Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Har ikke helt fått med meg at du har vært på tur Fredrik! :) 

Men hvor nødvendig var det å dra helt til Stockholm for å få service på bilen? Hørt du ikke etter når dem sa at all reise må ses på som ekstremt nødvendig? 
Tok du i det minste en covid test når du kom hjem slik at du ikke drar med dette hjem til din familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, ahj said:

Har ikke helt fått med meg at du har vært på tur Fredrik! :) 

Men hvor nødvendig var det å dra helt til Stockholm for å få service på bilen? Hørt du ikke etter når dem sa at all reise må ses på som ekstremt nødvendig? 
Tok du i det minste en covid test når du kom hjem slik at du ikke drar med dette hjem til din familie? 

Servicen ble vel tatt i Karlstad, Karlstad er i Värmland, som er gult på kartet. Man blir neppe smittet av noe ved å kikke på plaketten til minne om Olof Palme heller. Her i Oslo hvor jeg bor er det jo høyere smittetall enn noe sted i Sverige for øyeblikket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, E_S skrev:

Servicen ble vel tatt i Karlstad, Karlstad er i Värmland, som er gult på kartet. Man blir neppe smittet av noe ved å kikke på plaketten til minne om Olof Palme heller. Her i Oslo hvor jeg bor er det jo høyere smittetall enn noe sted i Sverige for øyeblikket. :) 

Spiller fint liten rolle egentlig hvor ille det er i Oslo eller ikke. Har man vært i et rødt land eller rød sone skal man i karantene.
Har selv vært i Polen, da det var grønt og familien kom hjem da det ble rødt. Jeg tok ferie fra jobben for å sitte i karantene med familien... 

Så ja jeg vet hvor deilig det er å komme seg litt ut av Norge, selv om vi er i en spesiell situasjon om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Kjennern said:

Spiller fint liten rolle egentlig hvor ille det er i Oslo eller ikke. Har man vært i et rødt land eller rød sone skal man i karantene.
Har selv vært i Polen, da det var grønt og familien kom hjem da det ble rødt. Jeg tok ferie fra jobben for å sitte i karantene med familien... 

Så ja jeg vet hvor deilig det er å komme seg litt ut av Norge, selv om vi er i en spesiell situasjon om dagen.

Ja, men man har lov å være på gjennomreise i røde land/rød sone uten karantene. Det er først ved "lengre opphold" man havner i karantenefella. Som regjeringen.no skriver: "Det er under forutsetning av at det ikke overnattes i dette området, at man holder avstand dersom man må stanse og har god smittehygiene under reisen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E_S skrev:

Servicen ble vel tatt i Karlstad, Karlstad er i Värmland, som er gult på kartet. Man blir neppe smittet av noe ved å kikke på plaketten til minne om Olof Palme heller. Her i Oslo hvor jeg bor er det jo høyere smittetall enn noe sted i Sverige for øyeblikket. :) 

1. Jeg spurte ikke deg. Hvorfor svarer du for Fredrik? Klar han ikke å svare selv? Jeg stilte noen enkle spm. 
2. Hvis du hadde lest det Fredrik skriver står det at han var i Stockholm som IKKE er i Värmland. Se vedlagt bilde. 
 

2128B304-FCF8-41F6-9AC5-BB0C726ED778.thumb.png.93a0d76197019e36752567c9147d63a1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ahj said:

1. Jeg spurte ikke deg. Hvorfor svarer du for Fredrik? Klar han ikke å svare selv? Jeg stilte noen enkle spm. 
2. Hvis du hadde lest det Fredrik skriver står det at han var i Stockholm som IKKE er i Värmland. Se vedlagt bilde. 

1. Hvis det er viktig for deg at ingen andre svarer foreslår jeg at du flytter diskusjonen til PM og ikke åpne fora. 

2. Ja, det ser jeg. Et ærend. Og en stopp for å se på et sted ute på åpen gate. 

Man blir utrolig lei av selvoppnevnt "corona-politi" som skal passe på hva andre gjør og ikke gjør fordi noen har gjort noe som er innenfor regelverket, men som de ikke ville gjort selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 12.33, Fredrik 90 skrev:

Jeg ble litt sjokkert når jeg oppdaget at jeg kun har kjørt 6000 km med bilen så langt i år, normalt så ligger jeg mellom 15 og 20 000 km årlig. Corona epedemien har tydelig satt sine begrensinger på utenlandsturer med bil. Jeg synes det er så dumt at jeg ikke får brukt bilen til det jeg kjøpte den for, nemmelig lange roadtrips og turer til utlandet. Blir litt for flott bil å bare kjøre lokalt med også, så der blir flere mindre turer i Norge. Nå har jeg heller ikke firmabil lenger så det vil jo også føre til mer bruk av denne bilen, men det er ikke akkurat den type bruk jeg vil ha. 

Men, nå fikk jeg kommet meg på en liten tur til Sverige. Bilen er jo importert fra Sverige og har gratis service avtale der borte. Men det har jo vært ett problem nå som hele landet har vært "rødt"...og da begynte selvfølgelig bilen å varsle for bytte av bremseveske og inspeksjon. Men nå var det en grønn åpning i Sverige plutselig, så da var det bare å hive seg rundt. Hadde også ett annet ærend i Eskilstuna så da passet det å ta dette i samme slengen. 

Så da durer jeg avgårde, vi gjorde der slik at kone og baby ble hjemme...selv om det er grønt så holder vi risikoen nede ved at så få som mulig reiser. Da kan jeg også kjøre lange trekk og unngå stop, som også minker smittefare. For dette lå ganske latent i bakhodet hele tiden. 


B876EFB9-F481-42F2-959E-65E4B15D579F.thumb.jpeg.7378f4bc03138791fffc0fa9c23ecc50.jpeg

Interessant reisefølge på Bastøyferga. Når jeg kjøre av på Moss siden så ble jeg observert av @fupsaker 👍

86B5EA65-AE94-497A-94FF-D54CDDA67547.thumb.jpeg.77156926ef8facfa0ac08a0c5966cdbb.jpeg

E18 på svenskesiden er veldig mye to og tre felts veier, men med liten trafikk her så går egentelig tempoet veldig greit. 

3605A31B-5EB2-409C-B9ED-14F8DA24E962.thumb.jpeg.4668cd2acb7f66e4912a3ba46cfcbe89.jpeg

 

Fin historie og flotte bilder.
Ga meg ''flasback'' nostalgia til min første Bimmer på 80 tallet og kjøring med den  Norge - Finland.

Svenske veier er fenomenalt effektive, spesielt den ekstra brede veiskulder på E18. gjør det lett å kjøre forbi, fordi svensker er flinke til å legge seg ut til høyre for å slippe deg forbi, .. hvis du viser du vil.
- Men,.. det er et drawback.
Pga. mindre trafikk ute på skulderen ligger grus seg der lett. Slik at når bilen foran legger seg ut, kan du risikere steinsprut.

- Erfarte det 2 somre på rappen.

Var(!) gift finsk, bodde og jobbet i Stavanger og kjørte bil (E18) tvers over Sverige til ferga til Finland for å besøke hennes ''skyldfolk'' i Karelen, 3 km. fra Sovjet grensen.
Den turen tok 2 dager og 1 natt å reise.
2 ganger fikk jeg knust frontrute pga steinsprut fra bred veiskulder på E18.
I Norge og Finland er dette ikke vanlig pga. dårlige veier ;-)

Dette var på slutten av 1980 tallet og jeg kjørte en 1984 modell 2 dørs grå BMW H3 ( e30 323i med ''Hartge'' kit modifisert motor og eksos og oppstivet  karroseri).
Artig bil på 80 tallet. Spesielt egnet for kjøring på indre strøk svingete veier i Sydnorge. Ikke egnet for Svenska og finske ''rett-frem-veier''
Svært sjelden variant av e30, og min aller første Bimmer💘.

Bildet er ''lånt'' på nettet, men slik så det ut under panseret til en e30 med   '''H3''' kit.
Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Dette bilder viser ''H3'' kitet fra en gammel Hartge katalog.
NB. skarpere kamaksel og 'komplett 'racing''eksos med ''headers''. Lurer på hvorfor smidde stempler ikke var med?

Dette var den ultimate kjøreturen før M-Sport og M3 debuterte!
hartge11

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E_S skrev:

Ja, men man har lov å være på gjennomreise i røde land/rød sone uten karantene. Det er først ved "lengre opphold" man havner i karantenefella. Som regjeringen.no skriver: "Det er under forutsetning av at det ikke overnattes i dette området, at man holder avstand dersom man må stanse og har god smittehygiene under reisen."

Jøss, men man er vel ikke på gjennomreise til Karlstad via Stockholm når man kommer fra norskegrensa? 🤔🤔 Drøy omvei det.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye spekulasjoner ser jeg, veldig unødvendig!

Bilen ble solgt med noe de kaller service inclusive, og i følge Bavaria så er dette en svensk avtale. De kunne iallfall ikke stå inne for dette og da begynner ikke jeg å krangle med dem på det. I fjor tok jeg servicen hos Bilia i Uddevalla fordi da var vi forbi der. Så dette får vel være svar på akkurat det med serviceavtale og hvorfor jeg måtte til Sverige.

@ahj lurte på noen ting som jeg skal forsøke å oppklare. Jeg hadde ett viktig ærend i Eskildstuna, som som ligger i Södermanlands fylke som er grønt. Her i Eskilstuna hadde jeg hotell, og byen var reisens mål. Ærendet var av forettningsmessig karakter i forbindelse med ett argentur vi er involvert i. Ærendet inn til Stockholm var en del av det ærendet jeg hadde i Eskilstuna. Besøket i Stockholm var på under en time og i løpet av den timen var jeg i nærheten av to personer. Dette var personer jeg hadde en relasjon til. På bilene nede ved vannet og i gamla staden var det ingen mennesker rundt meg da jeg gikk ut av bilen. På vei hjem fra Eskilstuna dagen etter så stoppet jeg hos Autovåx i Karlstad for service, Karlstad ligger i det grønne området värmland. Her satt jeg alene i kundeloungen og pratet med service sjefen igjennom en pleksiglass vegg. Igjennom glassveggen inn til verkstedet så jeg at bilen ble spritet ned på ratt og håndtak både før og etter service. På turen fra Eskilstuna til Norge så stoppet jeg to ganger, begge i Värmland som var grønt. Ene gangen for å fylle diesel, det gjorde jeg på en ubetjent stasjon rett ved E18. Andre gangen var da jeg stopper hos BMW forhandleren Autowåx for service.

Jeg synes det er bedrøvelig at dette skal trekkes frem slik som det blir her. Jeg tok alle de forholdsregler jeg kunne, håndspriten sto i dørlomma, jeg hadde medbrakte gummihansker når jeg skulle fylle diesel. Middag de to dagene ble lagt til henholdvis Mc Donalds og KFC fordi de hadde Drive thru. Så ja jeg brøt med min regel om å ikke spise i bilen. Jeg handlet ingenting, noe jeg vanligvis ville gjort på en Sverige tur. Når jeg kjørte over grensa til Norge igjen så ble jeg stoppet av en hyggelig politimann. Han ba om legitimasjon, så spurte han hvor jeg hadde vært og hva jeg hadde gjort der. Det forklarte jeg i detalj, da var det god tur videre uten noe krav om karantene. Som @E_S henviser til ifra regjeringen så gjelder ikke karantene kravet så lenge man har vært innom (ikke overnattet) og ikke oppsøkt store folkemengder. 

@Mr. Erling

Artig å høre dine beretninger om å kjøre dette strekket på 80 tallet. Som du sier så er svenske E18 veldig effektiv, flere deler har også nå blitt firefelts motorvei. Det hjelper på reisetiden. Å kjøre til Finland er ett drøyt stykke, men jeg kunne veldig godt tenkt meg å prøve det ut en gang.

E30 H3 må da ha vært en helt konge bil å kjøre rundt i på slutten av 80 tallet, ikke minst en sjelden sak. Tenk å hatt den i dag, der snakker vi bil som hadde sikret deg en god pensjon 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Fredrik 90 said:

Bilen ble solgt med noe de kaller service inclusive, og i følge Bavaria så er dette en svensk avtale. De kunne iallfall ikke stå inne for dette og da begynner ikke jeg å krangle med dem på det. I fjor tok jeg servicen hos Bilia i Uddevalla fordi da var vi forbi der. Så dette får vel være svar på akkurat det med serviceavtale og hvorfor jeg måtte til Sverige.

Fra BMW.no:

-Kan jeg få BMW Service Inclusive-tjenester hos andre enn den opprinnelige forhandleren?

«Ja, BMW Service Inclusive gjelder verden over hos alle BMW-verksteder som deltar i programmet.»

Alle forhandlerne jeg har snakket med og brukt sier det samme; BSI-avtalene kan brukes verden over hos autoriserte BMW-verksteder. Jeg skal ikke være bombastisk, men dersom bilen din har en offisiell aktiv BMW Service Inclusive avtale, så kan ikke din lokale Bavaria-forhandler nekte deg å bruke den hos de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, papertiger skrev:

Fra BMW.no:

-Kan jeg få BMW Service Inclusive-tjenester hos andre enn den opprinnelige forhandleren?

«Ja, BMW Service Inclusive gjelder verden over hos alle BMW-verksteder som deltar i programmet.»

Alle forhandlerne jeg har snakket med og brukt sier det samme; BSI-avtalene kan brukes verden over hos autoriserte BMW-verksteder. Jeg skal ikke være bombastisk, men dersom bilen din har en offisiell aktiv BMW Service Inclusive avtale, så kan ikke din lokale Bavaria-forhandler nekte deg å bruke den hos de :) 

Jeg tror nok vi her snakker om en lokal service avtale, det hender at forhandlere gjør det slik også. Med tanke på mitt kundeforhold til Bavaria i Arendal så er det ingenting som tilsier at de skulle nekte meg dette bare for å være vanskelige. 

For svenskene så var det ett problem at jeg hadde norsk registrerings nummer, da det ikke var knyttet til noe hos dem. Men jeg har tilfeldigvis det svenske registerings nummeret bilen hadde, og da var alt i orden. Jeg behøvde ikke å reise ned til Bendt Bil AB i Halmstad hvor bilen er kjøpt ny. Så lenge jeg oppga bilens svenske regnummer så kunne jeg ta servicen på Bilia i Uddevalla og hos Autovåx i Karlstad. Men ikke i Norge, der gjaldt det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett stort irritasjonsmoment har jeg nå begynt å legge merke til. Jeg er ikke enig med bilen i når den skal regenerere partikkelfilter. På F10en så merka jeg sjeldent regen, men på denne så kjenner jeg det litt som at den fusker bitte litt noen ganger ved belastning i lavt turtall. Jeg merker også at hvis jeg parkerer før den er ferdig, så er grillen åpen og vifta blåser for fullt. Den gjør jo det hvis motor er veldig varm også, men dette har jeg kun opplevd etter 200 km/t pluss kjøring på Autobahn. 

Men nå var jeg helt til Lysebotn i går, over fjellene i følge med fem andre BMWer hvor fire av dem hadde over 300 hk. Det gikk unna for å si det sånn. Da regenererte den ikke, ikke i det hele tatt i løpet av 450 km. I dag kjørte jeg ned til båten, en 7 minutters kjøretur. Etter en runde på sjøen for å bunkre diesel og tømme septiktank (skal på land i morgen) så kjørte jeg hjem med bilen. Så kjørte jeg avgårde igjen for å vaske bilen, alt fint. Så videre for å handle, ett lite stykke på E18...ca 10 minutter i 105 km/t. Da finner den på å skal regenerere, vifta går for fullt. Fra Kiwi og hjem er det 8 minutter, når jeg kommer hjem så går vifta igjen. Hvorfor kunne den ikke regenerert på turen i går, hvis den gjorde det på turen hvorfor må den kjøre regen alt nå igjen? Forferdelig irriterende. Når bilen står med vifta gående sånn så kan jeg jo ikke lukke garasjeporten, det er jo noe sykt med varme den produserer. Gjorde det en gang og da ble det jo 45 grader inni den isolerte garasjen.

Noen som har vært borti liknende, går det an å gjøre noe med dette? Eller må man bare akseptere at det er sånn dagens biler har blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 15.21, E_S skrev:

1. Hvis det er viktig for deg at ingen andre svarer foreslår jeg at du flytter diskusjonen til PM og ikke åpne fora. 

2. Ja, det ser jeg. Et ærend. Og en stopp for å se på et sted ute på åpen gate. 

Man blir utrolig lei av selvoppnevnt "corona-politi" som skal passe på hva andre gjør og ikke gjør fordi noen har gjort noe som er innenfor regelverket, men som de ikke ville gjort selv. 

Jeg stilte noen enkle spørsmål. Som du skriver dette er et åpent fora så det må være lov :P 

Jeg har blitt kalt mye rart, men "corona-politi" den var ny. @E_S pass på nå, så du ikke kommer for nærme mine kommentarer. Du må ikke bli syk 😂

@Fredrik 90 Kjempe bra forklart Fredrik! Har noen samarbeidspartnere jeg gjerne skulle besøkt i disse tider, men de ønsker ikke meg på besøk. Derfor jeg stilte de spm, så ser du @E_S det er en grunn for mine spørsmål utenom å være "corona-politi"🤧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ett stort irritasjonsmoment har jeg nå begynt å legge merke til. Jeg er ikke enig med bilen i når den skal regenerere partikkelfilter. På F10en så merka jeg sjeldent regen, men på denne så kjenner jeg det litt som at den fusker bitte litt noen ganger ved belastning i lavt turtall. Jeg merker også at hvis jeg parkerer før den er ferdig, så er grillen åpen og vifta blåser for fullt. Den gjør jo det hvis motor er veldig varm også, men dette har jeg kun opplevd etter 200 km/t pluss kjøring på Autobahn. 

Men nå var jeg helt til Lysebotn i går, over fjellene i følge med fem andre BMWer hvor fire av dem hadde over 300 hk. Det gikk unna for å si det sånn. Da regenererte den ikke, ikke i det hele tatt i løpet av 450 km. I dag kjørte jeg ned til båten, en 7 minutters kjøretur. Etter en runde på sjøen for å bunkre diesel og tømme septiktank (skal på land i morgen) så kjørte jeg hjem med bilen. Så kjørte jeg avgårde igjen for å vaske bilen, alt fint. Så videre for å handle, ett lite stykke på E18...ca 10 minutter i 105 km/t. Da finner den på å skal regenerere, vifta går for fullt. Fra Kiwi og hjem er det 8 minutter, når jeg kommer hjem så går vifta igjen. Hvorfor kunne den ikke regenerert på turen i går, hvis den gjorde det på turen hvorfor må den kjøre regen alt nå igjen? Forferdelig irriterende. Når bilen står med vifta gående sånn så kan jeg jo ikke lukke garasjeporten, det er jo noe sykt med varme den produserer. Gjorde det en gang og da ble det jo 45 grader inni den isolerte garasjen.

Noen som har vært borti liknende, går det an å gjøre noe med dette? Eller må man bare akseptere at det er sånn dagens biler har blitt?

En kar på er verksted forklarte meg at regen skjer normalt ved rolig jevn kjøring, så vet ikke om det kan være noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...