Gå til innhold

Ødelagt fjør foran på e39


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Kona har klart å havarere ihvertfall fjæra foran på ene bilen min. Gjelder venstre foran. Er en e39, 523i Touring, 2000. Bilen har sportsunderstell, ihvertfall original senking. Lurte på om noen kunne hjelpe med med å finne rett type fjær til denne og evt. om det er noen andre deler som MÅ byttes når jeg bytter fjær. Fint med delenummer for eksakt fjær og evt. hvor de kan ha en god pris på en slik. Er borte fra hjemmet pr. idag og tenkte å bestille før jeg drar hjem.

På forhånd, takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre og nedre fjærgummi også i tillegg til fjærbeins/demper-lager. 

Dersom det er en bil man ønsker å holde i god stand og ha i flere år, så ville jeg benyttet anledningen til å bytte begge sider, og skiftet demperne i samme slengen dersom disse er gamle. Så slipper man å bekymre seg for fjær/demping foran på mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør bytte begge sider, spesielt fremme. Ellers kan du få høydeforskjell og uheldig trekking til side. Hos GS velges det utfra bilens chassisnummer rett fra BMW sin ETK. Denne kan du og logge på selv men du må vite litt hvor du skal trykke for å finne spring rates til ditt chassis. Om bilen har mange km er det greit å bytte fjærbeinslager oppe, som minimum nedre gummi. Om endestoppdemper er morken må den byttes og. Øvre bolter må byttes da de er selvlåsende/konisk på innsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode inputs. Får først få et overslag fra Verksted hva det vil koste. Jeg må uansett kjøpe litt verktøy som f.eks en brukbar fjærkomprimerer for å kunne gjøre denne jobben. Tror jeg har funnet en standard fjær til formålet (til sportsunderstell). Kommer tilbake med litt info etterhvert på hva jeg tenker gjøre hvis det ikke blir verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, quandt1960 skrev:

Anbefaler å unngå det jeg kaller kamikazeklemmer. Biltema har flere gode men de koster litt 2-3000

Jeg brukte sånne en gang. Vil ikke anbefale de til noen.

873117357_Skjermbilde2019-05-15kl_09_02_12.png.a9cef9de71535f9ba80ecc29e706ec1b.png

I fjor da jeg skiftet dempere og fjærer bak, brukte jeg disse. De koster bare 100 kr mer, men føles mye mer solide og trygge:

641324396_Skjermbilde2019-05-15kl_09_02_24.png.a6a88650a68af3f6ac25d4a01a655494.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederste er grei, de øverste, det er kamikazeklemmer. Fyf, rett før jeg havna uten tenner aldri igjen. Eneste jeg ikke liker med de nederste er relativ stor punktlast på fjør, spesielt bak hvor du har større diameter. Kjøpte skikkelig hydraulisk klemme, verdt pengene. Var en lek å bytte med de. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2000022289 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, anbefaler sterkt den som quandt linker til. De billig klemmene særlig de øverste i tidligere link har jeg og fått et psykisk arr av. Kunne vært fysisk og, men hadde flaxen ved min side:) 

- Stabstag

-  Fjærgummi øvre/nedre

-  Fjærbeins Lager (bolter bruker å følge med)

-  Mansjett kit til demper (kappe og skumplast)

-  Vær obs når toppmutter settes til, ikke dundre løs med muttermaskin på den. 

Og ja, du bytter på begge sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Øyvind.J skrev:

Ja, anbefaler sterkt den som quandt linker til. De billig klemmene særlig de øverste i tidligere link har jeg og fått et psykisk arr av. Kunne vært fysisk og, men hadde flaxen ved min side:) 

- Stabstag

-  Fjærgummi øvre/nedre

-  Fjærbeins Lager (bolter bruker å følge med)

-  Mansjett kit til demper (kappe og skumplast)

-  Vær obs når toppmutter settes til, ikke dundre løs med muttermaskin på den. 

Og ja, du bytter på begge sider. 

Haha psykisk arr, akk det ordet jeg letet etter. Fikk faen ikke sove hele natten ifjor når jeg hadde byttet fjører bak med den kanikazeklemmen. Skadet lakk på fjøren gjorde den og så måtte på med tectyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere bytta på M-sport understell foran til e39 før?

Du komprimerer den tilstrekkelig med håndmakt til å få sammen igjen med kun litt god gammeldags vilje. Monter "sammen" delene, mutter klar, bruk kroppsvekt og vips er mutteren på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Har noen av dere bytta på M-sport understell foran til e39 før?

Du komprimerer den tilstrekkelig med håndmakt til å få sammen igjen med kun litt god gammeldags vilje. Monter "sammen" delene, mutter klar, bruk kroppsvekt og vips er mutteren på.

Har ikke bytta på m-sport nei. Gikk ut i fra at det var samme prosedyre som på vanlige fjærer. Og nå kommer du vel med tidenes tirade om hvor komplette idioter vi er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermbilde 2019-05-15 kl. 09.02.12.png

Disse fungerte utmerket til M-sport fjærer bak på E39 sedan hos meg. Jeg kjøpte en dyr justerbar klemme fra Biltema forrige sommer for å bytte dempere bak. Skuffelsen var stor da jeg innså at klemma var for svær for å få montert rundt fjærene og da måtte disse i aksjon igjen, passet helt perfekt. Dette var riktignok på bakfjærer som er "rette" og ikke "tønner", som de foran.

Senkefjærer trenger man som nevnt over ikke å komprimere noe særlig før de sitter, så her tror jeg at de fleste klemmene vil duge, men originale "tønner" foran passer ikke disse så bra på nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...