Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Orjan skrev:

Alpina D5S tror jeg må vøre en optimal blanding av fornuft og følelser, og kanskje ikke helt prismessig avskrekkende ift en 540/550? 

@fupsaker- det går en D5S i Norge nå; tatt inn i juli i fjor. https://regnr.info/ZZ30504

Herlig, trodde man var alene. Men D5S er som du sier den ultimate sweetspoten her til lands. Når du kan få inn en til under prisen av en litt kjipt utstyrt M550d er valget enkelt. I alle fall for meg. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

2021- G31 540d xDrive M-sport:

Så utrolig fantasiløst, men så jækla forutsigbart. Jeg vet hva jeg får, jeg får noe som jeg vet funker for oss. Men jeg hadde jo ett motto om å ikke kjøpe samme bil to ganger. Bakdeler (og fordeler): Diesel!

2020- G21 M340i 

Denne sjesker jeg veldig på, B58 motoren er ett smykke. Det at bensin nå er billigere enn diesel er ett pluss. Bakdelen er at jeg føler veldig at 3-serie er ett steg ned fra 5-serie…en nedgradering. Og utvalget på brukt er dårlig, særlig slik jeg skal ha den. Bra andrehåndsverdi for 3-serie med sekser

2020- G05 X5 45e M-sport

Drivlinjen er helt perfekt for oss, denne kan halvere drivstoff utgiftene våre da den stort sett går som elbil i det daglige. Men jeg liker ikke SUV, så dette er bilen jeg hadde kjøpt fordi jeg føler jeg må og ikke vil. Usikker andrehåndsverdi..

2018- Alpina G31 D5 BiTurbo

Verdens beste roadtrip bil, uten diskusjon! Går som ei kule, bruker nesten ikke fuel…og det er Alpina. Mye penger for 4-5 år gammel bil. Tungsolgt og mangler M-sport. LCI blir for dyrt.

2021- G26 M440i Gran Coupe

Den blir veldig trang inni, men er gørrtøff…særlig når man parkerer med fronten mot en vegg. Igjen, den nydelige B58en i ett griselekkert karosseri. Men dårlig utvalg på bruktmarkedet. Også den fronten da…

Alltid interessant å synse om neste bil.

Jeg er med deg på G31 LCI, rett og slett fordi det er en vanvittig lekker bil om man får en farge som skiller seg litt ut. Dette er jo mer enn en vanlig LCI, så du vil merke forskjell - særlig når du går til touring. Ulempen er at denne er ganske kostbar enda, og prisen kommer til å få seg en knekk når G61 kommer, som jeg tipper blir ganske revolusjonerende (særlig el-versjonen). 

G21 M340i er en spennende bil. Tror ikke du vil merke veldig nedgang i premium-følelse siden interiøret har blitt utrolig bra. Pen modell og enda en stund til ny 3-serie kommer. Dette ville nok vært ett av mine førstevalg dersom du finner en til en fornuftig pris. Mye av det som ligger i Norge i dag er overpriset. 

G05 X5 45e er en meget pen bil både utvendig og innvending, men koster jo fortsatt millionen brukt. Det er for dyrt i mine øyne. Tung er den også. Men veldig pen å se på. 

Alpina G31 pre-LCI er jeg enig med deg i er tungsolgt og ser ikke spesielt bra ut når den er bygget på standardfangerne. Jeg føler Alpina er litt vel hypet opp på forumet her, man betaler mye for noe ikke særlig mange andre er villige til. 

G26 M440i har jeg ikke noe sansen for, så den hadde utgått for min del. Da er G21 M340i er mye bedre valg i mine øyne. 

Men hva med å ta steget til en vaskeekte M denne gangen, du som er så fan av rekkesekser (eller mer)? Det vil garantert gi deg mye kjøreglede. Få tak i en F06 M6 GC LCI. Her har du grei plass, mye kjøreglede og en bil som skiller seg ut. 

Skulle jeg byttet ut min F11 nå (og ikke hadde hatt F82 ved siden av) så hadde jeg nok gått for enten en G31 540i (pre-LCI pga. pris/prisfall) eller en F06 M6. Skulle jeg bare hatt en ny bruksbil ville jeg nok gått for F31 LCI med bensinmotor. 

Edit: Uansett ville jeg nok byttet ut femmeren din i påvente av nye 5-serien, du begynner å nærme deg grensen for når ting begynner å gå galt og det er kostbart. G30 pre-LCI vil også få seg en knekk i pris når ny modell kommer. Gi deg mens leken er god. Jeg har allerede investert for mye i min F11 til at jeg kan gi meg, burde kommet meg ut på 150.000 km :P 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Alltid interessant å synse om neste bil.

Alpina G31 pre-LCI er jeg enig med deg i er tungsolgt og ser ikke spesielt bra ut når den er bygget på standardfangerne. Jeg føler Alpina er litt vel hypet opp på forumet her, man betaler mye for noe ikke særlig mange andre er villige til. 

Til tross for at jeg er vaskeekte Alpina-fan, så er jeg enig med deg. Om ikke hypet opp, så er entusiasmen veldig stor blant veldig få. En Alpina er en spesiell bil og det er spesielle folk som kjøper slikt. Det er kostbare biler og kundegrunnlaget er lite i Norge. Så den entusiasten som importerer en Alpina må belage seg på en laaang salgsprosess, eller selge til «ordinær» BMW-pris. En B3 - kjøpt for nesten M3-pris - må kanskje selges for M340-pris. For noen er den kostnaden kanskje verdt det, for andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Orjan skrev:

Til tross for at jeg er vaskeekte Alpina-fan, så er jeg enig med deg. Om ikke hypet opp, så er entusiasmen veldig stor blant veldig få. En Alpina er en spesiell bil og det er spesielle folk som kjøper slikt. Det er kostbare biler og kundegrunnlaget er lite i Norge. Så den entusiasten som importerer en Alpina må belage seg på en laaang salgsprosess, eller selge til «ordinær» BMW-pris. En B3 - kjøpt for nesten M3-pris - må kanskje selges for M340-pris. For noen er den kostnaden kanskje verdt det, for andre ikke. 

Jeg klarer ikke å se hvordan en G21 Alpina er hypet opp, den har S58 motoren og er det den riktige mannen som bestilte så har den et vanvittig lekkert interiør. I tillegg har den M-sport utseende, nei den bilen slår det meste. Den har ekte ///M motor og er en milesluker med god plass å helt sikkert fantastiske kjøre egenskaper! En bil BMW lager i form av G81 men der må jeg si G21 Alpina vinner anyday. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg @Snagg30 - jeg ville alltid valgt B framfor ///M, men da er jeg jo også helt bevisst på at videresalget vil være mer utfordrende enn om man skulle selge «hyllevare ///M» 😊

«Alpina B3 - the thinking mans M3»

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg klarer ikke å se hvordan en G21 Alpina er hypet opp, den har S58 motoren og er det den riktige mannen som bestilte så har den et vanvittig lekkert interiør. I tillegg har den M-sport utseende, nei den bilen slår det meste. Den har ekte ///M motor og er en milesluker med god plass å helt sikkert fantastiske kjøre egenskaper! En bil BMW lager i form av G81 men der må jeg si G21 Alpina vinner anyday. 

Jeg skrev at Alpina er "hypet opp på forumet her" - og det bekrefter vel innlegget ditt for å si det i en litt spøkefull tone ;) 

Spør du 100 ordinære BMW-kjøpere som ikke er på forumet om hva de foretrekker av en G21 Alpina og en G81 M3, så svarer vel rundt 100 av de at de foretrekker en G81 M3. Her inne er det mange flere som mener G21 Alpina er bedre/på høyde med G81 M3. Derfor mener jeg Alpina er "hypet opp på forumet her" - i den forstand at man kan bli forledet til å tro at interessen i markedet ved salg gjenspeiler entusiasmen rundt Alpina her på forumet. I så måte er jo @Orjansine betraktninger meget treffende :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Walkabout skrev:

Spør du 100 ordinære BMW-kjøpere som ikke er på forumet om hva de foretrekker av en G21 Alpina og en G81 M3, så svarer vel rundt 100 av de at de foretrekker en G81 M3.

Det tviler jeg på, de vet ikke hvilken som er hva og har definitivt bestilt seg en «grom» iX :P 
 

Men jeg er sann sett enig i det dere sier, men jeg tror og at Alpina hadde vært mer populært om det ble solgt nye fra norske forhandlere og ble reklamert noe mer, kan aldri huske å ha sett eller lest om Alpina på reklame som med andre bil merker noen plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fupsaker skrev:

Bensin på Alpinabålet er fint, @Fredrik 90, da kan jeg leve gjennom deg, all den tid min kone nekter meg noe annet enn elektrisk som hovedbil. Og med mye huslån, rentenivå osv, tilnærmet gratis strøm frem til desember '24 er det slik at driftskostnadene på el gjør at vi nesten får betalt for å kjøre til svigers, hytta osv. Så jeg lever litt på X2'en pr nå for fossidelen av meg. Det finnes dessverre få gode bensinalternativer med utstyret man ønsker fra en B5 etter hva jeg kan se på mobile nå. D3S blir ikke billigere i særlig grad, dessverre. Det er vel G31 som er sweetspot'en mot hva du betaler og hva du får. Så du havner på samme pris som en M550d, som i de fleste tilfeller vil være dårligere utstyrt enn en D5S, som både har Adaptive Drive og Integral Active steering som standard. :) Og ikke minst et smykke av en motor og litt mer anonym. 

Ja jeg må vedgå at det hadde vært unektelig moro å gå for en Alpina som bruksbil 😀 Og det ser nok ut som at G31 i såfall er den aller beste sweetspoten her, en B5 blir for kostbar både i innkjøp og driftsutgifter. Når jeg først skal være så ufornuftig i mitt bilvalg så må jeg hale det litt i land på nogen lunde fornuftige driftsutgifter. Og her er en D5S igjen i unikum ettersom det ikke koster stort mer enn en vanlig 5-serie med tre liter. Og M550d har jeg ikke vurdert en gang, mye pga at prisen ikke står i samsvar med mye annet man får 😅

19 timer siden, Orjan skrev:

Alpina D5S tror jeg må vøre en optimal blanding av fornuft og følelser, og kanskje ikke helt prismessig avskrekkende ift en 540/550? 

@fupsaker- det går en D5S i Norge nå; tatt inn i juli i fjor. https://regnr.info/ZZ30504

Ja jeg har i løpet av de siste dagene fått veldig sansen for D5S, den har seilet opp som en veldig aktuelt kandidat. Utfordringen er å finne en med litt lavere km stand, som samtidig har noe annet enn stort interiør…og den må ha "Standheizung" 😅

12 timer siden, paukri skrev:

Ville gått for eksisterende 545e :)

Den har blitt vurdert og det er en helt utrolig rå bil. Men vi må ha Touring har jeg innsett. Bagasjeplassen i denne er enda mindre enn i 540en og når plassen i 540en allerede er for knapp så går det ikke. 

14 timer siden, Walkabout skrev:

Alltid interessant å synse om neste bil.

Jeg er med deg på G31 LCI, rett og slett fordi det er en vanvittig lekker bil om man får en farge som skiller seg litt ut. Dette er jo mer enn en vanlig LCI, så du vil merke forskjell - særlig når du går til touring. Ulempen er at denne er ganske kostbar enda, og prisen kommer til å få seg en knekk når G61 kommer, som jeg tipper blir ganske revolusjonerende (særlig el-versjonen). 

G21 M340i er en spennende bil. Tror ikke du vil merke veldig nedgang i premium-følelse siden interiøret har blitt utrolig bra. Pen modell og enda en stund til ny 3-serie kommer. Dette ville nok vært ett av mine førstevalg dersom du finner en til en fornuftig pris. Mye av det som ligger i Norge i dag er overpriset. 

G05 X5 45e er en meget pen bil både utvendig og innvending, men koster jo fortsatt millionen brukt. Det er for dyrt i mine øyne. Tung er den også. Men veldig pen å se på. 

Alpina G31 pre-LCI er jeg enig med deg i er tungsolgt og ser ikke spesielt bra ut når den er bygget på standardfangerne. Jeg føler Alpina er litt vel hypet opp på forumet her, man betaler mye for noe ikke særlig mange andre er villige til. 

G26 M440i har jeg ikke noe sansen for, så den hadde utgått for min del. Da er G21 M340i er mye bedre valg i mine øyne. 

Men hva med å ta steget til en vaskeekte M denne gangen, du som er så fan av rekkesekser (eller mer)? Det vil garantert gi deg mye kjøreglede. Få tak i en F06 M6 GC LCI. Her har du grei plass, mye kjøreglede og en bil som skiller seg ut. 

Skulle jeg byttet ut min F11 nå (og ikke hadde hatt F82 ved siden av) så hadde jeg nok gått for enten en G31 540i (pre-LCI pga. pris/prisfall) eller en F06 M6. Skulle jeg bare hatt en ny bruksbil ville jeg nok gått for F31 LCI med bensinmotor. 

Edit: Uansett ville jeg nok byttet ut femmeren din i påvente av nye 5-serien, du begynner å nærme deg grensen for når ting begynner å gå galt og det er kostbart. G30 pre-LCI vil også få seg en knekk i pris når ny modell kommer. Gi deg mens leken er god. Jeg har allerede investert for mye i min F11 til at jeg kan gi meg, burde kommet meg ut på 150.000 km :P 

Takker for gode og fornuftige synspunkter 😀 G31 LCI med diesel og sekser virker til å være ganske bankers. Jeg er helt enig i at denne bilen er blitt utrolig lekker, denne faceliften har vokst veldig på meg. Eneste jeg ikke liker er at skjermen i dasjbordet har blitt enda større, det er vel det eneste. 

Når det gjelder 3-serie så er det som du sier, de har blitt veldig fine innvendig. Og jeg tror at en G21 med utvidet skinnpakke og Merino ikke vil oppleves som ett steg ned fra 5-serie uten skinn og med Dakota. Selv om det er en del detaljer som avslører at 3-serie er en billigere bil enn 5-serie. 

En M bil skal jeg ha, men jeg har vel innsett at som bruksbil så kan jeg ikke prioritere å ha en M bil dessverre. Driftsutgiftene blir for høye, dette er også en bil som skal være vår primære familiebil med alt hva det innebærer. Det må være en moderne, driftsikker og ikke minst trafikksikker bil. Så med mindre den økonomiske situasjonen endrer seg drastisk så må jeg nok ha noe mer fornuftig til hverdags. Hva som kommer som nr 2 og nr 3 bil i garasjen fremover er noe annet 😅 Jeg tror ikke det er noe alternativ å kjøre G30en jeg har nå til 2025, som du sier så kan det være lurt å hoppe av før de store påkostene kommer etterhvert 😅

11 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg klarer ikke å se hvordan en G21 Alpina er hypet opp, den har S58 motoren og er det den riktige mannen som bestilte så har den et vanvittig lekkert interiør. I tillegg har den M-sport utseende, nei den bilen slår det meste. Den har ekte ///M motor og er en milesluker med god plass å helt sikkert fantastiske kjøre egenskaper! En bil BMW lager i form av G81 men der må jeg si G21 Alpina vinner anyday. 

Jeg synes heller ikke at Alpina er hypet opp, men Alpina vekker helt klart en del sterke følelser hos oss BMW folk 😀 Lave produksjonstall og høye norske avgifter har gjort at dette ikke har vært en greie i Norge…før nå. Og fortsatt er dette noe mange drømmer om men ikke tør kjøpe, folk tar forgitt at dette ikke er å oppdrive i Norge. Og jeg hadde selvsagt valgt en Alpina foran en tilsvarende M…any day 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rs4 er smått særlig når man kommer fra 5 serie, selv rs6 er liten baki.:) men er man ikke krav stor på plass går det nok fint.:) men å finne disse bilen der noe har eid dem lengre enn 3mnd i slengen er den største utfordringen for min del:) det er seff person avhenging utfordringer.:) men vakre biler det er det…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skoglund skrev:

Rs4 er smått særlig når man kommer fra 5 serie, selv rs6 er liten baki.:) men er man ikke krav stor på plass går det nok fint.:) men å finne disse bilen der noe har eid dem lengre enn 3mnd i slengen er den største utfordringen for min del:) det er seff person avhenging utfordringer.:) men vakre biler det er det…

Vet Ikke om du tenker på siste generasjon audi, men denne Audi B9 (A4 fra 2018) vokste til ca 4,7m lengde og er veldig lik G21 i størrelse. Hadde vaskemaskin baki min. Fin plass i baksete også. Opplever vel at både G21 og A4 avant har stor nok plass hvis ikke alle er 2 m lange, eller man har to unger med barneseter og vogn. RS4 B9 er den mest komplette bilen jeg har hatt, og ble nedtur med M340i G21 etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med dine preferanser hva bil og motor angår går ikke an å anbefale hva som helst. Men når du bytter bil ca hvert fjerde år. Må det da passe perfekt med bilbytte til våren og deretter en ny generasjon femmer om 4 år igjen, da har den fått seg et par år på markedet. 
Tror jeg må støtte opp om de som nevner ALPINA D5S som en kandidat her. Det virker til å være den perfekte familiebil for en med dine behov; plass og komfort i hverdagen, fartsressurser og komfort i mengder for autobahnturer. Disse bilene er jo laget for autobahncruising. 

Hypet? Tja, hva legges i ordet hypet? et produkt som på langt nær er så bra som folk skal ha det til. Det har jeg vanskeligheter for å tro at er tilfelle her. ALPINA har rykte på seg for å være ekstremt komplette og kompetente men «understatede» biler laget mer med hensyn på komfort og cruising kombinert med sportslige egenskaper snarere enn orientert for bane. Denne beskrivelsen blir ikke mindre riktig bare fordi de ikke har en like stor tilhengerskare her på berget som M-bilene har. Disse to typene BMWer har vel egentlig to forskjellige bruksområder. Noe kjennere vet. Men mangelen på fanskare gjør nok som folk nevner her at terskelen for å anskaffe en er relativt høy mtp annenhåndsverdi. En må ta høyde for å ikke få igjen det bilen egentlig er verdt, og dermed må belage seg på høyere verditap. Med mindre du treffer på DEN rette personen. 
Kanskje BMWs overtagelse av ALPINA kan gjøre noe med dette i Norge? Det hadde i alle fall jeg likt. En ALPINA står grisehøyt på min familiebilønskeliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest dette har blitt en veldig god og underholdende diskusjon om ALPINA :)

Føler at dette er om en liker dattera eller mora ,

så lenge dei er så likt beslektet og bare har litt forskjellig oppbygning , utseende og popularitet :)

Hvem som er hvem vill jeg ikke mene noe om 😎

Men for min del så har jeg gått fra en E65 til to ALPINA , og kommer  til å bli værende der .

En B6 F01 som helårs bruksbil og en gammel Roadster S E85 som jeg gleder meg til å bruke i sommer ,

vet at den ikke kommer til å skuffe meg 👍

Kan kansje nevne at jeg aldri hadde hørt om ALPINA var før jeg ville ha M6 GC ,

og oppdaget at jeg måtte velge B6 for å få xDrive , så da ble det slik.

Lykke til med bilkjøpet @Fredrik 90 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars S skrev:

Vet Ikke om du tenker på siste generasjon audi, men denne Audi B9 (A4 fra 2018) vokste til ca 4,7m lengde og er veldig lik G21 i størrelse. Hadde vaskemaskin baki min. Fin plass i baksete også. Opplever vel at både G21 og A4 avant har stor nok plass hvis ikke alle er 2 m lange, eller man har to unger med barneseter og vogn. RS4 B9 er den mest komplette bilen jeg har hatt, og ble nedtur med M340i G21 etterpå.

Ja tviler ikke på det, bare jeg som er sær som liker go plass:) synes jo e klassen er passe stor. Hehe

men b9 er en flott bil ja:)

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...