Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

1 time siden, Saltkjelen skrev:

har ikke vognkortet tilgjengelig nå, men på SVVs sider står det Euro6L hvis det var dette punktet du siktet til?

Det var rart, min er også Euro 6L hos SVV. Du har vel N57 motoren mens jeg har etterfølgeren som heter B57, tenkte kanskje de hadde gjort noe med utslipps klassifiseringen på den. 

Men min bil er en såkalt NEDC bil, som hadde de mer optimistiske utslipps tallene. Det husker jeg var en greie når avgiften skulle betales når bilen ble importert. Hadde jeg kjøpt en WLPT bil så hadde avgiften blitt høyere pga ett høyere, men mer realistisk CO2 utslipp.

1 time siden, Kjennern skrev:

Adblue er noe dritt, dyrt å reparere, må alltid passe på å ha noe på tanken ellers starter ikke bilen...

Min erfaring så langt med Adblue er åpenbart posetivt. Jeg må si at jeg egentelig glemmer at bilen har Adblue, så lite "i veien" synes jeg dette er. Det er faktisk mer stress å måtte fylle spylerveske 😅 Hvis man også kan fylle via pumpe på stasjonen så er det jo enda enklere 😀

Men nå har jo ikke jeg hatt noe probemer med dette ennå, har hørt at dette kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt fungerer så er det jo fint, det gjelder vel alt med bil :) . Har selv ikke hatt noe problemer med min, men har jo lest om mye tulle feil som adblue kan gi. Dette gjelder jo eldre biler vel å merke.

Er jo ganske spesielt at tom adblue tank gjør at bilen ikke starter.. Hadde vel holdt med en irriterende melding i bilen. Kjipt om du står langt ute i gokk 😂 Synes det er fint at bilene forurenser mindre, men enkelte nyvinninger er ikke alltid bra for oss forbrukere. 
 

Om du skal fylle på pumpe må du ha en sånn magnetring også. Har brukt å kjøpe på Biltema til min bil, relativt billig når jeg fyller 1 gang i året. Kjører du mye bør du nok fylle fra pumpe + sjekke nivået på det som er igjen i tanken i ny og ne. Kan se dette i iDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det har vært noen problemer knyttet til Adblue ja. Stoffet kan jo bla krystallisere seg, det er jo det som på godt norsk kan kalles destillert piss..😅

Jeg var forøvrig ikke klar over at man kunne sjekke nivå i IDrive, så lærte jeg noe nytt i dag også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Kjennern said:

Er jo ganske spesielt at tom adblue tank gjør at bilen ikke starter.. Hadde vel holdt med en irriterende melding i bilen. Kjipt om du står langt ute i gokk 😂 Synes det er fint at bilene forurenser mindre, men enkelte nyvinninger er ikke alltid bra for oss forbrukere. 
 

Hensikten er at man ikke skal kunne kjøre bilen uten aktivt Adblue-system. Dette er både fordi resten av systemet tar skade av manglende Adblue og at det ikke skal være mulig å kjøre en bil med høyere utslipp enn avgassnormen tilsier. :)  Det varsles så tidlig om Adblue-nivå at det er i praksis umulig å kjøre tom om man ikke bare ignorerer varselet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjennern skrev:


 

Om du skal fylle på pumpe må du ha en sånn magnetring også. Har brukt å kjøpe på Biltema til min bil, relativt billig når jeg fyller 1 gang i året. Kjører du mye bør du nok fylle fra pumpe + sjekke nivået på det som er igjen i tanken i ny og ne. Kan se dette i iDrive.

Magnetring? Hvorfor må man ha det? På firmabilen har jeg fylt fra pumpe i snart 4 år. 3-4 ganger i året. Betaler jo mindre for de gangene enn en gang med kanne. 

Håper BMW har en form for varme i disse tankene. Tydeligvis på VAG nyttekjøretøy så har dem det ikke 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Magnetring? Hvorfor må man ha det? På firmabilen har jeg fylt fra pumpe i snart 4 år. 3-4 ganger i året. Betaler jo mindre for de gangene enn en gang med kanne. 

Håper BMW har en form for varme i disse tankene. Tydeligvis på VAG nyttekjøretøy så har dem det ikke 😂

Prøvde å fylle på en HydroYX engang, fikk ut 1dl på 10 min. Den ville ikke fylle, leste at man trenger magnet ring for å fylle på pumper. Har ikke prøvd å fylle på pumpe siden da 😂 Kjøper kanne på Biltema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjennern skrev:

Prøvde å fylle på en HydroYX engang, fikk ut 1dl på 10 min. Den ville ikke fylle, leste at man trenger magnet ring for å fylle på pumper. Har ikke prøvd å fylle på pumpe siden da 😂 Kjøper kanne på Biltema..

Sånn sett ja. Aldri hatt noe problem med VAGen med pumpe, eneste er dette med at tanken frøs en ganske kald vinterdag 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tuning bør jeg velge?

Jeg har jo for tradisjon å tune mine dieselbiler, og da kommer jo etter hvert turen til denne bilen også. I utgangspunktet så synes jeg jo denne bilen har effekt nok i massevis, men det er det berømte mye vil ha mer begrepet som slår inn her. På G30 540d med B57D30T0 så synes jeg utvalget varierer en del, både i effekt men også på pris. Jeg har sett meg ut noen alternativer men tenkte også å høre om andre har noen innspill på hva som kan være lurt å velge.

Alternativ 1 Autopower

https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=4215

Dette er jo en håndholdt enhet, den leverer ganske gode tall (395 hk og 790 nm). Jeg har god erfaring med CTC som Autopower har levert, kjørte problemfritt med dette i flere år på min E90 325d. Men jeg har vel lært å bli litt skeptisk til slike håndholdte enheter, har jeg grunn til det eller er dette noe som funker? Det står ingenting om at fart sperren oppheves, den vil jeg ha vekk. Koster 7120,- og holder til her i Arendal. Jeg har brukt disse på tre av mine tidligere biler og pappa har vært fornøyd kunde hos Autopower i over 20 år nå.

Alternativ 2 BSR

https://www.bsrperformance.no/tuningkits/t/4222/bmw-540d-320hp-2017-2019-b57-d30

Denne gir helt klart best tall (408 hk og 801 nm), men så er det jo noe som heter at det er for godt til å være sant. M550d effekt er jo litt voldsomt i en 540d, eller? BSR har jeg alltid sett på som en svært seriøs aktør, men etter å ha begynt å grave litt så finner jeg også mye som er negativt. Dog ser jeg at de leverer 1 års garanti på selve tuningen og maskingaranti, det må da vel være bra? De legger også ved ett effektdiagram, det ser ut som dette er noe de faktisk har testet ut. Koster 7990,- og har forhandler i Skien

Alternativ 3 Agder Chiptuning 

https://agderchiptuning.no/

Har inntrykket av at dette er en seriøs aktør, han er dog noe ned på tall fra de to andre og det gjør meg mistenkelig til de to øverste. Han lover 370 hk og 750 nm, han fjerner også fart sperren slik at bilen kan nå 275 km/t. Han gir ingen garanti på noe annet enn at de kan fjerne eller oppgradere tuningen hvis jeg ikke er fornøyd med Steg 1. Han er derimot langt billigere enn de to andre, 3900,- skal han ha. Det gjør meg litt skeptisk igjen..hvorfor så billig?

Alternativ 4 Grimstad Chiptuning

https://gctuning.no/

Igjen virker som gutter med peiling på hva de driver med, har en del kamerater som er fornøyde med disse. De gir minst økning, med 360 hk og 740 nm. De fjerner også hastighets sperra, og de holder til i nabobyen. De tar også 3900,- for jobben og gir ingen garanti på motor, kun fornøydhets garanti på selve tuningen. 

Sånn som jeg kjører denne bilen så ser jeg ikke faren med å kanskje dra ut litt mye effekt, jeg har ikke hard kjørestil annet enn at jeg liker å trøkke til litt av og til. 90% av kjøringen foregår i motorvei hastigheter med cruisecontroll på. Launch controll har jeg forsøkt ett par ganger, kan aldri se for meg når jeg skulle få bruk for dette...alt for tungvidt å ta i bruk. Jeg kjører aldri hardt på kald motor, start stop er kodet bort og jeg bytter olje en gang i året eller for hver 15 000 km. Jeg har kjørt godt tunet dieselbil problemfritt i 10 år nå med denne tankegangen, og er ikke redd for å tune bilen jeg har nå. Spørsmålet mitt er hvilke av disse produktene er tryggest, og har andre bedre forslag? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 5 TRF Performance

har ingen erfaring, men trooor han som driver det er medlem her inne og har bevist sin kompetanse på tuning av BMW dieselmotorer gang på gang. Har for øvrig en forhandler på Jæren om det ikke finnes noe nærmere. 
Forhørte meg på tuning på min B47, og fikk ikke størst effektuttak eller dreiemoment eller billigst pris, men en fornuftig forklaring bak det. Og det viktigste er jo hvordan bilen er å kjøre etterpå, og hvordan den kjennes ut, ikke hvilke tall som står på et papir som, for alt vi vet, bare er teoretiske tall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, papertiger skrev:

Har for øvrig en forhandler på Jæren om det ikke finnes noe nærmere. 

... og på Skreia (Toten-ish). At forum-folk vurderer annen tuning er for meg en gåte. TRF er rett å slett bedre. Har for øvrig hverken aksjepost, vennskap, i familie med eller annen ulumsk tilknytning. Kun fornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de andre tunerne brenner for BMW, og ikke minst har utviklet vanvittig mye tøft for oss med BMW diesel?( Downpipe, EGR delete, swirl flaps og sikkert  en haug med annet snacks) Uten og  ha for store fordommer, så har jeg sett mye av kvalifikasjonene til å bli sånn lokal tuner som mange av firmaer reklamerer for at de ønsker. Stort sett datakunnskaper er alt du trenger. Det vil i teorien si at jeg fyller kravet, men du dæven jeg er håpløs til å skru bil hvis noe skjer. Hans Marius hos quickfix ( TRF forhandler) er beste mekanikeren jeg har hatt til og skru på bilen min. Vært litt problemer, men med en hjerne for ordentlig feilsøking, vanvittig mye BMW diesel kunnskap og ikke minst helt rå til å skru, så løste alt seg. Aldri hatt noen som har vært så Nøye med moment og at jobben skal være riktig utført. Her får man full oppdatering på tilstand på bil. Fikk endel informasjon da han monterte steg 4 for meg. Vannpumpe, motorfeste og noe annet småtteri var defekt. Takket, ja til at han skulle utbedre feilene, og alt ble like godt som nytt. Jeg for eksempel kunne jo aldri gitt tilstand på en bil med og kun laste inn software.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Alternativ 5 TRF Performance

har ingen erfaring, men trooor han som driver det er medlem her inne og har bevist sin kompetanse på tuning av BMW dieselmotorer gang på gang. Har for øvrig en forhandler på Jæren om det ikke finnes noe nærmere. 
Forhørte meg på tuning på min B47, og fikk ikke størst effektuttak eller dreiemoment eller billigst pris, men en fornuftig forklaring bak det. Og det viktigste er jo hvordan bilen er å kjøre etterpå, og hvordan den kjennes ut, ikke hvilke tall som står på et papir som, for alt vi vet, bare er teoretiske tall? 

 

1 time siden, humpfy skrev:

... og på Skreia (Toten-ish). At forum-folk vurderer annen tuning er for meg en gåte. TRF er rett å slett bedre. Har for øvrig hverken aksjepost, vennskap, i familie med eller annen ulumsk tilknytning. Kun fornøyd kunde.

 

TRF er jo selvfølgelig ikke glemt, men jeg finner lite informasjon om hva som tilbys til min bil og jeg sliter med å finne forhandler. På siden til quickfix så finner jeg kun tuning til M57 og N57 sekserne, som nevnt over her så har jeg B57. Jeg kan heller ikke reise til Jæren eller Toten, det blir forlangt unna her jeg bor i sivilisasjonen. Men selvsagt så har jeg hatt Trf i tankene, jeg har jo ikke bodd under en sten de siste 10 årene 😅

Jeg prøver å ikke henge meg opp i tall, selv om man vil ha mest mulig selvsagt. Nå har jeg jo selv brukt Autopower i alle år, har alltid vært strålende fornøyd med dem.  Men det er viktig at jeg ikke får noe "søppeltuning", da klarer jeg meg uten høyere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

 

TRF er jo selvfølgelig ikke glemt, men jeg finner lite informasjon om hva som tilbys til min bil og jeg sliter med å finne forhandler. På siden til quickfix så finner jeg kun tuning til M57 og N57 sekserne, som nevnt over her så har jeg B57. Jeg kan heller ikke reise til Jæren eller Toten, det blir forlangt unna her jeg bor i sivilisasjonen. Men selvsagt så har jeg hatt Trf i tankene, jeg har jo ikke bodd under en sten de siste 10 årene 😅

Jeg prøver å ikke henge meg opp i tall, selv om man vil ha mest mulig selvsagt. Nå har jeg jo selv brukt Autopower i alle år, har alltid vært strålende fornøyd med dem.  Men det er viktig at jeg ikke får noe "søppeltuning", da klarer jeg meg uten høyere effekt.

Som nevnt bare sendte jeg en PM her og spurte om de tilbyr til B47, ligger ikke ute info på den heller - og ja det gjorde de. Ikke vanskeligere enn det :) 

For langt å reise - for deg? Globetrotteren framfor alle her inne? 😂 3t reise til Nærbø må da vel være verdt en skikkelig tune? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, papertiger skrev:

Som nevnt bare sendte jeg en PM her og spurte om de tilbyr til B47, ligger ikke ute info på den heller - og ja det gjorde de. Ikke vanskeligere enn det :) 

For langt å reise - for deg? Globetrotteren framfor alle her inne? 😂 3t reise til Nærbø må da vel være verdt en skikkelig tune? 😀

Jeg får nok gjøre det ja, regner med de har en løsning for B57.. Det er jo ikke noe tvil om at det er Trf som er mest anbefalt her inne.

Globetrotteren ja...du skjønner det at globetrotteren har fått en hverdag som gjør at alt som kan løses i nærområdet er veldig greit #tremånedergammelbaby 😂 Neida, jeg kan sikkert kjøre litt hvis de viser seg å tilby en løsning jeg liker. Vi får se

Men ingen som har noe erfaring med de fire alternativene mine over her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...