Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Bagasjerommet var faktisk helt enormt.. bensintanken satt under gulvet, og reservehjul på venstre. Stuet ting inn i reservehjulsfelgen på ene siden og helt åpent rom på den andre siden.

Mine besteforeldre overtok den, og da jeg var 18-19 år gikk jeg låne den på hyttetur. Vi var 5 i bilen med drikkevarer og klær, yttertøy, slalåmski(på taket) og støvler til alle, matvarer. Atpåtil hadde jeg mine daværende Cerwin Vega CLSC12 liggende på ryggen i lengderetning i bagasjerommet(!) enda var det 15-20cm igjen til lastekanten minnes jeg.. Disse høyttalerne var 121cm høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er ikke mye som skjer med bilen om dagen, jeg skal bukke den inn for service snart også planlegger vi litt europatur til høsten (vi følger med på Corona utviklingen dog). Også kikker jeg litt på tuning om dagen, ikke lett å bli klok på dette.

Men jeg har fått testa litt bagasjeplass, med Stokke vogna som mal. Jeg må si at resultatet har overrasket meg litt. Jeg må jo snart levere inn Mondeoen, og siden jeg ikke kan ha Mondeo igjen som firmabil så velger jeg å droppe firmabilavtale. Så da jeg er på egenhånd bilmessig, men det gjør ikke noe...biler har vi nok av. Jeg vurderer å lease den nye Kuga PHEV som konebil, rett og slett gørrbillig å lease. Også er det en praktisk familiebil som kan kjøres som en elbil lokalt. Jeg er litt mot SUV konseptet, men i likhet med G05 X5 så er Kuga en sånn SUV man sitter litt i og ikke "oppå". Bare så det er sagt, å selge G30en for å kjøpe X5 45e er uaktuelt. Selv om jeg ser to biler i en argumentasjonen. 

BF4CEB77-62EF-432C-9D6F-3190CE46DB63.thumb.jpeg.8a43593e3232631859d017193225bb11.jpeg

Elektrisk rekkevidde på rundt 65-75 km holder i haugevis...hadde aldri trengt å fylle bensin på denne. Dessuten hadde jeg spart G30en for så si all småkjøring. Da hadde 540en blitt turbilen og til og fra jobb for meg. 

370695DA-FBAA-49FD-AF1B-7DE985A6C8AA.thumb.jpeg.7b822efa45c45f15a2f936d8baee2441.jpeg

Så etter å ha testa med barnevogna i samtlige biler så er resultatet litt overraskende. Jeg vil ha muligheten til å ha med Stokke vogna og bagasje, og her sliter man med samtlige biler om man skal langt på tur uten å ta i bruk baksete eller stable slik at sikt bakover blir redusert.

Best egnet til barnevogn og bagasje er selvsagt Kuga. Men her må man stable i høyden eller bruke baksetet for ferie bagasje. Stort pluss for enkel inn og ut lasting. Dette er dog ikke en bil vi hadde reist til Europa med pga for liten effekt og kilometer begrensinger på leasingen. Hadde dog ikke gått av veien for å ha takboks på denne, men igjen...dette blir ikke turbilen.

2A81F408-FFF2-4E03-BC90-D55490F2AC01.thumb.jpeg.241247ea19f148e608dc14dfe52203eb.jpeg

Andreplassen går uventet til Crownvic’en. Denne sluker både vogn og en god del bagasje, i bagasjerommet. Den er rett og slett sykt romslig baki, og er egentelig den perfekte feriesedan. Men den mangler Isofix og 4,6 liters V8er egner seg dårlig på roadtrips i Europa. Men den er en ypperlig familiebil 👍

A7E75C41-A72A-411A-A65A-8C9E76D46E4E.thumb.jpeg.ea75d4c5676d2bf84a08af73979d1d68.jpeg

Tredjeplassen går til E34, for å ha ett breit bagasjerom slik at bag og understell kan ligge side om side. Her er det også plass til litt feriebagasje, men noe må nok gå i baksetet. Digg med lav lastekant, nesten like enkel å laste inn og ut av som Kugaen. Dog er dette en 26 år gammel bil og hva det gjør med sikkerhet og mangel på isofix. 

F67CF0CA-0FDD-4488-9FF0-AF56363A5757.thumb.jpeg.ef376e3e41c74adc3925ae264d4956f6.jpeg

Til sist kommer det som da ironisk nok blir vår familiebil nr 1 og langturbil...G30 540d. Bagasjerommet her er så idiotisk utformet at uansett hvordan man prøver så blir det keitete med bag og vognunderstell. Her er øvrig plass til feriebagasje begrenset, må i såfall pakke i ryggsekker og softbagger og stu det på plass. Dog er denne bilen ett motorvei tog og den har den beste sikkerheten av alle biler. Og sikkerhet kommer før plass...

DDC46149-7EBA-4CA4-A4B5-A587C7C5E39B.thumb.jpeg.a13a7aceb79b5d33fe6f7c1d3c92afc5.jpeg

Så der har man det, hadde jeg vært lur så hadde jeg kjøpt X5 eller Touring. Men jeg er en sedan mann, jeg digger å sitte lavt og det kommer til en pris nå som vi har blitt en familie. Så får vi se hva det blir neste gang vi bytter bil (hint: G05 X5 M50i🤘)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har nevnt det før Fredrik. Men å styre så mye med plass når man har 1 barn er for meg smått utrolig... Hvis den vogna virkelig er så dustete som det ser ut å pakke sammen, så er det nok langt rimeligere og mer hensiktsmessig å bytte vogn enn å tilpasse bil til ei vogn du kun skal bruke kortere perioder i livet. Vi hadde forøvrig den største Emmaljuna vogna, ingen problemer, den gang i e39 sedan og 2 barn. Senere 3 barn i e61 og e70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vognunderstellet der såg jo forferdelig dårlig designet ut med tanke på plassen det tar sammenlagt. Første bud er å ta av alle hjula når en pakker til ferie. Bagdelen pakker du oppi, så nytter du det rommet der. Men som det nevnes over her; kjøp vogn etter bil og ikke omvendt, det er litt billigere. Om du er avhengig av å ha plass til vogna i bil på ferie (noe dere jo er så mye som dere kjører på tur) ville jeg overbevist kona om å se etter ei vogn som er mindre sammenlagt. Emmaljunga NXT60 er en av disse. 
Og det at du ikke kan pakke slik at sikten begrenses bakover ser jeg ikke poenget med. Det er utrolig vanskelig når en skal ha med seg så mye pikkpakk på ferie. Sikrere å gjøre det og ha et sikkerhetsnett over hodestøttene opp til taket enn å pakke i baksetet der det sitter en baby.
 

At en familie på 4 klarte seg med en Corolla på 4 ukers bilferie før kan ikke sammenlignes med nåtiden. Ungene kan ikke sitte med bager i fotbrønnen og på fanget nå, og teltet kan ikke lenger pakkes i hattehylla. Det er helt andre normer for sikker pakking av bil nå enn før. Vi er aktive på ferie og har f.eks. med oss bæremeis som tar like stor plass som en stor duffelbag sammenpakket. Det utgjør mye i en bil som 4-serie, men det går :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok demontere litt for å utnytte plassen i en sedan. Har akkuratt samme vogn og den fungerer helt greit i F10`n, men mitt tips er å ta av bakhjulene og snu forhjulene 90 grader (og mot hverandre) slik at den kan pakkes flat. Du får overraskende mye plass av å gjøre slik, for ellers er det bare å gi opp. 

Kan trøste deg med at det blir heldigvis enklere når ungen blir eldre og kan sitte i overdelen som damene kaller "sportsdelen" til den Stokke vognen. Den tar heldigvis mindre plass. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, TRF skrev:

Altså, jeg har nevnt det før Fredrik. Men å styre så mye med plass når man har 1 barn er for meg smått utrolig... Hvis den vogna virkelig er så dustete som det ser ut å pakke sammen, så er det nok langt rimeligere og mer hensiktsmessig å bytte vogn enn å tilpasse bil til ei vogn du kun skal bruke kortere perioder i livet. Vi hadde forøvrig den største Emmaljuna vogna, ingen problemer, den gang i e39 sedan og 2 barn. Senere 3 barn i e61 og e70.

Men husk nå på at dette er første gang for oss, vi har ikke den erfaringen dere har med flere barn. Jeg tror nok også at dette bare er oss som overtenker ting og tenker mer komplisert enn det behøver å være. Dette er nok veldig learn by doing :) 

Vi skulle nok absolutt ha kjøpt vogn etter bilen, det var også min intensjon. Men plutselig en dag jeg kom hjem fra jobb så sto den digre vogna i gangen hjemme, da hadde madammen vært ute å handla på egenhånd uten å konferere med meg først. Man kan si mye bra om kvinner, de takler smerter under fødsel som vi mannfolk hadde daua av, de kan amme barn og lage middag samtidig og de er verdens mest tålmodige....men de er ikke alltid særlig rasjonelle når det kommer til bil ;) 

13 timer siden, macrorain skrev:

Ja, dette er bare et problem heeelt i starten. Jeg kjøpte F30 da yngstemann var to år og akkurat ferdig med vognstyr. Nå er det fullt men overlevelig med 3-serie sedan og to barn under ti år på langtur. :) 

Dette høres positivt ut, og jeg har også troa på at vi skal få dette til. Vi har i årenes løp blitt gode på å pakke bil, men det har vært uten barnevogn. Men vi skal nok få til dette også, på tur skal vi uansett :) 

12 timer siden, papertiger skrev:

Det vognunderstellet der såg jo forferdelig dårlig designet ut med tanke på plassen det tar sammenlagt. Første bud er å ta av alle hjula når en pakker til ferie. Bagdelen pakker du oppi, så nytter du det rommet der. Men som det nevnes over her; kjøp vogn etter bil og ikke omvendt, det er litt billigere. Om du er avhengig av å ha plass til vogna i bil på ferie (noe dere jo er så mye som dere kjører på tur) ville jeg overbevist kona om å se etter ei vogn som er mindre sammenlagt. Emmaljunga NXT60 er en av disse. 
Og det at du ikke kan pakke slik at sikten begrenses bakover ser jeg ikke poenget med. Det er utrolig vanskelig når en skal ha med seg så mye pikkpakk på ferie. Sikrere å gjøre det og ha et sikkerhetsnett over hodestøttene opp til taket enn å pakke i baksetet der det sitter en baby.
 

At en familie på 4 klarte seg med en Corolla på 4 ukers bilferie før kan ikke sammenlignes med nåtiden. Ungene kan ikke sitte med bager i fotbrønnen og på fanget nå, og teltet kan ikke lenger pakkes i hattehylla. Det er helt andre normer for sikker pakking av bil nå enn før. Vi er aktive på ferie og har f.eks. med oss bæremeis som tar like stor plass som en stor duffelbag sammenpakket. Det utgjør mye i en bil som 4-serie, men det går :) 

 

11 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Må nok demontere litt for å utnytte plassen i en sedan. Har akkuratt samme vogn og den fungerer helt greit i F10`n, men mitt tips er å ta av bakhjulene og snu forhjulene 90 grader (og mot hverandre) slik at den kan pakkes flat. Du får overraskende mye plass av å gjøre slik, for ellers er det bare å gi opp. 

Kan trøste deg med at det blir heldigvis enklere når ungen blir eldre og kan sitte i overdelen som damene kaller "sportsdelen" til den Stokke vognen. Den tar heldigvis mindre plass. 

Her kommer dere med veldig bra tips, det mottas med stor takk :) Som sagt så er vi ferskinger på dette, også det med å slå sammen vogn. På ferie turer kan vi fint ta av hjulene på vogna når vi pakker bilen. Sånn i det daglige så blir det litt styrete, men da har vi ikke behovet for ekstra bagasjeplass. Dette går seg nok veldig greit til :) Og det er jo kun i G30en dette er "vanskeligst", skal vi til butikken eller rundt lokalt så kjører jeg gjerne en av de andre bilene hvor vogna bare kan hives inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men husk nå på at dette er første gang for oss, vi har ikke den erfaringen dere har med flere barn. Jeg tror nok også at dette bare er oss som overtenker ting og tenker mer komplisert enn det behøver å være. Dette er nok veldig learn by doing :) 

Vi skulle nok absolutt ha kjøpt vogn etter bilen, det var også min intensjon. Men plutselig en dag jeg kom hjem fra jobb så sto den digre vogna i gangen hjemme, da hadde madammen vært ute å handla på egenhånd uten å konferere med meg først. Man kan si mye bra om kvinner, de takler smerter under fødsel som vi mannfolk hadde daua av, de kan amme barn og lage middag samtidig og de er verdens mest tålmodige....men de er ikke alltid særlig rasjonelle når det kommer til bil ;)

Spot on ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye som far!😊

Jeg hadde noe av det samme dilemmaet som deg når vi fikk vår første. Kjørte da en E46 sedan, hvor jeg så vidt fikk inn vogna på tvers når jeg tok av hjulene. Jeg ga opp ganske raskt og gikk videre til en E46 touring. Har siden kun hatt touring i form av E39, E61, F11 og G31. Sedan vs touring er selvfølgelig smak og behag, men det er ikke til å komme bort fra at touring er mer praktisk når man har behov for å ha med seg mye. Jeg syns også at touring kler skiboks bedre de få gangene man trenger det. Ser at du er glad i sedaner, men BMW touring er utrolig praktisk med delt bagasjeluke, som gjør det utrolig mye enklere å få med seg mer/alt det kona pakker med 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 14.06, Chrono skrev:

Gratulerer så mye som far!😊

Jeg hadde noe av det samme dilemmaet som deg når vi fikk vår første. Kjørte da en E46 sedan, hvor jeg så vidt fikk inn vogna på tvers når jeg tok av hjulene. Jeg ga opp ganske raskt og gikk videre til en E46 touring. Har siden kun hatt touring i form av E39, E61, F11 og G31. Sedan vs touring er selvfølgelig smak og behag, men det er ikke til å komme bort fra at touring er mer praktisk når man har behov for å ha med seg mye. Jeg syns også at touring kler skiboks bedre de få gangene man trenger det. Ser at du er glad i sedaner, men BMW touring er utrolig praktisk med delt bagasjeluke, som gjør det utrolig mye enklere å få med seg mer/alt det kona pakker med 😉

Mange takk for det 😀

Touring er helt klart mer praktisk, enkelt å greit. En annen fordel er at BMW blandt de flinkeste til å lage pene stasjonsvogner, mange mener jo at enkelte Touringer er penere enn sedan varianten. Jeg tror nok behovet er mye hva man blir vant til, vi prøver oss med sedan så ser vi hvordan det går 😅

Vi hadde oss en snartur til Porsgrunn, madammen ville handle på Down Town senteret der. Snill som jeg er så kjører jeg henne dit midt i den værste ferietrafikken. Og med litt lur pakking fikk vi med oss handlevarer og barnevogn i bagasjerommet. 

Fikk logga meg ett brukbart lavt snittforbruk også 😋

EB648FA6-A6F8-4E11-9520-9540A778A164.thumb.jpeg.d142bb9e142ad39d595c67fc19136915.jpeg

Porsgrunn er egentelig en trivelig by, har bare blitt dradd med hit bort alt for mange ganger i barndommen for å besøke en tante som bor her 😂
E61EAD80-52E8-42FE-A434-F64ADA15C97A.thumb.jpeg.9d98a26e5c187bd818aedcf49b78c524.jpeg
 

Jeg liker å stå alene 😅

4160FF1F-309D-4557-BE94-AEC3E030FB97.thumb.jpeg.56e6f5706c36cf139030ad9c5faee1f6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere!  Bare å investere i en babyzen yoyo eller lignende med en gang. Den får man babydel til, og den er godkjent som håndbagasje på fly, hvilket sier mye om størrelsen, og fungerer perfekt på reise.  Vi har brukt den i 3 uker nå i sommer til vår 3 mnd gamle jente, og savner ikke den vanlige vogna.  Eneste ulempen er at den har mindre plass under og den tåler ikke dårlig vei eller vinterføre særlig godt pga små hjul, men den tar minimalt med plass i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, gregus said:

Gratulere!  Bare å investere i en babyzen yoyo eller lignende med en gang. Den får man babydel til, og den er godkjent som håndbagasje på fly, hvilket sier mye om størrelsen, og fungerer perfekt på reise.  Vi har brukt den i 3 uker nå i sommer til vår 3 mnd gamle jente, og savner ikke den vanlige vogna.  Eneste ulempen er at den har mindre plass under og den tåler ikke dårlig vei eller vinterføre særlig godt pga små hjul, men den tar minimalt med plass i bilen.

Har tenkt samme tanken selv. Med en slik kan vi la takboksen ligge hjemme når vi skal på ferie i de fleste tilfeller. Hvordan er den å sove i da? Vi har en på 10mnd og trenger ikke bagdelen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som far, spennende tid med en liten en som krever sitt :) Når det gjelder vogn forstår jeg frustrasjon, kan anbefale å se på Baby Jogger sine modeller. De er gode å trille, kompakte sammenslått og har god plass til baby. Enkelte modeller har adapter til bilsete også. Vi har 2 stk fra baby jogger. Den eldste står fast i Polen, så slipper vi å dra med oss vogn dit. Hun på 6 mnd sover godt i denne. Når ryggen er lagt ned har hun mer en nok plass. Og vognen er stor nok til hun på 4 også, ved behov.521AFD88-872C-4A35-A5A7-F22C13270085.thumb.jpeg.13c80feca52e161cf59705782e436b9f.jpeg

Denne heter City Lite, den med adapter til Besafe izi go som vi har heter City Mini.

Vi har også en monster vogn som kona måtte ha til vårt første barn. Den tar nesten halve plassen bak i F11’n. Tok ikke lang tid før hun forstod at den var for stor til å ta med overalt.

Du får ta ansvar å kjøpe deg en reisevogn selv 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Har tenkt samme tanken selv. Med en slik kan vi la takboksen ligge hjemme når vi skal på ferie i de fleste tilfeller. Hvordan er den å sove i da? Vi har en på 10mnd og trenger ikke bagdelen.  

Med vanlig del fungerer det greit til soving. Må løfte forhjulene litt for å få tilnærmet flat rygg, men brukte den på tur med 2-åring i fjor sommer. 
 

Har også Babyjogger City-elite, og mini-gt, men begge disse tar mye mer plass enn Yoyoen, selv om de er enkle å slå sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vet dere hva jeg finner ganske digg? Det er å dra ut å kjøre 540d sent på lyse sensommerkvelder, på flotte og øde landeveier. Helt alene uten andre bilister å irritere seg over, dure av gårde i kvelden/natten uten mål og mening. Nyte veier, freden og bilen. Det har seg sånn at lillemor på nå 8 uker sliter med å få roa seg om kvelden. Eneste som får henne til å roe seg å få en god nattes søvn er å ta en lang biltur før leggetid. Så fort vi kjører ned gata hjemme så slokner hun, men snur jeg da å kjører hjem så gjennomskuer hun den og blir "sint" igjen. Så jeg må ta laaange kjøreturer. Så kan samtidig madammen litt ro til å få sovet litt hjemme. Jeg er jo B-menneske og digger å kjøre, så hvorfor ikke 😀

0B76AB27-4BF1-4266-9F84-63C9C947C486.thumb.jpeg.91fe6705059f2d6865a9907d18d2065f.jpeg

"540d Nigthclub" 🤘

De kledelige blå ambient lysa i interiøret er det nærmeste jeg kommer nattklubb nå for tiden... 🤣

E787229E-618F-44F4-A3E1-C0CDE0ADF3D4.thumb.jpeg.07ac5a8543cef2661dd4f3f02da3c347.jpeg

1CAD1BED-E155-45CA-B2A2-F9319095ABD7.thumb.jpeg.208276803f35c39b21e8703d36340325.jpeg

Etter en sånn kveldstur så får både far og barn en god nattes søvn. Anbefales til alle med små som ikke vil roe seg om kvelden, funker hver gang 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...