan du kanskje skimte kamera / sensorer i grillen / ''nyrer'' + under skiltet, og det andre bildet viser kontrollknapp på dashbordet?

Apropos baby :wub:
Naboen har samme taktikk med spedbarnet. Man orker ikke å kjøre pga. trøtthet, så han sitter i bilen i timevis  med motoren igang, . .og ungen sover... 
Stakkars mann, som skal på jobb om morgenen.

Det med headup tror jeg er veldig mye en vanesak. Jeg digger det og føler meg handikapet når jeg går fra G30en med HUD til E34en eller Mondeoen uten HUD. Men nå har jeg kjørt bil med HUD siden 2013 da jeg kjørte F10en.

Nigth Vison har jeg alltid hatt lyst på, men det har blitt ofret for å få noe annet jeg trenger mer. Sånn i det daglige så føler jeg Nigth Vision blir litt overflødig, særlig ettersom dagens biler får bedre og bedre lys. De Adaptive LED lysene på G30 er helt utrolig gode. Men jeg må si at de adaptive LED lysene på Mondeoen ikke er langt bak de heller, veldig bra tatt i betraktning at dette er en billigere bil. Neste BMW jeg kjøper skal ha Laser lys, det vil jeg prøve 😀

2 timer siden, Fredrik skrev:

Det er bare å nyte den første tiden som far og man lærer noe nytt hele tiden. Vi hadde ingen problemer med å få plass til to barn og bagasje for fire i vår E46 Touring når vi skulle på sommerferie i Sydfrankrike. Et år var vi sogar fem i bilen fordi en venninne av vår datter var med på sommerferie. Jeg mener å huske at de var 13-14 år gamle på den tiden og yngstemann var derfor 3-4 år gammel og satt i barnestol. Det ble litt vel trangt, men det gikk på et vis. Noe helt annet er det at vi ødela støtdemperne bak fordi bilen var for tung og bunnet et par ganger på Autobahn.

Nå er vi for første gang på 27 år alene igjen uten barn hjemme. Datteren bor sammen med kjæresten og yngstemann er på privatskole et annet sted i landet. Merkelig så fort tiden går egentlig. 

Ja læringskurven den er ganske bratt her, det er stort sett noe nytt hver dag. Og selv om det er ganske krevende (og frustrerende) til tider så er det også ganske mye kos. Jeg ser ikke at det skal bli noe problem å dra på tur med ho lille fremover, utfordringen blir plassen. Vi har planlagt en tur nedover i Europa i løpet av høsten, men det kommer helt an på Corona situasjonen. Sånn det ser ut nå så ser det mørkt ut, med stadig økende smitte i alle land. 

Den fasen av livet som du nå er i ferd med å legge bak deg, den tar vi nå fatt på. Livet går i mange forskjellige faser og de er alle ulike 😀

1 time siden, papertiger skrev:

Hadde samme opplegg med mini hjemme når han var på den alderen, helt fra de første ukene egentlig når alt var totalt kaos og mye skriking. Eneste som fikk han til å sove var motordur, så er glad vi har dieselbil og ikke en stille elbil :D ble en del lange kjøreturer på både kvelds- og nattestid de ukene. Nå er han derimot så propell at etter de halvannen timene med søvn han normalt har i løpet av en kvil så er han så utålmodig at det stort sett krever en stopp. Men Brannmann Sam på alle foreldres redning - nettbrett - har vist seg å fungere for å få litt kontinuitet i kjøringen. Kan si mye om å introdusere de små for skjermer og slik stimuli fra tidlig alder, men whatever works.. :) 

Slik jeg ser det så er dieselbil (eller fossilbil) det eneste som funker når man har små barn. Da trenger man forutsigbarheten og tryggheten slike biler gir. Det er ikke alltid slik at barna trenger en tissepause akkurat der det er ladestasjon. Så når man da må legge tissestopp i tillegg til ladestopp så tar fort en Oslo tur mye lenger tid. Så neitakk!!

Det at teknologien har hjulpet mang en forelder er helt sant. Sånn sett så har jo ting blitt veldig mye lettere nå enn det var før 😀

1 time siden, Evopower skrev:

 

Det er 4 alternativ:

- fortsette slik vi har det og kjøpe varehenger. 

- kjøpe campingvogn og få alt med seg der i skuffer og skap. Da slipper man plassen teltet tar pluss at klær havner i skuffer istedenfor bagger. 

- legge om ferien til en lettere, men mye dyrere livsstil. Dvs basere seg på hotell eller campinghytter og kjøpe alt man trenger underveis, bruk og kast. Ha med seg minst mulig. 

- kjøpe excursion eller Suburban og få med seg alt. 

 

Før som singel kjørte jeg bare og sov i bilen, hadde med meg en liten bag. Tok det som det kom. Det går ikke med samboer og hvertfall ikke med unger 😅

 

Neste år vil jeg til Tyskland, nurburgring og alpene. Og ALDRI om jeg kjører der med takboks eller vogn. Det ødelegger alt det kjøredynamiske med turen. Jeg tror det må bli hotellferie da... 

Videre ser jeg jo nå på campingen, folk med 3 unger, hund, stort telt, camping stoler, sykler osv. Men alt får plass baki en passat. Jeg skjønner det bare ikke. Vi får det ikke til.... 😅

All ære til deg fredrik som sverger til sedanen, det blir jo barnevogn pluss toalettmappe ikke noe mer, men noen klarer det også. 

Tror jeg stemmer for de to siste alterativene dine jeg. Enten hotell ferie eller diger SUV. En bekjent av meg har en 2004 Ford Expedition som de bruker som feriebil. Til daglig har de en F11 520d og en e-Golf til kona, mens Forden er arbeidsbil og feriebil. Hvis man har plass så kan man egentlig kjøpe inn en slik bil til dette formålet, de er jo ganske billige i forhold til plassen og egenskapene man får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selge e61 og kjøpe Excursion frister ja. Og ha e39 som daily driver. Vi har ikke råd til flere biler, selv om fordene er til lav pris så har vi ikke råd til det uten å selge e61. Ikke råd til vogn eller hotellferie heller. Så derfor lurer jeg hvorfor de som er på telttur med hele familien klarer det inni en vanlig bil... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower det er enkelt og greit: prioriteringer. Knallharde. På alt. Hvor mange klesbytte en tar med seg, klær til hvilke formål - om nødvendig gjerne tar en med seg vaskemiddel for å vaske klær når en camper? Ikke at jeg hadde gjort det. Skal en ta med seg alt en har lyst til på ferie så kan en fylle opp en Sprinter uten problem. Jeg prioriterte knallhardt når vi skulle på en ukes ferie til Oslo nå, tok med joggevogna i takboksen. Ble ikke brukt én gang. 😂. Gikk heller med barnevogna og tok meg en joggetur på egenhånd om kvelden, ble for mye styr å pakke den opp og for mange fortauskanter og avbrytelser i “flowen”. 
Men dere har jo med dere en hel haug med ting som de fleste andre aldri har med seg? Oppblåsbar leilighet med kjøkken, inventar og apotek har de færreste med seg, da klarer de seg med mindre plass. Men uansett hvor stor eller liten bil en har pakkes den som regel full uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hotellferie når vi er på våre turer i Europa. Jeg har ikke for strenge krav til hotell men krever at det er egen privat parkering (helst i garasje) og at hotellet ikke ligger i ett shady strøk. Gidder ikke å bli vekka på natta av skuddveksling ute på gata 😅 Men jeg er sammen med ei ganske økonomisk dame, med med en god del undersøkelse klarer å finne ganske bra hoteller uten at det koster skjorta. Vi pleier også å droppe frokost, sparer noen euro der. Når vi f eks er i Frankrike så er det uansett mye koseligere og billigere å finne ett lokalt bakeri for frokost. Så med litt leting så finner man billige hoteller også, det er fullt mulig å finne hoteller som koster under 500 kr natta. Let etter hoteller uten for byer og slikt.

Videre så har vi jo blitt noen kløppere på å pakke etter alle disse turene. På en sånn tur som dette så trenger man ikke to skift til dagen. En t skjorte kan brukes i to dager, og du trenger ikke ikke mer enn maks to par sko. Med hotell så er det lettere å holde seg ren med bad kontra telt, så da varer skifta lenger 😀 Men nå med barn så må man jo prøve og feile litt på nytt igjen. 

Men jeg ser jo hvor lett det er å skeie ut når man pakker. Når vi skal avgårde med båten så blir det jo ofte veldig mye mer...fordi vi har plass til det i båten. Da kan man stusse over hva som egentlig er nødvendig eller ikke. Bare vi skal bort en uke på sjøen så laster vi ombord bagger og sekker med vas. Så jeg skal ikke sitte her å påstå at jeg er en mester i å pakke smart 😂 Vi har forøvrig hatt mye glede av båten i sommer ettersom Corona har gjort utenlandsreiser umulig. Jeg elsker å pakke bilen å reise nedover i Europa, men jeg elsker like mye å kjøre de 5 minuttene ned til båten og dra ut i sørlandskjærgården for en uke. Finne en brygge, grille god mat og sitte å se utover fjorden på kvelden 😍 I det øyeblikk jeg setter foten ombord da slapper jeg av på en helt annen måte. Og best av alt...ingen treige billister i feil fil på motorveien, ingen østeuropeiske vogntog eller vrange nederlendere i bobil. (Men du kan jo få stiv kuling, regn, idioter i 50 fots Fairline som lager mega bølger mens du prøver å drikke morgenkaffe, hissige seilbåtfolk som hater alle med motorbåt og innpåslitne måker som vil ha grillmaten din 🤣

E656C650-B5B2-4133-AAAC-94A924D324A7.thumb.jpeg.d43afc6719297b3feb53126b11673fff.jpeg

83BC47F6-58E9-4222-875E-8C025D9666F5.thumb.jpeg.1e1acfeaea5f28630968b72f7c2a525c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Evopower skrev:

 

Det er 4 alternativ:

- fortsette slik vi har det og kjøpe varehenger. 

 

18 timer siden, Evopower skrev:

 

Kanskje noe sånt kan være et alternativ til takboks/varehenger: https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backup-_-900000

Litt usikker på om de er ok for høyfartstouring på Autobahn, men er i hvertfall hakket mer praktisk kjøremessig enn en varehenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2020 den 20.24, papertiger skrev:

@Evopower det er enkelt og greit: prioriteringer. Knallharde. 😂
Men dere har jo med dere en hel haug med ting som de fleste andre aldri har med seg? Oppblåsbar leilighet med kjøkken, inventar og apotek har de færreste med seg, da klarer de seg med mindre plass. Men uansett hvor stor eller liten bil en har pakkes den som regel full uansett. 

De fleste har med seg campingvogn så arealet på veien og ting man har med er større enn det vi har. Men til å være telttur så har vi med mer enn andre helt klart. Jeg vil ikke dra på telttur i 3 uker å ligge inni en liten duk. Da har man ingen plass å være egentlig. I tillegg utfordrer jeg jo hvem som helst å dra 3 uker på tur uten mer enn 2 skift eller mulighet for å vaske opp. Har man ikke kjøkken/oppvask saker med seg så baserer man seg på å spise ute. Igjen dyrt.  Jeg er forøvrig helt enig med dette prioriteringer og som jeg skrev jeg dro bare med meg en liten bag da jeg var singel og sov i bilen. Men den andre halvdelen skal ha med seg alt på telttur. Og vogn hadde løst dette, men det har jeg hatt før og liker det ikke. Enklere teltliv skjer ikke. Hoteller blir fort dyrt i Norge hvertfall så da står vi igjen med campinghytter. Sistenevnte er det jeg foretrekker pris/bagasje messig. Jeg bare lurte på hvordan man pakker med en hel familie, du i 4 serien og Fredrik med sedanen for eksempel. Svaret er vel at ingen med vettet i behold tar en familie med på langvarig telttur 😅 da er det vogn, bobil eller hytter. Og med liten bil så baserer man seg vel på kortere turer/helgeturer, samt konkret mål for turen. Vi vet jo ikke om vi skal på en strand eller gå brevandring, så vi har med oss alt. Men til Tyskland neste år om vi får råd så blir det straka vegen, hotell eller b&b og bagasje for en kjøretur til ringen, ikke bagasje for naturopplevelser. 😅

 

På 16.8.2020 den 10.19, laffe skrev:

 

Kanskje noe sånt kan være et alternativ til takboks/varehenger: https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backup-_-900000

Litt usikker på om de er ok for høyfartstouring på Autobahn, men er i hvertfall hakket mer praktisk kjøremessig enn en varehenger. 

 

Fin løsning men jeg vil ikke ha noe som er utenpå bilens 4 vegger. Det er veldig Tesla model x aktig og en slik boks viser bare at man har for liten bil. Takboksen er gale nok, men likevel mer "elegant" enn en slik boks 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evopower skrev:

 😅 😅

Fin løsning men jeg vil ikke ha noe som er utenpå bilens 4 vegger. Det er veldig Tesla model x aktig og en slik boks viser bare at man har for liten bil. Takboksen er gale nok, men likevel mer "elegant" enn en slik boks 😅

Helt enig. Men hvis man absolutt må ha med ekstra bagasje var jeg litt nysgjerrig på om den kanskje hadde tålt litt høyere fart enn en takboks. Vet dog ikke om jeg hadde vært komfortabel i 200 på Autobahn med en slik bak på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...