Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

20 timer siden, Evopower skrev:

Veldig fin og innholdsrik lesing :) veldig betryggende å lese fra en bmw entusiast, da du tar frem flere ting som er "viktige". Rekkevidden i tankmåleren, den likte jeg :)

Jeg skrev i en annen tråd at jeg mener bmw har nådd enden av det som er ærketypisk bmw, og at jeg ikke er villig til å følge så mye av det videre. Godt er det da å lese at g30 er en bil man kan leve med, og at jeg kan finne en slik brukt om 7-8 år :) si 15 år før bmw eierskapet kan komme til en ende. Og det er bra! 

Bmw dieselen du har er jo styggrask, ca likt som f10 m550xd. Jeg ser på tuning options at det ikke er noe å hente på 540d, da den sikkert allerede er makset ut fra en 530d. Men det er jo bare positivt. Ser du for deg å blende egr eller fjerne dpf i framtiden? Har denne bilen active sound alltid eller kun i sport+?

 

G30 er helt klart en ekte BMW og en tradisjonell 5-serie. BMW er flinke til å la det gå en rød tråd igjennom de tradisjonelle modellene sine. Det er mange aspekter jeg kjenner igjen fra E34en, det er litt artig.

Det finnes tuning til den, jeg kan få ut ca 380 hester og 750 nm. Men jeg vil vente til en av de store seriøse aktørene kommer på markedet med noe. Denne bilen har ingen fake lyd igjennom høyttalerne, like greit synes jeg. Synes det er tøff lyd i dieselen jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bil, altså. Noe jeg gjorde på min var å få lagt på Mercasol understellsbehandling. Godt å vite at den er noe bedre beskyttet mot korrosjon enn hva som er tilfellet originalt. Ja du kjenner jo selv til hvordan det saltes her nede i sør... :-( 

Ha en fin tur til Spania, håper på fyldig reisebrev når turen er slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville skjedd om de faktisk hadde kutta ut saltet? Evt kutta ned betraktelig? Det ville kanskje vært en overgangsperiode med en del kræsj til folket hadde lært seg å kjøre bil? 😛

Stakkars biler, saltproblemer er nitrist. Ser alle bilene vi får fra Kristiansand/Oslo/Bergen/Trondheim. Det er så ille at vi måtte kjøpe inn en induksjonsvarmer for å løsne bolter osv grunnet rust.. Mens en 20 år gammel Finnmark bil er det bare å skru ;)  Noen fordeler må man vel ha her oppi nord. 

På min gamle 1991 e34 måtte jeg faktisk ty til rustløser for å demontere bak/forstilling. Kanskje ikke så ille mtp alder, men der ser man at biler kan holde lenge de, så lenge saltet forblir i maten og ikke utpå veien. 

 

God sommer! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cityhopper skrev:

Herlig bil, altså. Noe jeg gjorde på min var å få lagt på Mercasol understellsbehandling. Godt å vite at den er noe bedre beskyttet mot korrosjon enn hva som er tilfellet originalt. Ja du kjenner jo selv til hvordan det saltes her nede i sør... :-( 

Ha en fin tur til Spania, håper på fyldig reisebrev når turen er slutt. 

Takk for det 👍 Eneste bilen jeg har eid som jeg understells behandlet var en Ford Excursion. Det fordi det var ramme på den, alle andre biler føler jeg at jeg har kommet langt med å vaske bilen under en gang annenhver uke i vinterhalvåret. De siste åra har jeg også brukt Karcher sin understells spyler. Jeg er ikke noe fan av å ha den gugga på understellet, jeg liker å ha det helt rent der. Det er jo derfor jeg foretar de nøye nedvaskene vår og høst under bilen. F10en var så ren og fin under etter 4,5 år og 105 000 km at mekanikeren spurte om jeg i det hele tatt kjørte den på vinteren. Joda sa jeg, det er bare meg som er litt syk i hode når det kommer til vasking. 

Reise brev kommer som egen tråd 😀 Bilen går over all forventing, kjørte Hamburg til Paris i dag i ett strekk. Brukte litt over halv tank 😉 De hyppige "pissepausene" kan Tesla folket ha for seg selv, jeg har valget om jeg vil stoppe eller kjøre non stop. 

AAF2DCB6-0B0D-4B8F-B722-AA4C5179A6FD.thumb.jpeg.5d31b4793853b4a352e649a0a87eef87.jpeg

E16158AD-F8E3-4C09-92B8-862350E7A16D.thumb.jpeg.f4a12287d3f5baff465e2de24570062a.jpeg

2 timer siden, Øyvind.J skrev:

Hva ville skjedd om de faktisk hadde kutta ut saltet? Evt kutta ned betraktelig? Det ville kanskje vært en overgangsperiode med en del kræsj til folket hadde lært seg å kjøre bil? 😛

Stakkars biler, saltproblemer er nitrist. Ser alle bilene vi får fra Kristiansand/Oslo/Bergen/Trondheim. Det er så ille at vi måtte kjøpe inn en induksjonsvarmer for å løsne bolter osv grunnet rust.. Mens en 20 år gammel Finnmark bil er det bare å skru ;)  Noen fordeler må man vel ha her oppi nord. 

På min gamle 1991 e34 måtte jeg faktisk ty til rustløser for å demontere bak/forstilling. Kanskje ikke så ille mtp alder, men der ser man at biler kan holde lenge de, så lenge saltet forblir i maten og ikke utpå veien. 

 

God sommer! 

 

Det er bare å kjøre litt mer forsiktig, verre er det ikke. Når det er sagt så kan man klage over at de salter mye her på Sørlandet, mye null føre og underkjølt regn. Men det er ingenting i forhold til Oslo og det sentrale østlandet. Her nede har vi i det minste perioder om vinteren hvor veiene er tørre. Lufta stadig vekk E34en på E18 i vinter, og de kjører jeg ikke lenger i saltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å være i syden med egen bil 👍 Slippe leiebil styret..

0843593A-0AA9-4681-A11E-3C19CDB99364.thumb.jpeg.f9c6e1d39303c9dc71aacd75ca8363db.jpeg

766259B2-C6AA-423C-97AF-F3D6735BE9C3.thumb.jpeg.94b17af6a6a54dd62b70c39d1f534f21.jpeg

Det er ikke mange G30 her nede, veldig lite BMW og premium generelt. Er noen slitene E60 og en og annen F10 man ser i trafikken. Får mange blikk med denne vogna 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syden har vel aldri vært landet for store BMWer, det er helst små diesel- og bensindrevne Fiat, Renault, Peugeot, VW og Seat som surrer og går der. Men det er alltid kjekt å besøke utlandet i egen bil, kommer til å gjøre det mer framover selv, det ga mersmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror sikkert det er mafiaen!  Hvem ellers kjører noe slikt der? Hehe, du kan sikkert la den stå ulåst over natta uten problemer :)

Store kontraster skjønner jeg! Her i boligfeltet oppfattes som "fattigslusken" med min utdaterte 07 e60, men der nede er den kanskje litt over gjennomsnittet.. Din bil derimot, det tar nok en god del år før den blir et "normalt" skue.!

 

God sommer!

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Syden har vel aldri vært landet for store BMWer, det er helst små diesel- og bensindrevne Fiat, Renault, Peugeot, VW og Seat som surrer og går der. Men det er alltid kjekt å besøke utlandet i egen bil, kommer til å gjøre det mer framover selv, det ga mersmak!

Nei her er det bare småbiler, bulkete og fæle. Og diesel ja, finnes ikke elbiler eller ladestasjoner her nede. Har ikke sett en eneste en, stort sett dieselbiler. Både nytt og gammelt. Det er rart for du ser fossilutgavene av biler som kun finnes som el hjemme, som Huyndai Kona. 

G30en er utvilsomt for stor her nede, sliter i flere parkeringshus her. I dag besøkte vi Arcos De La Fontera, en by på en fjelltopp fra 1500 tallet. Her var det trangt å manøvrere G30en gjennom gatene, måtte inn med speilene 😂 

Fadern kjørte bak og tok disse bildene mens vi snirkler oss gjennom gater bygget lenge før biler var noe tema

701C2126-B7BD-4D99-B0D0-4B1758BC8E2D.thumb.jpeg.5b9d7436abdd76e1be6aefef3e0282fd.jpeg

7FB32843-9F28-45A9-A26F-2F1FB44AC069.thumb.jpeg.c2a8328cff84404bb98ff2697d9c92e9.jpeg

Der kom alle kameraene til god nytte iallfall 😀

57 minutter siden, Øyvind.J skrev:

De tror sikkert det er mafiaen!  Hvem ellers kjører noe slikt der? Hehe, du kan sikkert la den stå ulåst over natta uten problemer :)

Store kontraster skjønner jeg! Her i boligfeltet oppfattes som "fattigslusken" med min utdaterte 07 e60, men der nede er den kanskje litt over gjennomsnittet.. Din bil derimot, det tar nok en god del år før den blir et "normalt" skue.!

 

God sommer!

 

Det er lite kriminalitet her vi er, men utenlandske biler er som alltid mer utsatt for tjuvpakk så jeg passer godt på. F10 later til å være en skikkelig stasbil her, mens de E60ene jeg ser er ofte bulkete og mangler klarlakk på tak og panser etter sola. Dog er LCI utgavene godt ivaretatt, men sjelden noe mer juicy enn 525d. Er dog overraskede mye E30 her nede, de surrer og går her. 

God sommer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at du bruker 540d'en til det den er bygget for - nemlig lange reiser og kryssing av kontinenter. Jeg har nevnt det før (opptil flere ganger) at dette også var min primære hensikt med Porschene jeg hadde på 80-tallet og det var en fantastisk fin tid. Spesielt 928 S'en var en super kontinentkrysser. Jeg tenker at din 540d gjør en like fin jobb i så måte. Fortsatt god tur og sommer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 20.10, laffe skrev:

Støtter denne oppfordringen - har sansen for reisebrevene her👍

Takk for det 😀 Det er godt å høre at folk liker reisebrevene, bruker jo litt tid på slikt 😉

På 22.7.2019 den 22.49, Turbo-HF skrev:

Følges, flotte reisebrev, @Fredrik90 :) 

Takk for det Hans Fredrik 😀

På 24.7.2019 den 23.55, Fredrik skrev:

Det er godt å se at du bruker 540d'en til det den er bygget for - nemlig lange reiser og kryssing av kontinenter. Jeg har nevnt det før (opptil flere ganger) at dette også var min primære hensikt med Porschene jeg hadde på 80-tallet og det var en fantastisk fin tid. Spesielt 928 S'en var en super kontinentkrysser. Jeg tenker at din 540d gjør en like fin jobb i så måte. Fortsatt god tur og sommer... :)

Ja jeg kjenner virkelig at dette er hva bilen ble bygget for. Den tar lange distanser og sluker mil som bare det. Man kan argumentere for at en G11 7-serie ville vært hakket mer romslig og hakket mer komfortabel. Og underveis vil den nok være det, men så kommer man ned her i Spania så er ikke infrastrukturen laget for slike biler. Det er veldig vanskelig å få selv G30en inn og ut av enkelte parkeringshus, eller trange gater som over her. En G20 3-serie blir for liten, mangler det siste hakket komfort som gjør at man faktisk holder ut å kjøre 7 timer non stop. 

God sommer til deg også 😀

På 27.7.2019 den 12.49, Øyvind.J skrev:

Det var noen fine trange gater du fant på å kjøre inn i:)  Jeg må nesten igjen få sagt at du har en sinnsykt rå bil.!

Ja jeg hadde ikke noe valg, måtte kjøre der for å komme gjennom byen 😀 Takk for det, er meget fornøyd selv. Dette er en bil som skjemmer enn bort. Tok en liten tur i leiebilen til reisefølget, en Fiat Tipo. Sørgelige saker, tror ikke disse finnes i Norge en gang.

D82AAA3E-C071-4537-A614-747CF5BA7739.thumb.jpeg.c76293207fc924e2fe87eb186a168ab2.jpeg

Ellers så var vi i Gibraltar i dag, flott plass 😀

19317CCB-E67E-4824-A7ED-05BEB480792E.thumb.jpeg.d477bc88951564d0aeb3d202902a7b7f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg kjenner virkelig at dette er hva bilen ble bygget for. Den tar lange distanser og sluker mil som bare det. Man kan argumentere for at en G11 7-serie ville vært hakket mer romslig og hakket mer komfortabel. Og underveis vil den nok være det, men så kommer man ned her i Spania så er ikke infrastrukturen laget for slike biler. Det er veldig vanskelig å få selv G30en inn og ut av enkelte parkeringshus, eller trange gater som over her. En G20 3-serie blir for liten, mangler det siste hakket komfort som gjør at man faktisk holder ut å kjøre 7 timer non stop.

Jeg synes at 3-serien også er temmelig fin som langturbil (dog kanskje ikke som kontinentkrysser slik man normalt bruker begrepet). Vår tidligere E46 Touring var 7-8 ganger på tur til den franske rivieraen og jeg kjørte turen direkte de aller fleste gangene (ca. 1800 Km fra Århus i Danmark). Selv med kun 115 dieselhestekrefter og 265 Nm gjorde E46'en en kjempefin innsats og selv da vi kjørte en F31 320d xDrive M-Sport med 190 HK og 400 Nm på den samme turen noen år senere satt jeg og tenkte at E46'en på mange måter faktisk var en bedre bil til slike turer.

Apropos trange gater og parkeringshus så synes jeg faktisk at Tyskland virkelig er ille på dette området (spesielt hvis man kjører i eldre bydeler). Hamburg er forferdelig på dette området. Smart er en populær bybil i Tyskland og ikke uten god grunn... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...