Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Kunne ikke vært skrevet bedre @papertiger! Er så gøy at flere får øynene opp for D5S, har snakket varmt om den på snap til enkelt her inne, så gøy å se den får anerkjennelse. 😛 Oser jo eksklusivitet og er det riktigste valget. Jeg vet hva jeg hadde valgt om jeg så den på finn sammen med et passelig labert utvalgt 540d'er og M550d'er. ;) Bare husk at du må velge mellom standheizung og anhengerkupplung. :D Legger ved en link til en flott omtale av den: 

 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2022 den 14.10, Lars S skrev:

Skulle jeg ha byttet bil nå så hadde jeg kontaktet disse, perfekt familiebil som får fram smilet når den kjøres. https://www.blocket.se/annons/jonkoping/audi_rs4_quattro_avant_2_9_v6_tfsi_450hk__21/104270421

Artig forslag, har sansen for RS4 konseptet. Personlig så fortrekker jeg mer de gamle RS4ene da de var mer understated 😀

22 timer siden, Lars S skrev:

 RS4 B9 er den mest komplette bilen jeg har hatt, og ble nedtur med M340i G21 etterpå.

Av ren nysgjerrighet, hva var det som gjorde at M340i ble nedtur? Tror ikke jeg har hørt mye negativt om bilen men du som har eiet en har kanskje noe å sette fingeren på 😅

18 timer siden, papertiger skrev:

Du med dine preferanser hva bil og motor angår går ikke an å anbefale hva som helst. Men når du bytter bil ca hvert fjerde år. Må det da passe perfekt med bilbytte til våren og deretter en ny generasjon femmer om 4 år igjen, da har den fått seg et par år på markedet. 
Tror jeg må støtte opp om de som nevner ALPINA D5S som en kandidat her. Det virker til å være den perfekte familiebil for en med dine behov; plass og komfort i hverdagen, fartsressurser og komfort i mengder for autobahnturer. Disse bilene er jo laget for autobahncruising. 

Hypet? Tja, hva legges i ordet hypet? et produkt som på langt nær er så bra som folk skal ha det til. Det har jeg vanskeligheter for å tro at er tilfelle her. ALPINA har rykte på seg for å være ekstremt komplette og kompetente men «understatede» biler laget mer med hensyn på komfort og cruising kombinert med sportslige egenskaper snarere enn orientert for bane. Denne beskrivelsen blir ikke mindre riktig bare fordi de ikke har en like stor tilhengerskare her på berget som M-bilene har. Disse to typene BMWer har vel egentlig to forskjellige bruksområder. Noe kjennere vet. Men mangelen på fanskare gjør nok som folk nevner her at terskelen for å anskaffe en er relativt høy mtp annenhåndsverdi. En må ta høyde for å ikke få igjen det bilen egentlig er verdt, og dermed må belage seg på høyere verditap. Med mindre du treffer på DEN rette personen. 
Kanskje BMWs overtagelse av ALPINA kan gjøre noe med dette i Norge? Det hadde i alle fall jeg likt. En ALPINA står grisehøyt på min familiebilønskeliste.

Veldig fin beskrivelse du kom med der. D5S har seilet opp som en veldig aktuell kandidat, det åpenbare her er at bilen er ett par år eldre enn hva jeg hadde sett for meg. Men det er en totalpakke som er så uslåelig at bilen fremstår som ett unikum. For meg så er D5S langt mer å foretrekke enn bensinvarianten, alt har med forbruk å gjøre. 

17 timer siden, hanssae skrev:

Synest dette har blitt en veldig god og underholdende diskusjon om ALPINA :)

Føler at dette er om en liker dattera eller mora ,

så lenge dei er så likt beslektet og bare har litt forskjellig oppbygning , utseende og popularitet :)

Hvem som er hvem vill jeg ikke mene noe om 😎

Men for min del så har jeg gått fra en E65 til to ALPINA , og kommer  til å bli værende der .

En B6 F01 som helårs bruksbil og en gammel Roadster S E85 som jeg gleder meg til å bruke i sommer ,

vet at den ikke kommer til å skuffe meg 👍

Kan kansje nevne at jeg aldri hadde hørt om ALPINA var før jeg ville ha M6 GC ,

og oppdaget at jeg måtte velge B6 for å få xDrive , så da ble det slik.

Lykke til med bilkjøpet @Fredrik 90 :)

Hyggelig å høre og takk for det 😀

14 timer siden, fupsaker skrev:

Kunne ikke vært skrevet bedre @papertiger! Er så gøy at flere får øynene opp for D5S, har snakket varmt om den på snap til enkelt her inne, så gøy å se den får anerkjennelse. 😛 Oser jo eksklusivitet og er det riktigste valget. Jeg vet hva jeg hadde valgt om jeg så den på finn sammen med et passelig labert utvalgt 540d'er og M550d'er. ;) Bare husk at du må velge mellom standheizung og anhengerkupplung. :D Legger ved en link til en flott omtale av den: 

 

Flott video, hvis ikke den selger D5S så vet ikke jeg 😅 Når videoen var over så gikk jeg rett inn på Mobile.de og å kikke litt hva som ligger. Jeg ser utfordringen med høy kilometerstand melde seg, så her må jeg følge litt med. 

Ett annet tankespill er om det går an å bygge om en D5S til M-sport? Nedre del av M-sport fanger på G30 pre og LCI ser ut til å være ganske like. Da spekulerer jeg i om det går an å sette på en pre LCI M-sport fanger og skaffe en Alpina leppe til en LCI med M-sport? Eller bare lære seg å leve med standard fronten?

Hehe, jeg velger helt klart Standheizung foran Anhengerkupplung 😅 Men jeg må også ha Beheizbares Lenkrad…. Den "import tysken" var forøvrig den første tysken jeg lærte meg, når jeg og en kamerat sitter å kikker på biler på Mobile så går det kun i "import tysk"….folk bare kikker rart på oss 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Av ren nysgjerrighet, hva var det som gjorde at M340i ble nedtur? Tror ikke jeg har hørt mye negativt om bilen men du som har eiet en har kanskje noe å sette fingeren på 😅

Ikke noe feil med M340i, men er jo kliss lik en 330e, og blir anonymt, og synes motor også mangler lyd og punch, effekten er helt lineær hvor det aldri tar helt av. Med RS4 / M3 så får man i pose og sekk, utseende er mye tøffere, og bare bredskjermene er verdt mye. Felgene har dim 20x10,5 og et20, og man ser at drivverk, hjuloppheng, bremser er av en helt annen kaliber, samt at motor leverer varene på en helt annen måte. Det som er bra nå er jo at disse bilene har nå fin komfort når man ønsker det, og er skikkelige racerbiler når man ønsker det, bare ett tastetrykk unna. man får jo også masse positiv oppmerksomhet med disse bilen, masse tommel opp, og vet ikke hvor mange lufteturer jeg hadde med folk i M3en.  En ny G81 blir jo veldig dyr, og det var derfor jeg foreslo RS4, for den er på samme nivå som M3 og med en 2021 mod kan man slippe unna med ca 1050’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2022 den 15.31, Orjan skrev:

Den der var ikke annet enn perfekt 👍 En stor fordel med D5S er jo at de har ganske mye utstyr, slik at man slipper i større grad å lete så voldsomt etter rett spekk 😅

På 16.10.2022 den 18.05, Lars S skrev:

Ikke noe feil med M340i, men er jo kliss lik en 330e, og blir anonymt, og synes motor også mangler lyd og punch, effekten er helt lineær hvor det aldri tar helt av. Med RS4 / M3 så får man i pose og sekk, utseende er mye tøffere, og bare bredskjermene er verdt mye. Felgene har dim 20x10,5 og et20, og man ser at drivverk, hjuloppheng, bremser er av en helt annen kaliber, samt at motor leverer varene på en helt annen måte. Det som er bra nå er jo at disse bilene har nå fin komfort når man ønsker det, og er skikkelige racerbiler når man ønsker det, bare ett tastetrykk unna. man får jo også masse positiv oppmerksomhet med disse bilen, masse tommel opp, og vet ikke hvor mange lufteturer jeg hadde med folk i M3en.  En ny G81 blir jo veldig dyr, og det var derfor jeg foreslo RS4, for den er på samme nivå som M3 og med en 2021 mod kan man slippe unna med ca 1050’

Takk for utfyllende svar, dette er info jeg suger til meg 👍 Jeg ser helt klart den at M340i ikke er like "fullblods" som en M bil, men mer en godt motorisert vanlig 3-serie. Denne bilen får så mye skryt i pressen så de er bra å få en tilbakemelding fra en som har eid bilen og har litt sammenliknings grunnlag med andre biler 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg iallfall fått kortet ned litt på min "shortlist" :) Den er som følger:

2021 G31 540d M-sport xDrive

2018- Alpina G31 D5S 

2020- G21 M340i

2020- G05 X5 45e/40d/M50d

Så da er det disse bilene jeg vil konsentrere meg om fremover. Nå har jeg ikke dårlig tid med å bytte bil, men jeg må ha noe som likner på en fremtidsplan ettersom kjørelengden på G30en har passert min grense for lengst. Men vi lever i usikre tider, renta skal opp, avgifter skal opp så alt må tas opp til vurdering her. Men nå skal jeg følge situasjonen nøye som de sier i regjeringen, så skal jeg bruke tiden fremover på å sondere, prøvekjøre, følge med på priser både i inn og utland. 

Jeg vil uansett takke og bukke for alle forslag og innspill, det har faktisk vært til veldig stor hjelp :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da har jeg iallfall fått kortet ned litt på min "shortlist" :) Den er som følger:

2021 G31 540d M-sport xDrive

2018- Alpina G31 D5S 

2020- G21 M340i

2020- G05 X5 45e/40d/M50d

Så da er det disse bilene jeg vil konsentrere meg om fremover. Nå har jeg ikke dårlig tid med å bytte bil, men jeg må ha noe som likner på en fremtidsplan ettersom kjørelengden på G30en har passert min grense for lengst. Men vi lever i usikre tider, renta skal opp, avgifter skal opp så alt må tas opp til vurdering her. Men nå skal jeg følge situasjonen nøye som de sier i regjeringen, så skal jeg bruke tiden fremover på å sondere, prøvekjøre, følge med på priser både i inn og utland. 

Jeg vil uansett takke og bukke for alle forslag og innspill, det har faktisk vært til veldig stor hjelp :D 

Fin liste, @Fredrik 90

Hva er grunnen til at du ikke vurderer G05 40i eller M50i?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt vi er forskjellige, synes 10 år er minimum å beholde en bil. Den forrige Z4en jeg hadde tippet vel 11 år i midt eierskap og den jeg akkurat har kjøpt håper jeg å beholde i verfall like lenge. Jeg synes alt med kjøp og salg av bil er bare mas, all ære til deg.

Søsteren min gjorde på mange måter det mest økonomiske tror jeg. De kjøpte en ny Corolla Verso for ca. 20 år siden og den gjorde de kun nødvendig vedlikehold på i alle år.  For ca, 5 år siden var den totalt utslitt og da ble den skrotet. Da snakker vi bruk og kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fupsaker skrev:

Det er kun én bil som skal stå på den listen, mister. ;) 

Hehe, i know 😎

47 minutter siden, ogee1 skrev:

Fin liste, @Fredrik 90

Hva er grunnen til at du ikke vurderer G05 40i eller M50i?

Takk for det 😀

40i eller M50i utgår ganske enkelt pga driftutgifter, samt at slik jeg ser det så er de tilsvarende dieselalternativene overlegene på totalen. Med B57 så har jeg blitt vant med ett landeveis forbruk ned mot 0,5 og ett autobahn forbruk på ca 0,7 og det er vanskelig å se bort ifra. Unntaket i lista når det kommer til bensin er X5 45e og M340i. 45e henter seg en del inn på at den går elektrisk i hverdagen, her er det nesten tusenlapper å spare i måneden. M340i er med på listen rett og slett fordi dette er mer ett entusiastvalg, skal jeg ha denne type bil så vil jeg ha bensin. Vel vitende om at det finnes en M340d. B58en har vist seg å være en meget økonomisk motor i G20/21 til tross for ytelsene. 

30 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Fine kandidater dette her Fredrik 😊

Takk for det 😀 Så får vi se hva som skjer 👍

 

4 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er godt vi er forskjellige, synes 10 år er minimum å beholde en bil. Den forrige Z4en jeg hadde tippet vel 11 år i midt eierskap og den jeg akkurat har kjøpt håper jeg å beholde i verfall like lenge. Jeg synes alt med kjøp og salg av bil er bare mas, all ære til deg.

Søsteren min gjorde på mange måter det mest økonomiske tror jeg. De kjøpte en ny Corolla Verso for ca. 20 år siden og den gjorde de kun nødvendig vedlikehold på i alle år.  For ca, 5 år siden var den totalt utslitt og da ble den skrotet. Da snakker vi bruk og kast.

Tja, jeg har jo eid min E34 520i i over 10 år nå. Kjører den fortsatt nesten hver dag 😅

Det er nok bruken min som gjør at jeg velger å bytte i snitt hver fjerde år eller ved rundt 100 000 km. Jeg er på mye turer, gjerne langt ned i sydlige strøk og da er det veldig fint for oss å ha en bil som jeg føler er trygg og pålitelig. Bilen må fungere uten at jeg trenger å ha med verktøykasse eller bekymre meg for at noe skal ryke. Også er det jo en luksus og forhøyet "velvære" å kjøre nyere påkostet BMW til en hver tid, men det må prioriteres da det overhodet ikke er billig. 

Men kort fortalt, vi bruker bil aktivt og er veldig avhengige av å ha en bra og god bil. Og derfor har jeg sverget til BMW 5-serie i mange år nå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2022 at 11:16 AM, Fredrik 90 said:

Hehe, lekkert! 8) Tanken på en 750d har slått meg, men det blir for svært for meg. Skal jeg først ha bil som har så stort fotavtrykk så vil jeg foretrekke en SUV for å utnytte plassen litt mer. Det sagt, er sikkert lettere å smyge en 7-serie ned i ett trangt Paris parkeringshus enn en høy X5 :P 

 

Jeg har hatt G11 750D i litt over et år nå og er usedvanlig godt fornøyd. Ja, den har stort fotavtrykk men bakhjulsstyringen gjør underverker for manøvreringen. Jeg hadde nok ikke valgt 7-serie som daily driver i en større by, men for meg som bor landlig til i Bærum og sjeldent er i Oslo sentrum har jeg ikke opplevd størrelsen som et stort problem. Det skal dog sies at det ofte blir i3 på kortere turer.

Imidlertid er 750D'en helt fantastisk på lengre turer. For kort tid siden var jeg første gang på Autobahn med bilen da jeg skulle til Nederland for å se Formel 1. Komforten er helt fantastisk og motoren er ikke til å tro. Akselerasjonen fra 180 og oppover er brutal og fullstendig uanstrengt. Til vinteren eller våren skal jeg på tur til sør-Spania og gleder meg stor til turen!

Jeg har forstått at du kjører mye sørover i Europa og da ville jeg ikke ha avskrevet 750D. Om du er forbi Bærum en gang så er du velkommen til en prøvetur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G11 750d er en bil jeg absolutt har lagt merke til, og som jeg liker veldig veldig godt. Jeg har også hatt den i tankene som en mulig kandidat, da dette kanskje er den beste langtursbil som er laget. Man snakker gjerne om eksklusive GT biler som de ultimate kontinentkryssere, gjerne en Aston Martin, Ferrari eller Bentley med to dører, dype seter og V12. Men sannheten er vel snarere at dette er et romantisert og glorifisert bilde som henger igjen i 1970 årene. Slik jeg ser det så er en stor sedan med en sterk dieselmotor det aller beste alternativet til GT bil. Det finnes knapt bedre biler å kjøre, ytelsene er ikke langt unna ett engelsk håndbygget drog med V12 og driftsutgiftene (og rekkevidden) er i en helt annen liga. Videre er bilen utrolig mye mer praktisk, og teknologien i en 7-serie ligger gode 5-8 år foran en britisk/italiensk GT bil. 

For oss er det ønsket om stasjonsvogn og fleksibiliteten det gir som gjør at en 7-serie ikke kommer til top på listen min. Vi er også på mange rare steder, trenge smågater og kronglete parkeringshus hvor en 5-serie allerede føles for svær. 

Jeg kan jo legge ved ett bilde fra den syd Spanske byen Arcos de la Fontera hvor gatene ikke var tiltenkt tyske biler 😅 Enkelte plasser var det kun det at jeg fikk felt inn speilene som gjorde at jeg kom frem. Byens ungdom hadde fin sommerjobb som "spotter" for Nord-Europeiske bilturister…mot noen Euro som betaling 😀

D6876C16-FCDB-4A33-BB03-11EDDA73EF25.thumb.jpeg.98fe6d3d2c3a11d1b25517a4dc982ee1.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...