Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Fredrik 90 said:

Jeg får nok gjøre det ja, regner med de har en løsning for B57.. Det er jo ikke noe tvil om at det er Trf som er mest anbefalt her inne.

Globetrotteren ja...du skjønner det at globetrotteren har fått en hverdag som gjør at alt som kan løses i nærområdet er veldig greit #tremånedergammelbaby 😂 Neida, jeg kan sikkert kjøre litt hvis de viser seg å tilby en løsning jeg liker. Vi får se

Men ingen som har noe erfaring med de fire alternativene mine over her?

Kjenner til det, de lange turene uteblir da. Du får samle deg opp såpass mange plusspoeng st du kan ta en dagstur alene :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt slike håndholdte enheter på begge mine Bmw`er,  først på E39 530Dat med TRF hvor jeg hadde en Alientech Powergate som hadde plass til 3 filer, originalfil, tuningfil og ei til. Da gjør du alt selv og sender og mottar via email. Virket hver gang og du byttet fil på 10-15 minutt. Var det noe rusk i maskineriet laget TRF ei ny fil og sendte på mail. Helt topp. Jeg hadde 5 forskjellige filer til min steg 4, alt ifra svært mye effekt og svartrøyk til normal effekt og mindre svartrøyk. Den håndholdte boksen virket hver gang og jeg trengte ikke dra noe sted for å få jobben gjort. 

Nå har jeg tuning fra ESS og der bruker jeg laptop og obd kabel, bortsett fra det er prinsippet det samme som en håndholdt boks. Les ut originalfil, send til tuner, motta tuningfil og last den opp til ECU i bilen. Veldig enkelt, og jeg som bor i Haugesund slapp å kjøre til Aremark for å få jobben gjort. 2 ganger har Bavaria oppdatert software i bilen slik at tuning har forsvunnet, da er det bare å lese ut på ny og sende til tuner og få ei ny oppdatert fil. Tuningfil må lages av den motorsoftware som til enhver tid er i bilen ellers virker det ikke, ihvertfall ikke på F-serie

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke baser tuning på hvem av dem som klarer å si de høyeste tallene. Baser på hvem som er best. Kjørbarhet over høyest tall. 

Jeg har prøvd noen av de du listet opp. Og alle har høy peak, men resten turtallsområdet er ikke noe å skryte av. 
Når du kjører en såpass dyr bil og flott ikke ta den billige veien men gå for noen som er kvalitet som TRF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Ikke baser tuning på hvem av dem som klarer å si de høyeste tallene. Baser på hvem som er best. Kjørbarhet over høyest tall. 

Jeg har prøvd noen av de du listet opp. Og alle har høy peak, men resten turtallsområdet er ikke noe å skryte av. 
Når du kjører en såpass dyr bil og flott ikke ta den billige veien men gå for noen som er kvalitet som TRF. 

Dette er veldig viktig poeng Ahj, kjørbarhet er viktigst. Hjelper ikke med peak effekt i meget kort område som man kan skryte av hvis den ligger langt undere ellers. 

Dessverre så er dette veldig vanskelig å få ut av noen som helst, og virker som at mange av effekt kurvene som ligger ute er teoretisk anslag. Med andre ord, skulle jeg har gjort det på en såpass dyr bil ville jeg bedt om å få gjort det skikkelig, men det innebærer bremsing på rulle osv, og da koster tuningen flesk. 

Og når vi først er inne på dynoer og målinger av hestekrefter, det er skikkelig humbug å påstå at du har det en eller andre i motor. 

ta en titt på denne for en forklaring på hvordan dynoer funker. 

Å estimere tap i drivlinjen er ren gjetting, så alle disse effektene som blir oppgitt av tunere er bare anslag som de selger som harde fakta. 

Bare litt myk gummi i bilen gjør utslag på rulla, prøv å kjøre en bil på rulle med og uten vinterdekk så får man to helt forskjellige resultat. 

Anslagene ligger jo mellom 10-25% tap i drivlinjen i mange diskusjoner, hvilken prosent anslag har tunere som sier at den gir dette eller dette i motor. 

Er en grunn til at Statens veivesen måtte gi opp dynotuningen av biler de prøvde seg på en periode, de gir ikke riktige tall

 

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rangering er i utgangspunktet 

- BMW Performance Power Kit hvis det finnes 

- TRF tuning 

- Et eller annet noenlunde velrenommert firma som har holdt på noen år. 

Siden du har god erfaring med Autopower, @Fredrik 90, og de tydeligvis har holdt på en stund, ville jeg valgt dem hvis TRF ikke er aktuelt. (Det finnes vel ikke Power Kit til bilen din?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått litt nyttig informasjon fra TRF og det virker veldig lovende, eneste er avstanden til der dem holder til. Som sagt så er det ikke det at jeg ikke orker å kjøre, men det blir litt tungvindt slik ting er akkurat nå. Men, hvis dette viser seg å bli løsningen så får jeg til det. Det er jo betryggende at halve forumet her bare har gode ord å si, mens ingen kjenner til noe av det andre 😅

7 timer siden, Hpi skrev:

Jeg har hatt slike håndholdte enheter på begge mine Bmw`er,  først på E39 530Dat med TRF hvor jeg hadde en Alientech Powergate som hadde plass til 3 filer, originalfil, tuningfil og ei til. Da gjør du alt selv og sender og mottar via email. Virket hver gang og du byttet fil på 10-15 minutt. Var det noe rusk i maskineriet laget TRF ei ny fil og sendte på mail. Helt topp. Jeg hadde 5 forskjellige filer til min steg 4, alt ifra svært mye effekt og svartrøyk til normal effekt og mindre svartrøyk. Den håndholdte boksen virket hver gang og jeg trengte ikke dra noe sted for å få jobben gjort. 

Nå har jeg tuning fra ESS og der bruker jeg laptop og obd kabel, bortsett fra det er prinsippet det samme som en håndholdt boks. Les ut originalfil, send til tuner, motta tuningfil og last den opp til ECU i bilen. Veldig enkelt, og jeg som bor i Haugesund slapp å kjøre til Aremark for å få jobben gjort. 2 ganger har Bavaria oppdatert software i bilen slik at tuning har forsvunnet, da er det bare å lese ut på ny og sende til tuner og få ei ny oppdatert fil. Tuningfil må lages av den motorsoftware som til enhver tid er i bilen ellers virker det ikke, ihvertfall ikke på F-serie

Takk for en veldig grei og bra forklaring på hvordan dette systemet fungerer. Slik jeg forstår det da så er det ikke selve enheten man skal være skeptisk til, men til programvaren som ligger inni?

5 timer siden, ahj skrev:

Ikke baser tuning på hvem av dem som klarer å si de høyeste tallene. Baser på hvem som er best. Kjørbarhet over høyest tall. 

Jeg har prøvd noen av de du listet opp. Og alle har høy peak, men resten turtallsområdet er ikke noe å skryte av. 
Når du kjører en såpass dyr bil og flott ikke ta den billige veien men gå for noen som er kvalitet som TRF. 

Nei jeg vil ikke gjøre det, vil ikke se meg blind på høyest mulig effektuttak. For meg er det viktigst at totalpakka er bra og at ting ikke blir galt i henhold til turralls område osv.

2 timer siden, flobben skrev:

Dette er veldig viktig poeng Ahj, kjørbarhet er viktigst. Hjelper ikke med peak effekt i meget kort område som man kan skryte av hvis den ligger langt undere ellers. 

Dessverre så er dette veldig vanskelig å få ut av noen som helst, og virker som at mange av effekt kurvene som ligger ute er teoretisk anslag. Med andre ord, skulle jeg har gjort det på en såpass dyr bil ville jeg bedt om å få gjort det skikkelig, men det innebærer bremsing på rulle osv, og da koster tuningen flesk. 

Og når vi først er inne på dynoer og målinger av hestekrefter, det er skikkelig humbug å påstå at du har det en eller andre i motor. 

ta en titt på denne for en forklaring på hvordan dynoer funker. 

Å estimere tap i drivlinjen er ren gjetting, så alle disse effektene som blir oppgitt av tunere er bare anslag som de selger som harde fakta. 

Bare litt myk gummi i bilen gjør utslag på rulla, prøv å kjøre en bil på rulle med og uten vinterdekk så får man to helt forskjellige resultat. 

Anslagene ligger jo mellom 10-25% tap i drivlinjen i mange diskusjoner, hvilken prosent anslag har tunere som sier at den gir dette eller dette i motor. 

Er en grunn til at Statens veivesen måtte gi opp dynotuningen av biler de prøvde seg på en periode, de gir ikke riktige tall

 

Men er det ikke sånn at man oppgir effekten på motor? Alle de tallene som det opplyses om rundt her er hel på motor, så må man ta høyde for inviduelt drivverkstap på hver enkelt bil. 

Jeg ser også den med at effektkurven må være riktig, det hjelper jo ikke når kurven ligger under på noen områder mens den ligger mye over på ett lite område. Slikt har jeg egentelig ikke noe greie på, jeg ser BSR er de eneste som går ut med en effekkurve for sin tuning

 F7076507-7DCC-43FA-B557-6B84F8069676.thumb.png.fb6f6e5156a9d2ffd2455d76e9477883.png

1 time siden, ogee1 skrev:

Min rangering er i utgangspunktet 

- BMW Performance Power Kit hvis det finnes 

- TRF tuning 

- Et eller annet noenlunde velrenommert firma som har holdt på noen år. 

Siden du har god erfaring med Autopower, @Fredrik 90, og de tydeligvis har holdt på en stund, ville jeg valgt dem hvis TRF ikke er aktuelt. (Det finnes vel ikke Power Kit til bilen din?)

Performance kittet får man faktisk ikke til min bil, har vært å spurt på Bavaria men dette var ikke å få. Det var visst i tråd med de stadig strengere utslipps kravene som var kommet. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå har jeg fått litt nyttig informasjon fra TRF og det virker veldig lovende, eneste er avstanden til der dem holder til. Som sagt så er det ikke det at jeg ikke orker å kjøre, men det blir litt tungvindt slik ting er akkurat nå. Men, hvis dette viser seg å bli løsningen så får jeg til det. Det er jo betryggende at halve forumet her bare har gode ord å si, mens ingen kjenner til noe av det andre 😅

Takk for en veldig grei og bra forklaring på hvordan dette systemet fungerer. Slik jeg forstår det da så er det ikke selve enheten man skal være skeptisk til, men til programvaren som ligger inni?

 

Ja det er absolutt min oppfatning ihvertfall, de eneste forhåndsreglene jeg tar når jeg holder på er å koble til Ctek lader for å ha stabil batterispenning ved inn og utlesing av motorsoftware. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje på tynn is, men sånn jeg har forstått det, så er det mye lureri på effekt (og effektkurver) som oppgis. Jo mindre seriøse firmaene er, jo mer "juger" de på effekten. De måler én bil under ideelle forhold, kanskje på ei rulle som gir optimistiske målinger og så jevner de ut humper i effektkurven for at det skal se bra ut. Husk at maks Nm og maks kW kun er ett punkt på hver av moment- og effektkurve.

Jeg tror at det viktigste ved en tuning er formen på effektkurven, og ikke maksverdiene. Motoren kan gjerne ha mindre makseffekt og dreiemoment hvis effektkurven er jevn. Momentet på lavt turtall har også mye å si. Dette ser du ikke på maksverdiene.

Og så er det forskjellige settinger ved forskjellig gasspådrag, gir osv. som jeg ikke skal prøve å si noe om i det hele tatt, men som også er ting som spiller inn uten at du ser det på skrytebrosjyra til tuningfirmaet. Alt dette bidrar til at det kan bli store forskjeller i kjørbarhet og holdbarhet mellom de forskjellige tuningene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at man oppgir effekten på motor? Alle de tallene som det opplyses om rundt her er hel på motor, så må man ta høyde for inviduelt drivverkstap på hver enkelt bil
 

jo, men denne er estimert ut i fra hva de bremser på hjulene. De legger på mellomti og tjuefemprosemt litt avhengig av hva man tror og føler for. Derfor blir det bare tull. De bremser på hjula, også estimerer de motoreffekt.

utfordringen er at bilfabrikantene bruker motoreffekt fordi den selvfølgelig er høyest, men for å måle dette må motor ut og i benk, det er det ingen tunere som gjør
derfor estimeres det, men tapet i drivverket er vanskelig å vite eksakt, så man antar. Derfor blir det fryktelig unøyatig.

også er det det med kurven da, peak effekt er egentlig ikke interessant bortsett fra når man skal skryte, det er en grunn til at dieselbiler føles mye bedre i daglig bruk en bensinbiler uten turbo, nettop pga. At kurven er mye høyere i bruksområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye dyno disuksjon her. Vær obs på at de færreste tuningfirmaer har dyno ("men leverandøren i land xx har"), og grafene du normalt ser på nettsider er genererte og ikke reelle.

Når det gjelder bremsing med hjul på: Ja, man estimerer drivverkstapet, og nei, dette trenger ikke være helt nøyaktig (av langt flere og dypere tekniske årsaker enn du normalt vil finne disukteret på nettet). Men man kan komme rimelig nærme, og man kan på denne måten gi et veldig bra bilde på "før og etter".

Her har jeg skrevet litt om dyno og effekt tunere oppgir:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at det blir sånn at det står mellom den lokale Autopower og TRF. Autopower fordi det er lettvint har personlig god erfaring, TRF fordi dette er skikkelige saker som anbefales av alle i BMW miljøet. Utfordringen for meg med TFR er avstanden samt at de må ha bilen en liten stund for å sjekke at alt blir bra. Dette er selvsagt kvalitet, men det byr også på noen logistikk problemer ettersom dette er hovedbilen vår nå. Men det finner vi i såfall en løsning på 😀

..............................................................

I dag derimot så har vi vært på BMW treff, ett av svært få dette året. Her var det igjen ildsjelene i BMW CCN Agder som sto for arrengementet, veldig kult at de fikk lokket bort BMW CCN Rogaland. Det gjør at man ser BMWer man vanligvis ikke ser

BAFD5AA3-0FD2-429D-A9BE-7BEE5E5474E8.thumb.jpeg.ad6c2f837322be8b73f63cfdb66ef3b8.jpeg

F4F27A68-CCEE-40F5-9D40-1247D3351521.thumb.jpeg.d4deb56cd23067aec0626e2695447c57.jpeg

2F99F11D-5671-4F14-B0B1-E3272479F117.thumb.jpeg.2329a9e820b2d81dc51ef27f3bd0d4e0.jpeg

9737C769-4CF2-4267-9CA2-48B23C8AAF61.thumb.jpeg.25aa2f5f3d109735fab2912c076345f8.jpeg

24A69064-54F1-4A5C-99E7-9A4C62B43F01.thumb.jpeg.ef4e6d2e8053a9bfb09a1602f6703ed0.jpeg

C47E3F21-5A25-4472-9115-F154A874BBD4.thumb.jpeg.65f2d5a09e1e2893abd4b08adabfee98.jpeg

7CD1EFDB-687D-4451-8410-88DC798A9204.thumb.jpeg.b09c5ab7a3eb890d528bb0764a366874.jpeg

A67CCAC9-AF95-4A64-B57E-C41059AE812C.thumb.jpeg.faf0c8d89ad590c916925b3958548649.jpeg

Første biltreff i en alder av 10 uker, skal tidlig krøkes 😀 

DA0469D2-855B-46E6-A977-7BC45BB8B07D.thumb.jpeg.4f962b63caf8b57fa9c8e1ee0a075e40.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Flotte bilder, Fredrik, men kjære vene så uniformerte folk er .
Omtrent samme lakkfarge med marginale sjattering varianter....

Hva skjedde med resten av fargespekteret på biler?

Nesten «alle» nyere bmwer er svart eller mørkegrå😂

carbon svart er vell det som går mest igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Nesten «alle» nyere bmwer er svart eller mørkegrå😂

carbon svart er vell det som går mest igjen

Det eneste jeg vet vedr. trender / moter er at de skifter .. hele tiden.
Når tiden kommer for at disse ''mørke'' farger er gammeldags.... det vil være en enorm masse av slike biler på markedet.

Ps. har ikke sagt det før, men i og med jeg er inne på tema, så kaller jeg, litt spydig, ikke misunnelig, alle 5 -serie ''touringer'' i sort eller karbon sort / grått o.l. for ''LIK VOGNER'' ( les begravelse)

Naboens verste er MB GLS SUV med sin gigantiske likvogn. Den størrelsen håper jeg ikke BMW slår, for dette er buss.
Mercedes GLS 350d review: Is it a bus? A van? A limo? An off-roader? Yes,  yes, yes and yes - Country Life

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...