Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Først av alt gratulerer som pappa ,må jo gratulerer her og Fredrik .😀

Men med denne svære bilen du har av en sedan ,kommer du nok ikke til å støte på de store problemene med plass .

Planlegging er koden noe jeg vet du kan .

Tenk før da folk hadde en hel skole i sedanene sine ,var ikke så vanlig med stasjonsvogn før som nå 😀.

Nei prøv å hold deg til sedan så lenge du kan .

Husk hva jeg gjorde i 2007 ,solgte stv og kjøpte meg calibra Turbo .

Da var minsten 2 og Mini 7 år ,alt gikk da og 😀

Nei dette er nok ingen problematikk for Fredrik 90 👍👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

TEllers så bestilte jeg meg denne nå 😀

 

4496A862-F207-417C-A490-066A65FD32CD.jpeg.512ecffcd828d89ccae7031b0244a2ff.jpeg

Så nå skal det kodes til den store gullmedaljen her. Vekk med start/stop, vekk med tutinga om jeg går ut av bilen i gang med nøkkel i lomma (vekker nabolaget når jeg kommer sent hjem og stopper for å sjekke postkassa). Vekk med det jævla irriterende opplegget med at radio spiller selv om jeg slår av bilen og åpner døra. På Mondeoen så slår alt seg av så fort en dør åpnes....why BMW?...why? Jeg ser i Bimmercode appen at man kan kode sånn at bilen alltid starter i Sport modus, men kan man ikke kode sånn at den starter i Adaptiv modus? Jeg liker dette bedre da bilen selv registrerer kjørestil og "leser" veien til å umiddelbart forandre karakteren på bilen etter forholdene.

Forresten @paukri Er du fornøyd med tuninga på 535en? Regner vel med at du føler en god forskjell?

Interessant å lese om automatikken på en G30.
- Hvor får man kjøpt ''Carly''?
- Pris?
- Bare å plugge inn.. eller?
 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, FredrikE24 said:

Er takstativ som er tingen på en sedan. Enkelt å skru fast, enkelt å ha med i bilen. Løser alle problemer med lange ting, ski, store uhåndterlige ting osv.

Spørs veldig på bruken. Jeg hadde takstativ + skiholdere en sesong på 4eren - det ble første IG siste gang etter noen turer innover Vestlandet med de på taket. Så ikke ut når vi kom fram, og over natta hadde det regnet og frosset på, så alt var innhyllet i is. Også låsene til skiholderne :D
Flerbruksmessig er en takboks uslåelig, og det finnes andre enn de fæle grå Thule-boksene. Vår Packline NX støyer litt, men ikke påtrengende. 
Når vi nå skal på ferie går barnevogna og masse annet mikkmakk oppi der, så har vi feriebagasjen trygt og forsvarlig pakket i bilen. Og nettopp det er forskjellen fra når vi var små; da ble hverken vi eller feriebagasjen sikret forsvarlig på den måten som forventes i dag. Derfor fikk en plass til mye mer i bilene :). Mitt råd til @Fredrik 90: prøv så lenge du kan uten noe ekstra, så om det kommer til stykket så finnes det alternativet som ikke er helt forferdelige. Jeg møtte en G30 med en av de nevnte gamle grå Thule lasteboksene på i dag og tenkte på denne diskusjonen. Det kan se bedre ut enn det :D  Og har du blitt pappa nå? Gratulerer i så fall!

@Mr. Erling. Jeg har ikke erfaring med Carly,  men kan varmt anbefale Bimmercode og Bimmerlink appene sammen med en BT dongle eller kabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på det @papertiger sier. Dropp Carly.  Etter at det ble omgjort fra engangskjøp til årlig lisens er det virkelig ikke verdt pengene.

Jeg kjøpte Carly da det var typ 5-600 for app og lisens og 3-400 for adapter. Selv det er på grensen til ran med tanke på hvor dårlige beskrivelser av feilkoder man får og begrensningene innefor koding.

Med tanke på at det nå må betales 5-600 kr hvert år vil jeg påstå at Carly ikke lenger er verdt pengene. Funker ok, men føler bimmercode er hakket bedre på koding enn Carly. Bimmercode via "expert mode" føles mer som Esys. 

Kan også legge til at min Carly adapter er utrolig ustabil. Noen ganger får jeg kobla opp, og andre ganger er det ikke vits å prøve. Bruker den aldri pga dette og drasser heller med meg laptop istedenfor.

Anbefaler Esys for å kode og ISTA for feilsøk, men bluetooth adaptere og mobil app er mer praktisk, så skjønner hvorfor markedet eksisterer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

 

. Jeg har ikke erfaring med Carly,  men kan varmt anbefale Bimmercode og Bimmerlink appene sammen med en BT dongle eller kabel. 

 

48 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

+1 på det @papertiger sier. Dropp Carly.  Etter at det ble omgjort fra engangskjøp til årlig lisens er det virkelig ikke verdt pengene.

Jeg kjøpte Carly da det var typ 5-600 for app og lisens og 3-400 for adapter. Selv det er på grensen til ran med tanke på hvor dårlige beskrivelser av feilkoder man får og begrensningene innefor koding.

Med tanke på at det nå må betales 5-600 kr hvert år vil jeg påstå at Carly ikke lenger er verdt pengene. Funker ok, men føler bimmercode er hakket bedre på koding enn Carly. Bimmercode via "expert mode" føles mer som Esys. 

Kan også legge til at min Carly adapter er utrolig ustabil. Noen ganger får jeg kobla opp, og andre ganger er det ikke vits å prøve. Bruker den aldri pga dette og drasser heller med meg laptop istedenfor.

Anbefaler Esys for å kode og ISTA for feilsøk, men bluetooth adaptere og mobil app er mer praktisk, så skjønner hvorfor markedet eksisterer :)

Herregud.. .hva er poenget BMW?
Nok en grunn til å holde seg til F-modellene, som F10 - F12/13 ;-) 

Takk for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Mr. Erling said:

 

Herregud.. .hva er poenget BMW?
Nok en grunn til å holde seg til F-modellene, som F10 - F12/13 ;-) 

Takk for svarene.

Dette har ingenting med G-modellene å gjøre. Jeg har en F36... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ikke snakk om å ikke ha større plass. F11 som erstattet e90n når d

første ungen var på vei var helt riktig valg. F15 som erstatning for f11 var nok litt luksus, men med komfortseter blir det trangt i f11 med barneseter, f15 ble bedre for der er det mer naturlig med litt mer oppreist sittestilling. Med fult bagasjerom hver gang vi skulle til svigers og noen ganger måtte skiboks på(typisk jul) så hadde aldri sedan funket, men prøv så lenge du kan. Sedan har jo noen fordeler ovenfor stasjonsvogn/suv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 11.34, papertiger skrev:

Takboks er egentlig en uting og et nødvendig onde når det kommer til ekstra bagasjeplass, og spesielt på slike biler som vi har (kombikupé og sedan), da de krasjer med linjene. Jeg fant et OK kompromiss på min,  den mest buede takboksen jeg klarte å oppdrive, som ikke ser helt forferdelig ut. Praktisk er den ikke, men form foran funksjon. Kjøpte den primært for å slippe å ha snowboard og ski fulle i dritt og is fra veien om vinteren.
 

Bimmercode appen er veldig fin, oversiktelig og intuitiv. Bruker Enet kabel og adapter til iPhonen på min, og det går lynraskt. Tuter den når du går ut av bilen, ikke bare når du låser den med motoren i gang? Sistnevnte kan du midlertidig slippe ved å holde nøkkel inntil ruta ved HUD når du låser bilen.

Ja jeg synes det er en uting, men det finnes bokser på markdet som er veldig bra. Men jeg synes de er nåde dyre og tilbyr mindre plass inni, og unasett så kommer man ikke utenom den vindstøyen de generer 😀

Ja jeg gleder meg litt til jeg kan kode litt, skal bli bra å luke bort noen irritasjonsmomenter 😀

På 6.7.2020 den 12.45, sveigis skrev:

Først av alt gratulerer som pappa ,må jo gratulerer her og Fredrik .😀

Men med denne svære bilen du har av en sedan ,kommer du nok ikke til å støte på de store problemene med plass .

Planlegging er koden noe jeg vet du kan .

Tenk før da folk hadde en hel skole i sedanene sine ,var ikke så vanlig med stasjonsvogn før som nå 😀.

Nei prøv å hold deg til sedan så lenge du kan .

Husk hva jeg gjorde i 2007 ,solgte stv og kjøpte meg calibra Turbo .

Da var minsten 2 og Mini 7 år ,alt gikk da og 😀

Nei dette er nok ingen problematikk for Fredrik 90 👍👍

 

Tusen takk for det Jan 😀 

Jeg tror nok heller ikke det blir noe problem, vi er flinke til å pakke og kun ta med det mest nødvendige. Vi begynner å få god erfaring med roadtrips, så vi vet stort sett hva vi skal ha med og hvordan vi skal pakke det ned. Utfordringen nå er at vi er en til i familien som krever sitt av bagasje, men det får vi løse så godt vi kan.

Jeg vil nok forsøke å holde meg til sedan/lav bil så lenge det går. Men det er nok ikke umulig at det blir en SUV som firmabil eller "konebil" etterhvert. Lurer litt på leasing av nye Ford Kuga PHEV, enten som firmabil eller konebil til Camilla. 2500,- i måneden er drittbillig, så går den 60 km på ren strøm. Eventuelt en brukt bil, har lyst på Chevrolet Tahoe, synes den generasjonen fra rundt 2010 er kule. Mye bil for pengene, vi får se hva jeg ender opp med. Men hvis G30en skal byttes i en SUV når det tid kommer, så må det bli en G05 X5 M50i. Jeg kan ikke ha hybriden som halve Norge kjører rundt med nå, men en G05 X5 kommer jeg til å vurdere.

22 timer siden, Mr. Erling skrev:

Interessant å lese om automatikken på en G30.
- Hvor får man kjøpt ''Carly''?
- Pris?
- Bare å plugge inn.. eller?

22 timer siden, papertiger skrev:

Og har du blitt pappa nå? Gratulerer i så fall!

Mange takk for det 👍 Vi har fått en ny sjef i huset nå, heldigvis så ser det ut til at bilkjøring er noe ho liker. Ho skriker når vi setter ho i bilstolen, men så fort ho kommer i bilen og vi ruller ned gata så er alt stille og rolig 😀

18 timer siden, Mr. Erling skrev:

 

Herregud.. .hva er poenget BMW?
Nok en grunn til å holde seg til F-modellene, som F10 - F12/13 ;-) 

Takk for svarene.

Dette er kkke noe som spesifikt gjelder for G modellene. Men jeg ville gått videre nå var jeg deg, F10/11 begynner å bli en gammel modell selv om den holder seg uforskammet bra. Hvis ikke en G modell frister så ville jeg uten tvil sett meg om etter en F12/13 6-serie. Skulle jeg valgt bil på nytt nå og ikke valgt en G modell så hadde jeg valgt en 650i/640d Gran Coupe eller 440i Gran Coupe 👍

17 timer siden, flobben skrev:

For min del var det ikke snakk om å ikke ha større plass. F11 som erstattet e90n når d

første ungen var på vei var helt riktig valg. F15 som erstatning for f11 var nok litt luksus, men med komfortseter blir det trangt i f11 med barneseter, f15 ble bedre for der er det mer naturlig med litt mer oppreist sittestilling. Med fult bagasjerom hver gang vi skulle til svigers og noen ganger måtte skiboks på(typisk jul) så hadde aldri sedan funket, men prøv så lenge du kan. Sedan har jo noen fordeler ovenfor stasjonsvogn/suv

Utfordringen vår blir når ho skal sitte i bakovervendt sete, da bli plassen for knapp. Så når den tid kommer så må vi ta en vurdering på hva vi gjør. Derfor kommer tankene om en rimeligere SUV til mor eller bytte til G05 X5 med tiden 

Utfordringen for oss med skiboks er som sagt vindstøyen. Vi reiser stort sett sydover i Europa på bilferie og da orker jeg ikke vindstøyen. Hadde vi hatt hytte på fjellet, eller reist mer i Norge så hadde skiboks kommer til nytte. Vi kjører stort sett til Oslo når vi reiser i Norge, og da har vi ikke med oss så mye bagasje at det blir ett probem...sjelden vi overnatter lenge i Oslo..er jo 3 timer unna Arendal 😂 Men ser argumentet med å reise bort i høytider osv, men all vår nærmeste familie bor i samme by som oss 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med barn Fredrik! Livet blir nok annerledes nå, og jeg er av dem som mener til det definitivt bedre ;)

Men diskusjonen om plass... det er vel ingen som alvorlig mener at man har dårlig plass i en 5 serie sedan med 1 barn? Bakovervendt stol er heller ikke noe problem :S

Vi har kjørt "europa rundt" både med e61 og e70 og tre --3--barn. Med familie spredt over hele Norge kjørte vi også ganske mye og langt med e39 sedan og 2 barn.

Jeg kan skjønne et ønske om høyere og større bil, men plassmessig har man jo ikke et reelt behov for dette. Iallefall om man har "god erfaring med roadtrips, så vi vet stort sett hva vi skal ha med og hvordan vi skal pakke det ned" som du sier. Som nevnt, vi er 5, og greier oss med e61 et par uker i europa, på tross av at vi da også pakker klær for turer og dårlig vær. Og vogn. Og reiseseng til minsten.

 

Nei, liker du sedan er det ingen grunn til å slutte med sedan med det første 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, TRF said:

Som nevnt, vi er 5, og greier oss med e61 et par uker i europa, på tross av at vi da også pakker klær for turer og dårlig vær. Og vogn. Og reiseseng til minsten.

Kan jeg spørre hvordan det er fysisk mulig? 😂 tilbyr du kurs i slik pakking? vi har en vogn som er en av de minste når den er sammenpakket, men med sportsdel tar den fortsatt halve bagasjerommet under hattehylla i F36’en. E61 er selvsagt romsligere i bagasjerommet, men allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmaljunga sportsvogn, ikke av de minste snarere tvert om. Men det er klart, man må jo ønske å pakke da og planlegge litt. Dersom man ønsker å først "ikke pakke" baggene, ikke ta av hjulene på vogna, for så å "ikke pakke bilen" går man tom for plass fort. Hjul av vogn, barnedyne/pute etc oppå Rollo. Og i tilfelle med e61 lå alt av støvler/regntøy (som er usannsynlig at man trenger) i de rommene under gulvplata.

 

Edit:

Jeg kjøpte ny original takboks til e61en. Men det er naturligvis _helt_ uaktuelt å ha den på når man skal farte rundt i Europa, de liker nemlig ikke veldig høy fart særlig godt (generelt). Jeg bruker den dog av og til i juletider når det blir helt tussete mengder gaver å dra med til og fra vestlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, her pakkes det så smart og kompakt som er mulig med myke duffelbags. Vi fikk tross alt med oss en Wishbone spisestuestol i bagasjerommet hjem igjen fra ferie sist gang, det ble pakket inni og rundt den 😛. Med en gang vogna forsvinner så er det jo masse plass, vi har en Emmaljunga NXT60. Alltid av med hjul, den blir veldig flat og kompakt uten. Under gulvet i bagasjerommet ligger luftkompressor (Genial for oppblåsing av luftmadrasser på ferie forresten!), olje, startkabler osv, men hadde nok vært plass til litt annet diverse. Så spørs det veldig på typen ferie; nå skal vi typisk ha med oss bæremeis og vogn, masse mat og melkeflasker til poden som totalt tar stor plass og bygger mye. Når det forsvinner etterhvert som han blir større og vi gjerne kan ha bare en trille (type Babyzen Yoyo - sjekk ut denne @Fredrik 90!) så blir det med ett bedre plass. Og i F36 er vi forsåvidt heldige med at vi kan utbytte plass opp til bakruta i motsetning til sedan. Her er forresten bilde fra Mallorca-ferien vår i fjor der vi plutselig endte opp med Z4 uten å ha pakket for det :D det skulle bare gå!

F75ED7D1-087F-4352-AA43-94A4DFEED3EA.thumb.jpeg.c0cfe2b62008c08bc2d16eee7359698a.jpeg

beklager hijacking av tråden din Fredrik 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer veldig langt med å kunne pakke litt smart, bare å tenke seg som både en og to og tre ganger før man legger noe på plass. Vi har en Stokke vogn som man også kan ta av hjulene på, dette har jeg til nå ikke forsøkt. I G30en har man ikke noe rom under bagasjerommet, så det er litt begrenset her, er noen rom på hver side i bagasjerommet dog. Så har man muligheten til å bruke gulvet bak forsetene, det er romslig på en 5-serie.

På 7.7.2020 den 14.05, TRF skrev:

Gratulerer med barn Fredrik! Livet blir nok annerledes nå, og jeg er av dem som mener til det definitivt bedre ;)

Men diskusjonen om plass... det er vel ingen som alvorlig mener at man har dårlig plass i en 5 serie sedan med 1 barn? Bakovervendt stol er heller ikke noe problem :S

Vi har kjørt "europa rundt" både med e61 og e70 og tre --3--barn. Med familie spredt over hele Norge kjørte vi også ganske mye og langt med e39 sedan og 2 barn.

Jeg kan skjønne et ønske om høyere og større bil, men plassmessig har man jo ikke et reelt behov for dette. Iallefall om man har "god erfaring med roadtrips, så vi vet stort sett hva vi skal ha med og hvordan vi skal pakke det ned" som du sier. Som nevnt, vi er 5, og greier oss med e61 et par uker i europa, på tross av at vi da også pakker klær for turer og dårlig vær. Og vogn. Og reiseseng til minsten.

 

Nei, liker du sedan er det ingen grunn til å slutte med sedan med det første 👍

Mange takk for det 😀 Jeg vil vel også si at livet forandrer seg til det bedre, selv om jeg må opp kl 4 om morgenen av og til. Tror jeg har gått mange kilometer allerede mellom stua, gangen og kjøkkenet for å få henne til å sovne.. 

Det å pakke bil blir jo en øvelse man blir god på, og jeg og madammen er ganske samstemte der. Vi har som sagt gjort dette noen ganger nå, så man lærer seg hva som funker og ikke. Vi planlegger en tur til München til høsten, men vi ser an situasjonen både med ho lille i bil og Corona utviklingen.

22 timer siden, FredrikE24 skrev:

Det går nok helt fint ja! Jeg er tvilling og har en eldre bror, så man hadde dobbelt opp en stund. Vi hadde Senator og det gikk utmerket.

Aahh..Senator B, enn sånn har jeg lyst på 😀 Ligger ingen på Finn, ingen i Sverige og kun noen få (dyre) på Mobile.de. Jeg har en stor softspot for konservative store tyske sedaner fra midten av 80 tallet til ut på 90 tallet. Audi 200 Quattro, BMW E34 og E32, MB W126, Opel Senator osv

Var vel ganske stort bagasjerom i de Senatorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...