Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

@laffe Det er du ikke. Jeg har et Thule sykkelstativ som kan klemmes fast på tilhengerfestet (en slik modell med lys og nummerskilt) og selv uten sykler utvikler den såpass mye løft i hastigheter over 120-130 Km/t at du egentlig ikke vil kjøre stort fortere. Jeg har imidlertid ikke testet en tilsvarende bagasjeboks, men jeg kan forestille meg at det er litt den samme saken. 

Når dette er nevnt er selve konseptet med en bagasjeboks ganske smart. Hvis man f.eks kun har en ganske liten bil og ikke trenger en større bil 95% av tiden representerer den en god og relativt billig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower med alt dere drar med dere hadde jeg definitivt dratt med meg en liten campingvogn, lifestylecamper sine er jo råkule men noe dyre. Er ikke så rart dere har proppfull bil når dere skal pakke innholdet i en campingvogn inn i bilen, med telt og alt så skjønner at du kikker på større bil.
Men ja, hvordan får vi plass til alt i en «liten» 4er? For å si det sånn, vi pakket bilen vel så full før vi fikk barn, men gjerne uten takboks. Med små barn blir en tvunget til å planlegge mer av innholdet og dagene i ferien, og type utflukter begrenser seg naturlig nok og varierer med alderen på de små - ferien må bli på deres premisser og da er brevandring ganske utelukket de første årene for å ta et eksempel 😛 . Når vi var i Oslo nå så pakket vi for byferie. Bodde på hotell, men oppvaskutstyr måtte med pga flasker til poden. Her kjøpte jeg en sammenleggbar bøtte som funket utmerket. Vurderte å ta med bæremeis for tur i Nordmarka men prioriterte den bort til fordel for joggevogn. Så prioriteringer. Og begrenset med antall klesskift (for meg 😛).

Vi hadde typisk 1 bag med alt av poden sine klær, 1 bag med kona sitt, og 1 bag med mitt + treningstøy til begge. Og 1 nett med diverse sko (jogging, tur, fine til begge to). Er det meldt mitt. varierende vær og tiltenkt tur i skog og mark blir det gjerne en liten bag med ytterklær og sko i stedet for. Så var det et nett med flasker og mat til ungen, og sterilisator til flaskene og vannkoker i et annet nett, samt barnevogn (underdel, hjul og sittedel) som i seg selv tar nesten halve bagasjerommet. Reiseseng + madrass til senga går i takboksen sammen med bæresele og joggevogn understell. Da har vi baksetet fritt dersom en av oss må sitte bak med han, stellebag står i fotbrønnen foran barnesetet. Men lasting til over hattehylla påregnes alltid, så den er sjeldent montert i lengre. Det er så lavt mellom tak og topp av seterygg i 4GC at det er ingen bager eller noe som kan fyke fram uansett, nakkestøttene kan heves helt til taket. 

Sånn, there you go 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg offisielt sagt opp firmabilavtalen på jobb, så nå blir det å kjøre med G30 i hverdagen (Samt E34 og Crownvic)👍😀 Men jeg må si at det er med ett litt uventet tungt hjerte jeg nå leverer fra meg Mondeoen. Dette er første gang jeg har kjørt noe annet enn ett premiumprodukt, har før sagt at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler. Men Mondeoen har vist at selv en helt vanlig, no noncence bil også har mye å gi. For det første så var det gøy å hente ut helt ny bil, greit å kjøre noe man ikke er så redd for, parkere nærme døra på butikken og slurve litt med vask av og til. Lettvint er stikkordet her. Har kjørt en del turer til Oslo og Gardermoen, den har vist seg å være en vanvittig god og komfortabel motorveicruiser. Absolutt ikke sprek, men tung og komfortabel..litt som en fattigmanns 5-serie. Har vel lagt bak meg 50 000 km som Mondeomann ("The Mondeoman" er ett begrep i England for den arbeidende middelklassen) og det har vært helt problemfritt, like problemfritt som BMWene jeg er vant med. Interiøret har litt hardplast her og der og teknologien ligger gode 5-8 år bak BMW. Men noen ganger holder det lenge at en bil er god å kjøre og er pen og se på. Det er enkelt og basic, men det funker som det skal. Det er sjeldent jeg føler meg vel og trives i en "billigbil", men i denne har har jeg storkost meg. Deilig å kjøre noe som skjuler seg i mengden, ja nå gjør jo forsåvidt G30 også det da 😅 Men det er noe herlig usnobbete ved å kjøre Ford Mondeo...du får liksom være i fred. Jeg opplever mye mindre road rage i Forden kontra i BMWen, og det har med misunnelse og sterotyper å gjøre. Jeg valgte nå å avslutte firmabil løsningen nettopp fordi jeg ikke kan ta ut en ny Mondeo. Den en gang så folkekjære familiebilen har blitt for dyr og venter på en erstatter. Jeg måtte skattet en del mer og det gidder jeg ikke. Focus skal jeg ikke ha, og jeg sliter ennå med å få godfeelingen for nye Kuga (som dog er aktuell som konebil etterhvert, PHEV utgaven er genial) Andre merker er selvsagt ikke tema

Så jeg vil si at man ikke skal disse "smør og brød" bilene, lev med en i noen år og du lærer å sette pris på disse bilene for det dem er...Working class hero! 

958F9307-8FBA-47D6-BE9C-A3EF51FBF087.thumb.jpeg.064ad60b493264e4c7fb70d1dfbdff7c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alminnelige biler og spesielt småbiler har aldri vært bedre enn de er i dag. Jeg kan huske da disse bilene var temmelig crappy, men i dag er situasjonen en helt annen. Når dette er nevnt har jeg alltid hatt en viss interesse for de beste av disse bilene. Selv på 80-tallet hadde vi et par bruks/bybiler av dette formatet (Peugeot 205/106 og Ford Fiesta mrk.II) ved siden av mer påkostede biler som Porsche, BMW og Mercedes-Benz.

Jeg likte egentlig disse alminnelige bilene og utover 90-tallet klarte jeg ikke lenger å motivere meg for å bruke 2-3 ganger så mye penger på en premium bil (jeg ble eldre). Peugeot 405 og 406 (to ganger) ble våre "Mondeoer" og de var også de eneste bilene vi hadde. Kvalitetsinntrykket var selvfølgelig ikke on par med de tyske premiumproduktene, men så dårlige var de heller ikke og spesielt ikke når det kom til kjøre og bruksegenskaper. Spesielt Peugeot 406 var en veldig fin bruksbil, men jeg likte faktisk forgjengeren bedre (405). Den hadde litt skarpere styring og litt mer sportslig attitude, hvilket passet meg bedre den gangen.

Uansett er det artig at du også liker Ford Mondeo. Syrlige kommentarer på nettet og media generelt påstår jo at BMW 3/5 serie er dagens Ford Mondeo. Ser man på salgstallene alene gir dette mening (inflasjonsfaktoren med 3 og 5-seriene er temmelig høy), men en Ford Mondeo er definitivt ikke på nivå med en 5-serie og heller ikke langt på vei en 3-serie. Hva man reelt betaler for er litt høyere generell kvalitet, litt bedre finnish på stort sett alt og kanskje det aller viktigste: et litt mer moderne produkt. Hva som imidlertid er status er subjektivt og/eller avhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Det finnes miljøer der BMW faktisk har en lavere status enn VW. Ford Mondeo er en grei bruksbil (i likhet med dagens Peugeot 508 og f.eks VW Golf) som ingen egentlig misliker pga. merket, designet, statusen, følelser etc.          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde bilen inne hos Bavaria for software update i går. Merket ingen store forskjeller annet en småting her og der. Men håpet var at en del assistent systemer og interface funksjoner skal virke bedre. Har slitt litt med at ting som blåtann og Apple Car play ikke alltid fungerer like sømløst. Og det deiligste av alt, når du parkerer, slår av motor så slår alt av lyd og skjerm seg av i det du åpner døra 👍

Måtte fylle Adblue også her om dagen, men er det noen som vet hvor stor den Adblue tanken er? Tenkte å fylle den helt opp, men den slukte jo rått 10 liter uten å bli full. 

FA5B10AF-12BD-4F30-886B-4BCAB733BB89.thumb.jpeg.eb52abac33c71941ba3869854eb6721c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars89 skrev:

Et raskt nettsøk sier 12 liter

Ja da er iallfall tanken full, skal bli spennende å se hvor lenge en adblue tank varer. 

8 timer siden, Solberg93 skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men trenger egentlig nyere dieselbiler adblue?

Det er vel nettopp pga adblue at moderne dieselbiler er så rene som de er. Uten at jeg har satt meg veldig inn i dette så fungerer det vel sånn at vesken kjøres inn i utslippet for å få ned partikkel nivået. Men om kjøremønster påvirker adblue hadde vært interessant å vite. Slik jeg har forstått det så bruker man mer adblue hvis man småkjører mye, mens ved langkjøring så får motoren mulighet til å forbrenne renere eksos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adblue reduserer primært NOx-utslippet, men alle systemene virker sammen for å gjøre utslippene så lave som mulig. Det er i praksis ikke mulig å tilfredsstille Euro 6-normen uten Adblue. Langkjøring og lett belastning reduserer forbruket av Adblue, mens når det går mer drivstoff går det også mer Adblue. Det er uansett ikke snakk om store mengder. Et tips er å fylle det fra pumpe ved lastebilpumpene på bensinstasjon - koster mindre per liter enn på kanne og man slipper å søle med kanne, tut og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E_S skrev:

Adblue reduserer primært NOx-utslippet, men alle systemene virker sammen for å gjøre utslippene så lave som mulig. Det er i praksis ikke mulig å tilfredsstille Euro 6-normen uten Adblue. Langkjøring og lett belastning reduserer forbruket av Adblue, mens når det går mer drivstoff går det også mer Adblue. Det er uansett ikke snakk om store mengder. Et tips er å fylle det fra pumpe ved lastebilpumpene på bensinstasjon - koster mindre per liter enn på kanne og man slipper å søle med kanne, tut og sånt.

Jeg spør fordi jeg er uvitende, men min M550d er uten Adblue og har Euro6. Mulig det er forskjellige 6-normer/klassifikasjoner - ref bokstaven som er etter tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Saltkjelen said:

Jeg spør fordi jeg er uvitende, men min M550d er uten Adblue og har Euro6. Mulig det er forskjellige 6-normer/klassifikasjoner - ref bokstaven som er etter tallet?

Ja, absolutt. :) Noen veldig få motorer har Euro 6 uten Adblue, men det gjelder stort sett den første revisjonen av Euro 6, ikke den nyeste. Hva står det i vognkortet ditt under Euro-norm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E_S skrev:

Ja, absolutt. :) Noen veldig få motorer har Euro 6 uten Adblue, men det gjelder stort sett den første revisjonen av Euro 6, ikke den nyeste. Hva står det i vognkortet ditt under Euro-norm? 

har ikke vognkortet tilgjengelig nå, men på SVVs sider står det Euro6L hvis det var dette punktet du siktet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer! Euro 6L er den gamle målemetoden, hvor bilen ble kjørt på rullende landevei etter WLTP-normen. Euro 6D er den nye målemetoden hvor RDE-standarden ligger til grunn, altså at bilen skal kjøres på "vanlig" vei. Det var lettere å oppnå gode avgassverdier ved kjøring på rullende landevei (og mulig å jukse!), så Euro 6D er sånn sett vesentlig strengere, og praktisk talt alle bruker Adblue for å klare NOx-kravet i denne normen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler produsert fra September 2015 må tilfredsstille Euro6. Det ble solgt biler før dette med Euro6 men ikke et krav.

Min er produsert 07/14 med adblue og er Euro6L. Det har med utslipp å gjøre at man har adblue, mulig 550d klarer å slippe ut mindre av en grunn?

Adblue er noe dritt, dyrt å reparere, må alltid passe på å ha noe på tanken ellers starter ikke bilen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i 2014 var ikke 6d-standarden etablert. Det med RDE (test på vei) kom egentlig inn som en greie etter dieselgate-saken til VAG og andre. Det har også noe å gjøre med dato for typegodkjenning av modellen og ikke nødvendigvis fysisk produksjonsdato. 

Adblue funker fint det, passer man på å ikke kjøre tomt surrer og går det bra. Og alle tiltak som gjør at det er mindre skit som kommer ut eksosrøret ser jeg på som positivt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...