Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

11 timer siden, Vingerei skrev:

Har du regna på import av en slik bil, bensin eller diesel for å se hva forskjellen blir mot norsk forhandler pris?

Vurderer faktisk 6’r bensin selv siden jeg ikke kjører så mye. Ca 12-13 tkm. Og mye små kjøring. Men ser argumentet det med annenhånds verdi, den jeg linka har stått lenge. 

M340i får du inn fra rundt 725k for en fin tidlig 2020-modell M340i touring som dog mangler varme i ratt.. Og standheizung. Men det er jo over 200k mindre enn tilsvarende bil på Finn.no, så jeg ville kanskje tatt inn en slik, ettermontert webasto, varme i rattet kan sikkert ordnes, da er det rundt 160k som skiller i favør tysk bil. Da får du Adaptivt M-understell og M differensial. M340i BMW Munchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fupsaker skrev:

M340i får du inn fra rundt 725k for en fin tidlig 2020-modell M340i touring som dog mangler varme i ratt.. Og standheizung. Men det er jo over 200k mindre enn tilsvarende bil på Finn.no, så jeg ville kanskje tatt inn en slik, ettermontert webasto, varme i rattet kan sikkert ordnes, da er det rundt 160k som skiller i favør tysk bil. Da får du Adaptivt M-understell og M differensial. M340i BMW Munchen

Jeg har klart å finne M340i i Sverige som har kommet inn på ca 690 000…da med varmer og oppvarmet ratt. Det har vært 2020 modell, men nå så finner jeg ingen hos Søta Bror som kommer inn på det samme. M340i er like sjeldent i Sverige som i Norge. Fordelen med Sverige er språket, mer gunstig kronekurs og man sparer enn del på frakt da man kan hente bil selv.

Kunne virkelig tenkt meg en G21 M340i, dette blir ett vanskelig valg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har klart å finne M340i i Sverige som har kommet inn på ca 690 000…da med varmer og oppvarmet ratt. Det har vært 2020 modell, men nå så finner jeg ingen hos Søta Bror som kommer inn på det samme. M340i er like sjeldent i Sverige som i Norge. Fordelen med Sverige er språket, mer gunstig kronekurs og man sparer enn del på frakt da man kan hente bil selv.

Kunne virkelig tenkt meg en G21 M340i, dette blir ett vanskelig valg 😅

Uten tvil kanskje det beste alternativet for et kort eierskap og gå i 0 eller i pluss, eller for å ha en slik bil noen år og ha et gunstig eierskap. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, fupsaker skrev:

Uten tvil kanskje det beste alternativet for et kort eierskap og gå i 0 eller i pluss, eller for å ha en slik bil noen år og ha et gunstig eierskap. :) 

Jeg må jo innrømme at andrehåndsverdi taler jo veldig for M340i. Vanlig 3-serie med største motorisering har jo alltid holdt prisen ekstremt bra i Norge, og jeg tviler på at M340i er noe unntak. Nå har jo 5-serie med sekserdiesel også hatt ett relativt lite verdifall de seneste årene, men dette tror jeg ikke vil vare. Med en dieselpris som stødig ligger 2 kr over bensin, og som sjelden er under 20 kr litern så kan jeg ikke se at dette skal yngle på bruktmarkedet. 

Nå bryr jeg meg ikke voldsomt om andrehåndsverdi, jeg kjøper den bilen som er best for meg. Men det er jo helt klart en faktor man må ta med i beregningen. Men mest av alt så ser jeg an rentenivå og prisveksten fremover, fortsetter denne uforutsigbarheten så må jeg vurdere om jeg skal kjøpe ny bil, eventuelt så dyr bil. Han sier det jo selv…judasen av en statsminister at det skal bli harde tider fremover 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har godbilen vært inne å fått den årlige lakkbehandlingen og oppfrisking av den keramiske coatingen. Så nå er den klar til vinterens ulumskheter 😀 Også er det jo veldig gøy å høre fra profesjonelle at han synes jeg tar usedvanlig godt vare på bilen. Nå var det ett år, men 25 000 km…blant annet igjennom Europa siden sist han jobba på den. Det var veldig lite å korrigere på, bare litt småtterier her og der, som er helt naturlig. 

Har ikke fått tatt noen bilder i sola dessverre, det regner ustanselig så det ble noen raske bilder før henting 😅 Bilder i sol kommer for å vise resultatet, Carbon sort er brutalt ærlig når det gjelder det👍

4A1E3067-549C-4346-8296-4D96510ADACD.thumb.jpeg.193e2ff17e5308bffbe814c2dd9a9133.jpeg

4C1C11B9-2865-4135-B69A-27A644FE248E.thumb.jpeg.80e6a9ede43aef08110589b8aca871e6.jpeg

FD5310E7-98AE-477E-B8D8-FF0534158556.thumb.jpeg.08095edb89f78f36382c64befcd8832e.jpeg

8327B065-4BB1-4A32-882F-42C4D910F12F.thumb.jpeg.f60734b09f770aafb21c4dec3e2ceb50.jpeg

Er så happy for at jeg ENDELIG har knekt koden som gjør at jeg får rengjort bilen så skånsomt som mulig. Forutsetningen er en god keramisk coating og minst mulig berøring av lakk.

Det vi si at sommerstid følger jeg følgende prosedyre:

Alltid en god spyling med rent vann først, noen ganger skum…kommer an på dagsform og hvor skitten bilen er.

Surfex HD blandet 1:20

Spyle godt igjen

Kun berøringsvask hver tredje vask, forutsetter at jeg ikke lar det gå for lenge mellom hver vask. Unntaket er også om det er mye insekter på fronten, men da vasker jeg kun front, panser, speilhus, frontrute og A stolper.

Ved berøringsvask, alltid to bøtter med rist. En med PH nøytral såpe og en med rent vann. 

Spyle godt

Tørke med luft, har sluttet helt med håndtørk etter at jeg fikk lufttørker. Kun inni dører og tanklokket.

Vinterstid følger jeg samme prosedyre som sommer, men da er det berøringsvask hver andre vask. Jeg bruker også Prickbort i stede for Surfex HD for hver tredje vask. Samt at jeg vasker halve bilen med en hanske, før jeg tar resten med en annen 😀

Neste er ruteforsegler, skinnrens og full shine av interiøret 👍 Dette er kosearbeide for meg i garasjen mens regnet pisker på garasjeporten 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Da har godbilen vært inne å fått den årlige lakkbehandlingen og oppfrisking av den keramiske coatingen. Så nå er den klar til vinterens ulumskheter 😀 Også er det jo veldig gøy å høre fra profesjonelle at han synes jeg tar usedvanlig godt vare på bilen. Nå var det ett år, men 25 000 km…blant annet igjennom Europa siden sist han jobba på den. Det var veldig lite å korrigere på, bare litt småtterier her og der, som er helt naturlig. 

Har ikke fått tatt noen bilder i sola dessverre, det regner ustanselig så det ble noen raske bilder før henting 😅 Bilder i sol kommer for å vise resultatet, Carbon sort er brutalt ærlig når det gjelder det👍

4A1E3067-549C-4346-8296-4D96510ADACD.thumb.jpeg.193e2ff17e5308bffbe814c2dd9a9133.jpeg

4C1C11B9-2865-4135-B69A-27A644FE248E.thumb.jpeg.80e6a9ede43aef08110589b8aca871e6.jpeg

FD5310E7-98AE-477E-B8D8-FF0534158556.thumb.jpeg.08095edb89f78f36382c64befcd8832e.jpeg

8327B065-4BB1-4A32-882F-42C4D910F12F.thumb.jpeg.f60734b09f770aafb21c4dec3e2ceb50.jpeg

Er så happy for at jeg ENDELIG har knekt koden som gjør at jeg får rengjort bilen så skånsomt som mulig. Forutsetningen er en god keramisk coating og minst mulig berøring av lakk.

Det vi si at sommerstid følger jeg følgende prosedyre:

Alltid en god spyling med rent vann først, noen ganger skum…kommer an på dagsform og hvor skitten bilen er.

Surfex HD blandet 1:20

Spyle godt igjen

Kun berøringsvask hver tredje vask, forutsetter at jeg ikke lar det gå for lenge mellom hver vask. Unntaket er også om det er mye insekter på fronten, men da vasker jeg kun front, panser, speilhus, frontrute og A stolper.

Ved berøringsvask, alltid to bøtter med rist. En med PH nøytral såpe og en med rent vann. 

Spyle godt

Tørke med luft, har sluttet helt med håndtørk etter at jeg fikk lufttørker. Kun inni dører og tanklokket.

Vinterstid følger jeg samme prosedyre som sommer, men da er det berøringsvask hver andre vask. Jeg bruker også Prickbort i stede for Surfex HD for hver tredje vask. Samt at jeg vasker halve bilen med en hanske, før jeg tar resten med en annen 😀

Neste er ruteforsegler, skinnrens og full shine av interiøret 👍 Dette er kosearbeide for meg i garasjen mens regnet pisker på garasjeporten 😀

Hvilken coating bruker du? :) pent stell av bil her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen din ser ny ut Fredrik 😊

Og enig i det su skriver angående god behandling av lakk .

Ting er jo så lett og holde vedlike om lakken har fått et godt forarbeid med gode produkter .

Dog skal sant sies at ingen av mine biler har ceramisk coat ,likevel så er det særs lett og dra over med hageslangen / høytrykk i ny og ne.

Noe du skal for Fredrik er at du bruker bilene dine sånn som du gjør og holder de så fine .

Men det er jo sånn det bør være .

Skal brukes når man har flotte gjenstander .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vingerei skrev:

Hvilken coating bruker du? :) pent stell av bil her :)

Takk for det :) Det er en Geyon keramisk coating, jeg husker ikke eksakt navnet men det kan jeg finne ut av

5 timer siden, sveigis skrev:

Den bilen din ser ny ut Fredrik 😊

Og enig i det su skriver angående god behandling av lakk .

Ting er jo så lett og holde vedlike om lakken har fått et godt forarbeid med gode produkter .

Dog skal sant sies at ingen av mine biler har ceramisk coat ,likevel så er det særs lett og dra over med hageslangen / høytrykk i ny og ne.

Noe du skal for Fredrik er at du bruker bilene dine sånn som du gjør og holder de så fine .

Men det er jo sånn det bør være .

Skal brukes når man har flotte gjenstander .😊

Takker for det Jan :) 

Jeg vil innrømme at bilen er velholdt og fremstår som særdeles strøken for alder og km stand. Den har litt "autobahn slitasje" i form av steinsprut på panser og frontfanger, men ikke mer enn hva som hadde vært naturlig på en bil med 50 000 km. Innvendig, bortsett fra at skinnet på rattet er litt blankt (det blir det etter 10 000 km på disse bilene) så ser bilen eskeny ut innvendig. Her synes jeg G30 er ett fint steg opp fra F10en jeg hadde, som også var meget bra for øvrig. 

Mye av fordelen med keramisk coat er holdbarheten og den harde hinnen den gir, samt at bilen er veldig lett å vaske. Når det er sagt så finnes det jo noen vokser som jeg selv synes gir ett veldig bra resultat. På min Camaro så har jeg f eks Fusso og den har også utrolig fine egenskaper i form av beskyttelse og renhold, jeg synes denne også holder meget bra til å være en voks. Der jeg merker forskjellen er at etter ett år med vask og bruk, så har jeg litt mer vaskeriper på Camaro enn på 540en, jeg bruker samme prosedyre på vask på alle bilene. Så her synes jeg at en keramisk coating gir bedre beskyttelse, iallfall på en sort bil. Camaroen polerer jeg selv, den er rød uten metallic så den er fin å polere for en semi amatør som meg.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det tid for vinterdekk igjen, ikke noe spennende her som vanlig 😅

I år så forsøker jeg å legge på Fusso voks på dem, etter mange år med Swissvax Autobahn. Så får vi testet holdbarheten med Fusso 👍

A4FC1D60-0D41-4674-8E62-95A45BD0ED4A.thumb.jpeg.b48a5f489663b59d4650a02366ae7cfa.jpeg

ABED0B48-0070-4091-BA36-423B73518813.thumb.jpeg.c5345e7ec230e25bf362d50b905adb22.jpeg

Full nedvask av understell også, med svamp. Viktig å ta godt inni skjermene da det her heller seg godt med grums. Fadern fikk på vintersko på sin bil også, han går derimot ikke like nøye til verks som meg 😂

789EB851-2BC4-46EB-A9DF-9E9CAFD4EC6A.thumb.jpeg.376315cfc1d48704c0846a9c19231e1a.jpeg

God vask av disse også, de har klart sommerens turer rundt i Europa uten skrammer 👍

A0E794E2-BFE2-4B79-A629-C2732B05E6F9.thumb.jpeg.18d857495a234a4fd8034bdd6806d86e.jpeg

Kaliperene ble vasket og fikk lagt på Swissvax Autobahn…

8F026587-F62A-4E93-A9D8-3F8C78B682B2.thumb.jpeg.9ba805b5d22ef4dbbbb35537683abbe7.jpeg

Baksiden også, noe annet ville vært juks 😀 Eneste som er litt dumt er at kaliperene har fått litt skraper, med 18" så blir klaringen mellom felg og kaliper så liten at småstein kommer i mellom og lager skraper. Sånn sett så er 18" alt for lite på en 540d med sine store bremser 😅

33529E07-08AC-4615-942B-EE3ABB0FE501.thumb.jpeg.46490ff5ba9cc114578e7a99cfb3119b.jpeg

Så da var den klar 👍 

EA9DA343-F400-4241-B79F-88F2F18B8061.thumb.jpeg.f87244cd93f5d2db2bdf722c0bbc02a6.jpeg

5C0D4F7F-E1FC-41A8-80A5-C197A48EFB03.thumb.jpeg.affa9e0af011ed8fa9266ecedfe69f83.jpeg

8C4D9471-93A3-4691-8DD1-CD94E480C3E2.thumb.jpeg.d52dde6c98b554c7f7c2602b7216a601.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusso vs. Autobahn kan jeg røpe resultatet på med en gang: Så og si like lang levetid. Kjørte en krysstest en vinter på egen bil. To hjul med Autobahn og to med lys Fusso (gammel type). Autobahn venstre fremme og høyre bak, Fusso høyre fremme og venstre bak.  
Så Fusso funker veldig fint som felgforsegling. Bare så synd den er så hinsides drit å jobbe med.   

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Carpro Dlux som felgcoating. Denne er også fin til å bruke på ubehandlet plast som f.eks listene på E34en din, kalippere og eksostutene. 

Her er godt falmet Z4 grill som har fått seg DLux.

IMG_20221110_175901.thumb.jpg.b70e6a32608e0f8f6a2faf8e7783c1ad.jpg

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, StigJ skrev:

Fusso vs. Autobahn kan jeg røpe resultatet på med en gang: Så og si like lang levetid. Kjørte en krysstest en vinter på egen bil. To hjul med Autobahn og to med lys Fusso (gammel type). Autobahn venstre fremme og høyre bak, Fusso høyre fremme og venstre bak.  
Så Fusso funker veldig fint som felgforsegling. Bare så synd den er så hinsides drit å jobbe med.   

Artig å høre, skal bli spennende å se resultatet her. Men jeg "jukser" litt i løpet av vinteren, jeg gir dem er dusj med Geyon Wet Coat i ny og ne 😅

Ja Fusso er noe ugrei å jobbe med. Jeg legger noe tynnere lag, det hjelper litt føler jeg. Så tar jeg gjerne kun to paneler av gangen før jeg polerer den av. 

7 timer siden, Krisfje skrev:

Prøv coating neste gang, det er i en annen liga på alt😊 Brukte selv Autobahn for en del år tilbake, men når man uansett vasker felgen nøye for voks tar det ikke noe særlig mer tid å legge en coating. Liker best Gtechniq C5 og Gyeon Rim👍

Jeg har alltid vært litt "redd" for å legge coating selv, frykter jeg skal gjøre noe feil som ødelegger lakken. Sikkert bare meg som ikke har oppdatert meg, ser mange legger coating selv. 

7 timer siden, StigJ skrev:

Kan også anbefale Carpro Dlux som felgcoating. Denne er også fin til å bruke på ubehandlet plast som f.eks listene på E34en din, kalippere og eksostutene. 

Her er godt falmet Z4 grill som har fått seg DLux.

Takk for godt tips, hvis denne er så allsidig så er den jo helt genial 👍 Som du sier så vil denne passe på de sorte listene jeg har både på E34 og E39. For ikke å snakke om grillen på G30en. 

Da føres Carpro Dlux opp på ønskelisten til jul 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Artig å høre, skal bli spennende å se resultatet her. Men jeg "jukser" litt i løpet av vinteren, jeg gir dem er dusj med Geyon Wet Coat i ny og ne 😅

Ja Fusso er noe ugrei å jobbe med. Jeg legger noe tynnere lag, det hjelper litt føler jeg. Så tar jeg gjerne kun to paneler av gangen før jeg polerer den av. 

Jeg har alltid vært litt "redd" for å legge coating selv, frykter jeg skal gjøre noe feil som ødelegger lakken. Sikkert bare meg som ikke har oppdatert meg, ser mange legger coating selv. 

Takk for godt tips, hvis denne er så allsidig så er den jo helt genial 👍 Som du sier så vil denne passe på de sorte listene jeg har både på E34 og E39. For ikke å snakke om grillen på G30en. 

Da føres Carpro Dlux opp på ønskelisten til jul 😀

Når du først har lært deg å legge Fusso som du gjør, så er nesten coating lettere synes jeg. Spesielt på mørk bil, da er det lett å se hvor man har vært. Jeg har valgt Carpro, for de har ganske bredt temperaturvindu hvor man  kan legge coatingen. Mange av de andre merkene skal helst legges i 20 grader, så bør ha oppvarmet garasje iallfall. 
Ellers så har vel Gyeon kommet med EVO serien som skul kunne legges utendørs også. Men de har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...