Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Min gamel f10 har Continetnal pigg dekk. Etter 20 år med diverse piggfrie biler, kommer jeg alltid til å kjøre med pigger, spesielt ved 4 hjuldrift(!)
Dekkene er fenomenale å ta seg frem og stoppe med, som bør være det viktigste, men de støyer........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Tror du ikke at 190 kmt vil komme i konflikt med hva bilen er godkjent for som topphastighet, Fredrik?
Det er ikke mange kronene å spare. Sjekk det ut.
Prøvde det samme for 2-tiår siden på min gamle VAG (S6 quattro) og fikk ''skjennepreken'' med ovennevnte begrunnelse.
Den var godkjent for 280 kmt. så jeg måtte skaffe dekk tilsvarende.
(gjett om jeg var glad for det i 245 kmt på Autobahn en mild vinterdag nord for Hamburg

Hastighetskravet i vognkortet gjelder kun på sommerdekk i Norge i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower BMW bruker 4 like felger på vinterdekkpakkene sine. Spørsmålene oppstår når Fredrik, som meg, ønsker å bruke originale felger laget for sommerbruk (ikke spesifikke vinterfelger) til vinterdekk.

Jeg bruker 8+8,5" felger med dekk i 225/45-18 på alle 4 på vinteren nå, det er synlig at det er bittelitt strekk bak, men ikke noe problem kjøremessig. God felgbeskyttelse både foran og bak.
 

@Fredrik 90 jeg hadde R2 på F36’en og F20en og var fornøyd med de på skikkelig vinterføre når det var kaldt. Men de var RFT utgaver og støyet overraskende mye selv med høy profil. På F20en sleit jeg også mye med at de var så myke når de var nye at under pådrag slo antispinn seg inn i motorveihastigheter, og den var ikke særlig motorsterk akkurat. Gikk seg til etter noen måneder. De er veldig myke og ikke særlig tilpasset kjøreglade biler på sør-norsk vinterføre (= våte, bare veier, is og milde temperaturer). Nå har dere oftere vinter på Sørlandet enn mange plasser i Sør-Norge, men uansett. I år prøver jeg Michelin x-ice 3 i 18" variant etter anbefaling fra flere her inne. Så langt er jeg storfornøyd - støysvake, mye bedre kjøreegenskaper enn R2 i milde temperaturer og bare veier. gjenstår å prøve på skikkelig vinterføre. MEN, det kan hende R3 adresserer disse punktene og takler det bedre enn R2 :) men mener det var en her som prøvde de på en F01 xdrive, og ble skuffet over egenskapene på sørvestnorsk «vinter». Mulig det stod noe i Vinterdekktest-tråden 2019? Ble sterkt anbefalt Pirelli Ice Zero FR og Michelin X-ice 3 av min lokale dekkforhandler - Pirelli fordi de var perfekte for sørvestnorsk vinter, Xi3 fordi de var veldig bra på sørvestnorsk vinter og fordi Michelin i tillegg til det nevnt over også på merkverdig vis evnet å bygge inn en ekstremt god holdbarhet i dekket. Så blir spennende å se hvordan de presterer!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mr. Erling skrev:

Tror du ikke at 190 kmt vil komme i konflikt med hva bilen er godkjent for som topphastighet, Fredrik?
Det er ikke mange kronene å spare. Sjekk det ut.
Prøvde det samme for 2-tiår siden på min gamle VAG (S6 quattro) og fikk ''skjennepreken'' med ovennevnte begrunnelse.
Den var godkjent for 280 kmt. så jeg måtte skaffe dekk tilsvarende.
(gjett om jeg var glad for det i 245 kmt på Autobahn en mild vinterdag nord for Hamburg

 

Jeg tror ikke det har så veldig mye å si egentlig, veldig sjelden de se på dekk dim i dag med mindre det her veldig avvik fra orignalt. Som @laffe er inne på så mener jeg også å ha lest at dette kun gjelder for sommerdekk.

20 timer siden, Mr. Erling skrev:

Min gamel f10 har Continetnal pigg dekk. Etter 20 år med diverse piggfrie biler, kommer jeg alltid til å kjøre med pigger, spesielt ved 4 hjuldrift(!)
Dekkene er fenomenale å ta seg frem og stoppe med, som bør være det viktigste, men de støyer........

Jeg har et litt motsatt syn på dette med piggdekk. Jeg hadde Continental pigg på en Audi jeg hadde, har ellers bare kjørt piggfritt. Jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til pigger. Jeg synes de støyer, de er glatte på tørr vei, kortere levetid, dyrere i innkjøp og de sliter asfalten.

17 timer siden, papertiger skrev:

@Evopower

@Fredrik 90 jeg hadde R2 på F36’en og F20en og var fornøyd med de på skikkelig vinterføre når det var kaldt. Men de var RFT utgaver og støyet overraskende mye selv med høy profil. På F20en sleit jeg også mye med at de var så myke når de var nye at under pådrag slo antispinn seg inn i motorveihastigheter, og den var ikke særlig motorsterk akkurat. Gikk seg til etter noen måneder. De er veldig myke og ikke særlig tilpasset kjøreglade biler på sør-norsk vinterføre (= våte, bare veier, is og milde temperaturer). Nå har dere oftere vinter på Sørlandet enn mange plasser i Sør-Norge, men uansett. I år prøver jeg Michelin x-ice 3 i 18" variant etter anbefaling fra flere her inne. Så langt er jeg storfornøyd - støysvake, mye bedre kjøreegenskaper enn R2 i milde temperaturer og bare veier. gjenstår å prøve på skikkelig vinterføre. MEN, det kan hende R3 adresserer disse punktene og takler det bedre enn R2 :) men mener det var en her som prøvde de på en F01 xdrive, og ble skuffet over egenskapene på sørvestnorsk «vinter». Mulig det stod noe i Vinterdekktest-tråden 2019? Ble sterkt anbefalt Pirelli Ice Zero FR og Michelin X-ice 3 av min lokale dekkforhandler - Pirelli fordi de var perfekte for sørvestnorsk vinter, Xi3 fordi de var veldig bra på sørvestnorsk vinter og fordi Michelin i tillegg til det nevnt over også på merkverdig vis evnet å bygge inn en ekstremt god holdbarhet i dekket. Så blir spennende å se hvordan de presterer!

Jeg har nå kjørt mange sessonger med R2 på E34en. Jeg kjenner meg igjen i at de er ganske myke, alle tidligere Nokian dekk har vært ganske myke egentelig. Men jeg har lest en del plasser at R3 dekket ikke oppleves slik, at det byr på en del mer kjøreglede enn hva R2 gjorde. Ikke det at dette er så viktig, men jeg husker fra tidligere motorsterke BMWer at antispinn lampa gikk amok ved pådrag på tørr asfalt. Med firehjulstrekk så tror jeg dette er bedre. Men viktigste er egenskapene for våt vei og is, som vi ha mye av her sørpå.

Uansett så var det flott å få mye gode innspill her, det viser at forum funker. Ett tilsvarende spørsmål i G30 gruppa på Facebook hadde resultert i 30 svar med vas. Takk for svar folkens 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 23.47, Fredrik 90 skrev:

Det er vel kanskje på tide å begynne å tenke litt på vinterdekk etterhvert. Planen er å beholde felgene som står på nå som vinterfelger, og finne nye sommer hjul til våren. Når det kommer til kjøp av dekk så er jeg litt uerfaren, så jeg trenger svar på noen spørsmål her.

* I dag står det 245/45 18 foran og 275/40 18 bak. På vintergummi vil jeg ha 245/45 18 rundt hele, har dette noe å si med tanke på at bilen har xDrive

* Har bestemt meg for Nokian Hakkapelitta R3. Tenkte å kjøpe disse på nett, finns det noen sider man kan anbefale å handle fra?

* Må jeg ha nye dekk trykk sensorer eller kan jeg bruke eksisterende?

Jeg hadde blitt veldig glad for noen svar her, slik at jeg kan få skodd vogna for vinteren 😀

F601D68E-CB59-4665-A7B0-A01F1D0BE63A.thumb.jpeg.dd01b058dcc472bf2f00cb4050098707.jpeg

Kjører dette oppsette sjøl med 245 dekk på den type felger, funker helt greit med X-drive. Jeg valgte Michelin Xi3 da min erfaring er at de er mer slitesterke enn Nokian, samt at de er er vel H-merket for hastighet hvis jeg husker riktig. Men jeg mener å huske jeg sjekket med Nokian R2, og de hadde vel bare Q hastighetsmerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 18.39, Mr. Erling skrev:

Min gamel f10 har Continetnal pigg dekk. Etter 20 år med diverse piggfrie biler, kommer jeg alltid til å kjøre med pigger, spesielt ved 4 hjuldrift(!)
Dekkene er fenomenale å ta seg frem og stoppe med, som bør være det viktigste, men de støyer........

Hvis du kjører dust.. Som jeg gjør! Så er pigg best. andre kan kjøre uten.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maxmek skrev:

Kjører dette oppsette sjøl med 245 dekk på den type felger, funker helt greit med X-drive. Jeg valgte Michelin Xi3 da min erfaring er at de er mer slitesterke enn Nokian, samt at de er er vel H-merket for hastighet hvis jeg husker riktig. Men jeg mener å huske jeg sjekket med Nokian R2, og de hadde vel bare Q hastighetsmerking.

Du må ha dekktrykk sensor, etter lovverket. Men hvorfor samme dim? (jeg har det, men kjøpte dekk brukt) Kjører 10mm foran og 15mm spacer bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Conquest skrev:

Du må ha dekktrykk sensor, etter lovverket. Men hvorfor samme dim? (jeg har det, men kjøpte dekk brukt) Kjører 10mm foran og 15mm spacer bak.

Det er ikke enkelt å finne vinterdekk som er stjernemerkede noe som er et møst ved miksdimensjon og X-drive. Ved lik dimensjon kan man jo velge det dekket man har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maxmek skrev:

Det er ikke enkelt å finne vinterdekk som er stjernemerkede noe som er et møst ved miksdimensjon og X-drive. Ved lik dimensjon kan man jo velge det dekket man har lyst på.

Ok, det visste jeg ikke. Takk for info. (mine er 7år gamle nå, men de sitter som ett skudd) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Maxmek skrev:

Kjører dette oppsette sjøl med 245 dekk på den type felger, funker helt greit med X-drive. Jeg valgte Michelin Xi3 da min erfaring er at de er mer slitesterke enn Nokian, samt at de er er vel H-merket for hastighet hvis jeg husker riktig. Men jeg mener å huske jeg sjekket med Nokian R2, og de hadde vel bare Q hastighetsmerking.

Ja du gjør det, var godt å høre fordi dette er jo noe av det jeg har grublet litt på. Men like dimensjoner foran og bak skal jo være det tryggeste når man har firehjulstrekk. 

Jeg har ikke helt kontroll på hva de bokstavene står for, men så at Hakka R3 var hastighets godkjent til 190 km/t. Dette er vel noe høyere enn R2 så vidt jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja du gjør det, var godt å høre fordi dette er jo noe av det jeg har grublet litt på. Men like dimensjoner foran og bak skal jo være det tryggeste når man har firehjulstrekk. 

Jeg har ikke helt kontroll på hva de bokstavene står for, men så at Hakka R3 var hastighets godkjent til 190 km/t. Dette er vel noe høyere enn R2 så vidt jeg vet

Ja jeg vil anbefale deg å velge lik dimensjon på alle hjul, går greit selv om det skiller 1/2 tomme på felgbredde. Jeg har styret litt med mixdimensjon på sommerdekk, noe som førte til nugging i drivverket, og har derfor byttet olje i diffen etter det. Dekkene jeg hadde skulle vært stjernemerkede, men så trakk de det tilbake og fortalte at det var feilmerket. Veldig dårlig utvalg av godkjente dekk for X-drive med mixdimensjon.

 

2057670643_Dekkhastighet.jpg.fa7b23fcef56169b324ade6cadf67c5d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville utvilsomt sjekket mulighetene for stjernemerkede dekk i forskjellige dimensjoner. Jeg kjørte med 245/45-19 rund baut på F01en på 8,5" og 9,5" bred felg, hvor det ble alt for mye strekk bak (kjørte da med Yokohama IG30). Nokian kom nå med 245/45-19 og 275/40-19 i Hakka R3, og dette oppsette ble visuelt sett helt riktig. Selv om en halv tomme ikke nødvendigvis er så mye, tror jeg likevel strekket (om noe mindre enn det jeg opplevde) vil bli irriterende for en som er opptatt av detaljer og finesse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 18.50, laffe skrev:

Hastighetskravet i vognkortet gjelder kun på sommerdekk i Norge i hvertfall.

I Danmark og Tyskland skal man ha et klistremerke (fås gratis f.eks på verksteder som kan utføre EU-kontrollen) som viser dekkenes maksimale hastighet hvis bilens topphastighet er høyere. Klistremerket skal plasseres tydelig på eller i nærheten av instrumentpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ville utvilsomt sjekket mulighetene for stjernemerkede dekk i forskjellige dimensjoner. Jeg kjørte med 245/45-19 rund baut på F01en på 8,5" og 9,5" bred felg, hvor det ble alt for mye strekk bak (kjørte da med Yokohama IG30). Nokian kom nå med 245/45-19 og 275/40-19 i Hakka R3, og dette oppsette ble visuelt sett helt riktig. Selv om en halv tomme ikke nødvendigvis er så mye, tror jeg likevel strekket (om noe mindre enn det jeg opplevde) vil bli irriterende for en som er opptatt av detaljer og finesse! :)

Kjører med 225 på alle og en halv tomme forskjell i felgbredde på min. Og det er litt irriterende fordi jeg er opptatt av detaljer og finesse :) men stjernemerkede vinterdekk finnes ikke meg bekjent, derfor blir det slik. Mulig å kjørt 235/45 på alle fire hadde vært bedre. Hadde jeg hatt sølvfargede (de vanlige) Style 400M hadde jeg fått tak i et ekstra sett og brukt fire framfelger i stedet for bare for syns skyld.

@Fredrik 90 jeg ser fra tid til annen slike 18" felger som du har til salgs på Finn. Om du har OCD når det kommer til dekkstrekk og sånn kan jo det å bytte ut bakfelgene med to framfelger være verdt å vurdere for å få det helt tipp topp.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...