Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

2 timer siden, F15-x5 skrev:

Sinnsykt pene seter du har, digger fargen!!! 😁 brunt er en av de Peneste fargene mener nå jeg😁

Mange takk for det 😀 Dette er noe av det jeg var veldig usikker på men som viste seg å bli noe av det jeg liker best med bilen. 

Artig at du skriver det i dag. Jeg hadde bilen inne hos Bavaria for ett olje og filterbytte midt i intervallen. Fikk faktisk komplimenter fra både kundemottakeren og en selger på fargekombinasjon og motorvalg. Selgers stussa over hvor bilen kom fra, siden den har lokale skilter (og Bavaria skiltholdere) men at han ikke kunne huske at de hadde levert en så lekker G30 med den motoren. Det er litt gøy, at de som jobber der og sikkert er vant til mye gromt synes det om min bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Mange takk for det 😀 Dette er noe av det jeg var veldig usikker på men som viste seg å bli noe av det jeg liker best med bilen. 

Artig at du skriver det i dag. Jeg hadde bilen inne hos Bavaria for ett olje og filterbytte midt i intervallen. Fikk faktisk komplimenter fra både kundemottakeren og en selger på fargekombinasjon og motorvalg. Selgers stussa over hvor bilen kom fra, siden den har lokale skilter (og Bavaria skiltholdere) men at han ikke kunne huske at de hadde levert en så lekker G30 med den motoren. Det er litt gøy, at de som jobber der og sikkert er vant til mye gromt synes det om min bil 😀

Morsomt å høre det da😁 selv valgte jeg elfenben hvite skinnseter på min x5 jeg kjøpte - litt lei svart skinn - alle skal ha svart😝 

jeg har en greie for beige/ hvitt på skinnseter- hatt mye av det, men det skal bli brunt engang på meg også 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 10.28, sluquet skrev:

Flotte bilder! Var moro å se Dahlback-Golfen igjen, den var ikonisk :-)

Den bet jeg meg merke i og. Artig at den har havnet på museum istedenfor å stå forlatt på en låve i Värmland....

Samt et godt tips angående tur-retur-billett på Rødby-ferga. Jeg har alltid kjøpt enveis-billett begge veier som jo er 1000NOK hver vei. Er det fortsatt veiarbeid nordover ut fra Hamburg mot Flensburg, eller er dette omsider blitt ferdig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 23.53, Werther skrev:

 Er det fortsatt veiarbeid nordover ut fra Hamburg mot Flensburg, eller er dette omsider blitt ferdig? 

Når du kjører ut av Hamburg i nordgående rettning så er det en del veiarbeid, her ser det ut som de aldri blir ferdig. Men etter noen km så åpner det seg en del ferdig utbygget vei. Da er det seks felts motorvei og fri fart ett ganske godt stykke. Er vel ett område til før Flensburg hvor man må gjennom noe veiarbeid, men ellers er det fritt frem.

Største problemet her er forøvrig ikke veiarbeid synes jeg...det er dansker som er ett jævla problem her. Hele strekket her har fri fart, det benytter jeg meg av (så lenge forholdene ligger til rette). Men veiene er fulle av livsfarlige danske selvmords kandidater, gjerne utstyrt med Dacia Logan eller Skoda Fabia. De legger seg ut i venstre felt uten å bry seg om at du kommer bak i 230 km/t, jævla egoistene... Det må smelle stygt her både titt og ofte sånn som dette holder på. Fildisiplinen på Autobahn er long gone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har like mye erfaring med hvor fort det faktisk går på Autobahn. Hvis man kjører i 230 Km/t tilsvarer dette ca. 64 meter i sekundet eller 500 meter på knapt 8 sekunder. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet eller nøling ved veibaneskifte og det kan oppstå en potensielt svært farlig situasjon i relasjon til bilen som kommer bak i høy hastighet.

Derfor er det utrolig viktig at man i en hurtig bil setter hastigheten ned når man ser at man kommer til å passere en gruppe med biler på høyre side (spesielt hvis gruppen også inkluderer lastebiler og/eller busser). Jeg passerer ikke biler som ligger relativt tett etter hverandre i slike hastigheter.

Noe helt annet er det selvfølgelig hvis bilen/e foran blokkerer veien (dvs. at det er ledig plass på høyre side). Da er det snakk om ren egoisme/tåpligheter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passerer heller aldri en gruppe med biler i så høye hastigheter, særlig ikke hvis de ligger tett etterhverandre. Da går jeg av gassen eller bremser opp. Problemet er når du innhenter en bil og f eks en trailer, hvor det er 100 meter mellom denne bilen og traileren. Da er det mest logisk for den bilen å vente til jeg har passert siden jeg kommer i såpass høy hastighet, han har uansett såpass langt frem til den traileren at han ikke trenger å bremse opp. Men her er folk fæle til å legge seg alt for tidlig ut, kunne de ventet litt så kunne de sluppet forbi hurtigere biler. Det hele handler om samspill og samarbeide, og her er dansker elendige. Man blir jo den stereotypiske bøllete nordmannen i BMW som ligger bak å presser..

Det er nok som du sier at mange mangler erfaring, men regel nr en er jo at det siste man sjekker før man legger seg ut i vente felt er speilet bak og blindsone. Ett oppegående menneske trenger maks 2 sek på å gjennomføre dette. Når folk foretar slike halsbrekkende manøvre som vi snakker om her så kan de ikke ha unngått å se meg komme bak. Enten det eller så gir de bare faen og tenker "han får bare bremse, jeg skal uansett forbi denne traileren her". Da går det ikke lang tid før det smeller noe voldsomt. Jeg skjønner ikke at de tør..

De som ligger i venstre fil og blokkerer fordi de skal forbi den traileren langt der fremme er noen egoister. Men det er ikke bare dansker, det er alle. Å kjøre på autobahn er ikke slik det en gang var, alt for mye trafikk og alt for mye veiarbeid. Likevel, når det er lite biler og veien åpner seg med fri fart...den ultimate frihetsfølelse 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er vel kanskje på tide å begynne å tenke litt på vinterdekk etterhvert. Planen er å beholde felgene som står på nå som vinterfelger, og finne nye sommer hjul til våren. Når det kommer til kjøp av dekk så er jeg litt uerfaren, så jeg trenger svar på noen spørsmål her.

* I dag står det 245/45 18 foran og 275/40 18 bak. På vintergummi vil jeg ha 245/45 18 rundt hele, har dette noe å si med tanke på at bilen har xDrive

* Har bestemt meg for Nokian Hakkapelitta R3. Tenkte å kjøpe disse på nett, finns det noen sider man kan anbefale å handle fra?

* Må jeg ha nye dekk trykk sensorer eller kan jeg bruke eksisterende?

Jeg hadde blitt veldig glad for noen svar her, slik at jeg kan få skodd vogna for vinteren 😀

F601D68E-CB59-4665-A7B0-A01F1D0BE63A.thumb.jpeg.dd01b058dcc472bf2f00cb4050098707.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er spennende tema :)

Jeg handler på byttdekk.com, men også dekkonline er populært for mange.

4x like dekk er lurt på xdrive ja. Hva med litt smalere 235/45r18 mht slapsegenskaper?

Det jeg liker med byttdekk.com er at man legger først inne dekkdim og deretter om man ønsker piggdekk, nordiske piggfrie, europeisle piggfrie, eller alle. Og man kan legge inn konkrete ønskede produsenter, som Nokian eller Pirelli. På den måten kutter man ned søkeresultatet og slipper å bla gjennom mange dekk.

Hakka r3 er et bra valg, men også Michelin x-ice og Pirelli iceZero FR, er 2 like gode dekk. Om du har xdrive og kjører mye på asfalt gir gjerne Michelin deg en ekstra god kjørefølelse. Nokian er selvfølgelig vinterkongen. Jo værre føre, jo bedre. Pirelli forelsket jeg meg i da jeg fikk prøve det, og utmerket seg med god komfort og lavt støynivå, men sistnevnte er jo selvfølgelig subjektivt.

Du kan bruke sensorene om igjen da disse er montert i felgen ved ventilhullet. Så kjøper du nye sensorer til sommerfelgene når den tid kommer.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde felgene vært like brede rundt om da dekkstrekket bak gir litt forskjell i rulleomkrets, men det blir såpass lite at det ikke er noe problem.

dekktrykksensor sitter i felgen så den blir med over.

245 bredde er ikke noe stress å kjøre med, bare tull å gå ned på så tung bil. Hadde 245 på f11en, aldri noe stress. Har 265 på e-tronen nå og det funket fint den ene dagen det var en del snø i Oslo her.

har hakka r3 på volvoen min, og de virker bra og stille, (fikk de i høst så veldig lite erfaring) har nokian på audien og de lager en rumle lyd.

ellers er conti cs7 veldig bra vinterhjul også. Alle premium vinterhjul er bra, så egentlig litt samme hvem man går for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er vel kanskje på tide å begynne å tenke litt på vinterdekk etterhvert. Planen er å beholde felgene som står på nå som vinterfelger, og finne nye sommer hjul til våren. Når det kommer til kjøp av dekk så er jeg litt uerfaren, så jeg trenger svar på noen spørsmål her.

* I dag står det 245/45 18 foran og 275/40 18 bak. På vintergummi vil jeg ha 245/45 18 rundt hele, har dette noe å si med tanke på at bilen har xDrive

* Har bestemt meg for Nokian Hakkapelitta R3. Tenkte å kjøpe disse på nett, finns det noen sider man kan anbefale å handle fra?

* Må jeg ha nye dekk trykk sensorer eller kan jeg bruke eksisterende?

Jeg hadde blitt veldig glad for noen svar her, slik at jeg kan få skodd vogna for vinteren 😀

 

Hei. Det er gode dekk og blir en fin dimensjon.

Men du bør bruke 4 fram felger om du skal gjøre dette, av flere grunner. Bakfelgen er bredere og gir dekkstrekk og en anelse ulik diemeter på hjulet. Og bakfelgen din bygger mer innover for å kompensere for det brede dekket. Dvs. at vis du setter på 245/45-18 nå så får du nesten 30mm smalere sporvidde bak. Det vil ikke se like bra ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med 4 framfelger. Evtentueøt med spacer bak i tillegg for å få det til å se originalt ut. Jeg mener det skaper litt trøbbel for mange av oss nordboere med xdrive at bmw ikke tilbyr 4 like felger, men konsekvent går for bredere bakfelger.

Kjører 225 bredde på e61 og vurderer å gå ned til 215.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kimhas skrev:

Hei. Det er gode dekk og blir en fin dimensjon.

Men du bør bruke 4 fram felger om du skal gjøre dette, av flere grunner. Bakfelgen er bredere og gir dekkstrekk og en anelse ulik diemeter på hjulet. Og bakfelgen din bygger mer innover for å kompensere for det brede dekket. Dvs. at vis du setter på 245/45-18 nå så får du nesten 30mm smalere sporvidde bak. Det vil ikke se like bra ut heller.

Sporvidden blir målt fra midt på felgen, så den blir ikke endret av dekkene. 
Fredrik: Hvis du kjører mye på bare veger, og kanskje også sørover i Europa, så kan europeiske vinterdekk være ett alternativ. De er i allfall mye bedre å kjøre på enn disse veldig myke Nokian dekkene, spesielt på den bilen med så mye effekt og moment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evopower skrev:

Dekk er spennende tema :)

Jeg handler på byttdekk.com, men også dekkonline er populært for mange.

4x like dekk er lurt på xdrive ja. Hva med litt smalere 235/45r18 mht slapsegenskaper?

Det jeg liker med byttdekk.com er at man legger først inne dekkdim og deretter om man ønsker piggdekk, nordiske piggfrie, europeisle piggfrie, eller alle. Og man kan legge inn konkrete ønskede produsenter, som Nokian eller Pirelli. På den måten kutter man ned søkeresultatet og slipper å bla gjennom mange dekk.

Hakka r3 er et bra valg, men også Michelin x-ice og Pirelli iceZero FR, er 2 like gode dekk. Om du har xdrive og kjører mye på asfalt gir gjerne Michelin deg en ekstra god kjørefølelse. Nokian er selvfølgelig vinterkongen. Jo værre føre, jo bedre. Pirelli forelsket jeg meg i da jeg fikk prøve det, og utmerket seg med god komfort og lavt støynivå, men sistnevnte er jo selvfølgelig subjektivt.

Du kan bruke sensorene om igjen da disse er montert i felgen ved ventilhullet. Så kjøper du nye sensorer til sommerfelgene når den tid kommer.

Jeg har vært inne på Dekkonline og byttdekk. Det er relativt store summer å spare på å kjøpe på nettet kontra butikk. Man må jo sørge for omlegg og avbalansering selv men det har jeg folk til å ordne rimelig for meg. 

Jeg har veldig god erfaring med Nokian på BMW, har også forsøkt Yokohama som også fungerte greit. Men jeg føler Nokian ligger i toppen. Jeg ser Hakka R3 har gode bremse egenskaper og byr på mye kjøreglede på bar våt asfalt, det er viktig for meg som bor på Sørlandet. Det har også veldig gode is egenskaper, noe som også er viktig når de våte veiene fryser til.

Godt at jeg kan bruke de eksisterende sensorene, disse koster jo skjorta..

4 timer siden, flobben skrev:

Ideelt sett burde felgene vært like brede rundt om da dekkstrekket bak gir litt forskjell i rulleomkrets, men det blir såpass lite at det ikke er noe problem.

dekktrykksensor sitter i felgen så den blir med over.

245 bredde er ikke noe stress å kjøre med, bare tull å gå ned på så tung bil. Hadde 245 på f11en, aldri noe stress. Har 265 på e-tronen nå og det funket fint den ene dagen det var en del snø i Oslo her.

har hakka r3 på volvoen min, og de virker bra og stille, (fikk de i høst så veldig lite erfaring) har nokian på audien og de lager en rumle lyd.

ellers er conti cs7 veldig bra vinterhjul også. Alle premium vinterhjul er bra, så egentlig litt samme hvem man går for.

Ja det er nettopp det med bredda på felgen. Kan det stemme at det er 8,5 felg foran og 9 bak? I såfall så gjorde jeg samme på F10en, ble ikke noe særlig synlig strekk av det synes jeg. Iallfall ikke noe man legger merke til. Er litt derfor jeg velger å gå til 245, det er en tung bil som kanskje ligger bedre på veien med slike hjul. 

Jeg kjører med helt nye Continental VikingContact 7 på Mondeoen, de virker veldig stabile og ikke minst støysvake. Har testa de litt til nå, ikke så mye på snø dog. Kunne kanskje ønska meg litt bedre grep på våt vei.

28 minutter siden, E.H.D skrev:

Sporvidden blir målt fra midt på felgen, så den blir ikke endret av dekkene. 
Fredrik: Hvis du kjører mye på bare veger, og kanskje også sørover i Europa, så kan europeiske vinterdekk være ett alternativ. De er i allfall mye bedre å kjøre på enn disse veldig myke Nokian dekkene, spesielt på den bilen med så mye effekt og moment. 

Ettersom Hakka R3 har hastighets merking til 190 km/t så bør det holde rikelig i vinterhalvåret. Jeg er heller ikke så mye nedover i Europa i denne perioden av året, i såfall så er det ikke så langt og da tillater heller ikke føreforhold noe hastighets kjøring. Da er gode egenskaper her hjemme viktigere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E.H.D skrev:

Sporvidden blir målt fra midt på felgen, så den blir ikke endret av dekkene. 
Fredrik: Hvis du kjører mye på bare veger, og kanskje også sørover i Europa, så kan europeiske vinterdekk være ett alternativ. De er i allfall mye bedre å kjøre på enn disse veldig myke Nokian dekkene, spesielt på den bilen med så mye effekt og moment. 

Det er jeg klar over.  Så det jeg skrev er ikke helt riktig, men mente at sporvidden med bakfelger er smalere en med framfelger. Det er riktig at man bør bruke framfelger bak, da de bygger mer utover og passer bedre med 245 dekkene.

Ser at jeg kunne poengtert dette tydligere

Endret av kimhas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke at 190 kmt vil komme i konflikt med hva bilen er godkjent for som topphastighet, Fredrik?
Det er ikke mange kronene å spare. Sjekk det ut.
Prøvde det samme for 2-tiår siden på min gamle VAG (S6 quattro) og fikk ''skjennepreken'' med ovennevnte begrunnelse.
Den var godkjent for 280 kmt. så jeg måtte skaffe dekk tilsvarende.
(gjett om jeg var glad for det i 245 kmt på Autobahn en mild vinterdag nord for Hamburg

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Ettersom Hakka R3 har hastighets merking til 190 km/t så bør det holde rikelig i vinterhalvåret. Jeg er heller ikke så mye nedover i Europa i denne perioden av året, i såfall så er det ikke så langt og da tillater heller ikke føreforhold noe hastighets kjøring. Da er gode egenskaper her hjemme viktigere 😀

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...